ZAGADNIENIA NA KOLOKWIUM : PEDAGOGIKA SPOŁECZNA
1. Wyjaśnij proszę czym zajmuje się pedagogika czasu wolnego? Wymień i opisz tezy pedagogiki czasu wolnego.
2. Zdefiniuj proszę pojęcie „czasu wolnego”. Wymień i opisz jego funkcje ogólne wymienione w tekście R. Parola.
3. Zdefiniuj proszę pojęcie „czasu wolnego”. Wymień i opisz jego funkcje bezpośrednie z punktu widzenia interesu ucznia wymienione w tekście R. Parola.
4. Zdefiniuj proszę pojęcie „intencjonalnego środowiska wychowawczego” , wymień jego przykłady i określ wpływ jednego z nich na kształtowanie właściwych postaw w procesie wychowania jednostki w czasie wolnym.
5. Zdefiniuj proszę pojecie „naturalnego środowiska wychowawczego”. Wymień jego przykłady i określ wpływ jednego z nich na kształtowanie właściwych postaw w procesie wychowania jednostki w czasie wolnym.
6. Wymień proszę i scharakteryzuj właściwości środowiska lokalnego. Określ jego rolę w projektowaniu właściwych postaw spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież.
7. Omów udział rodziny w projektowaniu i realizacji czasu wolnego.
8. Jakie ważne wartości niesie edukacja regionalna? Dlaczego jest ona tak ważna wśród kształtowania właściwych postaw wśród młodzieży.
9. Zdefiniuj proszę pojecie „środowiska wychowawczego” i krótko scharakteryzuj jego trzy orientacje rozpatrywane w kontekście metodologicznym ( naturalistyczna, pozytywna, humanistyczna).
10. Wyjaśnij proszę pojęcie „ubóstwa”. Wskaż różnice między ujęciem absolutnym a względnym ubóstwa.
11. Omów trzy stanowiska w kwestii przyczyn ubóstwa sformułowane przez B.R. Schillera.
12. Omów „Triadę Gildera” w kontekście wyjaśnienia przyczyn ubóstwa.
13. Wymień proszę sposoby przeciwdziałania ubóstwu w UE na poziomie oświaty, komunikacji i gwarancji dochodów.
14. Wyjaśnij proszę pojęcie „samopomoc”, „histeroza”, „zasada subsydiarności” i „prewencja”.
15. Scharakteryzuj proszę „projekt parasola” i „projekt korzeni traw”?
16. Wyjaśnij proszę pojęcie „bezrobotny”.
17. Wymień i omów funkcje rodziny jakie upośledza bezrobocie.
18. Dlaczego bezrobocie bądź ubóstwo możemy nazwać kwestią społeczną?
19. Podaj definicję „dzieci ulicy” sformułowaną przez Radę Europy oraz wymień i krótko scharakteryzuj kategorie dzieci ulicy.
20. Wymień i opisz strategie adaptacyjne dzieci ulicy.
21. Wyjaśnij pojęcia „anomia” , „dewiacja” i „patologia społeczna”.
22. Wyjaśnij czym jest proces gettoizacji i dlaczego jest to współczesny problem społeczny? Jakie niekorzystne czynniki wywołuje w społeczeństwie postępujący proces gettoizacji szkolnictwa?
23. Wymień najpowszechniejsze zjawiska patologiczne jakim ulega młodzież w szkole, krótko opisz jedno z nich i zaproponuj formę jego przeciwdziałania.
xjednachwilax