13_15.pdf

(167 KB) Pobierz
Immobilizer samochodowy
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
PROJEKTY ZAGRANICZNE
Immobilizer samochodowy
Wobec wzrastaj¹cej liczby
kradzieøy samochodÛw,
o†ktÛrej wci¹ø s³yszymy
i†czytamy (a wúrÛd naszych
znajomych jest z†pewnoúci¹
wielu okradzionych), autor
podj¹³ decyzjÍ
o†zaprojektowaniu urz¹dzenia
zabezpieczaj¹cego samochÛd
przed kradzieø¹ nie chc¹c
byÊ jej kolejn¹ ofiar¹.
Immobilizer nie jest urz¹dze-
niem odstraszaj¹cym. Po zaparko-
waniu i†w³¹czeniu samochodu, po
pewnym czasie unieruchamia go
odcinaj¹c dop³yw energii elekt-
rycznej do istotnych fragmentÛw
instalacji i†urz¹dzeÒ, utrudniaj¹c
w†znacznym stopniu kradzieø sa-
mochodu.
Urz¹dzenie zaprojektowano
w†taki sposÛb, aby nie moøna
by³o uruchomiÊ samochodu pcha-
j¹c go lub nawet uøywaj¹c sta-
cyjki, o†ile do specjalnego gniaz-
da w†desce rozdzielczej nie zo-
stanie wczeúniej w³oøony odpo-
wiedni klucz.
Autor uzna³, øe øadne dalsze
utrudnienia zwi¹zane z†uruchamia-
niem samochodu nie powinny zo-
staÊ wprowadzone, poniewaø im-
mobilizer sta³by siÍ przez to nie-
praktyczny z†punktu widzenia uøyt-
kownika-posiadacza. Tak wiÍc je-
dyna, niezbÍdna przed uruchomie-
niem silnika czynnoúÊ, to w³oøenie
w†gniazdo znajduj¹ce siÍ w†desce
rozdzielczej wtyku jack 6mm, a†na-
stÍpnie jego wyjÍcie. Poczynaj¹c
od tego momentu samochÛd moøe
byÊ uruchomiony i†prowadzony
tak, jakby w†ogÛle nie by³ wypo-
saøony w†immobilizer.
Po wy³¹czeniu stacyjki nastÍ-
puje automatyczne uruchomienie
immobilizera i†bez jakiejkolwiek
interwencji ze strony uøytkownika
samochÛd zostaje zabezpieczony.
Opracowany przez autora mo-
del dzia³a doskonale i†nie utrud-
nia uøytkowania samochodu. Daje
dostatecznie duøo czasu, by po-
nownie uruchomiÊ silnik po wy-
³¹czeniu i†zapewnia poczucie bez-
pieczeÒstwa - po zakoÒczeniu
kaødej jazdy immobilizer zostaje
przecieø automatycznie w³¹czony.
Opis uk³adu
Jak wynika ze schematÛw
przedstawionych na rys. 1 i† 2 ,
podstawowy element uk³adu sta-
nowi uk³ad scalony IC1 - po-
czwÛrny wzmacniacz operacyjny
LM324, ktÛrego poszczegÛlne
wzmacniacze pracuj¹ jako kompa-
ratory. PorÛwnuj¹ sta³e napiÍcie
6V, ustalone przez dzielnik rezys-
tancyjny R6, R7 i†R8, z†napiÍciem
wejúciowym ustalanym przez re-
zystory R4 i†R5, znajduj¹cy siÍ
we wtyku jack. Rezystancje R4
i†R5 mog¹ mieÊ dowolne wartoúci
z†przedzia³u od 1k
,
ktÛre jednak musz¹ byÊ jednako-
we. Ze wzglÍdÛw bezpieczeÒstwa
nie podano w†wykazie elementÛw
øadnej konkretnej wartoúci.
Aby potencjalny z³odziej nie
mÛg³ ³atwo sprawdziÊ, jaka po-
winna byÊ rezystancja R5 (jeúli
znane jest mu rozwi¹zanie z†wty-
Rys. 1. Schemat ideowy układu sterowania immobilizera.
Elektronika Praktyczna 4/98
13
do 100k
7799550.019.png 7799550.020.png 7799550.021.png 7799550.022.png 7799550.001.png 7799550.002.png 7799550.003.png 7799550.004.png 7799550.005.png 7799550.006.png 7799550.007.png 7799550.008.png
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
Rys. 2. Sposób umieszczenia i podłączenia przekaźników immobilizera
w instalacji elektrycznej samochodu. Rysunek ten należy oczywiście
porównać z instalacją elektryczną konkretnego samochodu.
Dodanie rezystora R7 miÍdzy
R6 i†R8 umoøliwia skompenso-
wanie wp³ywu, wynikaj¹cych
z†tolerancji, rÛønic wartoúci re-
zystorÛw R4 i†R5. DziÍki temu
uk³ad zadzia³a, gdy podane
przez dzielnik R4-R5 napiÍcie
znajdzie siÍ w†przedziale 5,8V
i†6,2V. Gdyby w†uk³adzie za-
brak³o rezystora R7, napiÍcie
z†dzielnika musia³oby wynosiÊ
dok³adnie 6V.
Poniewaø tranzystor TR1 prze-
wodzi jedynie przez u³amek se-
kundy po w³oøeniu klucza
w†gniazdo, z³odziej nie dysponuje
dostateczn¹ iloúci¹ czasu, by mÛc
stwierdziÊ, jaka jest rezystancja
klucza. Kondensator C1 zostaje
roz³adowany przez rezystor R2,
a†R3 utrzymuje bazÍ tranzystora
TR1 na poziomie 0V, zapobiega-
j¹c przypadkowym w³¹czeniom
uk³adu.
Urz¹dzenie jest bardzo proste
w†uøyciu - wk³ada siÍ tylko i†wy-
jmuje klucz z†gniazda znajduj¹ce-
go siÍ w†desce rozdzielczej, co
powoduje zadzia³anie przekaüni-
kiem z†rezystorem), zastosowano
specjalne gniazdo SK1, zawiera-
j¹ce styk rozwierny, roz³¹czany
przez w³oøenie wtyku. Po w³oøe-
niu wtyku rezystor R5 znajduje
siÍ w†obwodzie pomiÍdzy rezys-
torem R4 i†tranzystorem TR1.
W³oøeniu wtyku towarzyszy zwar-
cie kontaktU SK1b i†w³¹czenie na
krÛtki czas tranzystora TR1.
Wzmacniacze IC1a i†IC1b po-
rÛwnuj¹ napiÍcia podane na ich
wejúcia. Jeúli rezystancje R4 i†R5
s¹ rÛwne (uøyto w³aúciwego ìklu-
czaî), na wyjúciu wzmacniacza
IC1c pojawi siÍ stan wysoki. Na-
piÍcie to, przez diodÍ D1, szybko
³aduje kondensator C2, co powo-
duje wprowadzenie tranzystorÛw
TR2 i†TR3 w†stan przewodzenia,
to zaú oznacza wzbudzenie trzech
przekaünikÛw RLA, RLB i†RLC.
Elementy R11 i†C2 wprowa-
dzaj¹ oko³o 30-sekundowe opÛü-
nienie podtrzymuj¹c przekaüniki
w†stanie wzbudzenia, co umoøli-
wia uruchomienie silnika. OpÛü-
nienie to moøna zmieniÊ zmienia-
j¹c wartoúci elementÛw R11 i†C2,
przy czym wzrost rezystancji lub
pojemnoúci zwiÍksza opÛünienie.
Kontakty przekaünika RLA1 za-
pewniaj¹ przewodzenie tranzysto-
rÛw TR2 i†TR3 doprowadzaj¹c
napiÍcie do uk³adu zap³onowego.
Drugi zespÛ³ zestykÛw przekaüni-
ka RLA2 w³¹cza znajduj¹c¹ siÍ
w†desce rozdzielczej samochodu
diodÍ LED D6, ktÛra sygnalizuje
fakt w³¹czenia immobilizera. RLB
i†RLC s¹ jednobiegunowymi dwu-
kontaktowymi przekaünikami
o†pr¹dzie 10A, wykorzystywany-
mi do odciÍcia zasilania wybra-
nych uk³adÛw elektrycznych sa-
mochodu, np. cewki zap³onowej,
rozrusznika lub pompy paliwa.
Rys. 3. Mozaika ścieżek płytki drukowanej oraz schemat rozmieszczenia
elementów immobilizera.
14
Elektronika Praktyczna 4/98
7799550.009.png 7799550.010.png 7799550.011.png 7799550.012.png 7799550.013.png 7799550.014.png 7799550.015.png 7799550.016.png 7799550.017.png
 
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
kÛw i†zgaúniÍcie diody LED D6,
po czym moøna juø uruchamiaÊ
silnik.
Po wy³¹czeniu stacyjki (uk³adu
zap³onowego) immobilizer zadzia-
³a po up³ywie oko³o 30 sekund,
czyli po ca³kowitym roz³adowa-
niu kondensatora C2 przez R11,
TR2, R12 i†TR3. Urz¹dzenie po-
biera pr¹d o†natÍøeniu 18mA, gdy
blokuje samochÛd, oraz 130mA
podczas pracy silnika.
w†uproszczony sposÛb modyfikac-
jÍ instalacji elektrycznej samocho-
du, w†tym obwodu rozrusznika
i†pompy, a†przede wszystkim do-
³¹czenie przekaünikÛw RLB i†RLC
w†tej instalacji.
Przy instalowaniu urz¹dzenia
w†samochodzie naleøy zachowy-
waÊ jak najdalej posuniÍt¹ ost-
roønoúÊ - niew³aúciwe (s³abe) po-
³¹czenie moøe spowodowaÊ prze-
rwanie pracy silnika podczas
jazdy, co grozi wypadkiem. Uøy-
te przewody musz¹ byÊ dostoso-
wane do wystÍpuj¹cych w†insta-
lacji natÍøeÒ pr¹dÛw.
Naleøy wiÍc uøyÊ dwÛch dob-
rych po³¹czeÒ masy oraz izolo-
waÊ wszystkie lutowane po³¹cze-
nia przy pomocy taúmy izolacyj-
nej lub koszulki termokurczliwej.
Pod³¹czenie do uk³adu zap³o-
nowego przewodu prowadz¹cego
napiÍcie oraz masy instalacji nie
powinno sprawiaÊ trudnoúci. Po-
prowadzenie pozosta³ych po³¹czeÒ
wymaga szczegÛlnej uwagi, po-
niewaø b³Ídy mog¹ spowodowaÊ
uszkodzenie urz¹dzenia.
Pierwszym krokiem jest znale-
zienie takich dwÛch przewodÛw
w†instalacji, przeciÍcie ktÛrych
spowoduje unieruchomienie sa-
mochodu. Po ich przeciÍciu na-
leøy stwierdziÊ, na ktÛrym z†koÒ-
cÛw jest, b¹dü po w³¹czeniu
zap³onu pojawi siÍ, dodatnie na-
piÍcie. Koniec ten naleøy po³¹-
czyÊ z†punktem oznaczonym na
rys. 2†îA+î lub ìB+î, drugi na-
tomiast koniec - z†punktem ìAî
lub ìBî.
Istotne jest, by przy pod³¹cza-
niu uk³adu rozrusznika pod³¹czyÊ
jego elektromagnes, a†nie sam
silnik, poniewaø przez silnik ten
w†momencie rozruchu p³ynie pr¹d
o†bardzo duøym natÍøeniu, nato-
miast natÍøenie pr¹du elektro-
magnesu jest stosunkowo ma³e
(jest to zazwyczaj przekaünik du-
øej mocy).
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
(0,25W, 5%, węglowe warstwowe)
R1: 100
R4, R5: patrz tekst
R6, R8, R10: 10k
Kondensatory
C1, C2: 10
F/25V, wyprowadzenia
jednostronne
Półprzewodniki
D1, D3, D4, D5: 1N4148
D2: 1N4001
D6: czerwona pulsująca dioda
LED, o niskim poborze prądu
TR1, TR2, TR3: BC337
IC1: LM324
Różne
RLA: przekaźnik jednobiegunowy
dwupozycyjny 12V 1A
RLB, RLC: przekaźnik dwubieguno−
wy jednopozycyjny 12V 10A
SK1: gniazdo jack stereo ze
stykiem rozwiernym 6mm (Maplin
BW680B)
płytka drukowana, obudowa
z tworzywa sztucznego 105mm
x 72mm x 32mm, wtyk jack stereo
6mm (patrz tekst), gniazdo do
diody LED, przewód jednożyłowy
(patrz tekst), przewód dwużyłowy,
przewód czterożyłowy, żywica,
taśmy z tworzywa do wiązania
kabli, taśma izolacyjna, cyna itp.
Wykonanie
Druk p³ytki i†schemat roz-
mieszczenia elementÛw widniej¹
na rys. 3 . KolejnoúÊ montaøu jest
nastÍpuj¹ca: zworka (uwaga: bieg-
nie pod rezystorem R10), rezys-
tory, diody i†podstawka, a†nastÍp-
nie kondensatory i†tranzystory
(uwaga na prawid³owoúÊ monta-
øu), na zakoÒczenie zaú lutowane
s¹ przekaüniki oraz przewody
³¹cz¹ce z†diod¹ LED. Rezystor R6
naleøy zamontowaÊ we wtyku
jack zgodnie z† rys. 4 - dobrze jest
zrobiÊ kilka zapasowych egzem-
plarzy.
NastÍpnie naleøy przetestowaÊ
urz¹dzenie i†upewniÊ siÍ, øe ca-
³oúÊ funkcjonuje zgodnie z†poda-
nym wyøej opisem. Kolejnym kro-
kiem jest hermetyzowanie p³ytki.
Naleøy najpierw owin¹Ê taúm¹
izolacyjn¹ przewody od miejsca,
w†ktÛrym dotykaj¹ druku, do wy-
sokoúci oko³o 100mm, a†nastÍpnie
umieúciÊ w†pude³ku z†ABS i†zalaÊ
øywic¹. Zalewamy rÛwnieø wtyki,
po czym ustawiamy je pionowo
aø do momentu zastygniÍcia øy-
wicy. Po zastygniÍciu øywicy,
a†przed zainstalowaniem immobi-
lizera w†samochodzie, naleøy
przeprowadziÊ kolejny test.
zap³onowej, elektromagnesu roz-
rusznika lub pompy paliwa po-
czynaj¹c.
Przy sprawdzaniu, na ktÛrym
z†koÒcÛw przeciÍtego przewodu
pojawia siÍ dodatnie napiÍcie
naleøy obracaÊ kluczyk w†stacyjce
do oporu zgodnie z†ruchem wska-
zÛwek zegara (do po³oøenia roz-
ruchowego).
Dioda LED powinna zostaÊ
zamontowana w†desce rozdziel-
czej na widocznym miejscu, na-
tomiast gniazdo wtyku jack (klu-
cza) powinno znaleüÊ siÍ w†po-
bliøu stacyjki.
P³ytkÍ wraz z†przewodami na-
leøy umieúciÊ za desk¹ rozdziel-
cz¹, mocuj¹c taúm¹ z†tworzywa -
instalacja bÍdzie mia³a porz¹dny,
profesjonalny charakter.
Paul Brigham, EPE
Instalacja
Podczas instalacji przydatny
bÍdzie schemat z†rys. 2†oraz sche-
mat instalacji elektrycznej samo-
chodu. Schemat z†rys. 2†ukazuje
Dalsze zalecenia
Najlepiej jest ukryÊ miejsce
przeciÍcia przewodÛw instalacji
i†dodatkowe okablowanie, ponie-
waø stanowiÊ to bÍdzie kolejne
utrudnienie dla z³odzieja. In-
strukcja obs³ugi samochodu po-
moøe znaleüÊ w³aúciwe przewody
i†odpowiednie miejsca. W†razie
w¹tpliwoúci naleøy przejrzeÊ in-
stalacjÍ elektryczn¹ od cewki
Rys. 4. Sposób wykonania wtyku
(klucza).
Artyku³ publikujemy na pod-
stawie umowy z redakcj¹ mie-
siÍcznika "Everyday Practical
Electronics".
Elektronika Praktyczna 4/98
15
R2, R3, R9, R11: 100k
R7, R12: 1k
7799550.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin