PRZEPISY STATECZNOŚCI STATKU NIEUSZKODZONEGO WG PRS
1) Minimalna (poprawiona) wysokość metacentryczna:
statki rybackie >= 0.35 m statki pozostałe >= 0.15 m
Lpp £ 70 m
statki kontenerowe >= 0.20 m statki przewożące zboże luzem >= 0.30 m
pasażerskie i ro-ro załadowane
2) Zakres dodatnich ramion prostujących stateczności statycznej:
>= 60° bez oblodzenia >= 55° z oblodzeniem
3) Kąt występowania maksymalnego ramienia prostującego stateczności statycznej:
j >= 30°
4) Wielkość maksymalnego ramienia prostującego stateczności statycznej:
lS >= 0.2m
Przy dołączeniu nadbudówki do obliczeń mogą pojawić się ograniczenia . Wówczas pierwsze musi spełniać powyższy warunek.
5) Podstawowe kryterium pogodowe „k”:
lKR odczyt z wykresu lD - ramię przech. od dynam. działania wiatru (odczytać z dokumentacji)
- przy jZ ³ jKR Jeżeli jZ < jKR , to k = ( MZ / MW) ³ 1 lub k = ( lZ / lD ) ³ 1 , gdzie lZ wyznaczone z wykresu l(jZ) z uwzględnieniem amplitudy ja [~160~210] - zazwyczaj, jeżeli przyjmiemy ja=250 - mamy zapas; lD - z inf. o stateczności
9) Dodatkowo dla statków pasażerskich:
cyrkulacja (dotyczy również kontenerowców): ( PRS nie uwzględnia tu oblodzenia).
[ kNm ],
to lhc = 0.24 x [V0.82 [m/s] / (g x L)] x [ZGP - ( TS /2)] [ m ]
V0.8 = 0.8 x prędkość eksploatacyjna statku [m/s] , g = 9.80655 [ m/s2]
WĘZŁY - [ m/s ] X kts x 0.514[m/s x kts] = ..... [m/ s]
[kNm] qW - ciśnienie wiatru [Pa] =[N/m2](Dla B-354 q=1216 N/m2 dla 12°B )
FW - powierzchnia naporu wiatru [m2] ( Z dokumentacji lub General Arangement )
z - odległ. środka naporu wiatru od płaszczyzny wodnicy [m]
Fi – poszczególne powierzchnie i ich odległości
Kabaciński str.107
[°] Przejście z [kNm] na [tm] : podzielić przez „g” = 9.81 [m/s2]
Wielkość ciśnienia wiatru przyjmować zgodnie z poniższą tablicą w zależności od rejonu pływania i ramienia naporu wiatru „z”:
z [m]
0.50
1.00
2.00
3.00
4.00
5.00
6.00
7.00 i więcej
nieogr.
644
706
863
971
1 049
1 108
1 167
1 216
ogran. I
0.567
ciśnienia dla rejonu nieograniczonego
ogran. II
0.275
Amplituda kołysania: [°] Patrz wyciąg z przepisów PRS 2.1.3
k- faktor uwzględniający stępki przechyłowe
X1-wsp. uwzględniający B/T
X2-wsp. uwzględniająca smukłość ( pełnotliwosc podwodzia kadłuba d)
Y- wsp uwzględniający rejon żeglugi oraz Ö GM /B (GM niepoprawione)
halwunia