Psychologia osobowości/ osobowość a działanie- poznawcze konstruowanie przyszłości/ mat. autorskie, A. Chryc- Gawrychowska
wyznaczniki planów życiowych
Plan życiowy to stworzony lub dowolnie wybrany przez jednostkę ważny cel główny powiązany z szeregiem celów
pomocniczych i ogólnych zasad operacjonalizacji tych celów. Plany życiowe różnią się od planów pojedynczych działań tym,
że obejmują znacznie szerszy zakres aktywności jednostki, dotyczą aktywności bardziej treściowo różnorodnej, rozłożonej w dłuższym
czasie, mającym dla jednostki ważniejsze znaczenie.
Uwarunkowania podstawowe:
· Wiek:
o plany życiowe zaczynają powstawać w okresie dojrzewania;
o wraz z nim wzrasta zainteresowanie przyszłością, zdolność do planowania, realistyczność planów;
o konkretyzowanie się planów życiowych w trakcie przejścia z dorastania w dorosłość; stabilizacja we wczesnej dorosłości;
o realizacja: drugi etap dorosłości;
· płeć:
o związek z oddziaływaniami społ.-kulturowymi (kobiety są ogólnie bardziej zorientowane na rodzinę, mężczyźni na cele
ekonomiczne);
· poziom inteligencji – (bardziej inteligentne dzieci są zainteresowane przyszłą edukacją, mniej inteligentne przyszłym zawodem);
· temperament- wpływ na:
o szczegółowość planów,
o sposób posługiwania się planem w trakcie czynności realizacyjnych;
o trudność wybieranych celów i ich realistyczność (reaktywność);
o zadowolenie z planu, poczucie kontroli, PWS, poziom stresu (neurotyzm);
o samodzielność, plastyczność (ekstrawersja)
· potrzeby:
o np. osoby o wysokiej potrzebie niezależności tworzą średnio więcej planów życiowych;
o ekspansyjność realizacyjna: koreluje z potrzebą osiągnięć oraz potrzebą dominacji;
· wzór zachowania A vs B: A wybierają cele trudniejsze, są bardziej w ekspansyjność realizacyjna; trwałe i efektywne w działaniu;
· czynniki społeczne (miejsce zamieszkania, wykształcenie i dochody rodziców itp.).
dążenia a dobrostan psychiczny:
· (Emmons) wysoka proporcja dążeń do bliskości z innymi w porównaniu do całości dążeń dodatnio wpływa na dobrostan;
odwrotna zależność w przypadku przewagi dążeń do władzy i osiągnięć- uzależnienie szczęścia od okoliczności zewnętrznych;
· cele nastawione na unikanie- więcej negatywnych emocji; cele nastawione na dążenie- wyższy dobrostan psychiczny;
· poziom specyfikacji celu: wysoki poziom= niższy dobrostan; niski= wyższy dobrostan i kłopoty zdrowotne;
· zakres celu: punktowcy- mniejszy dobrostan, większa wytrwałość, sztywność; przedziałowy- wyższy dobrostan, mniejsza
wytrwałość;
· integracja dążeń:
o kongruencja- stopień autonomii dążeń: im wyższa, tym większy dobrostan, lepsze przystosowanie, samoaktualizacja,
otwartość, wyższa samoocena, wyższy poziom koherencji dążeń;
o koherencja:
ü horyzontalna: stopień wspomagania realizowania celu innymi czynnościami nastawionymi na cele na tym samym
poziomie;
ü wertykalna: stopień, w jakim cele proksymalne odnoszą się do dystalnych;
ü tendencja do doświadczania i podtrzymywania poczucia kontroli nad swoim życiem jest mechanizmem
zapewniającym integrację osobowości.
Pobudzenie motywacji kontroli:
towarzyszy jej przestrój poznawczy, zwiększenie ostrożności przy wyciąganiu wniosków, systematyzowanie strategii zbierania informacji.
Delegowanie kontroli:
· przekazywanie kontroli w warunkach poczucia braku kompetencji w sytuacji zadaniowej komuś spostrzeganemu jako bardziej
kompetentny;
· przekazywanie kontroli, gdy efekty działań są wątpliwe moralnie.
reaktancja psychologiczna- dążenie do przywraca zdolności wyboru, jeżeli jest ona zagrożona przez kogoś, jednostka czuje
że ktoś jej coś narzuca, czegoś jej zakazuje. Następuje:
· wzrost atrakcyjności zachowania zagrożonego,
· tendencja do jego podejmowania,
· tendencja do atakowania źródła zagrożenia.
Orientacja przyszłościowa i odraczanie gratyfikacji- Dollard i Miller. Mischel: umiejętność ta wiąże się z:
· wiekiem- wiąże się to min. z osiąganiem dojrzałości emocjonalnej i poznawczej;
· świadomym poziomem funkcjonowania I posługiwaniem się pojęciami (myślenie abstrakcyjne, oderwane od aktualnego kontekstu);
· umiejętnością ujęcia doświadczenia i swojego ja w perspektywie czasowej: różnice indywidualne w tendencji do koncentrowania
się na danym obszarze czasowym (orientacja na przeszłość, teraźniejszość lub przyszłość);
· inteligencją- zależność wprost: im wyższa inteligencja, tym bardziej prawdopodobna orientacja na przyszłość;
· dojrzałością emocjonalną- jw.;
· orientacją na osiągnięcia,
· społeczną odpowiedzialnością,
· społecznym przystosowaniem,
· odpornością na pokusy,
· warunkami społeczno- kulturalnymi i wychowawczymi,
· wyniki badań dały kontinuum:
o osoby wybierające większe i bardziej odległe w czasie nagrody:
ü orientacja na przyszłość,
ü staranne planowanie,
ü wysoka samokontrola
ü wysoka motywacja osiągnięć
o osoby preferujące bezpośrednią gratyfikację:
ü koncentracja na teraźniejszości
ü impulsywność).
· Ważne jest koncentrowanie się na informacyjnych, a nie na motywacyjnych aspektach bodźców.
motywacja wewnętrzna- pojęcie stworzone przez Deciego:
· u jej podstaw leży potrzeba autodeterminacji, bycia czynnikiem sprawczym;
· czerpanie zadowolenia z samego wykonywania czynności, nie tylko z tego, że prowadzi ona do jakiegoś z celów: różnice
indywidualne między ludźmi- oddalenie celu w czasie nie obniża motywacji
· Deci: ludzie w sytuacji stosowania kar i nagród, ograniczeń, nadzoru spostrzegają przyczyny swoich działań na zewnątrz,
motywacja wewnętrzna wzrasta wraz:
o ze wzrostem poczucia kompetencji;
o z możliwością dokonywania wyboru- decydowaniem o tym, co się chce robić;
o uzyskiwaniem sukcesów w takich działaniach.
· Silna autodeterminacja- spostrzeganie siebie jako przyczyny działania.
· nagrody osłabiają motywację wewnętrzną najsilniej, gdy silnie zaakcentowany jest ich kontrolujący aspekt; gdy podkreślona jest
ich funkcja informacyjna, nie ma takich efektów.
zainteresowania są ważnym składnikiem motywacji wewnętrznej, to specyficzne nastawienia poznawcze, którym towarzyszą
emocje pozytywne:
· skłonność do selektywnego kierowania uwagi na pewne obiekty,
· gotowość do intelektualnego zajmowania się czymś,
· dążność do poznania otaczającego świata.
· Cechy zainteresowań:
o treść,
o siła- częstość aktów poznawczych- jak często i jak konsekwentnie ktoś zajmuje się swoimi zainteresowaniami,
o zakres- stopień ogólności,
o trwałość- czas ich utrzymywania się (silniejsze i ogólniejsze są zazwyczaj trwalsze)- zmieniają się w trakcie życia,
o struktura:
ü jednokierunkowe: wokół jednej dziedziny;
ü dwuogniskowe: dwie niezwiązane ze sobą dziedziny;
ü wielostronne- zogniskowane: wiele dziedzin, skupiających się wokół jakiejś najważniejszej;
ü ...
BobBudowniczy7