Podstawy dydaktyki ogólnej – wykłady
Prof. dr hab. Anna Karpińska – Zakład Dydaktyki Ogólnej
· egzamin
· 2 nieobecności
Wykład 1
1.) Etymologia, geneza i znaczenie nazwy ‘dydaktyka’.
a) przemiany dydaktyki jako nauki
b) dydaktyka w systemie nauki
2.) Struktura nauk dydaktycznych.
a) dydaktyki szczegółowe
b) subdyscypliny dydaktyki ogólnej
3.) Przedmiot badań dydaktyki ogólnej – dekalog dydaktyka.
4.) Zadania dydaktyki i jej funkcje.
5.) Literatura przedmiotu – do egzaminu obowiązuje znajomość min. 2 książek (poza podręcznikami) – 1- XXI wieku, 2-dowolna
Ad.1
-didaktikos (gr.) – pouczający
-didasko (gr.) – uczę
-grecki czasownik didaskein – nauczać, uczyć (kogoś); uczyć się, być nauczanym (przez kogoś)
-rzeczownik didaxis – uczenie, lekcja, instruowanie
-didaktike techne – sztuka nauczania
-po raz pierwszy nazwy ‘dydaktyka’ użyto w 1613 r.
-Krzysztof Helwig i Joachim Jung – ‘Krótkie sprawozdanie z dydaktyki, czyli sztuki nauczania Ratychiusza’
-dydaktyka jako sztuka nauczania – umiejętność praktyczna
a) Interpretacja pojęcia dydaktyka na przestrzeni dziejów.
Jan Amos Komeński (1592-1670) - czeski pedagog, filozof, reformator i myśliciel protestancki, dzieło: ‘Wielka dydaktyka’ – przedstawiające uniwersalną sztukę nauczania wszystkich wszystkiego;
dydaktyka – sztuką nauczania, ale także wychowania
Jan Fryderyk Herbart (1776-1841) – niemiecki filozof, psycholog i pedagog
- opracował teoretyczne podstawy dydaktyki, czyniąc z niej spoistą wewnętrznie i niesprzeczną teorię nauczania wychowującego, podporządkowaną pedagogice
- główne zadanie dydaktyki to analiza czynności wychowawczych w szkole przez nauczyciela, polegających na zaznajamianiu uczniów z nowym materiałem nauczania
dydaktyka – teorią nauczania
John Dewey (1859-1952) – filozof, pedagog, czołowy przedstawiciel amerykańskiego progresywizmu
- dydaktykę zaczęto utożsamiać z teorią uczenia się, a jako główne jej zdanie przyjęto analizę czynności wykonywanych przez ucznia
- nauczanie jest funkcją uczenia się
dydaktyka – teorią uczenia się
Współczesne rozumienie pojęcia ‘dydaktyki’.
- nauczanie wiąże się ściśle z uczeniem się
zintegrowana całość – proces nauczania – uczenia się
Dydaktyka obecnie to system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez dotyczących procesu, zależności i prawidłowości nauczania – uczenia się oraz sposobów kształtowania tego procesu przez człowieka.
Dydaktyka to naukowa refleksja o nauczaniu i uczeniu się.
Dydaktyka to teoria procesu nauczania – uczenia się.
Dydaktyka to sztuka nauczania.
NAUKA
NAUKI SPOŁECZNE
filozofia socjologia pedagogika
ped. ogólna teoria wych. dydaktyka ogólna hist. wych
Ds1 Ds2 Ds3 Ds4
Ds – dydaktyka szczegółowa – metodyki nauczania poszczególnych przedmiotów
Ad. 2
a) dydaktyki szczegółowe (metodyki szczegółowe) – metodyka nauczania poszczególnych przedmiotów, np. języka angielskiego
Sposoby interpretacji dydaktyk szczegółowych.
- teoria nauczania-uczenia się określonego przedmiotu na wszystkich szczeblach kształcenia, np. dydaktyka j. polskiego, matematyki, muzyki, plastyki
- teoria nauczania-uczenia się określonego przedmiotu na określonym szczeblu kształcenia, np. dydaktyka matematyki w kl. 4-6, w gimnazjum
- teoria nauczania-uczenia się wszystkich przedmiotów na określonym szczeblu kształcenia; edukacja zintegrowana, kl. 1-3
- teoria nauczania-uczenia się wszystkich przedmiotów (różnych treści) na wszystkich szczeblach kształcenia
- dydaktyka szkoły wyższej – specyfika kształcenia w szkole wyższej, praca ze studentami
- dydaktyka medyczna – zajmuje się specyfiką pracy pedagogicznej z pacjentem
- dydaktyka wojskowa – specyfika pracy pedagogicznej z żołnierzem zawodowej służby wojskowej
- ontodydaktyka – dydaktyka treści, zajmuje się teoriami doboru treści kształcenia
- neurodydaktyka – dydaktyka XXI w., wykorzystuje możliwości mózgu w procesie kształcenia
- inżynieria dydaktyczna – zajmuje się wykorzystaniem nowoczesnych środków dydaktycznych w procesie kształcenia
Ad. 3
Przedmiotem badań dydaktyki ogólnej jest:
- proces nauczania i uczenia się, organizowany w sposób świadomy, systematyczny, planowy
- czynniki, które wywołują ten proces
- warunki, w jakich on przebiega
- sam przebieg procesu
- osoby w nim uczestniczące
- rezultaty tego procesu (wyniki, skutki, efekty)
Dekalog dydaktyka.
1.) aparatura terminologiczna i metodologiczna
2.) cele kształcenia
3.) treści kształcenia
4.) proces nauczania i uczenia się
5.) zasady kształcenia
6.) metody kształcenia
7.) formy organizacyjne
8.) środki dydaktyczne
9.) systemy dydaktyczne
10.) osiągnięcia i niepowodzenia
Ad.4
Główne zasady dydaktyki ogólnej:
- opis i analiza elementów składających się na przedmiot badań dydaktycznych
-wykrywanie prawidłowości rządzących procesem nauczania-uczenia się
- ustalanie norm postępowania dydaktycznego w oparciu o wykryte wcześniej prawidłowości
Funkcje:
1.) funkcja teoretyczna (poznawcza)
a) o charakterze diagnostycznym
· Jak to jest? Co jest?
b) o charakterze prognostycznym
· Jak będzie? Co będzie? Jak być powinno?
2.) funkcja praktyczna (instrumentalna)
- gdy proponuje konkretne metody, formy i środki podnoszące efektywność działań nauczyciela
- gdy przekazuje nauczycielom normy postępowania
Wykład 2
Definicje pojęcia ‘uczenia się’:
- proces aktywnego nabywania wiadomości i sprawności – Nawroczyński
- proces, którego produktem jest wiedza i umiejętności – Baley
- proce poznawania rzeczywistości; proces umysłowy, który przebiega w trzech ogniskach: spostrzeganie, myślenie, działanie – Kazimierz Sośnicki
- proces dokonujący się dzięki przekazywaniu doświadczeń społecznych – Ludwik Bandura
- proces, w którym na podstawie poznania, doświadczeń, ćwiczeń powstają nowe formy zachowania i działania lub zmieniają się dotychczasowe – Okoń
- proces aktywnego nabywania umiejętności, wiadomości i nawyków, dokonujący się w toku bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości – Kupisiewicz
Komponenty definicyjne uczenia się:
1.) charakter uczenia się procesualny
2.) przedmiot uczenia się otaczająca rzeczywistość przyrodnicza, społeczna, techniczna, kulturowa (wiadomości, doświadczenia społecznie, umiejętności, nawyki)
3.) drogi uczenia się spostrzeganie, myślenie, działanie, nabywanie, poznanie, doświadczenie, bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości
4.) efekt uczenia się wiedza oraz poznanie rzeczywistości, umiejętności, nawyki, sprawności, nowe formy zachowania i działania lub zmiana dotychczasowych
UCZENIE SIĘ:
- proces aktywnego nabywania wiadomości, umiejętności i nawyków w drodze bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości, w drodze ćwiczenia, gromadzenia indywidualnych i społecznych doświadczeń, myślenia i spostrzegania
- proces ten prowadzi do poznania otaczającej rzeczywistości (wiedza), zdobycia umiejętności jej przekształcania (sprawności) oraz modyfikacji zachowań i działań uczącego się podmiotu
Cechy uczenia się:
- charakter procesualny
· planowość, ciągłość, dynamizm, systematyczność, wewnętrzna spoistość, świadoma organizacja
- aktywność osoby uczącej się
-ukierunkowanie na wynik
Współczesne teorie uczenia się:
- teorie filozoficzne – przechodzenie od nieznanego do znanego; poznanie otaczającej rzeczywistości przez coraz dokładniejsze odzwierciedlenie jej w świadomości człowieka; jest to proces poznawczy, który przebiega w trzech płaszczyznach: zmysłowej (postrzeganie), umysłowej (myślenie), praktycznej (działanie)
- teorie cybernetyczne – uczenie się przebiega w układzie i polega na przyjmowaniu informacji, przetwarzaniu informacji, regulacji tych procesów za pomocą sprzężenia zwrotnego
N U układ otwarty, sprzężenie proste
N U układ zamknięty, sprzężenie zwrotne
- teorie socjologiczne – uczymy się dzięki temu, że jesteśmy w grupie, proces ten zachodzi dzięki interakcjom, interkomunikacjom, związkom interpersonalnym
- teorie psychologiczne
teorie asocjacyjne teorie strukturalne teorie funkcjonalne
-wyjaśniają proces uczenia się - uczenie się to włączanie nowych - uczenie się to proces celowy, za pomocą kojarzenia, które elementów w istniejącą, złożoną świadomy i przebiegający w
polega na powstawaniu połączeń strukturą w schemacie(zadanie->wynik),
między różnymi elementami WGLĄD uczeń musi mieć motywację i
· t. operacjonizmu F.Herbarta – wielostronną aktywność, które
każde uczenie się rozpocznij od ...
xjednachwilax