Nazizm i polska myśl narodowa - dwie odmienne tradycje.pdf

(153 KB) Pobierz
Microsoft Word - Nowy Dokument programu Microsoft Word _2_.doc
Nazizm i polska myśl narodowa – dwie odmienne tradycje (Ireneusz
Fryszkowski) cz. 1
Wiek XIX i początek XX to budzenie się nacjonalizmu na kontynencie
europejskim spowodowanego złoŜonymi procesami polityczno –
społecznymi oraz gospodarczymi związanymi z wydarzeniami, takimi
jak chociaŜby reperkusje I wojny światowej. Wśród krajów, które
najbardziej odczuły skutki Wielkiej Wojny naleŜy wymienić bez
wątpienia Niemcy. Pokonane, nie mogące się pogodzić z warunkami
jakie w ich mniemaniu narzuciły im zwycięskie mocarstwa, szukały
usprawiedliwienia swej klęski poza własnym narodem i sternikami jego
polityki. W tej sytuacji zrodził się ruch hitlerowski, wyraŜający nie
tylko niezadowolenie zdemobilizowanych kombatantów, ale i znacznej
części narodu niemieckiego wychowanego na XIX – wiecznych ideach
swej wyjątkowości i posłannictwa. Początkowo jako polityczna
efemeryda, w przeciągu niespełna 10 lat stał się on główną siłą
polityczna Republiki Weimarskiej, by w roku 1933 święcić ostateczny
tryumf w postaci mianowania przywódcy i wodza Narodowo –
Socjalistycznej Niemieckiej Partii Robotniczej – Adolfa Hitlera,
kanclerzem Niemiec.
Gdy w latach 20. ruch hitlerowski dopiero się rozwijał, ruch narodowy
w Polsce był juŜ ukształtowanym organizacyjnie i ideowo, kierunkiem
1
23328575.001.png
politycznym, zajmującym poczesne miejsce w systemie politycznym II
Rzeczpospolitej. Obok nazistów, w Europie powstawały lub juŜ
funkcjonowały inne ruchy o zabarwieniu nacjonalistycznym. Jednak
szybkie sukcesy partii nazistowskiej, jej skrajna ideologia nacechowana
szowinizmem, rasizmem, kultem przemocy i antypolskimi treściami
oraz fakt, Ŝe rozwinęła się ona w sąsiednim państwie czyniła z niej
obiekt, do którego ruch narodowy w Polsce musiał się konkretnie
ustosunkować.
NajwaŜniejszym czynnikiem wskazującym na zasadność rozwaŜań nad
hitleryzmem w kontekście dziejów polskiego ruchu narodowego, jest
występowanie w ideologii tego pierwszego – nacjonalizmu,
przedstawianego, jako główna i przewodnia idea nazizmu
niemieckiego[1]. Podobieństwa, więc między hitleryzmem, a polskim
ruchem narodowym, z definicji przecieŜ nacjonalistycznym powinny
nasuwać się same. Dziś niestety pokutuje w dalszym ciągu
niebezpieczny splot pojęć. Narodowiec i nazista są w opinii wielu
politologów, dziennikarzy, mediów braćmi bliźniakami.
Celem niniejszej rozprawy pokazanie, Ŝe takie porównanie jest w
gruncie rzeczy fałszywe i nie poparte Ŝadnymi historyczno
ideologicznymi przesłankami. Omówione zostały nie tylko negatywne
oceny głównych elementów ideologii nazistowskiej. Nie pominięto
pozytywnych ocen nazizmu niemieckiego przez polskich narodowców. Z
tą jednak zasadniczą róŜnicą co do metody stosowanej obecnie przez
media, Ŝe ukazano tło polityczno – społeczne, ekonomiczne i kulturowo
obyczajowe w jakich zostały one sformułowane.
2
Rozprawa, aby była czytelna przedstawia stosunek polskiego ruchu
narodowego do czterech najbardziej absorbujących wątków
światopoglądu hitlerowskiego, takich jak geneza nazizmu, rola religii,
rasizm i antysemityzm oraz idee ustrojowe.
Rozdział I
Geneza polskiego ruchu narodowego i nazizmu niemieckiego w
opinii polskiej myśli narodowej.
1.1.Powstanie ruchu narodowego w Polsce wyrazem polskich dąŜeń
niepodległościowych.
Jaka jest geneza polskiego ruchu narodowego? Jakie uwarunkowania
polityczne, społeczne, gospodarcze i światopoglądowe zadecydowały o
jego powstaniu, funkcjonowaniu i dalszym rozwoju od II połowy XIX
wieku, aŜ po ostatnie lata II RP? Jakie czynniki wpłynęły na szeroką
akceptację i popularność idei nacjonalistycznej w polskim
społeczeństwie oraz uznania jej za wyraziciela polskich dąŜeń
niepodległościowych? Czy był naśladowcą innych ruchów
nacjonalistycznych? Rozpatrując genezę polskiego ruchu narodowego
naleŜy wziąć pod uwagę główne zjawiska, jakie zachodziły w Ŝyciu
narodu po upadku Powstania Styczniowego i związane z nimi zmiany w
mentalności społeczeństwa polskiego.
Ruch narodowy nową drogą politycznej walki. Krytyka romantyzmu i
pozytywizmu.
3
Roman Dmowski oraz twórcy ruchu narodowego doskonale zrozumieli
nieaktualność powstańczych romantycznych mrzonek, ich wciąŜ
funkcjonującą i szkodliwą tradycję myślenia dla sprawy narodowej.
Romantyzm według ideologów ruchu konserwował negatywny sposób
myślenia o walce narodowej. Powodował, Ŝe patriotyzm i jego
rozumienie zawęŜało się dla walki o wolność samą w sobie, zamiast
ekspansywnego dąŜenia do wielkości narodu i niepodległego państwa,
likwidując takie cechy narodowe jak: bierność, lenistwo, mesjanizm i
wybraństwo, brak wytrwałości i niestałość poglądów na temat własnego
państwa i sprawy polskiej. Patriotyzm nowego typu akcentowany i
promowany wśród ogółu polskiego społeczeństwa przez Dmowskiego
miał za zadanie dokonać znacznych przewartościowań w psychice
Polaków. „Ta potrzeba czynu, ten brak obawy i wstrętu do ciągłych
walk i wysiłków, ta dynamiczność programowa stanowią rys nowy w
narodowym ruchu dzisiejszym doby” [2] . Nowy ruch miał odegrać
wówczas rolę swoistego remedium na ówczesne bolączki Ŝycia
umysłowego Polski, proponował nowe zdecydowane i ekspansywne
spojrzenie na sytuację polityczną i społeczną poprzez „dąŜenie do jak
najszerszego pola działania, do osiągnięcia warunków, w których naród
będzie mógł rozwinąć wszystkie siły, wszystkie zdolności, zuŜytkować
wszystkie naturalne zasoby do pracy dla postępu, dla zbogacania swej
zbiorowej indywidualności, do walki z tymi, którzy mu na drodze
stoją” [3] . To właśnie ruch narodowy miał wprowadzić Polskę na nowe
tory rozwoju dziejowego wychowując Polaków i kształtując nowe
patriotyczne postawy.
Według twórców ruchu narodowego równieŜ idee pozytywistyczne były
pozbawione buntu, skłaniające się wobec trójlojalizmu i utrwalające
społeczne status quo. Program pracy organicznej rezygnował z myśli
4
niepodległościowej w imię rozwoju przemysłu i gromadzenia dóbr
materialnych. W. Pobóg – Malinowski opisując dzieje Narodowej
Demokracji w sposób jednoznaczny ocenił dokonania pozytywistów,
wskazując jednocześnie na próby poszukiwania rozwiązań:
„Pozytywizm zdyskredytował się. Nie pomogły rynki wschodnie ani
kultura zachodnioeuropejska. Okazało się, Ŝe wbrew zapewnieniom A.
Świętochowskiego Ŝywioł polski nie zyskał nic, przeciwnie – stracił
wiele, z dniem kaŜdym tracił coraz więcej. Zaskoczona, zatrwoŜona
myśl narodowa szuka dla siebie nowych dróg, nowych form. Rodzą się
programy, padają hasła (...). Radykalny zwrot wisi w powietrzu” [4]
Odpowiedź ma politykę zaborców
Wśród czynników wpływających na powstanie ruchu narodowego, jego
konsolidację i powodzenie programu, który zaproponował wymienić
naleŜy germanizację i rusyfikacyję zagraŜające egzystencji narodu
polskiego. Na tle procesów wynaradawiania i pruskiego hasła
dotyczącego wszystkiego, co polskie „ausrotten” (wytępić) koncepcje i
działania formującego się ruchu narodowego wyraŜały nadzieję wielu
grup społeczeństwa polskiego na nieskrępowany rozwój inicjatyw
społecznych przeciwstawiających się zaborcom. Akcje wynaradawiania
Polaków mogły zostać przezwycięŜone jedynie za pomocą nowego
spojrzenia na typ stosunków międzynarodowych, rozumową ich analizę
oraz umiejętne wyciągnięcie wniosków dla kwestii polskiej.
Zaprezentował to ruch narodowy. R. Dmowski w swej pracy
programowej z roku 1926 pisał, wyjaśniając genezę ruchu narodowego:
„U nas głównym źródłem nowego ruchu była potrzeba przystosowania
się do Ŝycia w Europie bismarkowskiej, w której brutalna siła została
uznana za ostatnią instancję, decydującą o losach narodów, w której
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin