ngachupa_50strof.pdf
(
257 KB
)
Pobierz
Piecdziesiat strof oddania dla guru
Pi¦¢dziesi¡tstrofoddaniadlaguru
LamaNga-chu-pa
KomentarzemopatrzyłGesheNgawangDhargyey
Zj¦zykaangielskiegoprzeło»ył:
ŁukaszSzpunar
SkładwykonanowprogramieL
A
T
E
X2
"
Tekstjestdost¦pnypodadresem
mahajana.net
Spistre±ci
Odtłumacza 1
Wprowadzenie 2
1.Wst¦pdowyja±nie« 4
2.Prezentacjawyja±nienia 5
3.Podsumowaniewyja±nie« 41
ZaryskomentarzaLamyTsongKhapy 43
Odtłumacza
Wsytuacji,kiedyterminologiabuddyjskawPolsceniedoczekałasi¦niestetyjeszcze
ujednoliceniaiwielejestpomysłówcodopoprawnegozapisuterminówpochodz¡cych
zobcychj¦zyków,zapisterminóww
Pi¦¢dziesi¦ciustrofachoddaniadlaguru
niejest
konsekwentny,tzn.zjednejstronytłumaczzdecydowałsi¦napisanieBuddhaSiakjamuni
iBuddhaWad»radhara,zdrugiejnatomiastpostanowiłpozosta¢przyzapisienazwisk,
takjakprzyj¦łosi¦towj¦zykuangielskim,np.JetsunMilarepa,AshwagoshaczyKyabje
TrijangDorjeChang.Byłotopodyktowanetym,»eci¡gletoczones¡sporydotycz¡ce
zapisuposzczególnychnazwisk,cowynikazprostegofaktu,»eistniej¡ró»newersjeich
wymowy(np.czypowinnopisa¢si¦Dzietsyn,D»etsyn,DzietsunczyDzietsynMilarepa;
AszwagoszaczyA±wagosia;KjabdzieTridziangDordzieCiangczyKjabd»eTrid»ang,
Dord»eCzang,itd.).
1
Wprowadzenie
Wielkiindyjskim¦drzecNaropapowiedział:„Przed»yciemlamynieistniałaniBud-
dha,ani»adnebóstwo”.Powiedziałto,poniewa»Buddhowieorazbóstwamedytacyjnes¡
emanacjamilubwcieleniamiguru;dlategote»niebyłoaniBuddhy,ani»adnegobóstwa
medytacyjnegoprzedguru.
WielkisiddhaTilopatakrzekłdowielkiegosiddhyNaropy:„To,»edzi¦kizagorzałemu
szacunkowiwobecwłasnegoguruotrzymujeszogromnekorzy±ci,błogosławie«stwaoraz
inspiracj¦,dziejesi¦zaspraw¡twojegoguru.Zatempowiniene±by¢wobecniegopełen
gł¦bokiegoszacunku”.
JetsunMilarepapowiedział:„Spróbujpostrzega¢własnegoguruwjegorzeczywistym
aspekciedharmakaji.Je±lijeste±wstanietakczyni¢,bez»adnegowysiłkuotrzymasz
wszelkiebłogosławie«stwaorazinspiracj¦”.
Równie»samWad»radharacz¦stomówiłotym,jakistotnejestoddaniedlaguru.
Poniewa»wszystkiewielkieistotytakuwa»ały,nieb¦d¦tegokomentował.
Jednak»e,napocz¡tkuswojegokomentarzado
Pi¦¢dziesi¦ciustrofoddaniadlaguru
Je
TsongKhapapowiedział:„Jedynymidrzwiamidlauczniów,którzypragn¡do±wiadczy¢
wielkiejbłogo±ciorazdoj±¢donajwi¦kszychosi¡gni¦¢bezwi¦kszegowysiłku,jestwła±ciwe
piel¦gnowanieoddaniadlaguru.Abyotworzy¢tedrzwi,zamierzamwyja±ni¢
Pi¦¢dziesi¡t
strofoddaniadlaguru
.
Takwi¦cwewszystkichkomentarzach,jakiedałJeTsongKhapa,wsz¦dzie—na
pocz¡tkuoraznako«cu,przydedykacjijakrównie»wewst¦pie—modlisi¦oto,aby
rozwija¢czysteiwła±ciweoddaniedlaguru.
KyabjeTrijangDorjeChangcz¦stomawia:„Pomimo,»ewszystkiesutryjakitantry
posiadaj¡dwarodzajeznaczenia—ostateczneorazwyja±niaj¡ce—zgadzaj¡si¦one
wkwestiioddaniawobecguru;nieistniejecodotego»adnakwestiasporna”.
Abyukaza¢czyst¡lini¦jakichkolwieknauk,jakiestudiujemy—wprzypadkutantry,
jej¹ródłempowinienby¢Wad»radhara,wprzypadkusutrynatomiast,GuruBuddha
Siakjamuni—wtensposóbcytujesi¦wielkichguru.
Przykładowo,Atishaposiadałstupi¦¢dziesi¦ciusiedmiuguruajegoczynybyłynie-
zmierzonezarównowIndiach,jakiwTybecie,dzi¦kiczemustałsi¦sławny.Działosi¦tak
dzi¦kijegooddaniudlaguru.Mimo»emiałstupi¦¢dziesi¦ciusiedmiuguru,powiedział,
»enawetprzezchwil¦niesprawiłprzykro±cicho¢byjednemuznich—dlategowła±nie
byłonwstaniedokonywa¢takwielkichczynów.
Równie»Dromt¨onpa,mimo»ebyłon±wieckimuczniem[skt.
upasaka
],zostałjednym
znajbardziejznanychgeszeKadampa—którychwi¦kszo±¢stanowilimnisi—dzi¦kiswo-
jemuoddaniudlaguru.Rozwin¡łtakczyste,niesplamioneoddaniewobecguru,»enawet
Atishajechwalił.Wkonsekwencji,onrównie»byłwstaniedokonywa¢wielkichrzeczy
iprzynosi¢po»ytekczuj¡cymistotom.Nast¦pnyjestJetsunMilarepa.Zpunktuwidze-
niaurzeczywistnieniaorazwgl¡du,wieluinnychsiddhówbyłomurównych,aleponiewa»
posiadałonnadzwyczajneoddaniewobecswojegoguru,Marpy,stałsi¦owielebardziej
znanyiszerokocenionyni»którykolwiekznich.
2
Historiaz»yciaSakyaPandityukazujeinnepodej±ciedokwestiioddaniawobecgu-
ru.Razupewnegopoprosiłswojegowuja,Dragp¦Gyaltsena,abynauczyłgogurujogi,
lecztenodmówiłmówi¡c,„Maszmniejedyniezaswojegowuja,nietraktujeszmnieja-
koBuddh¦,jakijestwi¦csensudzielaniacitakichgł¦bokichnauk”.Jednak»e,pó¹niej
DragpaGyaltsenudawałchoregotylkozewzgl¦dunaSakyaPandit¦,któryopiekował
si¦nimztak¡uwa»no±ci¡,»ezapomniałje±¢podczasdnia,czyte»spa¢wnocy—jego
umysłbyłcałkowicieskoncentrowanynatroszczeniusi¦oswojegowuja.Dzi¦kiwłasnemu
oddaniudlaguru,SakyaPanditabyłwstaniewidzie¢swojegogurujakoMandziu±riego
iosi¡gn¡¢dziesi¦¢rodzajówwiedzy.Stałsi¦bardzosławnyizaproszonogo,abyudzielał
naukwMongolii.
Powy»szeprzykładypraktykiDharmyniezostałyprzedstawionedlazabawy,aleraczej
poto,bypokaza¢,»eje±lichceszosi¡gn¡¢poziomyurzeczywistnieniarównetemu,jakie
osi¡gn¦łyowewielkieistotyorazsta¢si¦równiesławnym,powiniene±rozwija¢takisam
rodzajoddaniawobecguru.
Zwi¡zeklamyTsongKhapyzeswoimpierwszymnauczycielem,Ch¨ojeD¨ondrubRin-
chenem,którybyłdlaniegojakmatkaodmomentu,kiedymiałontrzylataa»dochwili,
kiedysko«czyłsiedemna±cieorazprzekazałmuwszystkienauki,równie»jestdoskonałym
przykłademoddaniawobecguru.KiedytylkolamaTsongKhapawspomniałimi¦tego
wielkiegonauczyciela,dooczunapływałymułzy,kiedypami¦tałjegowielk¡»yczliwo±¢,
awswoichnaukachlam-rimwychwalałwielkichnauczycieli,którzygoprowadzili.
Wtensposóbdoszli±mydocz¦±cidotycz¡cejoddaniawobecguru.S¡dwasposoby
rozwijaniaoddania:wumy±leifizycznie.
Rozwijanieoddaniawobecguruwumy±lezostałoszczegółowowyja±nionewlam-rim.
Oddaniewobecguruobja±nionew
Pi¦¢dziesi¦ciustrof
dotyczyaspektufizycznego.
Wj¦zykutybeta«skimtytułtegotekstu,
lamaNga-chu-pa
,dosłownieznaczy„Pi¦¢-
dziesi¦ciulamów”,poniewa»zło»onyjestzpi¦¢dziesi¦ciustrofmówi¡cychotym,jak
rozwija¢oddaniedlaguru.Niemniej,znaczenie,jakieniesiezasob¡ka»dastrofajestnie-
zwykległ¦bokie,poniewa»zawierawsobiesłowa,jakimimówi¡tantryisamWad»radhara.
Toczynize«najbardziejniezgł¦bion¡nauk¦.
Nieistniejeindyjskikomentarzdo
Pi¦¢dziesi¦ciustrof
,aleposiadamytybeta«skiko-
mentarzlamyTsongKhapy,któryjestszerokoznanyminajbardziejpopularnymkomen-
tarzemdotegowa»negotekstu.
Nauki,jakichtutajudzielams¡zgodnezrdzennymistrofamipozbawionymikomen-
tarza.Abywewła±ciwysposóbdokona¢tegogł¦bokiegoprzekazuswoimuczniom,guru
powinienuprzedniootrzyma¢doskonałyprzekaz.Je±litaksi¦niestało,naukijegob¦d¡
małowartedlajegouczniów.Je±liimpowie,„Nieotrzymałemgocałkowicie,aleskoro
wygootrzymali±cie,mamyszcz¦±cie”,torównie»jestniewła±ciwe.
Jednak»e,otrzymałemkompletnenauki
Pi¦¢dziesi¦ciustrof
odKyabjeTrijangaDorje
Changa—któryusłyszałjeodKyabjePabongka—kilkarazywTybecieoraztuwDha-
ramsaliwbibliotecetybeta«skiej,wrazzkomentarzemKhenchenLosangThubgyena,
rdzennegogurupierwszegoTrijangaRinpoczego.Bezpo±rednialiniaprzekazutychnauk
3
wywodzisi¦odsamegoBuddhyWad»radharyiskorootrzymałemprzekazorazsłuchałem
wielerazynauk,zpewno±ci¡mo»ecieotrzyma¢błogosławie«stwaorazinspiracj¦tejlinii.
PokłonprzedBhagawanemWad»rasattw¡
1.Wst¦pdowyja±nie«
Pokłonizobowi¡zanie
(1)
Kłaniaj¡csi¦wewła±ciwysposóbulotosowychstópmojegoguru,który
jestprzyczyn¡,dzi¦kiktórejosi¡gn¦stanwspaniałegoWad»rasattwy,
pokrótcewyja±ni¦to,cozostałopowiedzianewwielunieskalanych
tekstachtantrycznychnatematoddaniadlaguru.(Takwi¦c)słuchajcie
zszacunkiem.
Najlepszymsposobemosi¡gni¦ciawysokiegourzeczywistnienialubczystejkrainyWa-
d»rasattwyczyWad»radhary,drzwiami,przezktóretrzebaprzej±¢,jestrozwijanieod-
daniawobecguru,którymo»enasprzeprowadzi¢przezpróg.Takwi¦cskładaonhołd
ulotosowychstópswegoguru;dotykaczołemnajni»sz¡cz¦±¢jegociała.
Ashwagoshamówiwtedy,»epozło»eniuhołduwtensposób,powienamterazopi¦¢-
dziesi¦ciustrofachoddaniadlaguru,którepoka»¡nam,wjakisposóbrozwija¢wła±ciwe
oddaniewobecguru,któryjestkorzeniemwszystkichwgl¡dów.Równie»mówi,»eto,
oczymzamierzanapisa¢niejestjegowłasnymwymysłem,leczzgadzasi¦ztantrycznymi
tekstaminapisanymiprzezWad»radhar¦;wyci¡gaj¡csam¡esencj¦tychksi¡g,spiszeon
teraztestrofy.
Wzwi¡zkuzrozwijaniemwła±ciwegooddaniawobecguru,jakzostałopowiedziane
wlam-rim,ucze«,którypragnieosi¡gn¡¢wyzwolenielubo±wieceniemusirozwija¢wła-
±ciweoddaniedlaguru.Zuwaginato,»ewszyscypragniemykorzy±ciiniktznasnie
chceniekorzy±cianistraty,jesttylkojednarzecz,jak¡nale»yzrobi¢—musimyrozwija¢
wła±ciweoddaniedlaguru.
4
Plik z chomika:
DajKaku
Inne pliki z tego folderu:
Geshe Ngawang Dhargyey Komentarz do Pieśni Milarepy o nieprzywiązywaniu się do rodziny, przyjaciół i bogactwa.docx
(16 KB)
Współczucie jako źródło szczęścia.docx
(17 KB)
Jak prowadzić etyczne życie.docx
(20 KB)
Krótkie wprowadzenie do Czterech Szlachetnych Prawd.docx
(23 KB)
Krótka Biografia Lamy Tsonghapy .docx
(64 KB)
Inne foldery tego chomika:
Kagyu
Ningma
Sakya
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin