SYLABY
Wiek dziecka: 6 lat
Cele:
· wspomaganie logicznego myślenia
· wzbogacanie słownika dziecka
· ćwiczenie szybkości reakcji
· doskonalenie umiejętności klasyfikowania
· wyrabianie umiejętności podziału wyrazów na sylaby
· rytmizacja tekstu
Co warto wiedzieć o zabawie?
Nie jest to zabawa łatwa, dlatego skierowana jest do sześciolatków. Dziecko musi skoordynować wiele rzeczy na raz. W jednym momencie zachodzi proces myślowy; potrzebna jest koncentracja, aby pamiętać wcześniej wymienione wyrazy, rytmizować wymawiane słowa, dzielić je na sylaby. Do tego wszystkiego dochodzi ruch rąk.
Przebieg: Rodzic proponuje dziecku kategorię do zabawy. Propozycje kategorii: owoce, warzywa, pojazdy, meble, ubrania, drzewa, pory roku, sprzęty kuchenne, zwierzęta, kwiaty. Informuje dziecko, że zabawa polega na tym, aby powiedzieć jak najwięcej słów należących do danej kategorii. Słowa wymieniane są przez dziecko i rodzica na zmianę. Ważne jest, żeby pamiętać, jakie wyrazy zostały już użyte, aby ich nie powtórzyć. Wypowiadaniu słów towarzyszy wyklaskiwanie rytmu o kolana i dłonie. Liczba klaśnięć zależna jest od ilości sylab w danym wyrazie.
Na przykład z kategorii owoce rodzic wymienia gruszkę, dzieląc na sylaby: gru-szka, klaszcze dwukrotnie w wystawione ręce dziecka. Maluch powtarza słowo gru-szka wraz z klaśnięciem w ręce dorosłego, a następnie dodając wymyślony przez siebie owoc – jabłko, uderza o swoje kolana.
Rodzic powtarza wszystkie wymienione wcześniej wyrazy, uderzając odpowiednio w wystawione ręce, bądź w swoje kolana, po czym dodaje śli-wka, klaszcząc o ręce dziecka. Tak tworzy się ciąg kilku słów. Zabawa trwa do chwili, kiedy jeden z jej uczestników nie będzie potrafił powtórzyć któregoś z wymienionych słów lub pomyli kolejność.
Wskazówki do zabawy: Zanim połączymy element ruchowy (klaskanie i uderzanie o kolana) z wymyślaniem słów, dobrze jest zacząć od samego wymieniania z dzieckiem nazw należących do danej kategorii.
Rodzic może używać trudniejszych słów, czasami nawet nieznanych dziecku, żeby poszerzać jego słownictwo. Oczywiście należy pamiętać o wyjaśnieniu ich znaczenia.
Uwaga! Jeśli odtworzenie ciągu wyrazów sprawia dziecku trudność, można ograniczyć się do wymienienia dwóch słów (poprzednika i wymyślonego przez siebie).
edytka.szmit