Temat: Powitanie wiosny!Cele zajęć:- ćwiczenie pamięci- usprawnianie aparatu oddechowego- kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał- kształtowanie sprawności cech motorycznych dziecka- integracja grupy- kształtowanie umiejętności rozróżniania kolorówMetody i formy pracy:- metody: rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne- formy: indywidualna, grupowaŚrodki dydaktyczne: zielona i czerwona chorągiewka, karki z liśćmi, kwiatkami, chusteczki higieniczne, kartki z motylami, kwiatki z bibułki, pastele, klej, kredki, białe karki A4, plakat z pustym wazonem.Przebieg zajęć:Część wstępna:- „Latające ptaszki” – wszystkie dzieci zamieniają się w ptaszki. Na znak podniesienia zielonej chorągiewki ptaszki zaczynają latać w różnych kierunkach. Gdy dzieci zobaczą w górze czerwoną chorągiewkę zatrzymują się.Część właściwa:- Rozmowa w kręgu o przyjściu nowej pory roku, którą nazywamy wiosną i o darach jakie ma dla nas owa pora przygotowane. Zaznaczamy, że dary zostały ukryte w sali, a zadaniem każdego dziecka jest odszukanie wiosennego skarbu w sali ( liście, kwiatki). Kiedy każdy znajdzie swój skarb ma za zadanie z pomocą pasteli pokolorować owe dary wiosny. Po skończeniu pani pokazuje dzieciom wielki wazon (narysowany na arkuszu papieru) i prosi dzieci, aby każde z nich przykleiło swój dar wiosny tak, aby wazon został zapełniony.- „Kolorowe motylki” – dzieci siedzą w kole. Pani rozdaje im obrazki przedstawiające różne motylki (czerwone, żółte, zielone, niebieskie). Mówi także, żeby każdy z nich zapoznał się ze swoim motylkiem. Na hasło: „zamieniają się miejscami dzieci, które maja motylki koloru np. czerwonego”, wszystkie dzieci z danej grupy zamieniają się miejscami. Na hasło: „kolorowe motylki” – wszystkie dzieci zamieniają się miejscami.- Przed rozpoczęciem zabawy pani prosi, aby dzieci wydmuchały swoje noski chusteczką higieniczna.- „Wąchanie kwiatków” – dzieci siedzą wygodnie w kole obok kwiatków wykonanych z kolorowej bibułki i wówczas odbywa się wąchanie kwiatów na niby. Dzieci powoli wciągają powietrze noskami tak, aby jak najdłużej zapamiętać ich zapach. Następnie wykonujemy fazę wydechową. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.- „Kwiat na dłoni” – dzieci odrysowują na białej kartce papieru swoja lewą bądź prawa dłoń, a następnie rysują w środku dłoni wiosenny kwiat. Kiedy już wszyscy skończą zadaniem każdego jest pokolorować dłoń oraz kwiat znajdujący się w środku.Cześć końcowa:- „Kolory” – dzieci siedzą w kole, rzucają do wybranej osoby piłkę i wypowiadają dowolny kolor. Dziecko, które złapało piłkę i usłyszało dany kolor ma za zadanie skojarzyć go sobie z wybranym przedmiotem, np. czerwony – samochód, żółty - tulipan.
asasinka80