Ćwiczenia 2.doc

(30 KB) Pobierz
02

02.03.2010

 

Ćwiczenia 2

 

Komunikacja międzyludzka, a inne rodzaje komunikacji:

Ø      Foniczność

Ø      System językowy

 

Język = słownik + gramatyka

 

Cechy języka:

Ø      Dwuklasowość – gramatyka umożliwia utworzenie nieograniczonej liczby konstrukcji

Ø      Dwustopniowość – składanie się znaków z diakrytów (liter)

Ø      Uniwersalność

Ø      Kreatywność (przesuwalne znaczenie – metafory)

Ø      Otwartość

Ø      Konwencjonalność/umowność - znaki są różne dla różnych języków

 

Koncepcje nabywania języka:

Ø      Biologiczna

·         Czonski

·         W naszym umyśle istnieje pewna uniwersalna gramatyka umożliwiająca tworzenie wypowiedzi

·         Genetycznie wpisany w umysł kształtuje się wraz z rozwojem

·         Każdy człowiek rodzi się z taką zdolnością

·         Istnieje schemat operacyjny do budowania zdań

·         Dzieci niesłyszące – głużą i gaworzą, ale ponieważ ich nie słyszą przestają tworzyć głoski

·         Gramatyka transformatywno-generatywna

Ø      Socjokulturowa

·         L. Wygotski

·         Zależy od grupy społecznej

·         Generatorem jest otoczenie społeczne

 

Hipoteza Sapina – Urfa – podstawy różnorodności języków (różny sposób widzenia rzeczywistości):

Ø      Teza determinizmu językowego

·         Poznanie jest determinowane przez wyznaczniki językowe

·         Język definicyjny

Ø      Relatywizm językowy – poznanie jest zrelatywizowane do poszczególnych grup językowych

 

Język jest wyrazem określonego widzenia i pojmowania świata. Służy do kształtowania pojęć o świecie. Determinuje widzenie świata.

 

 

System, a jego realizacja:

Ø      Lang – pewna potencjalność, język jako byt abstrakcyjny

Ø      Parole – konkretna realizacja kodu (mowa), aktualność

 

Akt mowy – podstawowa jednostka komunikacji, najmniejsza czynność mowy.

 

Typy aktów mowy:

Ø      Informatywana (lokacyjna) – przekazują znaczenia

Ø      Obligatywna (irlokucyjna) – realizowanie przez wypowiedź pewnych intencji

Ø      Konstytutywna (perlokucyjna) – dokonywanie pewnych skutków w rzeczywistości lub u odbiorcy

 

 

Funkcje systemu:

Ø      Generatywna – nieskończona zdolność generowania wypowiedzi

Ø      Poznawcza – decyduje o nazywaniu świata, alfabetyzacja kultury

Ø      Reprezentatywna – wyrażenia pełnią taką funkcję względem zjawisk, poznanie jest uzależnione od struktury języka

 

W społeczeństwie:

Ø      Socjalizująca

Ø      Kulturotwórcza

 

Funkcje komunikatorów:

Ø      Zamierzona – przekaz informacji

·         Konstatacje

·         Hipotezy

Ø      Niezamierzona

·         Charakteryzująca – niezamierzone zdradzenie cech nadawcy

 

Inne:

Ø      Nakłaniająca (impresywna)

·         Manipulacja (bez udziału świadomości)

·         Perswazja (wpływanie na stan mentalny)

Ø      Ekspresywna (wyrażająca emocje i stany wewnętrzne nadawcy)

Ø      Sprawstwa (akty notarialne, małżeńskie)

Ø      Kreatywna/poetycka (nieużytkowe, ale estetyczne)

 

Kompetencja językowa

Kompetencja komunikacyjna

Wiedza o języku pozwalająca na rozumienie i wyrażanie zdań. Rozróżniamy zdania poprawne i niepoprawne. Idealna wiedza i zdolność rozwijania zdań, świadomość językowa.

Zdolność do posługiwania się językiem w sposób skuteczny, celowy, dostosowany do sytuacji, tworzą ją pewne sprawności kompetencyjne znajomość kodu uwarunkowana doświadczeniem językowym pochodzeniem, zawodem:

Ø      Sprawność społeczna – zdolność kształtowania wypowiedzi odpowiednio do rangi rozmówcy

Ø      Sprawność pragmatyczna – umiejętność osiągania złożonych celów za pomocą języka

Ø      Sprawność sytuacyjna – uzależniona od sytuacji zdolność dopasowywania wypowiedzi do tematu i miejsca, liczby rozmówców, gatunku wypowiedzi

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin