notatki filozofia dr hab leszek kusak(1).doc

(36 KB) Pobierz

 

Dr hab. Leszek Kusak

Katedra Filozofii

UEK Kraków

FILOZOFIA

( program wykładu 18. godzinnego)

 

 

  I.  Narodziny filozofii

1.      Jońska filozofia przyrody (Solon, Tales, Anaksymander, Heraklit)

2.      Parmenides i szkoła elejska

3.      Atomizm Demokryta

4.      Pitagorejczycy

 

II.  Etyka

1.      Przedmiot etyki i główne stanowiska (eudajmonizm, perfekcjonizm, deontologizm, utylitaryzm, personalizm)

2.      Podstawowe problemy etyki na przykładzie koncepcji: Sokratesa, Arystotelesa, cyników, stoików, hedonistów, Kanta

 

III. Ontologia

1.      Przedmiot ontologii

2.      Główne stanowiska ontologiczne:

a)      idealizm metafizyczny: monizm (Eriugena, Spinoza), dualizm (Platon, Augustyn), pluralizm (Leibniz)

b)     realizm metafizyczny: monizm (jońska filozofia przyrody, stoicyzm, marksizm), realizm umiarkowany (Arystoteles)

 

IV.  Epistemologia

1.      Przedmiot teorii poznania

2.      Pochodzenie wiedzy (geneza poznania):

a)      empiryzm genetyczny (Arystoteles)

b)     racjonalizm genetyczny (Kartezjusz)

3.      Sposoby zdobywania prawdziwej wiedzy (metoda poznania):

a)      empiryzm (Bacon)

b)     racjonalizm (Kartezjusz)

c)      irracjonalizm (Augustyn)

3.      Koncepcje prawdy (klasyczna, oczywistości, zgody powszechnej, koherencyjna, utylitarystyczna)

 

V. Wybrane problemy antropologii filozoficznej (Kant, Herder, Scheler)

 

 

    Wymagania do egzaminu: znajomość zagadnień prezentowanych na wykładach i wybranych fragmentów podręcznika A. Węgrzeckiego, Zarys filozofii, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2002.

 

 

 

 

 

Podstawy Filozofii

 

Wykłady Dr hab. Leszka Kusaka

 

 

Wykład I

 

Początki Filozfii

Narodziny Filozofii

 

7-6w p.n.e. - narodziny filozofii

 

Grecy mieszkający w Azji mniejszej w kolonii Greckiej stworzyli filozofię, przybyli tam ok. 1000 r p.n.e.

 

12-8w p.n.e. - wieki ciemne, upadek.

 

W 10w p.n.e. załozyli kolonię, Jonię i tam powstała filozofia.

 

Pierwsi filozofowie – 7mędrców – stworzyli filozofię:

 

 

-Solon z Aten

-Tales z Miletu

 

Solon – prawodawca, dokonał reformy prawa w Atenach, ograniczył niewolnictwo, był mędrcem.

 

Tales – matematyk, astronom, filozof.

 

Jak powstała filozofia:

Tales postawił pytanie: co było na początku, z czego wszystko powstało.

 

Dawniej odwoływano się do mitologii, ale Tales wyjaśniał inaczej, zrezygnował z wyjaśnień mitologicznych i odwołał się do czynników czysto naturalnych. Tales twierdził, że wszystko wyłoniło się z wody, woda była początkiem życia.

 

Anaksymander z Miletu – uczeń Talesa.

Wprowadził do użytku pojęcie arche.

 

Arche – początek, zasada bytu, ujście wszystkich rzeczy.

 

Wszystko powraca do arche. Jest to fundament świata. Wszystkie byty z niego powstają i wszystko do niego powraca.

 

Pytanie o arche to główne pytanie pierwszego okresu filozofii.

 

Arche wg Anaksymandra to apejron.

 

Apejron – bezkres, zbiór wszystkich stanów rzeczy, zbiór nieograniczony pod każdym względem. Mieści się w nim wszystko, nawet rzeczy które się wykluczają.

 

Heraklit z Efezu – 4/5w p.n.e.

 

Heraklit twierdził, że byt nie ma stałych właściwości, wszystko się zmienia i przekształca. Wszystko płynie – panta rhei.

 

Heraklityzm – wariabilizm – pogląd o powszechnej zmienności bytu.

 

Nie da się wejść dwa razy do tej samej rzeki” - Heraklit

 

Walka przeciwieństw napędza zmiany.

 

Wg. Heraklita świat przenika boski rozum – logos – w świecie nie ma chaosu tylko ład.

 

Arche to jest Logos.

 

Arche to ogień.

 

Ogień – metafora do bytu wg Heraklita. Wg Heraklita byt ciągle się zmienia.

 

Pierwsi filozofowie nie zajmowali się człowiekiem lecz przyrodą/kosmosem, byli materialistami – materialistyczna koncepcja bytu.

 

Materializm – pogląd, że wszystkie byty są materialne.

 

Jońska filozofia przyrody – pierwszy okres filozofii.

 

W czasach Heraklita powstało imperium Persów. Zaczęli podbijać pobliskie ludy, w tym Jonię. Jończycy ruszyli na zachód. Osiedlili się na Sycylii i w pd. Włoszech. Kolonia ta nazywana była Wielką Grecją. Założono tam dwie szkoły filozoficzne.

 

Parmenides – filozof z Elei, rówieśnik Heraklita. Założył szkołę Eleatów.

 

Parmenides nie zgadzał się z poglądami Heraklita.

 

Wg Parmenidesa prawdę da się osiągnąć tylko za pomocą rozumu, nie zmysłów. Wg Parmenidesa przez zmysły poznajemy tylko zjawiska, a nie prawdziwy byt. Prawdziwy byt można poznać za pomocą rozumu.

 

Wg Parmenidesa: prawdziwy byt to np. Bóg, jest niezmienny, wieczny, zawsze taki sam. O Bogu można mówić tylko w czasie teraźniejszym, bo jest poza czasem.

 

Z koncepcji Parmenidesa wynikają sprzeczne koncepcje.

 

Zenon z Elei – uczeń Parmenidesa. Pokazywał on paradoksy.

 

Paradoks Achillesa” - Achilles i zółw.

 

Paradoks kłamcy” - Jeśli kłamca mówi, że kłamie to kłamie i zarazem mówi prawdę.

 

W 5w był filozof – Demokryt – który połaczył poglądy Parmenidesa i Heraklita.

Demokryt twierdził, że wszystko zbudowane jest z atomów. Atomy są tak małe, że nie da się ich poznać przy pomocy zmysłów. Poznajemy je za pomocą mózgu. Atomy są wieczne.

 

Demokryt stworzył atomizm.

 

Atomy się łączą i tworzą całość, którą możemy poznać za pomocą zmysłów. Nieustanne zmienianie się.

 

Byt w skali mikro – tu miał rację Parmenides

Byt w skali makro – tu miał rację Heraklit.

 

Pitagoras – przybył z Jonii do Pd. Italii i tam założył związek filozoficzno-religijny. Członkowie związku doszli do wniosku, że liczby są esencją świata. Świat ma naturę matematyczną.

 

Pitagoras wprowadził pojęcie filozofii do użytku.

Nazwa składa się z 2óch członów.

 

Filo|Zofia

 

Filo – miłować, umiłować.

 

Sophia – mądrość.

 

 

Filozofia – umiłowanie mądrości.

 

Wg starożytnych tylko Bogowie posiadają mądrość.

Ludzie mogą dążyć do mądrości – filozofowie.

 

Wykład II

 

Etyka

 

3 działy filozofii:

 

-etyka

-metafizyka

-epistologia

 

Etyka – teoria moralności, teoria tego co dobre, a co złe.

 

Etyka dzieli się na:

 

-Opisową: powstała w XIXw – opisuje zjawisko moralności, jakimi zasadami ludzie się kierują.

 

-Normatywną: filozofowie zajmują się nią od starożytności, mówi co jest dobrem najwższym i jakimi zasadami powinniśmy się kierować w życiu.

 

Etyka chrześcijańska – najważniejsze jest zbawienie, najgorsze potępienie.

 

Główne stanowiska w etyce:

 

-Eudajmonizm – głosi, że dobrem najwyższym jest szczęście. (Arystoteles)

-Intelektualizm etyczny – dobrem najwyższym jest wiedza. (Sokrates)

-Hedonizm – dobrem najwyższym jest przyjemność.

-Perfekcjonizm – dobrem najwyższym jest doskonałość człowieka jako jednostki. (Stoicy)

-Deontologizm – głosi, że czyn jest moralnie dobry, jeśli spełnia obowiązek narzucony przez                                                         autorytet zewnętrzny lub wewnętrzny.

 

                                          Autorytet zewnętrzny: Bóg

                                          Autorytet wewnętrzny: rozum

-Utylitaryzm – mówi, że czyn jest moralnie dobry jeśli pomnaża pożytek i szczęście jak największej liczny osób.

                            Twórcą utylitaryzmu jest Jeremiasz Bentham.

-Personalizm – moralnie dobry jest czyn, który traktuje osobę w człowieku jako cel i najwyższe dobro (Karol Wojtyła – zwolennik personalizmu katolickiego, Gabriel Marcel – personalista)

 

Koncepcja człowieka i etyka Sokratesa.

 

Sokrates – 469 – 399r p.n.e. - urodzony w Atenach, dzięki niemu miał miejsce przełom humanistyczny. Filozofowie zajęli się człowiekiem nie przyrodą.

 

Koncepcja Sokratesa: on jako pierwszy postanowił odpowiedzieć na pytanie: co stanowi istotę człowieka; co decyduje o tym, że człowiek jest człowiekiem.

 

Wg Sokratesa:

Istotę człowieka stanowi jego dusza. Człowiekiem jest jego dusza, nie ciało. Dusza jest samodzielnym bytem, substancją. Dusza jest nieśmiertelna i nieskończenie bardziej wartościowa od ciała.

 

Definicja duszy wg Sokratesa:

 

Świadome, rozumne „ja”, źródło poznania i moralnego działania.

 

Intelektualizm etyczny – Sokrates.

 

Dobro moralne/najwyższe=wiedza=cnota=arche=dzielność etyczna

 

Zamiast pytać o arche zaczęto pytać o arete ← przełom

 

Wiedza jest warunkiem koniecznym i wystarczającym do moralnego działania. Wiedza zmusza do moralnego działania.

 

Wiedza o człowieku prowadzi do doskonałości moralnej – warto do niej dązyć.

 

Tylko gdy wiedza jest pełna to człowiek działa moralnie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin