1
· Dobieranie par jednakowych figur, obrazków, w długich
i krótkich ekspozycjach
· Segregowanie, porządkowanie figur, przedmiotów, obrazków
według różnych zasad.
· Układanie puzzli i tangramów.
· Układanie figur, drobnych przedmiotów (pestki, fasolki, kamyki)
w dowolne wzorki, lub odtwarzanie wzoru.
· Kolorowanie – wypełnianie konturów.
· Ciecie i wycinanie nożyczkami.
· Pogrubienie, kalkowanie, rysowanie po śladzie.
· Wyszukiwanie takich samych figur, obrazków, przedmiotów.
· Tworzenie układów – wzorków z drobnych przedmiotów
( kamyków, kasztanów, guzików, sznurka itp. )
· Układanie obrazków po uprzednim rozcięciu, z wzorem lub bez.
· Układanie na wzorze.
· Odszukiwanie w zbiorze obrazków, ilustracji, opisanych słownie.
· Porządkowanie historyjek obrazkowych.
· Odgadywanie treści brakujących obrazków w historyjce obrazkowej.
· Wymyślanie zakończenia historyjki obrazkowej.
· Rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w zadanym układzie elementów – zasłanianie niektórych przedmiotów, zmiana ich wzajemnego położenia, zabieranie lub dokładanie elementów ( „Co tu się zmieniło?”)
· Układanie obrazków w kolejności w jakiej były one pokazywane
– długie i krótkie ekspozycje.
· Rysowanie za pomocą szablonów.
· Uzupełnianie niedokończonych rysunków- dorysowywanie brakujących elementów.
· Wyszukiwanie elementów różniących dwa, pozornie takie same rysunki.
· Wyszukiwanie podobieństw w dwóch rysunkach.
· Gra w domino obrazkowe, literowe, tradycyjne.
· Rozsypanki literowe. Rozsypanki wyrazowe.
· Dobieranie części obrazka do całości – uzupełnianka obrazkowa.
· Rysowanie wzorków, szlaczków
· Dobieranie podpisów do obrazków.
· Rysunki tematyczne.
· Rysowanie kompozycji geometrycznych wg wzoru.
· Układanie figur geometrycznych i liter z patyczków i klocków.
· Wyróżnianie i zaznaczanie kolorem przecinających się figur, liter.
· Rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter.
· Składanki sylabowe – słoneczko
· Uzupełnianie brakujących sylab w wyrazie.
· Krzyżówki
· Rebusy.
· Szukanie krótszych wyrazów w dłuższych.
· Czytanie wyrazów wspak.
· Wyszukiwanie wyrazów ukrytych w tabelach literowych.
· Dyktanda graficzne. Rysowanie na siatce kwadratowej.
· Rozpoznawanie liter, wyrazów w krótkich, lub dłuższych ekspozycjach.
· Gry typu „memory” – rozpoznawanie par odpowiadających sobie elementów, ćwiczenie to doskonali również pamięć wzrokową.
· Wyszukiwanie w tekście, np. z gazety, określonej litery, lub grupy liter
i zakreślenie jej kredką.
· Wyszukiwanie i wycinanie z tytułów z gazet tej samej litery drukowanej różnymi czcionkami.
· Odtwarzanie z pamięci eksponowanych przedmiotów
i wskazywanie miejsca, w którym się znajdowały.
· Rozpoznawanie płaskich figur : koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.
· Dzielenie większej figury na mniejsze elementy i układanie nowej całości.
· Odtwarzanie kształtów.
· Dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach.
· Układanie różnych kompozycji i budowli wg wzoru ; klocki. mozaiki geometryczne, układanki.
· Układanie pociętych na części liter wg wzoru.
· Segregowanie liter.
· Szukanie w wyrazach, w tekstach określonej litery.
· Wycinanie, wydzieranie, lepienie liter, nazywanie ich.
· Układanie wyrazów z rozsypanek sylabowych, literowych.
· Łańcuchy sylabowe
· Wyszukiwanie wyrazów ukrytych w ciągach literowych
beata7922