ZAGADNIENIA NA KOLOKWIUM.docx

(16 KB) Pobierz

ZAGADNIENIA NA KOLOKWIUM : PEDAGOGIKA SPOŁECZNA

 

 

1.      Wyjaśnij proszę czym zajmuje się pedagogika czasu wolnego? Wymień i opisz tezy pedagogiki czasu wolnego.

2.      Zdefiniuj proszę pojęcie „czasu wolnego”. Wymień i opisz jego funkcje ogólne wymienione w tekście R. Parola.

3.      Zdefiniuj proszę pojęcie czasu wolnego”. Wymień i opisz jego funkcje bezpośrednie z punktu widzenia interesu ucznia wymienione w tekście R. Parola.

4.      Zdefiniuj proszę pojęcie intencjonalnego środowiska wychowawczego , wymień jego przykłady i określ wpływ jednego z nich na kształtowanie właściwych postaw w procesie wychowania jednostki w czasie wolnym.

5.      Zdefiniuj proszę pojecie naturalnego środowiska wychowawczego. Wymień jego przykłady i określ wpływ jednego z nich na kształtowanie właściwych postaw w procesie wychowania jednostki w czasie wolnym.

6.      Wymień proszę i scharakteryzuj właściwości środowiska lokalnego. Określ jego rolę w projektowaniu właściwych postaw spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież.

7.      Omów udział rodziny w projektowaniu i realizacji czasu wolnego.

8.      Jakie ważne wartości niesie edukacja regionalna? Dlaczego jest ona tak ważna wśród kształtowania właściwych postaw wśród młodzieży.

9.      Zdefiniuj proszę pojecie „środowiska wychowawczego” i krótko scharakteryzuj jego trzy orientacje rozpatrywane w kontekście metodologicznym ( naturalistyczna, pozytywna, humanistyczna).

10.  Wyjaśnij proszę pojęcie „ubóstwa”. Wskaż różnice między ujęciem absolutnym a względnym ubóstwa.

11.  Omów trzy stanowiska w kwestii przyczyn ubóstwa sformułowane przez B.R. Schillera.

12.  Omów „Triadę Gildera” w kontekście wyjaśnienia przyczyn ubóstwa.

13.  Wymień proszę sposoby przeciwdziałania ubóstwu w UE na poziomie oświaty, komunikacji i gwarancji dochodów.

14.  Wyjaśnij proszę pojęcie „samopomoc”, „histeroza”, „zasada subsydiarności” i „prewencja”.

15.  Scharakteryzuj proszę „projekt parasola” i „projekt korzeni traw”?

16.  Wyjaśnij proszę pojęcie „bezrobotny”.

17.  Wymień i omów funkcje rodziny jakie upośledza bezrobocie.

18.  Dlaczego bezrobocie bądź ubóstwo możemy nazwać kwestią społeczną?

19.  Podaj definicję „dzieci ulicy” sformułowaną przez Radę Europy oraz wymień i krótko scharakteryzuj kategorie dzieci ulicy.

20.  Wymień i opisz strategie adaptacyjne dzieci ulicy.

21.  Wyjaśnij pojęcia anomia , dewiacja i patologia społeczna.

22.  Wyjaśnij czym jest proces gettoizacji i dlaczego jest to współczesny problem społeczny? Jakie niekorzystne czynniki wywołuje w społeczeństwie postępujący proces gettoizacji szkolnictwa?

23.  Wymień najpowszechniejsze zjawiska patologiczne jakim ulega młodzież w szkole, krótko opisz jedno z nich i zaproponuj formę jego przeciwdziałania.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin