Syllabus -Podstawy logopedii.doc

(78 KB) Pobierz
Syllabus - Legnica

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona  w Legnicy

 

Dr Wiesława Troszczyńska

 

Sylabus  - tematy do przedmiotu  „Podstawy logopedii” - 15 godzin

 

Logopedia teoretyczna a logopedia praktyczna-wprowadzenie do przedmiotu:

1.   Rozumienie logopedii, rozwój logopedii w Polsce

2.   Przedmiot i zadania logopedii

3.                 Interdyscyplinarność logopedii-miejsce  logopedii wśród innych nauk i związek z innymi dziedzinami wiedzy

4.   Specjalności  w logopedii, obszar ich zainteresowań

5.   Organizacja i rozwój opieki logopedycznej w Polsce - stan i perspektywy

6.   Stan mowy dzieci polskich w świetle statystyk

 

Literatura:

Przedmiot Logopedii. W: Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Red. S. Grabias. Lublin 1991. S. 5-25.

Jastrzębowska G., (2003), Przedmiot, zakres zainteresowań i miejsce logopedii wśród innych nauk. W: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. T. I,  Wyd II. Wyd. Uniw. Opol., Opole,  s. 301– 329.

Jastrzębowska G., (2003), Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce. W: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. T. I,  Wyd II. Wyd. Uniw. Opol., Opole,  s. 301-314,   s. 315 – 329.

Minczakiewicz E., (1997), Mowa, rozwój, Zaburzenia, Terapia. Wyd. WSP, Kraków.s.. 7-23.

Minczakiewicz E., Początek i rozwój polskiej logopedii. Kraków 1998.

Siedlaczek –Szwed A., Opieka logopedyczna dzieci z zaburzeniami mowy, [w:] Edukacja w jednoczącej się Europie.

Słodownik-Rycaj E., System opieki logopedycznej w Polsce i w Anglii. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 2007.

 

II Biomedyczne podstawy logopedii:  podstawy anatomii i fizjologii układu nerwowego

1.Podział mózgowia według kryteriów rozwojowych i czynnościowych

2.Lokalizacja  poszczególnych funkcji w korze mózgowej

3.Układ nerwowy: obwodowy i centralny

       a) nerwy czaszkowe a mowa

       b) budowa centralnego układu nerwowego

4. Neuroanatomiczne podstawy funkcjonowania układu ruchu

     -układ piramidowy

     -układ pozapiramidowy

5.Neuroanatomiczne podstawy funkcjonowania układu czucia

      -najważniejsze analizatory w czynnościach mowy

       -czynności mowy a lewa półkula mózgowa

       -czynności mowy a prawa półkula mózgowa

6.Struktury centralnego układu nerwowego biorące udział  w czynnościach mowy

        -procesy nadawania i odbioru mowy- mózgowe obszary mowy

7.Struktury podkorowe odgrywające rolę w czynnościach mowy

 

Literatura:

Kozołub A., Biomedyczne podstawy logopedii. W:  Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. I,  Wyd. Uniw. Opol.,  Opole 2003, s. 85-126,

Sadowski B., Rola mózgu w procesach nadawania i odbioru mowy. W: Red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska. Podstawy Neurologopedii. Podręcznik akademicki. Wyd. Uniw. Opol., Opole 2005, s. 43-97.

Minczakiewicz E. , (1997)., Mowa, Rozwój, Zaburzenia, Terapia. Wyd. Naukowe WSP Kraków., s. 30-44.

 

III  Lingwistyczne podstawy logopedii (lingwistyczne, biomedyczne i psychologiczne ujęcie mowy).

 

1.Teorie lingwistyczne

a) Mowa - składniki aktu mowy (Jastrzębowska 2003, s. 330-349)

b) Strukturalistyczne ujęcie mowy-język jako system  (Rakowska 2003, s. 15-39, (Jastrzębowska 2003, s. 330-349)

c) Mowa w ujęciu gramatyki generatywnej-kompetencja  językowa

d) Mowa w ujęciu socjolingwistyki – kompetencja komunikacyjna (S. Grabias 2001, s. 14-20, Rakowska 2003, s. 46-55, (Jastrzębowska 2003, 335-337)

e) Funkcje języka  (Rakowska 2003, s. 20-22)

2. Budowa języka jako środka porozumiewania się- język jako system,  podsystemy języka  (Rakowska 2003, s. 15-39)

-Fonetyka a fonologia – artykulacja (Gajda 2003, s. 27-36)

Sprawności realizacyjne (Jastrzębowska 2003, s. 337-338)

Czynności mowy: nadawanie, odbiór, ekspresja mowy, percepcja mowy (Jastrzębowska 2003, s. 337-344)

Literatura

Gajda S. , O językowym planie wyrażania [W:] Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska.  Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. I,  Wyd. Uniw. Opol.,  Opole 2003, s. 27-36.

Głodowski (1999), Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych. Warszawa.

Grabias S. (2001), Zaburzenia mowy. Mowa, Teoria, Praktyka. Wyd. UMCS, Lublin 2001, s. 14-21.

Jastrzębowska G., (1996), Podstawy logopedii dla studentów logopedii, pedagogiki, psychologii, filologii, Opole,  s. 23-29.

Jastrzębowska G. (2003), Lingwistyczne, biomedyczne i psychologiczne ujęcie mowy. W:  Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska.  Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. I,  Wyd. Uniw. Opol.,  Opole 2003, s. 330-349.

Minczakiewicz E., (1997), Mowa, rozwój, Zaburzenia, Terapia. Wyd. WSP, Kraków.   S. 44-48.

Rakowska A.(2003), Język, komunikacja, niepełnosprawność. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kraków., s.7-15, s. s. 20-22. S. 23-29, s.15-39, s.46-55.

 

 

IV   Rozwój mowy dziecka

1.  Procesy rozwoju psychomotorycznego i ich związek z kształtowaniem się i rozwojem mowy (Jastrzębowska 2003, s. 357-358; Rakowska 2003, s. 58-63)

2.  Mózgowa organizacja języka ( Jastrzębowska 2003, s. 350-351)

3. Kształtowanie się systemu językowego w ontogenezie, trudności w przyswajaniu mowy i języka (Jastrzębowska 2003, s. 351-356; Rakowska 2003  s.40-46)

4.  Poznawczy rozwój dziecka (Rakowska 2003, s. 55-58)

5.  Fazy rozwoju języka   wg Kaczmarka i Slobina (Jastrzębowska 2003, 356-357 i 288-289; Rakowska 2003  s.40-46)

6. Koncepcje nabywania zdolności językowych przez dzieci z psycholingwistycznego punktu widzenia (Ligęza 2003, s. 283-287)

7.  Przebieg rozwoju mowy dziecka (Ligęza 2003, s. 290-296; Demel 1987)

Literatura

Jastrzębowska G., (1996), Podstawy logopedii dla studentów logopedii, pedagogiki, psychologii, filologii. Opole, s.23-29.

Jastrzębowska G. (2003), Lingwistyczne, biomedyczne i psychologiczne ujęcie mowy. W:  Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska.  Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. I,  Wyd. Uniw. Opol.,  Opole 2003, s. 350-358.

Ligęza M. (2003), Podstawy psycholingwistyki rozwojowej, Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska.  Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. I,  Wyd. Uniw. Opol.,  Opole 2003, s. 279-297..

Rakowska A.(2003), Język, komunikacja, niepełnosprawność. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kraków, s. 40-46, s. 55-58, s. 58-63, s. 63-66, s. 67-74.

 

V Zaburzenia mowy związane z uszkodzeniem centralnego układu   nerwowego i obwodowego układu nerwowego

1.                    Klasyfikacje zaburzeń mowy wg S. Grabiasa i wg H. Mierzejewskiej, D. Emiluty-Rozya (Jastrzębowska 2003 s. 371-388)

   Wyjaśnienie pojęć: zaburzenie mowy, zaburzenie języka, wada mowy, wada wymowy, terapia logopedyczna, reedukacja mowy, rehabilitacja (Jastrzębowska 2003, s. 370)

          -niedosłuch, głuchota: zaburzenia procesu przyswajania języka przez dzieci niesłyszące (Rakowska 2003, s. 75-82; Gałkowski 2003, s. 210-233)

          -niedorozwój umysłowy: zróżnicowanie rozwoju mowy w upośledzeniu umysłowym (Rakowska 2003, s.126-130; Obuchowska 1999, s. 166-286)

           -autyzm: charakterystyka ograniczenia porozumiewania się u autystyków (Rakowska  2003, s. 145-150; Pisula w: Obuchowska 1999, s. 290-313; Randall 2001 s. 133-139; Jaklewicz 1993,s. 31-36 ( mowa dziecka autystycznego, s.87-96-opisy przypadków )

          -dzieci z zespołem Downa (Minczakiewicz 1995; Cunningham C. , 1992)

         -zaburzenia artykulacji  (dyslalie, dysglosje, dysartrie, rozszczepy   podniebienia) (Jastrzębowska 1995 s. 62-88)

        -zaburzenia rytmu i tempa mowy (jąkanie, zacinanie się, mowa bezładna)  : Sawa 1990, s.62-63, Tarkowski, 1990, s. 47-133   (Jastrzębowska 1995, s. 88-111)

         -opóźnienie rozwoju mowy (Jastrzębowska 1995, s. 49-62)

              -dyslalia, zaburzenia artykulacji (Jastrzębowska 2003, t.2 s. 143:Sołtys –Chmielowicz 2005, s. 421)

          -afazje dziecięce i  nabyte (Jastrzębowska 1995 s. 112-136; Pąchalska    2005, s. 750-764)

          -trudności w czytaniu i pisaniu (Bogdanowicz 2004, s.12-20, 23-33, 34- 37, s. 60-67)

    -psychotyczne i psychopatyczne zaburzenia mowy (Czernikiewicz 2001      s.8-12)

    -osoby z chorobą Alzheimera- obraz zaburzeń mowy w otępieniu   

     alzheimerowskim (Domagała 2007 s. 11- 48)

    -jednostki chorobowe związane z zaburzeniami głosu:   zaburzenia fonacji

     (mutyzm, afonia , dysfonia, mowa aryngektomowanych)

 

Literatura
Cunningham C. , (1992), Dzieci   z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców.

Czernikiewicz A, Woźniak T. (2001), Schizofazja. W: Logopedia PTL. Lublin      s.8-12.

Gałkowski T., Jastrzębowska G., i inni (2003), Mowa dzieci niedosłyszących i głuchych. W:  Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska.  Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. I, T.II Wyd. Uniw. Opol.,  Opole 2003, s. 210-233.

Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy, GWP, Gdańsk, 1993, s. 31-36 ( mowa dziecka autystycznego,  s.87-96-opisy przypadków.

Jastrzębowska  G. (2003), Klasyfikacje zaburzeń mowy. W:  Red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska.  Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. I,  Wyd. Uniw. Opol.,  Opole 2003, s. 371-388.

Pąchalska M. (2005), Neuropsychologiczna diagnostyka afazji. W: Podstawy neurologopedii. Opole, s. 750-764).

Rakowska A. (2003), Język, komunikacja, niepełnosprawność. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kraków.s. 75-82, s. 126-130, s. 145-150.

Minczakiewicz E., (1995), Gdy u dziecka rozpoznano zespół Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Kraków.

Obuchowska I. (1999), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WsiP. Warszawa. S. 290-313.

Randall P., Parker J.  (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańskie Wyd. Psych. Gdańsk,  s. 133-139.

Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, WSiP, Warszawa, 1990, s.62-63 Tarkowski Z. , Jąkanie, PWN, Warszawa 1999, s. 47-133. 

Sołtys-Chmielowicz (2005), Podstawy neurologopedii, Opole .

 

 

 

6.   Zaburzenia komunikacji językowej (Zaburzenia mowy)

Komunikacja   dzieci i osób doroslych z różnymi zaburzeniami mowy:

§       komunikacja osób niesłyszących: koncepcje rozwijania umiejętności komunikowania się  (Rakowska 2003, s. 78-92); nabywanie kompetencji komunikacyjnej w interakcjach rówieśniczych poza środowiskiem rodzinnym (Gałkowski 2003 s. 253-255; Siła-Nowicki 1996)

§       komunikacja dzieci upośledzonych umysłowo- kształcenie umiejętności językowych i komunikacyjnych (Rakowska 2003, s. 130-140, Tarkowski 2003,s. 203-209)

§       komunikacja dzieci z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- dzieci

głębiej upośledzone umysłowo (L. Łukaszewicz, Biuletyn 2004, nr 1,  s.22- 27.)

§       komunikacja dzieci autystycznych, komunikacja niewerbalna w  autyzmie): metody terapii i  rozwijania umiejętności komunikacyjnych, oddziaływanie stymulujące proces komunikacji w autyzmie (Rakowska 2003, s. 150-155; Gałkowski 2001 s. 357-362)

§       komunikacja dzieci z porażeniem mózgowym (Minczakiewicz 1997 s.54-65+ przykłady, Kułakowska 1997, s. 33-36; Twardowski 1999 s. 521)

§       komunikacja osób z afazją i dyzartrią (moje prace), ujęcie ICD-10,

(Troszczyńska-Nakonieczna , Panasiuk 2000, s.62-64, s.72-79)

§       komunikacja osób z jąkaniem (Sawa B. 1990, s. 69; Tarkowski 2003, s. 176-190)             

§       komunikacja w opóźnieniu rozwoju mowy- studium przypadku ( Troszczyńska- Nakonieczna, 2007, Sawa 1990 s. 44-48)

§       komunikacja  w  zaburzeniach artykulacji  (dyslalie, dysglosje,   rozszczepy  podniebienia (Sawa 1990, s. 54-58, Styczek 1979 s. 338-351; Jastrzębowska 2003 s. 191-201)

§       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin