Wykład 2 àSystem turystyczny14.10.2008
II. Zdrowie
· Będzie wzrastać świadomość zdrowia , co z całą pewnością będzie miało wpływ na :- wybór celu podróży- postępowanie klienta w czasie wyjazdu
Konsekwencje dla sektora turystycznego:a) kierunki podróży postrzegane jako mniej zdrowe będą rzadziej wybierane, niż dotychczasb) popyt na wakacje oferujące wyłącznie kąpiele słoneczne będzie malałc) coraz popularniejsze będą wakacje aktywne lub oferujące aktywny wypoczynekd) popyt na produkty związane z odnową biologiczną – sanatoria i ośrodki fitness – będzie wzrastał
III. Świadomość i edukacjaŚredni poziom wykształcenia się podnosi. Będzie to skutkowało wyborem imprez, w których istotną rolę odgrywają jednocześnie: sztuka, kultura i historia. Tzn. Imprezy o większych walorach edukacyjnych i związanych z rozwojem duchowości.
Konsekwencje dla sektora turystycznego:a) nowe produkty będą koncentrować się wokół potrzeb związanych ze zdrowiem, przeżyciem i przyrodąb) bardziej widoczne będzie włączenie elementów sztuki kultury i historii do imprez zorganizowanych i indywidualnychc) wzrost popytu na produkty specjalistyczned) potrzeba lepszego, bardziej kreatywnego przekazywania informacji
IV. Technologie informatyczneNadal będzie wzrastać:
· Znaczenie przeszukiwania Internetu
· Jego wykorzystanie do zdobywania informacji
· Nabywanie produktów i usług turystycznych
Rola Internetu, w tym nowych środków prezentacji wizualnej będzie coraz większa, a w przyszłości okaże się najważniejsza.
Konsekwencje dla sektora turystycznego:a) dostępność informacji turystycznej będzie sprzyjać porównywaniu ofert - „szperanie” w Internecie – i w ten sposób będzie intensywnie wpływać na konkurencjeb) doświadczeni turyści coraz częściej będą komponować własne wakacje z dostępnych modułów, dokonując jednocześnie bezpośrednich rezerwacjic) rola biur podróży będzie malała, gdyż zakup imprez zorganizowanych coraz częściej odbywać się będzie przez internetd) internet będzie coraz szybciej zmniejszać rolę krajowych organizacji turystycznych i izb turystycznych; marketing miejsc turystycznych zyska na znaczeniu (np. lepsze kreowanie marki przy wsparciu publicznym), ponieważ to on będzie zachęcać do odwiedzania stron internetowyche) o sukcesie stron internetowych będzie decydować dostępność do innych stron internetowych poprzez tzw. Linkif) możliwość zakupów przez Internet będzie skutkować rezerwacjami dokonywanymi z mniejszym wyprzedzeniemg) w związku z rosnącym znaczeniem bezpieczeństwa bardziej krytyczni i wymagający turyści będą mieli większą potrzebę dokonywania rezerwacji on-line
V. TransportRosnąca dostępność pociągów szybkobieżnych oraz tanich przewoźników będzie miała wpływ na ruch turystyczny. Ruch drogowy będzie narażony na większe utrudnienie poprzez zatory drogowe.Konsekwencje dla sektora turystycznego:a) częściej będą wybierane łatwo dostępne, niedrogie miejscowości i krótkie pobytyb) dzięki bezpośrednim połączeniom kolejowym i lotniczym popyt na krótkie pobyty na terenach wiejskich zmaleje na rzecz miast i regionów miejskichc) wyjazdy szybkobieżną koleją na średnich odległościach zastąpi dużą część podróży, obecnie odbywanych lotami rejsowymid) znaczenie wycieczek autobusowych będzie malałoe) bariery wynikające z niedostosowanych rozkładów podróży będą mieć silniejszy negatywny wpływ na wybór miejscowościf) Rejsy wycieczkowe nie tylko te kosztowne, lecz również tańsze zyskają na popularności w szczególności u turystów po 50 roku życia
VI. Zrównoważony rozwójŚwiadomość związana z ochroną środowiska będzie nadal wzrastać. Będzie to skutkować zwiększonym popytem na miejsca, w których:
· Rozwój jest zrównoważony
· Przyroda i lokalni mieszkańcy odgrywają sprzyjającą rolęŚrodowisko gospodarcze i rozwój społeczny nie może odbywać się w konflikcie à jest to podstawa rozwoju zrównoważonego.
Konsekwencje dla sektora turystycznego:a) regionalny charakter miejscowości zyska na znaczeniub) turyści będą bardziej preferować miejsca, w których miejscowa ludzkość chętnie przyjmuje rosnącą liczbę gościc) w celu zmniejszenia kosztów zrównoważonego rozwoju, jego koszty będą w coraz większym stopniu ponosić sami turyścid) Eko-turystyki nie należy mylić z turystką zrównoważonego rozwoju
VII. Bezpieczeństwo
· Działania terrorystyczne, regionalne wojny, zanieczyszczenia i inne kryzysy stały się niestety częścią naszej rzeczywistości i kierują naszą potrzebą bezpieczeństwa
· W turystyce przekłada się to na zwiększoną potrzebę bezpieczeństwa i powoduje, że turyści unikają miejsc postrzeganych, jako niebezpieczne
Konsekwencje dla sektora turystycznego:a) jakość wody (w jeziorach i basenach, ale również wody pitnej) będzie odgrywać coraz większą rolę przy wyborze miejscowości, dlatego też wymaga ona większej ochronyb) Turyści będą coraz bardziej krytyczni i będą coraz szybciej zgłaszać reklamacje, jeżeli oferowany produkt nie spełni oczekiwanych standardówc) koszty zagwarantowania bezpieczeństwa gwałtownie wzrosnąd) branża turystyczna powinna być lepiej przygotowana na bardziej elastyczne zaspokajanie popytu w okresach kryzysowych
2 Justyna
shelby_lane