Matura_mloda_polska_smp.pdf

(202 KB) Pobierz
179297079 UNPDF
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
MŁODA POLSKA
– WIADOMOŚCI WSTĘPNE
RAMY CHRONOLOGICZNE EPOKI
Początek okresu nie jest jednoznacznie określony. Bywa przyjmowa-
ny rok 1890, ale i rok 1891, a czasem także 1895. Wymienione daty wią-
żą się z debiutem młodych poetów.
Koniec epoki to rok 1918, kiedy Polska odzyskała niepodległość.
NAZWA EPOKI
Młoda Polska to określenie obejmujące literaturę, sztukę, teatr,
a także styl życia w środowisku artystów. Nazwa pochodzi od cyklu arty-
kułów Artura Górskiego zatytułowanego „Młoda Polska” a uznanego
później za programowy.
Nazwa została przyjęta na wzór nazw ukształtowanych w innych kra-
jach (Młoda Belgia, Młoda Francja, Młoda Skandynawia).
Funkcjonowały również inne nazwy:
Modernizm – nazwa wywodzi się z języka francuskiego, w którym
„moderne” oznacza nowoczesny i bywa stosowana na określenie pierw-
szej fazy okresu, ale i na ogół zjawisk i kierunków w sztuce oraz filozofii.
Trzeba pamiętać, że nazwa ta nie jest synonimem Młodej Polski.
Neoromantyzm – termin ten stosowano w niektórych krajach, ale
szczególne uzasadnienie ma on w Polsce. Nazwa wskazuje na związek
pomiędzy nowymi tendencjami a romantyzmem.
7
179297079.002.png
MATURA – TO NIE BOLI – Młoda Polska
Dekadentyzm – to jedna z najwcześniej stosowanych nazw omawia-
nego okresu a jednocześnie pojęcie znacznie węższe od poprzednich.
Wywodzi się z języka francuskiego, w którym „Décadence” to tytuł cza-
sopisma literackiego, ale też schyłek, rozpad.
Dekadentyzm wiązał się z przekonaniami o upadku formacji kultu-
rowej u schyłku stulecia, brakiem wiary w sens działania, jak też buntem
przeciw mieszczańskiemu światu.
Dekadentyzm był prądem duchowym i światopoglądowym, rodzajem
postawy opartej na pesymizmie.
Fin de siècle – to kolejna z nazw, pochodzi z języka francuskiego
i oznacza „schyłek wieku”. Dotyczy kulturowych odrębności końca wie-
ku tak w dziedzinie sztuki i literatury, jak też etyki oraz obyczaju. Choć
termin ten zbliżony jest do poprzedniego, nie ma jego ujemnego zabar-
wienia.
Rzadziej stosowano nazwy: impresjonizm , symbolizm , które są
określeniem głównych kierunków artystyczno-literackich.
ZAŁOŻENIA EPOKI
Ogólne założenia epoki oparte były na przekonaniu, że należy:
uznać kryzys pozytywistycznej kultury,
zwalczać zacofanie i egoizm, moralność oraz obyczaje miesz-
czaństwa,
odejść od realizmu w literaturze,
głosić i stosować zasadę swobody twórczej,
stosować nowe konwencje w sztuce, literaturze, teatrze,
ukształtować nowy typ człowieka,
stworzyć odmienną, niż obowiązująca w poprzedniej epoce, kon-
cepcję artysty.
8
179297079.003.png
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
PODSTAWY FILOZOFICZNE EPOKI
U podstaw filozofii końca wieku znalazły się poglądy takich myślicieli,
jak:
Fryderyk Nietzsche, który głosił :
Kult indywidualizmu.
Przekonanie o „przewartościowaniu wszystkich wartości”.
Przeświadczenie o wyższości jednostek silnych i wartościowych,
które zwolnione są od jakiejkolwiek odpowiedzialności moralnej
i które mogą odrzucić wszystko, co nie sprzyja ich rozwojowi.
Zadaniem owych jednostek jest uzdrowienie zepsutej kultury
i odrodzenie człowieka.
Przekonanie o podziale społeczeństwa na panów (nadludzi)
i przeciętny tłum (motłoch).
Postulat walki ze słabością.
Przekonanie, że wojna jest zjawiskiem korzystnym, bowiem ro-
dzi męstwo.
Przekonanie o zbędności religii.
Przeświadczenie, iż wartości duchowe człowieka są bez znaczenia.
Fryderyk Nietzsche był autorem prac „Poza dobrem i złem”, „Z ge-
nealogii moralności”, „Wola mocy”, „Tako rzecze Zaratustra”.
Artur Schopenhauer , który żyjąc w epoce romantyzmu, nie został
doceniony, a którego poglądy przeżywały prawdziwy renesans w dobie
Młodej Polski. Schopenhauer głosił, że:
Życie człowieka jest bezcelowe, jego istotę stanowi bezmiar
cierpienia.
Przekonanie, że istotą egzystencji człowieka jest bezrozumny
popęd, który nigdy nie zostanie w pełni zaspokojony i który
w związku z tym budzi „ból istnienia”.
Ból, o którym mowa, można łagodzić poprzez:
9
179297079.004.png
MATURA – TO NIE BOLI – Młoda Polska
- wyzbycie się potrzeb i pożądania,
- współczucie dla innych cierpiących,
- kontemplację i uprawianie sztuki.
Filozofia Schopenhauera decydująco wpłynęła na dekadentyzm.
Schopenhauer był autorem prac: „O wolności woli ludzkiej”,
„O podstawie moralności”.
Henryk Bergson , który głosił, że:
Świat jest dynamiczny, znajduje się w nieustannym ruchu.
Natura wszelkiego istnienia, znajdując się w nieustannym ruchu,
nie podlega żadnym normom i prawom.
Istnienie to unoszenie przez prąd życia („élan vital”).
Świadomość człowieka, podobnie jak wszystko inne, jest wolna
i niezależna, zaś prawa i normy to tylko wytwór intelektu.
Istnieją dwa aspekty poznania: intelektualny, który powoduje
uproszczenia i deformacje oraz intuicyjny pozwalający dotrzeć
do prawdy, a także poznać oraz zrozumieć istotę świata.
Bergson był autorem prac: „Materia i pamięć”, „Wstęp do meta-
fizyki”, „Ewolucja twórcza”.
Poglądy wymienionych filozofów w sposób decydujący wpłynęły na
charakter literatury europejskiej i polskiej omawianego okresu.
10
179297079.005.png
WIADOMOŚCI WSTĘPNE
PRĄDY W SZTUCE PRZEŁOMU WIEKÓW
Estetyzm – to nazwa kierunków literackich stawiających przed lite-
raturą cele artystyczne, bez tak zwanego zaangażowania. Odzwierciedle-
niem tego założenia było hasło „Sztuka dla sztuki”, które głosili parnasi-
ści, symboliści, w Polsce dodatkowo Zenon Przesmycki i Stanisław Przy-
byszewski.
Impresjonizm – to kierunek stworzony w malarstwie francuskim.
Nazwa wywodzi się z języka francuskiego, w którym oznacza wrażenie.
U podstaw impresjonizmu leży przeświadczenie, że każdy akt poznania
ma charakter indywidualny, subiektywny i przypadkowy.
Pierwotnie impresjonizm był stylem w malarstwie. Zapoczątkowała
go w roku 1874 w Paryżu wystawa, na której prezentowane były dzieła
nowej grupy artystów. Do grupy tej należeli między innymi:
Claude Monet,
Auguste Renoir,
Edward Manet,
Paul Cézanne .
Ich obrazy stały się wydarzeniem rewolucyjnym, ponieważ przed-
stawiały rzeczywistość jako serię wrażeń, grę różnokolorowych plam,
podkreślając rolę światła jako źródła barw.
Jednym z wystawionych wówczas obrazów był „Wschód słońca. Im-
presja” Claude’a Moneta, od którego powstała nazwa kierunku.
W polskim malarstwie impresjonizm wystąpił u:
Jana Pankiewicza,
Władysława Podkowińskiego,
Aleksandra Gierymskiego.
Kierunek ten znalazł odzwierciedlenie również w literaturze,
a w szczególności w liryce. Tu znajduje wyraz w uchwyceniu ulotnych
11
179297079.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin