Zasady BHP w praktyce - ebook.pdf

(403 KB) Pobierz
519784628 UNPDF
519784628.001.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
Wszelkie prawa zastrzeone. adna czĆ tej ksiki nie moe byĆ powielana ani rozpowszechniana za pomoc
urzdze elektronicznych, kopiujcych, nagrywajcych i innych – bez pisemnej zgody wydawcy.
Wydawca:
Wszechnica Podatkowa
ul. BaŁuckiego 31, 30-318 Kraków
tel. 12 410-54-00, faks 12 417-16-88
e-mail: wydawnictwo@tax.pl
www.wszechnicapodatkowa.pl
ISBN 978-83-61807-50-6
Projekt okŁadki:
Joanna KoŁacz-mieja
SkŁad i Łamanie:
PaweŁ Pitka, wydawnictwo FALL
Druk: Drukarnia Skleniarz
Kraków 2011
SPIS TRE CI
Od Autora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
3. Praca przy komputerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
3.1. Minimalne wymagania bhp oraz ergonomii . . 21
3.2. Ocena warunków pracy . . . . . . . . . . . . . . . . .24
3.3. Okulary i proÜ laktyczna opieka medyczna . .25
4. Warunki pracy dla niepeŁnosprawnych . . . . . . . . .25
5. Odpoczynek w pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
5.1. Odpoczynek w pozycji siedzcej . . . . . . . . . .26
5.2. Pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku . .26
5.3. Przerwy w pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
6. Owietlenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
7. Ogrzewanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
8. Wentylacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
9. Naraenie na haŁas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
10. DziaŁanie substancji szkodliwych dla zdrowia . . .30
11. Pomieszczenia i urzdzenia higieniczno-sanitarne 30
11.1. Szatnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
11.2. Umywalnie i pomieszczenia z natryskami. . .32
11.3. Ustpy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
11.4. Pomieszczenia higieny osobistej kobiet . . . . .34
11.5. Pomieszczenia do ogrzewania si
pracowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
11.6. Jadalnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
12. Palarnie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
13. Punkty pierwszej pomocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
RozdziaŁ I. Podstawowe obowizki pracodawcy . . . . 7
1. Ochrona zdrowia i ycia pracowników. . . . . . . . . . 7
2. ZnajomoĆ przepisów i zasad bhp. . . . . . . . . . . . . . 9
3. Zawiadomienie inspektora pracy o dziaŁalnoci
gospodarczej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
4. Pierwsza pomoc oraz ochrona przeciwpoarowa
w zakŁadzie pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
5. Konsultacje z pracownikami . . . . . . . . . . . . . . . . .11
6. Systematyczne kontrole stanu bhp . . . . . . . . . . . . .12
7. Wyznaczenie koordynatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
8. Instrukcje bhp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
9. Wykaz prac szczególnie niebezpiecznych. . . . . . . .13
10. Wykaz prac, które wymagaj asekuracji . . . . . . . . .14
11. Prace w szczególnych warunkach . . . . . . . . . . . . . .14
12. Obowizki wobec pracowników tymczasowych . .15
13. Obowizki wobec telepracowników . . . . . . . . . . . .16
14. Inne obowizki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
15. Prawa pracownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
RozdziaŁ II. Organizowanie stanowisk pracy . . . . . .19
1. Obowizki dotyczce pomieszcze pracy . . . . . . .19
2. Stanowiska pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
3
14. Maszyny i urzdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
14.1. Tymczasowe prace na wysokoci . . . . . . . . .40
14.2. Korzystanie z drabin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
14.3. Rusztowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
14.4. Liny i sprzt do ustalania pozycji . . . . . . . . .42
15. Transport wewntrzny i magazynowanie . . . . . . . .43
RozdziaŁ VII. Profilaktyczna ochrona zdrowia* . . . .70
1. Badania wstpne, okresowe, kontrolne . . . . . . . . .70
2. Skierowanie na badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72
RozdziaŁ VIII. Choroby zawodowe . . . . . . . . . . . . . . .74
1. Obowizek zapobiegania oraz inne powinnoci
pracodawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
2. „Zawodowy” charakter choroby . . . . . . . . . . . . . . .74
3. Okres zachorowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
4. Procedura postpowania w razie podejrzenia
choroby zawodowej u pracownika . . . . . . . . . . . . .75
4.1. ZgŁoszenie podejrzenia choroby zawodowej . .75
4.2. Orzeczenie lekarskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
4.3. Stwierdzenie choroby zawodowej . . . . . . . . .78
4.4. Ocena „naraenia zawodowego” . . . . . . . . . .78
4.5. Zawiadomienie o skutkach choroby
zawodowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
5. Rejestr zachorowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
6. wiadczenia dla pracownika . . . . . . . . . . . . . . . . .81
7. OdpowiedzialnoĆ odszkodowawcza pracodawcy . .81
RozdziaŁ III. SŁuba bhp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
1. Zadania sŁuby bhp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
2. KwaliÜ kacje pracowników sŁuby bhp . . . . . . . . . .52
RozdziaŁ IV. Ocena ryzyka zawodowego . . . . . . . . . .53
1. Obowizek badania ryzyka zawodowego . . . . . . . .54
2. Obowizek dokumentowania oceny ryzyka
zawodowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
3. Obowizek informowania pracowników
o ryzyku zawodowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
4. OdpowiedzialnoĆ pracodawcy . . . . . . . . . . . . . . .58
RozdziaŁ V. Co jeszcze zapewnia pracodawca . . . . .59
1. rodki ochrony indywidualnej i zbiorowej . . . . . . .59
2. Odzie i obuwie robocze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
3. rodki higieny osobistej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
4. PosiŁki i napoje proÜ laktyczne . . . . . . . . . . . . . . . .62
RozdziaŁ IX. Wypadki przy pracy . . . . . . . . . . . . . . .83
1. Procedura powypadkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
1.1. ZgŁoszenie wypadku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
1.2. Ustalanie okolicznoci i przyczyn wypadku . .87
1.3 ProtokóŁ powypadkowy . . . . . . . . . . . . . . . . .89
1.4. Zatwierdzenie protokoŁu powypadkowego . .90
1.5. Sporzdzenie karty statystycznej wypadku . .90
RozdziaŁ VI. Szkolenia dla pracowników . . . . . . . . .64
1. Szkolenie wstpne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
2. Szkolenie i doskonalenie okresowe. . . . . . . . . . . . .68
4
519784628.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin