Matura_mloda_polska_smp.pdf
(
202 KB
)
Pobierz
179297079 UNPDF
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
MŁODA POLSKA
– WIADOMOŚCI WSTĘPNE
RAMY CHRONOLOGICZNE EPOKI
Początek okresu nie jest jednoznacznie określony. Bywa przyjmowa-
ny rok 1890, ale i rok 1891, a czasem także 1895. Wymienione daty wią-
żą się z debiutem młodych poetów.
Koniec epoki to rok 1918, kiedy Polska odzyskała niepodległość.
NAZWA EPOKI
Młoda Polska
to określenie obejmujące literaturę, sztukę, teatr,
a także styl życia w środowisku artystów. Nazwa pochodzi od cyklu arty-
kułów Artura Górskiego zatytułowanego „Młoda Polska” a uznanego
później za programowy.
Nazwa została przyjęta na wzór nazw ukształtowanych w innych kra-
jach (Młoda Belgia, Młoda Francja, Młoda Skandynawia).
Funkcjonowały również inne nazwy:
Modernizm
– nazwa wywodzi się z języka francuskiego, w którym
„moderne” oznacza nowoczesny i bywa stosowana na określenie pierw-
szej fazy okresu, ale i na ogół zjawisk i kierunków w sztuce oraz filozofii.
Trzeba pamiętać, że nazwa ta nie jest synonimem Młodej Polski.
Neoromantyzm
– termin ten stosowano w niektórych krajach, ale
szczególne uzasadnienie ma on w Polsce. Nazwa wskazuje na związek
pomiędzy nowymi tendencjami a romantyzmem.
7
MATURA – TO NIE BOLI –
Młoda Polska
Dekadentyzm
– to jedna z najwcześniej stosowanych nazw omawia-
nego okresu a jednocześnie pojęcie znacznie węższe od poprzednich.
Wywodzi się z języka francuskiego, w którym „Décadence” to tytuł cza-
sopisma literackiego, ale też schyłek, rozpad.
Dekadentyzm wiązał się z przekonaniami o upadku formacji kultu-
rowej u schyłku stulecia, brakiem wiary w sens działania, jak też buntem
przeciw mieszczańskiemu światu.
Dekadentyzm był prądem duchowym i światopoglądowym, rodzajem
postawy opartej na pesymizmie.
Fin de siècle
– to kolejna z nazw, pochodzi z języka francuskiego
i oznacza „schyłek wieku”. Dotyczy kulturowych odrębności końca wie-
ku tak w dziedzinie sztuki i literatury, jak też etyki oraz obyczaju. Choć
termin ten zbliżony jest do poprzedniego, nie ma jego ujemnego zabar-
wienia.
Rzadziej stosowano nazwy:
impresjonizm
,
symbolizm
, które są
określeniem głównych kierunków artystyczno-literackich.
ZAŁOŻENIA EPOKI
Ogólne założenia epoki oparte były na przekonaniu, że należy:
•
uznać kryzys pozytywistycznej kultury,
•
zwalczać zacofanie i egoizm, moralność oraz obyczaje miesz-
czaństwa,
•
odejść od realizmu w literaturze,
•
głosić i stosować zasadę swobody twórczej,
•
stosować nowe konwencje w sztuce, literaturze, teatrze,
•
ukształtować nowy typ człowieka,
•
stworzyć odmienną, niż obowiązująca w poprzedniej epoce, kon-
cepcję artysty.
8
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
PODSTAWY FILOZOFICZNE EPOKI
U podstaw filozofii końca wieku znalazły się poglądy takich myślicieli,
jak:
Fryderyk Nietzsche,
który głosił
:
•
Kult indywidualizmu.
•
Przekonanie o „przewartościowaniu wszystkich wartości”.
•
Przeświadczenie o wyższości jednostek silnych i wartościowych,
które zwolnione są od jakiejkolwiek odpowiedzialności moralnej
i które mogą odrzucić wszystko, co nie sprzyja ich rozwojowi.
Zadaniem owych jednostek jest uzdrowienie zepsutej kultury
i odrodzenie człowieka.
•
Przekonanie o podziale społeczeństwa na panów (nadludzi)
i przeciętny tłum (motłoch).
•
Postulat walki ze słabością.
•
Przekonanie, że wojna jest zjawiskiem korzystnym, bowiem ro-
dzi męstwo.
•
Przekonanie o zbędności religii.
•
Przeświadczenie, iż wartości duchowe człowieka są bez znaczenia.
Fryderyk Nietzsche był autorem prac „Poza dobrem i złem”, „Z ge-
nealogii moralności”, „Wola mocy”, „Tako rzecze Zaratustra”.
Artur Schopenhauer
, który żyjąc w epoce romantyzmu, nie został
doceniony, a którego poglądy przeżywały prawdziwy renesans w dobie
Młodej Polski. Schopenhauer głosił, że:
•
Życie człowieka jest bezcelowe, jego istotę stanowi bezmiar
cierpienia.
•
Przekonanie, że istotą egzystencji człowieka jest bezrozumny
popęd, który nigdy nie zostanie w pełni zaspokojony i który
w związku z tym budzi „ból istnienia”.
•
Ból, o którym mowa, można łagodzić poprzez:
9
MATURA – TO NIE BOLI –
Młoda Polska
-
wyzbycie się potrzeb i pożądania,
-
współczucie dla innych cierpiących,
-
kontemplację i uprawianie sztuki.
Filozofia Schopenhauera decydująco wpłynęła na dekadentyzm.
Schopenhauer był autorem prac: „O wolności woli ludzkiej”,
„O podstawie moralności”.
Henryk Bergson
, który głosił, że:
•
Świat jest dynamiczny, znajduje się w nieustannym ruchu.
•
Natura wszelkiego istnienia, znajdując się w nieustannym ruchu,
nie podlega żadnym normom i prawom.
•
Istnienie to unoszenie przez prąd życia („élan vital”).
•
Świadomość człowieka, podobnie jak wszystko inne, jest wolna
i niezależna, zaś prawa i normy to tylko wytwór intelektu.
•
Istnieją dwa aspekty poznania: intelektualny, który powoduje
uproszczenia i deformacje oraz intuicyjny pozwalający dotrzeć
do prawdy, a także poznać oraz zrozumieć istotę świata.
Bergson był autorem prac: „Materia i pamięć”, „Wstęp do meta-
fizyki”, „Ewolucja twórcza”.
Poglądy wymienionych filozofów w sposób decydujący wpłynęły na
charakter literatury europejskiej i polskiej omawianego okresu.
10
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
PRĄDY W SZTUCE PRZEŁOMU WIEKÓW
Estetyzm
– to nazwa kierunków literackich stawiających przed lite-
raturą cele artystyczne, bez tak zwanego zaangażowania. Odzwierciedle-
niem tego założenia było hasło „Sztuka dla sztuki”, które głosili parnasi-
ści, symboliści, w Polsce dodatkowo Zenon Przesmycki i Stanisław Przy-
byszewski.
Impresjonizm
– to kierunek stworzony w malarstwie francuskim.
Nazwa wywodzi się z języka francuskiego, w którym oznacza wrażenie.
U podstaw impresjonizmu leży przeświadczenie, że każdy akt poznania
ma charakter indywidualny, subiektywny i przypadkowy.
Pierwotnie impresjonizm był stylem w malarstwie. Zapoczątkowała
go w roku 1874 w Paryżu wystawa, na której prezentowane były dzieła
nowej grupy artystów. Do grupy tej należeli między innymi:
•
Claude Monet,
•
Auguste Renoir,
•
Edward Manet,
•
Paul Cézanne .
Ich obrazy stały się wydarzeniem rewolucyjnym, ponieważ przed-
stawiały rzeczywistość jako serię wrażeń, grę różnokolorowych plam,
podkreślając rolę światła jako źródła barw.
Jednym z wystawionych wówczas obrazów był „Wschód słońca. Im-
presja” Claude’a Moneta, od którego powstała nazwa kierunku.
W polskim malarstwie impresjonizm wystąpił u:
•
Jana Pankiewicza,
•
Władysława Podkowińskiego,
•
Aleksandra Gierymskiego.
Kierunek ten znalazł odzwierciedlenie również w literaturze,
a w szczególności w liryce. Tu znajduje wyraz w uchwyceniu ulotnych
11
Plik z chomika:
Nuwandkaa
Inne pliki z tego folderu:
matura-2007-typy.pdf
(545 KB)
Matura_mloda_polska_smp.pdf
(202 KB)
Matura_pozytywizm_smp.pdf
(228 KB)
Matura_starozytnosc_sredniowiecze_smp.pdf
(206 KB)
Matura_wspolczesnosc_epika_smp.pdf
(224 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biologia
Chemia
Geografia
Historia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin