KODEKS_PRZEDSZKOLAKA.doc

(64 KB) Pobierz
KODEKS PRZEDSZKOLAKA

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

 

 

PRAWA I OBOWZKI DZIECKA:

 

 

PODSTAWA PRAWNA

 

·        Deklaracja Praw Dziecka  uchwalona  przez  Zgromadzenie  Ogólne  ONZ  20  listopada  1959 r.

·        Konwencja  o  Prawach  Dziecka

 

 

Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznana dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.

 

 

 

CHCEMY:

 

·        Bawić się zgodnie

·        Pomagać sobie nawzajem

·        Być uprzejmi

·        Szanować i tolerować inność

·        Słuchać poleceń dorosłych

·        Dbać o książki i zabawki

·        Dbać o czystość i porządek w sali i łazience

·        Szanować pracę innych

·        Okazywać uczucia

·        Wyrażać własne potrzeby

 

 

 

NIE MOŻEMY:

 

·        Wyrządzać krzywdy innym

·        Wyśmiewać się z innych

·        Przezywać innych

·        Przeszkadzać innym w zabawie

·        Niszczyć wytworów  pracy innych

·        Krzyczeć, hałasować

·        Biegać w  sali zajęć, niszczyć zabawek i innych przedmiotów

 

 

PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:

 

·        Mieć i wyrażać swoje zdanie

·        Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego

·        Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje

·        Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole

·        Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo

·        Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw

·        Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować

·        Do indywidualnego tempa rozwoju

·        Popełniać błędy i zmieniać zdanie

·        Odnosić sukcesy

·        Do swojej prywatności, samotności i niezależności

·        Do nienaruszalności cielesnej

·        Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje

·        Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione

·        Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego

·        Znać swoje prawa i korzystać z nich

 

 

 

     Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka

Przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale także na dawaniu czegoś z siebie drugiej osobie.

 

 

 

 

PRZEDSZLKOLAK MA OBOWZEK:

 

·        Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,

·        Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych

·        Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów

·        Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie

·        Respektować polecenia nauczyciela

·        Utrzymywać porządek wokół siebie

·        Sprzątać zabawki po skończonej zabawie

·        Nie przeszkadzać innym w zabawie

·        Dbać o swój wygląd

·        Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków

·        Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom

·        Szanować godność i wolność drugiego człowieka

·        Informować nauczyciela o problemach

 

 

SYSTEM NAGRÓD I KAR

 

  

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno.

Opracowując „Kodeks  postępowania” musimy zarówno wspierać  i motywować  je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad , jak również konsekwentnie egzekwować go.

Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały.

Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka.

Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

 

 

 

FORMY NAGRADZANIA:

 

·        Pochwała indywidualna

·        Pochwała wobec grupy

·        Pochwała przed rodzicami

·        Dostęp do atrakcyjnej zabawki

·        Dyplom uznania

·        Drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki

NAGRADZAMY ZA:

 

 

·        Stosowanie ustalonych zasad i umów

·        Wysiłek włożony w wykonaną pracę

·        Wywiązanie się z podjętych obowiązków

·        Bezinteresowną pomoc innym

·        Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola

 

Po ustaleniu  norm postępowania  należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.

 

 

 

FORMY KARANIA:

 

·        Upomnienie słowne  indywidualne

·        Upomnienie słowne  wobec grupy

·        Poinformowanie rodziców o przewinieniu

·        Odsunięcie od zabawy

·        Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji

·        Rozmowa z dyrektorem

 

 

 

KARY STOSUJEMY ZA:

 

 

·        Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu

·        Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych

·        Zachowania agresywne

·        Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności

·        Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków

 

 

 

 

 

WSTĘPNA ANKIETA DLA RODZICÓW

   Drodzy Państwo!

 

             Pragniemy poinformować, że cały personel naszego przedszkola czyni wszystko, aby rozpoczęcie edukacji przedszkolnej było dla dziecka bezstresowe i radosne. Dlatego chcemy poznać Wasze Dziecko, jego upodobania i potrzeby. Prosimy o wypełnienie poniższej ankiety  i zapewniamy, że wszystkie uwagi Państwa zostaną uwzględnione przy planowaniu pracy przedszkola.

 

1.     Imię i nazwisko dziecka................................................................................

2.     Jak dziecko lubi, żeby się do niego zwracać?...............................................

3.     Data urodzenia..............................................................................................

4.     Który rok uczęszcza dziecko do przedszkola, żłobka...................................

5.     Rodzeństwo (wiek, płeć)...............................................................................

.......................................................................................................................

6.     Czy łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami?...........................................

7.     Czy dziecko jest w domu nadpobudliwe?.....................................................

8.     Przebyte choroby...........................................................................................

9.     Dziecko jest uczulone na...............................................................................

10. Czy dziecko na ogół jada (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):

a). często – mniejsze ilości pożywienia

b). rzadziej, ale za to obficie

c). różnie, zależnie od apetytu

11. Nielubiane potrawy..........................................................................................................

12. Sprawność motoryczna (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):

a). dobra   b). przeciętna   c). słaba

13. Ustalone zasady postępowania z dzieckiem..................................................

.......................................................................................................................

14. Czy dziecko chętnie wykonuje polecenia dorosłych (proszę podkreślić

właściwą odpowiedź):

           a). tak   b). nie   c). niekiedy

15. W jaki sposób dziecko jest nagradzane (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):

a). pochwała słowna

b). pochwala bezsłowna (uśmiech, przytulenie, gest)

c). nagroda rzeczowa (zabawka, słodycze, książeczka)

d). inne (jakie?).............................................................................................................

16. Jakie kary są stosowane w odniesieniu do dziecka (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):

      a). cielesne  b). pozbawienie przyjemności   c). nagana

17. Komunikowanie się dziecka (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):

    a). posługuje się mową komunikatywną w kontaktach z rodzicami,

        z innymi dorosłymi, z rówieśnikami

b). ograniczony kontakt słowny poprzez.......................................................

     c). brak kontaktu słownego

18. Ile czasu dziecko spędza na zabawie.............................................................

19. W co i z kim dziecko bawi się najchętniej....................................................

20. Czy po zabawie dziecko sprząta zabawki.....................................................

21. Ile czasu dziecko spędza przed telewizorem.................................................

22. Ulubiony film, bohater, bajka.......................................................................

23. Ulubiona książka, zabawka, przedmiot........................................................

24. Ulubiony kolega............................................................................................

25. Dziecko jest (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):

a). wdrażane do samodzielności

b). wyręczane przez rodziców

c). samodzielnie wykonuje czynności (wymienić jakie)...............................

.......................................................................................................................

26. Dziecko jest szczęśliwe, kiedy......................................................................

27. Dziecko oczekuje czułości, kiedy? Jakiej? .................................................

28. Dziecko denerwuje się, gdy.........................................................................

29. Dziecko cieszy się, gdy................................................................................

30. Dziecko nie lubi, gdy...................................................................................

31. Czego oczekują państwo od przedszkola?...................................................


- pod względem opiekuńczym?
……………………………………………………………………………...
………………………………………………...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin