Mniejsza biografia Św. Franciszka - Św. Bonawentura Jan Fidanza.txt

(176 KB) Pobierz
�w. Bonawentura Jan Fidanza

MNIEJSZA BIOGRAFIA �W. FRANCISZKA
prze�o�y� O. Salezy Kafel OFMCap
KRAK�W 1976
JEGO NAWR�CENIE
Czytanie pierwsze
Pochodzenie �w. Franciszka
�Okaza�a si� �aska Boga, naszego Zbawiciela'" (Tt 2,11) w tych najnowszych czasach w Jego s�udze Franciszku, kt�rego �O/ciec mi�osierdzia" (2 Kor 1,3) i ��wiate�" (Jk 1,17) obdarzy� tak obfitym b�ogos�awie�stwem, �e jak to jasno wida� na dziejach jego �ycia, nie tylko wyprowadzi� go z ciemno�ci �wiatowych na �wiat�o, lecz r�wnie� uczyni� s�awnym dzi�ki doskona�ym zaletom cn�t i zas�ug, a tak�e wybitnym przez ukazanie w nim wspania�ych tajemnic Krzy�a. Pochodz�c z Asy�u, ma�ego miasteczka w Dolinie Spole-ta�skiej, otrzyma� najpierw od matki imi� Jan, a nast�pnie od ojca Franciszek. Zatrzyma� imi� otrzymane od ojca, ale nie zrezygnowa� tak�e z imienia nadanego mu przez matk�. Chocia� jednak w m�odzie�czym wieku karmiony by� �wiatow� pr�no�ci� razem ze swoimi towarzyszami oraz zosta� przeznaczony do zajmowania si� sprawami handlowymi, po kr�tkim okresie uczenia si� w szk�ce przynosz�cymi zysk, to jednak, dzi�ki pomocy z niebios, nie poszed� za po��dliwo�ci� cia�a razem ze swawolnymi ch�opcami i razem z chciwymi kupcami ,/iie z�o�y� swej nadziel w pieni�dzach i skarbach" (Syr 31,8).
Czytania drugie
Wrodzone zalety. Choroba
Dzi�ki Mi�osierdziu Bo�emu m�ody Franciszek by� obdarzony uprzejm� �agodno�ci� i szczodr� lito�ci� wobec ubogich. Wzrasta�a ona wraz z nim od dzieci�stwa i nape�ni�a jego serce tak wielk� �yczliwo�ci�, �e ju� nie jako g�uchy s�uchacz Ewangelii postanowi� sobie, i� ka�demu prosz�cemu przyjdzie z pomoc�, zw�aszcza gdyby ten powo�ywa� si� na mi�o�� Bo��. W kwiecie wieku zobowi�za� si� mocnym przyrzeczeniem, �e nigdy prosz�cym z mi�o�ci do Pana niczego nie odm�wi, je�eli tylko b�dzie w stanie. Tego szlachetnego postanowienia nie z�ama� a� do �mierci i osi�gn�� wielkie umi�owanie Boga, a tak�e wzrost w �asce. Zaprawd�, chocia� ten p�omyk mi�o�ci Bo�ej zawsze p�on�� w jego sercu, to jednak jako m�odzieniec nie zna� jeszcze tajemnicy Bo�ej mowy, poniewa� by� uwik�any w sprawy ziemskie. Zrozumia� to dopiero w�wczas, gdy spocz�a na nim r�ka Pa�ska i na zewn�trz zosta� do�wiadczony przed�u�aj�c� si� ci�k� chorob�, wewn�trznie za� o�wiecony namaszczeniem Ducha �wi�tego.
mS
d
!i
Czytanie trzecie
Szczodrobliwo��. Wizja
Po odzyskaniu si� cia�a i wewn�trznym przemienieniu duszy na lepsze, niespodziewanie spotka� pewnego rycerza, szlachetnego pochodzenia, lecz ubogiego. Poruszony wspomnieniem wspania�omy�lno�ci  Kr�la i ubogiego Chrystusa zosta� ogarni�ty tak wielkim wsp�czuciem^wobec tego rycerza, �e wszystko, co przygotowa� dla siebie, nawet odzienie, z kt�rego si� rozebra� i natychmiast mu podarowa�. Nast�pnej nocy, gdy by� pogr��ony we �nie. Pan, do kt�rego mi�o�� sprawi�a, �e przyszed� z pomoc� ubogiemu rycerzowi, ukaza� mu dzi�ki  �askawemu objawieniu pi�kny i du�y pa�ac, w kt�rym znajdowa�o si� du�o rycerskiej zbroi z wyci�ni�tym znakiem krzy�a. Obieca� mu tak�e i zapewni� go z ca�� stanowczo�ci�, �e to wszystko, co widzia� b�dzie przeznaczone dla niego i jego �o�nierzy, je�eli odwa�nie i wytrwale podejmie sztandar krzy�a Chrystusowego. Od tej pory wycofuj�c si� ze zgie�ku zaj�� publicznych, poszukiwa� miejsc samotnych, b�d�cych przytu�kiem smutnych i cierpi�cych. Tam bezustannie oddawa� si� niewypowiedzianym westchnieniom i po d�ugich, wytrwa�ych modlitwach zas�u�y� sobie na wys�uchanie swego pragnienia, aby Pan okaza� mu drog� doskona�o�ci.
Czytanie czwarte
Inna wizja
Kt�rego� dnia, gdy tak odosobniony trwa� na modlitwie, ukaza� mu si� Jezus Chrystus jakby przybity do krzy�a swym ewangelicznym s�owem:,,Kto chce p�j�� za mn�, niech zaprze si� siebie samego i we�mie krzy� sw�j i na�laduje mnie" (Mt 16,24), tak mocne wra�enie wywar� na nim, �e wewn�trznie jego dusz� rozpali� �arem mi�o�ci i przepe�ni� b�lem wsp�cierpienia. Bowiem na wspomnienie tego widzenia dusza jego rozp�ywa�a si� a pami�� M�ki Chrystusowej tak bardzo przenikn�a ca�e jego serce, �e i rany ukrzy�owanego Pana jakby zawsze ogl�da� wewn�trznym wzrokiem umys�u i z trudem m�g� si� powstrzyma� od zewn�trznych objaw�w g��bokiego rozrzewnienia.  Dlatego, gdy ju� w zamian za mi�o�� Jezusa Chrystusa �wzgardzi� ca�ym bogactwem swego domu za nic je uwa�aj�c" (PnP 8;7), by� przekonany, �e znalaz� �skarb ukryty" i bezcenn� �per��" (Mt 13,44 nn), a urzeczony pragnieniem  ich  posiadania  zdecydowa�  si�  pozby�  si�  wszystkiego, by zgodnie z Bo�ym sposobem zamieni� �wiatowe zajmowanie si� kupiectwem na ewangeliczne.
Czytania pi�te
Bo�e polecenie
Wyszed�szy kt�rego� dnia za miasto, aby w�r�d p�l odda� si� rozmy�laniu, gdy przechodzi� ko�o ko�ci�ka �w. Damiana, chyl�cego si� z powodu staro�ci ku ruinie i pod wp�ywem Ducha �wi�tego wszed� do wn�trza, aby si� pomodli�, upad� na twarz przed podobizn� Ukrzy�owanego i dozna� w czasie modlitwy ogromnej pociechy ducha. Gdy oczyma nape�nionymi �zami wpatrywa� si� w Krzy� Pa�ski, wyra�nie us�ysza� dochodz�cy do niego z Krzy�a g�os m�wi�cy trzykrotnie: �Franciszku, id�, napraw m�j dom, kt�ry, jak widzisz, ca�y ulega zniszczeniu". M�� Bo�y najpierw przerazi� si� z powodu tego dziwnego nakazu wydanego g�osem wprawiaj�cym w zdumienie, nast�pnie przepe�niony rado�ci� i podziwem natychmiast wsta�, aby przygotowa� si� da wykonania polecenia odno�nie do materialnej odnowy ko�ci�ka; jednak s�owo skierowane do niego dotyczy�o przede wszystkim tego Ko�cio�a, kt�ry Chrystus naby� za cen� swej najdro�szej Krwi, jak go pouczy� o tym Duch �wi�ty i sam Franciszek wyzna� p�niej swoim bliskim.
Czytanie sz�ste
Pobyt przy ko�ciele fw. Damiana. Gniew Ojca. Ufno�� Franciszki 2. mi�o�ci do Chrystusa, sprzeda� wszystko, co m�g�, pieni�dze da� ubogiemu kap�anowi, mieszkaj�cemu przy wspomnianym ko�ciele, na jego odnow�, wspomaga� tak�e biednych. Pokornie r�wnie� prosi� kap�ana, aby mu pozwoli� zatrzyma� si� na jaki� czas u niego. Na zamieszkanie kap�an �w zgodzi� si�, ale pieni�dzy nie przyj�� z obawy przed rodzicami. W�wczas �w prawdziwy wzgardzicie! pieni�dzy, wyrzucaj�c przez okno ci�ar metalu, okaza�, �e lekcewa�y pieni�dze jak proch ziemi. B�d�c przekonanym, �e to wszystko wzbudzi rozgniewanie ojca przeciw niemu, aby da� upust jego gniewowi, przez jaki� czas schowa� si� w ukrytej grocie poszcz�c, modl�c si� i p�acz�c. Nape�niony jednak duchow� rado�ci� i �uzbrojony moc� z wysoka" [�k 24,49) wyszed� ufnie na zewn�trz i odwa�nie wszed� do miasta. M�odzi zobaczywszy go ze zniszczon� twarz� i tak dziwnie post�puj�cego uznali, �e postrada� zmys�y i z tego powodu obrzucili go b�otem ulicznym, i jak chorego umys�owo atakowali, aby go pobi�, ubli�aj�c mu r�nymi wyzwiskami. S�uga Bo�y pod wp�ywem wyrz�dzonej mu krzywdy nie za�ama� si� i nie zmieni� swego post�powania, ale jak g�uchy przechodzi� pomi�dzy wszystkimi.

Czytanie si�dme
Doskona�a wyrzeczenie
Ponad wszystkich natomiast jego ojciec, pa�aj�cy gniewem i gro�bami, jakby zapominaj�c o naturalnym uczuciu lito�ci, zacz�� okrutnie bi�, przyprowadzonego do domu syna, a nast�pnie zaku� go w kajdany, aby przez udr�czenia cielesne nak�oni� dusz� do powab�w �wiatowych. Przekonuj�c si� jednak z do�wiadczenia, �e s�uga Bo�y zdolny by� ochoczo znosi� wszelkie przykro�ci z mi�o�ci do Chrystusa jasno poj��, �e nie jest w stanie zawr�ci� go z obranej drogi; zacz�� w�wczas nalega�, aby poszed� z nim do biskupa miasta i na jego r�ce zrzek� si� zupe�nie prawa dziedziczenia maj�tku ojcowskiego. S�uga Pa�ski natychmiast si� zgodzi� to wykona� i zaraz, gdy tylko stan�� przed biskupem bez najmniejszej zw�oki i wahania, nie czekaj�c na niczyje s�owo w milczeniu, zdj�� wszystkie swoje szaty, zrzuci� nawet opask� z bioder i wobec wszystkich obecnych, jak w upojeniu duchowym, nie wzbrania� si� przed zupe�nym obna�eniem a to z mi�o�ci ku Temu, kt�ry zawis� za nas obna�ony na krzy�u.
Czytanie �sme
W�r�d rozb�jnik�w i tr�dowatych
Tak wi�c jak cz�owiek zupe�nie wyrzekaj�cy si� tego �wiata, uwolniony od wi�z�w ziemskich po��dliwo�ci, opu�ciwszy miasto, spokojny i wolny w�r�d las�w wy�piewywa� w j�zyku francuskim pochwa�y Pana. Gdy napadli na niego bandyci, herold wielkiego Kr�la nie przestraszy� si� i nie przesta� chwali� Pana, jako �e by� pielgrzymem na wp� nagim i nic nie maj�cym, a nawet za przyk�adem aposto��w cieszy� si� w tym utrapieniu. Nast�pnie mi�o�nik doskona�ej pokory uda� si� na pos�ugiwanie tr�dowatym, aby poddaj�c si� pod jarzmo pos�ugiwania ludziom cierpi�cym i odrzuconym, m�g� sam najpierw nauczy� si� doskonale pogardy dla siebie i �wiata, zanim zacznie uczy� innych. Wprawdzie pocz�tkowo czu� ogromn� odraz� i brzydzi� si� nimi, ale gdy obficiej sp�yn�a na niego �aska, odda� si� im na pos�ugiwanie, tak pokornym sercem, �e obmywa� im nogi, zawi�zywa� wrzody, oczyszcza� rany i obmywa� ropiej�ce cz�ci cia�a. Pod wp�ywem nies�ychanego zapa�u posuwa� si� do tego rodzaju skrajno�ci, �e nawet ca�owa� ich rany, dotykaj�c swoimi ustami zgnilizny, aby �nasycony ha�b�" (Lm 3,30), pych� cia�a z ca�� moc� m�g� podda� ,jprawu ducha" (Rz 8,2) i w pe�ni opanowa� siebie, zwyci�ywszy najbli�szego sobie wroga.
Czytania dziewi�te
Odnowa ko�cio��w
Ugruntowawszy si� ju� w Chrystusowej pokorze, staj�c si� bogatym przez ub�stwo, chocia� w�a�ciwie nic nie posiada�, rozpocz�� zgodnie z otrzymanym poleceniem z krzy�a odbudow� ko�cio�a tak gorliwie, �e i cia�o wyniszczone postami obarcza� d�wiganiem kamieni; nie wzbrania� si� prosi� o pomoc i ja�mu�n� u tych, z kt�rymi niegdy� op�ywa� w dostatkach. Towarzyszy�o mu oddanie wiernych, kt�rzy ju� zacz�li poznawa� wspania�� cnot� m�a Bo�ego i dlatego m�g� odnowi� nie tylko ko�ci�ek �w. Damiana, ale tak�e zniszczone i opuszczone ko�cio�y Ksi�cia Aposto��w i chwalebnej Dziewicy, aby to, co na p�aszczy�nie duchowej, B�g zamierza� przez niego zdzia�a� p�niej, ju� teraz zosta�o zaznaczone w spos�b tajemniczy widzialnym dzie�em. Albowiem na podobie�stwo tej potr�jnej odnowy ko�cio��w pod przewodnictwem �wi�tego m�a mia� by� trojako odnowiony ca�y Ko�ci� wed�ug wzoru, r...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin