Carhart_ID.pdf

(461 KB) Pobierz
Zast¹piæ metodologiczny naturalizm
Kontrowersja naukowa dotycząca koncepcji inteligentego
projektu - czy koncepcja „inteligentnego projektu” w przyrodzie
ma wartość naukową?
Richard Carhart
A.
Wstęp
Od wielu lat społeczeństwa Europy Zachodniej pozwalają na współistnienie idei
naukowych i religijnych, utrzymując podział między nimi. Przeważająca opinia
jest taka, że ludzkie starania można zaszeregować, umieszczając naukę opartą na badaniach
eksperymentalnych i matematyce w jednej
kategorii, a religię i nauki humanistyczne w
odrębnej kategorii. Nieżyjący już paleontolog
z Harvardu Stephen Jay Gould opracował
nazwę dla tej postawy wyrażającej się słowami
„żyj i pozwól żyć innym”, która oddziela świat
wiary i religii od świata wymiernych,
możliwych do zaobserwowania prawdziwych
wydarzeń czy układów. Nazwał te dwie
kategorie „rozłącznymi domenami. 1 ” Rys.1
ilustruje tę koncepcję. W dzisiejszych czasach
wyzwaniem dla tego podejścia stał się zbiór
koncepcji nazwany całościowo inteligentnym
projektem (ang. intelligent design ) lub nauką
inteligentnego projektu.
Rys. 1: Rozłączne domeny Stevena Gould’a Magisteriates.
Świat naturalny,
metoda naukowa,
„naturalizm
metodologiczny”
Świat mający
znaczenie, cel
i Boga: religia,
filozofia.
Większość z nas zauważyła silny konflikt w społeczeństwach zachodnich, szczególnie w Stanach
Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, dotyczący koncepcji inteligentnego projektu (w skrócie ID). Wielu
naukowców z dziedziny astronomii, astrofizyki i biologii molekularnej 2 twierdzi, że możliwe jest określenie
obiektów, które zostały zaprojektowane i zaistniały na wskutek działania Inteligencji, nazwanej Projektantem.
Proponują oni obiektywne kryteria, które uważają za naukowe, w celu wyciągania wniosków co do
inteligentnego projektu przedmiotu czy układu. Argumenty te wydają się sugerować, że w normalnej,
przenikającej się sieci przyczyn i skutków, które obserwujemy na świecie nastąpiła jakaś zewnętrzna
interwencja, ponieważ skupiają się one na działaniu pośrednika, Projektanta, który jest czymś innym niż
połączenie praw naturalnych, konieczności, przypadku i odpowiedniego czasu. Niektórzy ludzie odrzucający
możliwość istnienia sfery nadprzyrodzonej przyjmują istnienie takiego Projektanta, ale uważają jego
Inteligencję za zbiorcze zjawisko wyrastające z całości fizycznego wszechświata. Taką koncepcję Boga
uznawał Einstein. Zwolennicy tego podejścia używają analogii ludzkiego mózgu, z które-go powstaje rozum
czy inteligencja, chociaż sam mózg jest czysto naturalnym zjawiskiem.
Zwolennicy inteligentnego projektu zazwyczaj unikają definiowania, kim jest Projektant i wielu z nich nie
nazwałoby go „Bogiem” w tradycyjnym znaczeniu tego słowa. Z ich publikacji nie wynika jasno, że
Projektant pochodzi ze sfery nadnaturalnej. Niektórzy sugerują, że projektantami są inteligentne istoty
pozaziemskie. Jednakże wszyscy są zgodni co do tego, że przypadek i konieczność (wybór środowiska)
uznawane przez neodarwinizm nie są w stanie zrealizować projektu funkcji życiowych w dostępnym czasie.
Zdecydowanie odrzucają koncepcję „ślepego zegarmistrza” przedstawioną przez Richarda Dawkinsa
z Oxfordu. 3
Większość naukowców podchodzi podejrzliwie do tych, którzy znajdują projekt w przyrodzie, ale nie umieją
określić Projektodawcy. Uważają oni ID za „konia trojańskiego”, przy pomocy którego chce się przemycić
idee religijne i Boże działanie w kręgi działalności naukowej. Uważają oni, że to zniszczyłoby istotę nauki,
nierozerwalnie wiążąc ją z ideami religijnymi i nadprzyrodzonymi wyjaśnieniami. Zazwyczaj reagują ostro,
gniewnie odrzucając inteligentny projekt i powtarzając bez końca, że “Inteligentny projekt nie jest nauką!”.
Siłą autorytetu naukowego prowadzi się do marginalizacji i krytyki badaczy ID, wstrzymując publikacje
wyników w czasopismach recenzowanych przez środowisko naukowe i uniemożliwiając badaczom ID
uzyskanie grantów czy etatów naukowych. Taka taktyka przypomina tę stosowaną przez społeczeństwa
totalitarne i nie powinna mieć miejsca w wolnej od uprzedzeń społeczności naukowej. Jak do tej pory nauka
głównego nurtu nie przedstawiła wystarczająco przemyślanych odpowiedzi.
1
9532428.051.png 9532428.058.png
Te dwa sposoby podejścia są klasycznym przypadkiem możliwego częściowego pokrywania się przyczyn
nadnaturalnych i naturalnych. Aby ukierunkować dyskusję uznajmy, że jeżeli naprawdę istnieją dowody
naukowe projektu, to przypuszczalnym Projektantem jest tradycyjny monoteistyczny Bóg. Pytanie w celu
obiektywnych badań brzmi, czy Bóg, Stwórca, pozostawił wyraźne dowody bezpośredniego działania, które
nie wynika z naturalnych praw. Jeżeli istnieje prawdziwy Stwórca, nie możemy go usunąć do jakiegoś
eterycznego „duchowego królestwa” czy „rozłącznej domeny”. Stwórca na tyle potężny, aby stworzyć i
podtrzymywać wszechświat mógłby słusznie postanowić, że będzie interweniował w tym wszechświecie. Aby
jasno omówić, co dzieje się w związku z kontrowersją dotyczącą inteligentnego projektu, musimy rozpocząć
od próby zdefiniowania dwóch rywalizujących światopoglądów, które zderzają się w tej kontrowersji:
naturalizmu i światopoglądu biblijnego. Musimy omówić różnicę pomiędzy naturalnymi wydarzeniami czy
układami oraz nadnaturalnymi wydarzeniami czy układami.
B.
Naturalne wydarzenia lub systemy
Od tysiącleci ludzie zauważali, że wydarzenia wydają się mieścić w przewidywalnym schemacie przyczyn i
skutków. Znalazło to praktyczne odniesienie poprzez rozwój wielu technologii wynalezionych i stosowanych
przez ludzkość. W czasie Oświecenia opracowano to jako system praw naturalnych, które były ogólnym
opisem tych możliwych do zaobserwowania regularnych zjawisk, często przy zastosowaniu terminów
matematycznych. Prawa ruchu Newtona, włącznie z prawem powszechnego ciążenia, stały się dokładnym
opisem ruchu, okazując się wiarygodne za każdym razem, gdy testowano je w sferze codziennych wymiarów i
prędkości. Jednocześnie coraz bardziej podkreślano rolę bezpośrednich obserwacji i eksperymentów jako
środków odkrywania i testowania praw naturalnych.
Z filozoficznego punktu widzenia ludzie zaczęli uważać, że świat działa jak gigantyczna maszyna, w której
każde wydarzenie czy układ jest skutkiem nieprzerwanego ciągu czy sieci przyczyn i skutków, które miały
miejsce zgodnie z odkrytymi prawami naturalnymi. Każde nowo odkryte prawo potęgowało to wrażenie, tak
że dzisiaj naturalistyczne podejście do rzeczywistości jest głęboko zakorzenione w świadomości członków
zachodniego społeczeństwa. Słyszymy coraz więcej stwierdzeń, że nie ma takich wydarzeń czy układów,
które nie pasowałyby do zazębiającej się struktury praw naturalnych. To definiuje światopogląd
naturalistyczny, jak przedstawiono na rys. 2.
ZWIERZĘTA
ROŚLINY
BÓG
LUDZIE
Naturalizm
Monoteizm
Rys. 2 Dwa światopoglądy : Jeden uwzględnia jedynie naturalne przyczyny (naturalizm), a drugi zarówno przyczyny
naturalne jak i ponadnaturalne (monoteizm).
Tego mechanistycznego podejścia nie można jednak popierać dzisiaj w świetle trzech głównych odkryć
naukowych.
2
9532428.059.png
(1) Dowód Goedla pokazał, że nawet nasze logiczne systemy, włącznie z matematyką stosowaną do
definiowania praw naturalnych, są niepełne. Są potężnymi, ale niedoskonałymi narzędziami w sferze
logiki i matematyki.
(2) Zasada nieokreśloności kwantowej stwierdza, że chociaż możemy np. deterministycznie przewidzieć
ruch fali prawdopodobieństwa elektronu, to prawdziwy ruch elektronu opisany przez tę funkcję
falową nie jest deterministyczny. Problem polega na tym, że sama fala ma znaczenie rozkładu
prawdopodobieństwa (gdy moduł podniesiony jest do kwadratu).
(3) Większość dużych układów opisuje się przy pomocy równań chaotycznych: W przypadku układów
tak dużych, jak te, w których żyjemy, niewiadome stają sie tak małe, że praktycznie nieistotne. Ruch
staje się zasadniczo deterministyczny dla dużych układów. Ale inna zasada powstrzymuje nas przed
takimi deterministyczny-mi prognozami. Wykazano, że połączone układy nieliniowych równań
różniczko-wych posiadają właściwość zwaną chaosem; są to chaotyczne układy równań. Równania
rządzące prawie wszystkimi interesującymi systemami są chaotyczne. Systemy chaotyczne wykazują
inny typ niewiadomej w swych prognozach, który jest kluczowy i którego nie można uniknąć,
stosując wyrafinowane pomiary warunków początkowych. Z zasady rozwiązania są deterministyczne,
ale faktyczne prognozy będą odbiegać od rzeczywistości w miarę upływu czasu, bez względu na to,
jak dobrze będziemy znać warunki początkowe.
Autor uważa, że te trzy odkrycia współczesnej nauki nie zostały w pełni wzięte pod uwagę przez naukowców
zastanawiających się nad naturą naukowego opisu przyrody. Jeżeli działa tu potężna maszyna, to widocznie
nie jesteśmy w stanie poznać jej dokładnie, a tym bardziej udowodnić w każdym danym przypadku, że
wszystko dzieje się w dokładnej zgodzie z prawami przyrody. Wiemy jednak, że nauka współczesna dostarcza
bardzo potężnego i pożytecznego opisu fizycznej rzeczywistości. Ale byłoby uczciwe i dobre, gdyby
wyrażano dużo więcej pokory w ocenianiu dokładności naukowych opisów świata. Aby być uczciwą, nauka
musi przyjmować dużo mniej tryumfalistyczne podejście, jeśli chodzi o zrozumienie rzeczywistości.
C.
Nadnaturalne wydarzenia i układy
Ludzkość uznawała istnienie świata czy sfery nadprzyrodzonej już od chwili, kiedy mamy pierwsze zapisy
historyczne. Szczególnie religie monoteistyczne przedstawiają inteligentną, osobową Istotę, która ma moc
zaplanować i stworzyć świat takim, jakim go znamy. Większość z tych, którzy wierzą w takiego Stwórcę
uznaje, że to Bóg stworzył prawa naturalne, ale ma moc tworzyć wydarzenia czy układy również przez
bezpośrednie działanie. Wielu wierzy, że Bóg może pojawić się w sferze naturalnej, jeżeli zechce, ale może
też pozostać niewidzialny.
Nadnaturalne działania takiej Istoty następują jako pojedyncze czyny, dokonywane z własnej woli. Nie
powtarzają się, chyba że Bóg tak zdecyduje, ponieważ są czynami osobowej, inteligentnej Istoty o szczególnej
mocy. Prawie wszyscy twórcy współczesnej zachodniej nauki wierzyli w istnienie takiego Boga. 4 Jak widać,
te wierzenia religijne nie powstrzymały Galileusza, Keplera, Newtona, Hooke’a, Maxwella i wielu innych od
rozwinięcia nauki w formie, jaką przyjmujemy do dzisiaj. Mówili oni o swojej wierze bardzo otwarcie i
łączyli ją ze swą nauką.
Galileusz: Jest prawdą, że boski umysł rozumie prawdy matematyczne w nieskończenie większej liczbie niż
nasze umysły (bo zna je wszystkie), ale wierzę, że kilka z tych prawd, które może pojąć ludzki umysł, pojmuje
na równi z boskim umysłem, jeśli chodzi obiektywną pewność, ponieważ człowiek osiąga ich zrozumienie
z konieczności. Jest to największy istniejący poziom pewności. 5
Johannes Kepler : Dzięki Ci składam, Stwórco i Boże, że dałeś mi tę radość z Twego stworzenia, i raduję się
dziełami Twoich rąk. Ukończyłem teraz dzieło, do którego mnie powołałeś. Wykorzystałem w nim wszystkie
talenty, którymi obdarzyłeś mego ducha.
Sir Isaac Newton : Ten najpiękniejszy układ słońca, planet i komet może pochodzić jedynie z zamiaru i
panowania Istoty rozumnej i potężnej. Również: Istota owa rządzi wszystkim, nie jako dusza świata, ale jako
Pan ponad wszystkim; ...a Bóstwo jest władzą Boga, nie nad swym własnym ciałem, jak wyobrażają sobie ci,
uważający Go za duszę świata, ale nad sługami.
Chrześcijanie wierzą, że niektóre wydarzenia na świecie spowodowane są przyczynami naturalnymi, podczas
gdy inne wywołane są przez przyczyny nadnaturalne, a jeszcze inne są wynikiem działania zarówno jednych
jak i drugich. Większość uznaje istnienie sieci przyczyn i skutków zgodnie z regularnym prawem naturalnym,
badanym przez naukę. Wierzą również w prawdziwego Stwórcę Boga, który może zainterweniować
3
w cudowny sposób, jeśli tylko zechce. Stworzenie wszechświata i zmartwychwstanie Chrystusa są
powszechnie uznawane za wydarzenia nadprzyrodzone, ale większość chrześcijan uznaje również inne cuda,
włącznie z tymi, których według nich byli świadkami. Chrześcijanie przedstawiają powody, dlaczego rzadko
można uznać coś za cud 6 , ale uznają rzeczywistość boskiej interwencji. Ci, którzy wierzą w całkowicie
świecki wszechświat, wyznając światopogląd naturalistyczny, zaprzeczyliby istnieniu przyczyn
nadnaturalnych, które mogą wywoływać pewne wydarzenia w przyrodzie. Ale można przedstawić obiektywną
metodę naukową, aby uznać, czy wydarzenie lub układ zostały inteligentnie zaprojektowane, bez względu na
to, czy zostały wywołane środkami naturalnymi, nadnaturalnymi lub jednymi i drugimi równocześnie.
D.
Odwoływanie się do inteligentnego projektu: powszechne ludzkie postępowanie
My ludzie często robimy coś, co nazywa się „odwoływaniem do inteligentnego projektu”. Na kamieniu nad
jeziorem widzimy serce namalowane jakąś błyszczącą czerwoną substancją, w sercu słowa „Susan kocha
Petera” i może nawet serce jest przebite strzałą. Natychmiast zakładamy, że albo Susan, albo Peter, albo
oboje, albo jeszcze ktoś inny namalował ten symbol. Wnioskujemy na podstawie dowodu, że symbol nie
powstał na wskutek jakiegoś procesu naturalnego, ale że narysowała go jakaś inteligentna istota. Albo w
sprawie sądowej sędzia rozpatruje dowody w postaci faktów i argumentów. Sędzia ten musi zdecydować, czy
oskarżony (inteligentna istota) pozostawił te dowody przestępstwa, czy dowody tylko wydają się wskazywać
na oskarżonego jako sprawcę przestępstwa, a tak naprawdę są przypadkowym zbiorem faktów.
E.
Wystarczające dowody na istnienie inteligentnego projektu: filtr wyjaśnień
Dr William Dembski szczegółowo przedstawił metodę, której używamy logicznie wnioskując, że inteligentny
projekt jest najlepszym wyjaśnieniem. 7 Nazywa to „filtrem wyjaśnień”, który zawiera trzy kroki. W
uproszczeniu, są one następujące:
1) Przedmiot lub sytuacja musi być NIEUWARUNKOWANA (ang. CONTINGENT) .
2) Musi istnieć bardzo dużo wyjaśnień alternatywnych, tak że to jedno jest WYSOCE
NIEPRAWDOPODOBNE.
3) Dany obiekt czy sytuacja musi SŁUŻYĆ UPRZEDNIO OKREŚLONEMU CELOWI.
F. Przykład zastosowania filtra wyjaśnień
Jako przykład, rozważmy przedmiot przedstawiony na rys. 3. Co to jest? Większość ludzi szybko określa go
jako narzędzie z epoki kamiennej, zrobione przez człowieka z ociosanego krzemienia. Zastosujmy filtr
wyjaśnień , aby pokazać, jak prowadzi on do tego wniosku.
Po pierwsze, kawałek krzemienia może mieć inne kształty niż ten na zdjęciu. Kształt nie jest
przypisany przez prawa fizyczne, jak w przypadku kryształu czy spadającej kropli wody.
Przedmiot jest NIEUWARUNKOWANY. Niech czytelnik zauważy, że warunek ten wymaga,
ABYŚMY NAJPIERW WYKLUCZYLI PRZYCZYNY NATURALNE.
Kawałek krzemienia może mieć wielką liczbę różnorodnych kształtów zgodnych
z prawami natury. Takie jest drugie wymaganie. Kształt pokazany na rys. 3 jest WYSOCE
NIEPRAWDOPODOBNY. Ale każdy kawałek krzemienia spełnia te dwa warunki.
Trzeci warunek określa, że przedmiot ten został inteligentnie zaprojektowany przez istotę o
inteligencji podobnej do ludzkiej. Wyraźnie widać, że jest to grot strzały lub włóczni.
Wgłębienia służą do owijania skórzanych rzemieni przytrzymujących grot na trzonie włóczni.
Ostre brzegi i zaostrzona końcówka umożliwiają wbicie grotu w ciało zwierzęcia. Przedmiot ten
SŁUŻY UPRZEDNIO OKREŚLONEMU CELOWI jako narzędzie myśliwskie.
Rys. 3
Korzystając z filtra wyjaśnień, Dembski pomaga nam zrozumieć, że nasz wniosek na temat inteligentnego
projektu i wytworzenia przedmiotu przez człowieka nie jest arbitralny, ale jest wynikiem spełnienia tych
trzech warunków. Możecie zastosować to wnioskowanie do innego przykładu, np. sprawy sądowej, aby dalej
je sprawdzać.
G.
Dwie główne dziedziny, w których naukowcy twierdzą o istnieniu dowodów ID
Wielu naukowców pracujących głównie w dwóch dziedzinach astronomii/astrofizyki i biologii molekularnej
odkryło sytuacje, w których według nich filtr wyjaśnień daje pozytywną odpowiedź na pytanie, czy
4
9532428.060.png 9532428.001.png 9532428.002.png 9532428.003.png 9532428.004.png 9532428.005.png 9532428.006.png 9532428.007.png 9532428.008.png 9532428.009.png 9532428.010.png 9532428.011.png 9532428.012.png 9532428.013.png 9532428.014.png 9532428.015.png 9532428.016.png 9532428.017.png 9532428.018.png 9532428.019.png 9532428.020.png 9532428.021.png 9532428.022.png 9532428.023.png 9532428.024.png 9532428.025.png 9532428.026.png 9532428.027.png 9532428.028.png 9532428.029.png 9532428.030.png 9532428.031.png 9532428.032.png 9532428.033.png 9532428.034.png 9532428.035.png 9532428.036.png 9532428.037.png 9532428.038.png 9532428.039.png 9532428.040.png 9532428.041.png 9532428.042.png 9532428.043.png 9532428.044.png 9532428.045.png 9532428.046.png 9532428.047.png 9532428.048.png 9532428.049.png 9532428.050.png 9532428.052.png 9532428.053.png 9532428.054.png 9532428.055.png 9532428.056.png
 
wszechświat fizyczny, wraz naszą ziemią i wieloma systemami biologicznymi na niej, został inteligentnie
zaprojektowany. Pierwsza grupa tych naukowców używa pewnej formy zasady antropicznej (anthropic
principle) , która została opracowana przez fizyków takich jak Paul C. W. Davies 8 i inni w celu wyjaśnienia, w
jaki sposób struktura wszechświata jest wysoce nieprawdopodobna i idealnie dopasowana do istnienia
inteligentnego życia opartego na związkach węgla. Biolodzy twierdzą, że odkrywają właściwość, którą
nazwali nieredukowalną złożonością (irreducible complexity - IC) w wielu maszynach molekularnych i
molekularnych procesach sekwencyjnych, jak krzepnięcie krwi. Omówimy te dwie koncepcje i spróbujemy
ocenić, jak odnosi się do nich nauka.
H.
Zasada antropiczna opracowana na podstawie struktury wszechświata jako całości
W średniowieczu ludzie uważali, że Ziemia jest uprzywilejowaną planetą w centrum wszechświata. Później
Kopernik i Galileusz wykazali, że Słońce jest centralnym punktem Układu Słonecznego, a planety krążą
wokół niego. Ziemia utraciła swój uprzywilejowany status. To, że nasza Ziemia nie jest niczym szczególnym
nazywa się „Zasadą kopernikańską”. Jest to naprawdę niepozorna planeta w układzie słonecznym, krążąca
wokół średniej wielkości gwiazdy, daleko przy spiralnym ramieniu naszej galaktyki, jednej spośród miliardów
galaktyk. Ten pogląd dominuje od wieków. Ostatnio Carl Sagan wyraził to mówiąc:
Ziemia jest bardzo małą sceną na ogromnej kosmicznej arenie…Ten punkt bladego światła rzuca wyzwanie
naszym pozom, naszej wyimaginowanej ważności, złudzeniu, że mamy we wszechświecie jakąś
uprzywilejowaną pozycję. 9
Ale w ciągu ostatnich 30 lat, gdy powszechnie przyjęto „Standardowy Model” kosmologii Wielkiego
Wybuchu, astronomowie i astrofizycy zdali sobie sprawę, ile podstawowych właściwości praw natury musi
„akurat tak” się ułożyć, aby powstała planeta, która może podtrzymać istnienie inteligentnego ludzkiego
życia. Stawiając swą tezę, mówią oni o wartości ładunku elektronu, o różnicy masy neutronu/protonu, sile
ciążenia, sile jądrowej i o specyficznych niejednorodnościach w pierwotnym gorącym Wielkim Wybuchu, o
precyzyjnych właściwościach ciała, które zderzyło się z Ziemią, co doprowadziło do powstania
odpowiedniego rodzaju Księżyca i o wielu innych parametrach. Astronomowie i astrofizycy coraz częściej
mówią o zasadzie antropicznej: prawa natury i początkowe warunki wszechświata są dokładnie takie jakie
muszą być, aby istoty ludzkie powstały, mogły się rozwijać i obserwować strukturę wszechświata.
Wszechświat wydaje się zaprojektowany dokładnie tak, aby stworzyć dla nas doskonałe miejsce
zamieszkania, a jednocześnie dać nam możliwość badania go i zrozumienia, jak jest stworzony.
Według tego poglądu, inteligentny projekt wszechświata spełnia warunki filtru wyjaśnień. Wartości stałe i
prawa natury można dopasować i nadal uzyska się wszechświat.
⇒ Wszechświat jest NIEUWARUNKOWANY. Ponieważ wiele z tych parametrów jest zmiennymi,
istnieje wiele odrębnych wszechświatów, które można zbudować na podstawie tych praw.
⇒ Wszechświat jest WYSOCE NIEPRAWDOPODOBNY. Spełniwszy cel, aby być odpowiednim
miejscem zamieszkania dla ludzi w bardzo ścisłych granicach (tj. nawet dobry ludzki dom ma wiele
szczegółowych wymagań),
⇒ wszechświat spełnia UPRZEDNIO OKREŚLONY CEL . Dlatego, jak twierdzi Dembski,
wszechświat i nasza Ziemia są inteligentnie zaprojektowane i stworzone jako odpowiednie miejsce
zamieszkania dla ludzi.
Obecnie, zamiast uważać, że we wszechświecie istnieje wiele planet, na których panują warunki do istnienia
życia, astronomowie twierdzą, że Ziemia jest prawdopodobnie jedynym odpowiednim miejscem we
wszechświecie dla inteligentnego życia opartego na związkach węgla. (Nie znamy żadnego innego rodzaju
inteligentnego życia). Dalej, możliwość, że mogłaby powstać odpowiednia planeta taka jak Ziemia, jest
bardzo nieprawdopodobna. Gonzalez i Richards podsumowali wiele z
koniecznych faktów naukowych w swojej nowej książce, w której
przywracają Ziemi odebrany jej wcześniej status „uprzywilejowanej
planety”. 10 Wielu znanych recenzentów uznało tę książkę za kluczową
monografię w dziedzinie astronomii.
I.
Nieredukowalna złożoność w biologii
Biolog Michael Behe 11 jest autorem pojęcia nieredukowalnej złożoności w
biologii. Zaprezentował on kilka maszyn molekularnych i kilka kaskad
reakcyjnych w żywych układach, które według niego są niemożliwe do Rys. 4: Silnik napędowy wici
5
9532428.057.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin