nowoczesne koncepcje zarządzania W12.doc

(42 KB) Pobierz
nowoczesne koncepcje zarządzania W12

nowoczesne koncepcje zarządzania W12

 

Zarządzanie jakością usług

 

Elastyczność podaży

□ Efekt fali

□ Utrzymanie elastyczności podaży

 

Zmienny popyt na usługi

1. Popyt na usługi przewyższa maksymalne zdolności produkcyjne firmy

2. Popyt na usługą przewyższa optymalne zdolności produkcyjne firmy

3. Popyt i podaż równoważą się na poziomie optymalnych zdolności produkcyjnych firmy

4. Popyt jest niższy niż optymalne zdolności produkcyjne firmy    

 

Zarządzanie popytem i podażą usług

1. Dopasowanie popytu do zdolności produkcyjnych firmy poprzez:

-  Zmniejszenie popytu w okresach szczytu (sezonu)

- Pobudzenie popytu w okresach spokojniejszych, poza szczytem (sezonem)

2. Dopasowanie zdolności produkcyjnych firmy do zmian popytu

 

Dopasowanie popytu do zdolności produkcyjnych:

- Produkt (usługa)

- Cena

- Dystrybucja

- Promocja

 

Produkt (usługa)

□ Zmiany radykalne (zmiana domków studenckich na hotele turystyczne w lecie, świadczenie przez biura podróży usług przewozowych w okresie zimowym)

□ Dodawanie wartości do istniejącej usługi (możliwość bezpłatnego korzystania z basenu hotelowego, darmowa kawa u fryzjera)

 

Kryteria różnicowania cen usług

□ Różnicowanie cen ze wzglądu na wartość użytkową tej same] usługi (przejazd pierwszą i drugą klasą, balkon lub loża w teatrze)

□ Różnicowanie cen w zależności od miejsca świadczenia usług (wczasy nad Bałtykiem a wczasy nad Morzem Śródziemnym)

□ Różnicowanie w czasie (ceny połączeń telefonicznych/bilety do kina, ceny usług turystycznych)

□ Różnicowanie cen ze wzglądu na cechy nabywców lub przedmiotów( wiek decyduje o cenach biletów w środkach transportu.

 

Dystrybucja

□ Dostosowanie czasu świadczenia usługi do preferencji klienta (dłużej otwarty sklep w sezonie letnim)

□ Dostosowanie miejsca świadczenia usługi do potrzeb rynku (otwieranie czasowych placówek firmy w miejscowościach turystycznych)

 

Promocja

□ Informuje bądź przypomina klientom o okresach szczytu

□Informuje klientów o działaniach firmy zmierzających do zmiany popytu, a więc o

zmianie oferty usługowej, czasu i miejsca świadczenia usług, opcjach cenowych

 

„Zrób zakupy wcześniej i omiń przedświąteczny chaos"

„Wyślij wcześniej kartki na święta"

 

Dostosowanie zdolności produkcyjnych do zmian popytu

 

W zakresie personelu:

- Zatrudnienie pracowników sezonowo

- Zatrudnienie personelu pełnoetatowego w ruchomym czasie pracy

- Szkolenie pracowników do wykonywania różnych zadań

 

W zakresie projektowania usługi:

- Zwiększeniu udziału klienta w procesie usługowym - samoobsługa

- Tworzenie odrębnych procedur w szczycie i poza nim


Zdolność przewidywania

□ Prognozowanie zjawisk

□ Znajomość przesłanek prognozowań

 

Przepływ informacji

□ Luki w przepływie informacji

- Zawodność nadawcy

- Zawodność wiadomości

- Zawodność odbiorcy

- Zawodność informacji zwrotnej

□ Efektywny przepływ informacji

 

Informacja zwrotna

□ Zachęcanie do udzielania informacji zwrotnej

□ Precyzyjność informacji zwrotnej

 

Strona funkcjonalna

Chwile prawdy

Kontakt klienta z pracownikami firmy usługowej jako kluczowy moment, w którym dokonuje on oceny produktu

 

Znaczenie personelu firmy usługowej

□ Personel jest widoczny dla klientów jako wykonawca usług oferowanych przez firmę usługową

□ W wielu wypadkach pracownicy „pierwszej linii" stanowią^ jedyny łącznik między firmą a klientami

Pracownicy „pierwszej linii" realizują funkcje marketingowe wobec obecnych i potencjalnych klientów Firmy

□ Pracownicy są odpowiedzialni za dostarczanie satysfakcji konsumentom i budowanie ich lojalności

 

Najważniejsze kategorie obsługi klienta

□ Fachowość - wiedza i wiarygodność personelu

□ Rzetelność - niezawodność i dokładność obsługi

□ Szybka reakcja - gotowość szybkiego udzielenie wsparcia

□ Empatia - troska, uprzejmość i uwaga

□ Materialne aspekty usługi - wygląd personelu i sygnały fizyczne

 

Kategorie strony funkcjonalnej

□ Właściwe nastawienie pracowników

□ Używanie właściwych zwrotów

□ Koncentracja uwagi na kliencie

□ Gotowość pomocy

□ Skuteczność sprzedaży usługi

□ Prawidłowe rozpatrywanie reklamacji

 

Nastawienie pracowników

□ Język ciała

- Kontakt wzrokowy

- Gestykulacja i postawa

- Mimika twarzy

- Zadbany wygląd

□ Ton głosu

□ Zmiana nastawienia

 

Używanie właściwych

□ Umiejętność doboru słów

□ Zwracanie się do klienta

 

Koncentracja uwagi

□ Czytanie zachowań klienta

□ Porozumienie

□ Empatia

 

Gotowość pomocy

□ Znajomość produktu

□ Porada

 

Niedopuszczalne sformułowania

„Nie wiem"

„Nie możemy tego zrobić (zorganizować)" „Musi Pan(i)

„Proszą poczekać przy telefonie" „Nie (jako wyraz otwierający zdanie)"

 

Skuteczność sprzedaży usługi

□ Usługa jako czynnik wzrostu sprzedaży

□ Przeżycia jako przedmiot sprzedaży

 

Przyczyny nie składania reklamacji

❖ Przeświadczenie, że „to i tak niczego nie zmieni"

❖ Brak wiedzy, gdzie można złożyć reklamacją i jak to zrobić

❖ Przekonanie o potrzebie podjada zbyt dużego wysiłku, aby złożyć reklamacją

❖ Niechęć do sprawiania kłopotów

❖ Bycie zbyt zajętym i postrzeganie procesu składania reklamacji jako zbyt czasochłonnego

❖ Postrzeganie składania reklamacji jako sytuacji stresującej

 

Warunki właściwego załatwiania reklamacji

- Pracownik SŁUCHA uważnie, jakiego problemu dotyczy reklamacja

- Pracownik POWTARZA na głos treść reklamacji, aby potwierdzić, że prawidłowo zrozumiał, jaki problem zgłosił mu usługobiorca

- W trakcie rozmowy pracownik PRZEPRASZA klienta, niezależnie od tego, kto jest odpowiedzialny za wystąpienie problemu

- Pracownik UŚWIADAMIA sobie uczucia gościa (gniew, frustrację, rozczarowanie, itp.)

- Pracownik UMOŻLIWIA aktywny udział klienta w rozwiązaniu problemu, prosząc go o wskazanie oczekiwanego przez niego sposobu jego rozwiązania

- Pracownik WYJAŚNIA jakie działania zostaną podjęte w celu rozwiązania problemu łub przywrócenia właściwego biegu rzeczy

- Pracownik DZIĘKUJE klientowi za zgłoszenie reklamacji lub zwrócenie uwagi usługodawcy na daną sprawę

 

Rozpatrywanie reklamacji

□ Rekompensata

□ Ograniczanie strat

 

Czynniki wspierające świadczenie usług dobrej jakości

□ Budowanie kultury jakości w firmie

□ Zaangażowanie zarządzających

□ Zarządzanie personelem i marketing wewnętrzny

□ Technologia (automatyzacja usług)

□ Kształtowanie oczekiwań klientów

□ Budowanie właściwych procedur

□ Ciągłe badanie jakości świadczonych usług

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin