KONSPEKT LEKCJI JĘZYKOWEJ
Data: 17. 09. 2009
Prowadząca lekcję: Laura Chmura
Klasa: IV
Temat: U i Ó już nie są dla nas problemem!
Jednostka lekcyjna: 45 minut
Program: Zapraszam na słówko. Program nauczania języka polskiego w klasach 4-6.
Hasło programowe: Nauka zasad poprawnej pisowni
Cele lekcji:
Cel ogólny: Uczniowie poznają zasady pisowni wyrazów z u i ó.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- Poznaje zasadę zamienności ó do: a, o , e- Potrafi znaleźć „parę” do wyrazu, by wstawi odpowiednią literę- Potrafi zapisać poprawnie wyrazy z cząstką „ów”, „ówka”-Potrafi samodzielnie sformułować zasadę ortograficzną-Poznaje wyjątki od pisowni
-Uczy się, że w zdrobnieniach wyrazów stosujemy u, tak samo jak w wyrazach zakonczonych na -unek, -us-Poprawnie zapisuje zdrobnienia-Poprawnie zapisuje wyrazy z cząstką -ujeMetody pracy
-Podające-Poszukujące
Środki dydaktyczne:
-Zeszyty
-Materiały rozdane przez prowadzącą
Formy pracy:
- Indywidualna-Zbiorowa
PRZEBIEG LEKCJI
Ogniwo wstępne: ok. 5 minut
- Sprawdzenie obecności - Prowadząca pyta uczniów czy wyrazy z u i ó są dla nich kłopotliwe.
- Po uzyskaniu (prawdopodobnie twierdzącej) odpowiedzi prowadząca proponuje poznanie reguł, dzięki którym nie będą już one problemem
Ogniwo właściwe: ok 35 minut.-Prowadząca rozdaje materiały z ćwiczeniami
-Uczniowie wykonują zadanie znajdowania par do wyrazów z „ó” z literą wymienioną-Uczniowie samodzielnie wymyślają podobne pary wyrazów-Uczniowie z pomocą prowadzącej formułują zasadę o zamienności ó- Uczniowie tworzą wyrazy w formie dopełniacza liczby mnogiej i poprawnie zapisują w nich cząstkę -ów
- Uczniowie rozwiązują krzyżówkę z wyrazami zakończonymi na -ówka po czym samodzielnie tworzą regułę-Prowadząca podaje uczniom wyjątki i prosi o zapamiętanie ich-Uczniowie tworzą zdrobnienia wyrazów i zapisują je w odpowiedniej kolumnie-Uczniowie tworzą wyrazy zakończone na -unek, wymyślają swoje przykłady-Uczniowie odmieniają czasowniki z formantem -uje-Samodzielne zapisanie regułyOgniwo końcowe: ok 5 minut
Prowadząca prosi by reguły zapisane na kartach zostały w domu przepisane do zeszytów, po czym następuje krótkie podsumowanie lekcji. Uczniowie jeszcze raz przypominają kiedy piszemy u a kiedy ó.
Źródła: P. Zbróg, M. Jas: Zapraszam na słówko. Podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia językowego i literacko – kulturowego. Klasa 4. Część 1.
nemezis87