3. Kryteria PRS.doc

(41 KB) Pobierz
PRZEPISY STATECZNOŚCI STATKU NIEUSZKODZONEGO WG PRS

PRZEPISY STATECZNOŚCI STATKU NIEUSZKODZONEGO WG PRS

 

1)              Minimalna (poprawiona) wysokość metacentryczna:

                            statki rybackie                            >= 0.35 m               statki pozostałe                                          >= 0.15 m

            Lpp £ 70 m

                            statki kontenerowe              >= 0.20 m              statki przewożące zboże luzem              >= 0.30 m

            pasażerskie i ro-ro załadowane

                           

2)              Zakres dodatnich ramion prostujących stateczności statycznej:

                            >= 60°   bez oblodzenia                            >= 55°    z oblodzeniem

3)              Kąt występowania  maksymalnego ramienia prostującego stateczności statycznej: 

                            j >= 30°

4)              Wielkość maksymalnego ramienia prostującego stateczności statycznej:                            

                            lS >= 0.2m

Przy dołączeniu nadbudówki do obliczeń mogą pojawić się ograniczenia . Wówczas pierwsze musi spełniać powyższy warunek.

5) Podstawowe kryterium pogodowe „k”:

                               lKR odczyt z wykresu              lD - ramię przech. od dynam. działania wiatru (odczytać z dokumentacji)

          - przy jZ ³ jKR                                                          Jeżeli jZ < jKR , to k = ( MZ / MW) ³ 1 lub k = ( lZ / lD ) ³ 1 , gdzie lZ wyznaczone z wykresu l(jZ) z uwzględnieniem amplitudy ja [~160~210] - zazwyczaj, jeżeli przyjmiemy ja=250 - mamy zapas; lD - z inf. o stateczności

9) Dodatkowo dla statków pasażerskich:

cyrkulacja (dotyczy również kontenerowców): ( PRS nie uwzględnia tu oblodzenia).

 

[ kNm ],

to lhc = 0.24 x [V0.82 [m/s] / (g x L)] x [ZGP - ( TS /2)]   [ m ]

V0.8 = 0.8 x prędkość eksploatacyjna statku [m/s] ,   g = 9.80655 [ m/s2]

WĘZŁY - [ m/s ]          X kts x 0.514[m/s x kts] = ..... [m/ s]

 

 

 



                              [kNm]              qW - ciśnienie wiatru [Pa] =[N/m2](Dla B-354  q=1216  N/m2  dla 12°B )

                                                                                                                              FW - powierzchnia naporu wiatru [m2] ( Z dokumentacji lub General Arangement )



                                                                                                                z - odległ. środka naporu wiatru od płaszczyzny wodnicy [m]

Fi – poszczególne powierzchnie i ich odległości

                                                                                                                Kabaciński str.107

 

 

                            [°]                                          Przejście z [kNm] na [tm] : podzielić przez „g” = 9.81 [m/s2]             

 

Wielkość ciśnienia wiatru przyjmować zgodnie z poniższą tablicą w zależności od rejonu pływania i ramienia naporu wiatru „z”:

z [m]

0.50

1.00

2.00

3.00

4.00

5.00

6.00

7.00 i więcej

nieogr.

644

706

863

971

1 049

1 108

1 167

1 216

ogran. I

 

0.567

ciśnienia dla rejonu  nieograniczonego

 

ogran. II

 

0.275

ciśnienia dla rejonu  nieograniczonego

 

 

Amplituda kołysania:                            [°] Patrz wyciąg z przepisów PRS 2.1.3

                                                                      k- faktor uwzględniający stępki przechyłowe

                                                                      X1-wsp. uwzględniający  B/T

                                                                      X2-wsp. uwzględniająca smukłość ( pełnotliwosc  podwodzia kadłuba d)

                                                                                    Y- wsp uwzględniający rejon żeglugi  oraz  Ö GM /B  (GM niepoprawione)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin