socjologia.doc

(37 KB) Pobierz

Przedsocjalist. wiedza:

a) myslenie potoczne:- kieruje sie emocami

- brakuje metodologii, ktora usystematyzuje

-jest wiedza oceniajaca, socjologia mowi, zeby nie wydawac jednoznacznych sadow

b) poznanie artysttyczne:

-wiedza wyiesiona ze sztuki(obrazy, rzezby)

-opera- opiera sie na tekscie slownym

- z obrazu mozemy wyczytac w jakiej epoce zyl artysta

c) filozofia:- poznanie naukowe-poznawac świat w sposob empiryczny- filozofia ocenia, socjologia nie

Społeczenstwo-7 punktow widzenia:

a) demograficzna- liczba mezczyzn  i kobiet

b) grupowa- studenci, pracownicy socjalni, wykladowcy, pozycje->sekretarki(c) systemowa- student, wykladowca, dziekan, sprzataczka( uklad ról)

d) strukturalna- kolezenstwo,przyjazn, znajomi( hierarchia)e) aktywistyczna- uczenie, nauczanie, konflikty, próby,( wszytsko co dzieje sie na uczelni)

f) kulturalistyczna- regulaminstudiow, sylabusy, szacunek, plany zajec, tradycjag) zdarzeniowa- rozchodzenie sie do sal, domow i zakonczenie studiow, wakacje, przerwy.

sondaz diagnostyczny- sluzy do badania zjawisk spol. procesow spol, ktore  daja wskazania, perspektywy rozwoju, i tego co sie zmienia, wskazania kierunku dzialan

populacja generalna- ma cechy, ktore interesuja badacza. moze wykorzystywac metody badawcze np ankieta, wywiad, obserwacja, badanie dokumentu

- proba mała- do 30 osob,- proba duza- 100 osob, w kazdej grupie powinno byc m.w 10 osob

Rodzaje pytan:- wprowadzajace- filtrujace

-zamkniete- otearte

-typu ranking

sposob wyboru:- dobor celowy- np poprzez jakas ceche (osoby niepelnosprawne)

-dobor celowy- np dzielimy miasta na dzielnice te na uice, domy itp

Metoda konstrukcji kwestionariusza:

-temat badania- cel badania- zakres badania

- populacja- forma pomiaru( skala)- hipotezy, ktore podajemy weryfik

Budowa kwestionariusza:

a)uklad tekstub) uklad informacyjny- pytaniaogolne- szczegolowe- bardziej szczegolowec) uklad wskaznikowy- iles pytan na 1 zagadnienie np pytania do osob bezrobotnychd) uklad kwestionariusza:

- temat badania- cel badana- kto wykonuje badanie

- instrukcja napelnienia pytan- metryczka- mowi kogo badamy( na koncu lub  na pocztaku) -pytania otwarte, zamkniete- kafeteria- zespol odpowiedzi, ktore dajemy ankietowanym, moga byc;* otwarte * polotwarte odp+ inne *koniunktywowane-mozliwosc wyboru kilku odp. 

- nie moga sie powtarzac pytanie i nie maja sugerowac  odpowiedzi, po rowno pozytywnych i negat odp, dostosowane do wieku, plci, zwracac uwage na doswiadcz badanych nie moga nachodzic na siebie, zrozmialy jezyk- ankieta powinna byc krotka

- pytania nie powinny byc intymne, nie powinny budzic gniewu, rozdrazniac

Naród- istotnym warunkiem narodu jest kwestia isteniania swiadomsc narodowej, czyli postrzeganie wlasnej biorowosci jako narodu. wspolnota o podlozu etnicznym, gospod, polit, społ i kultur

prywatna ojczyzna- obszar gdzie jednostka widzi swoje korzenie poprzez bezposrednie relacje, stosunki ktore łacza nas z ludzmi sa osobiste

Ojczyzna ideologiczna to "ziemia narodow, ojcówow" obszas jest szerzej okreslany, wyobrzany nie ma tu bez relacji, tez musi byc poczucie przynalezn do wspolnoty.

patriotyzm- postawa, w ktorej istotny jest kompoent poznawczy, pewne obowiazki wobec kraju

Proces socjalizacji- socjalizacja- obejmuje  procesy internalizacji tj nabywania czy przyjmowania przz jednostk wart i norm z nich wynik ust. procesy uczenia sie i tworzenia wzorow zachowan a wsrod nich wzorcow rol społ.- enkulturacja( kulturalizacja)- proces miedzygrup transmisji wiedzy socjaliz proces nabywania kompetencji kultur, uczenia sie kultury, proces wrastania w kulture danego społ.

Fazy socjaliz:- pierowtna- obejmuje okres dziecinstwa pod wplywem znaczacych innych- kontakty twarza w twarz, oosbowosc jest ksztaltowana przez uczestnictwo w gr np rodzine. - wtorna- dokonuje np w wieku doroslym przez sama jednostke i jej wlasne akty ale pod wplywem uogolnionego inneg.

Najwazniejsze cecy socjalizacji

- wlaczajac wychow uczy dyscypl panowania nad popedami i potrzebami, zaspokajania w sposob przewidziany w danym społ, uczy panowania nad odruchami i emocjai czy korzyscia jednostki

- jednostka przyswaja sobie wiedze i umiejetno grania rol społ- daje sprawbnos i i kwalifikacje zawodowe oraz umiejetnosci techniczne potrzebne do zycia w danej cywilizacji-prowadzi do konformizmu

Osobowosc społ. wg szcepanskieg- osobowosc spol to element spol w czlowieku, to zinternalizowana kultura, to dynamiczna org idei, postaw, nawykow nadbudowanych nad natura biol i jej wplyw na zycie spol Elementy skladowe osobowosci

- biogenne el osoboosci

- psychogenne elem sobowosci

- socjogenne el osobowos

* kulturowy ideal osob - narzcony przez spol  w toku socjalizacji, a zwlaszcza w toku wych., najcz ideal wych sluzacy jako wzor do nasladowania, przekazywany mlodz w szkol i innych instyt wych w rodzinie i czasami w gr rowiesnikow

* role spol- pelnione w gr spol, uklad czynnosci formaln/nieform ustalony przez gr. wzglednie staly i wewn spojny system zachowan, przebiegaj wg ustalon wzoru, zespol praw i obowiaz zwiaz z dana ozycja ( pozycje przypisane i osiagane)  schemat zachowania zwiazanego z pozycja ( zach nakazane, zakazane, margines swobody)

* jazn subiektywna-czyli  wyobraz o wlasnej osbie wytworz pod wplywem innych ludzi, jest wyobrazeniem subiektywnym o naszej wenetrznej istocie jest elemntem organizujacym wszytskie elementypozostale naszej osobowosci,jest pochodzenia spol, wyznacza zachowani w tych sytuacjach kiedy jednostka znajduje sie w konflikcie kilku rol i staje wobec rozbieznych wymagan 2 lub wiecej grup, staje sie niezalezna od tego wplywu w procesie utrwalania sie przez postep czł. zgodnie z samym soba

* jazn odzwierciedlona- zespol wyobrazen o sb odczytanych z wyobrazen innych ludzi o nas samych, zespol wyobrazen jaki kazdy z nas wytwarza sb na podst ocen oto cienie na podst tego co sb wyobrazimy ze inni sadza o nas .sklada sie z kilku elementow

- wyobrazenie o tym jak spostrzegaja nas inni ludzie

- wyobrazenia o tym jak oceniaja nasz wyglad i nasze postepow

- reakcja na te wyobrazenia w postaci dumy, zadowolenia, wstydu, upokorzenia.

jazn odzwiercedlona jest elemen kontroli srodowiska spol nad postep jendostki. stanowi okreslenie tego kim jestesmy poprzez to, jak nas widza inni przyjecie zachowan z narzuconym statusem.

Proces realizowania roli zalezny od:

- jednostki- elemnt bio i psychogene

- wzoru osobowego- cechy i idealne spos zachow

- od definicji roli- przyjetej w gr

- od strukt i org wewn gr- zawartosci i systemu sankcji

- od st identyfikacji jednostki z gr- na utozsamianiu wlasnych intersow i wartosci z wartosc i interesami gr

Teoria etykietowania- teoria mowiaca, za ludzie przyjmuja statusy narzucone im przez opinie innym jezeli kto kresli jakas sytuacj4 jako prawdziwa, jej konsekwencje rowniezbd prawdziwe

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin