Systemy zarzadzania.pdf

(364 KB) Pobierz
SYSTEMY ZARZ¥DZANIA JAKOŒCI¥ WED£UG WYTYCZNYCH ZAWARTYCH W NORMACH MIÊDZYNARODOWYCH
SYSTEMY ZARZĄDZANIA WEDŁUG WYTYCZNYCH
ZAWARTYCH W NORMACH MIĘDZYNARODOWYCH
1.
Czemu służy normalizacja i certyfikacja?
W całym cywilizowanym świecie jednym z podstawowych praw konsumenta jest ochrona przed
produktami, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska naturalnego. To dlatego
państwa i organizacje konsumenckie wymuszają na producentach i usługodawcach przestrzeganie norm
chroniących klientów przed zakupem towarów lub usług nie spełniających tego wymogu.
Jest to pierwsze źródło coraz powszechniejszej certyfikacji i standaryzacji w światowej gospodarce.
Drugim jest rozwój międzynarodowej wymiany handlowej, która zmusza producentów do konkurencji, ale i
współpracy umożliwiającej sprzedawanie podobnych produktów na wielu lokalnych rynkach (trudno sobie
na przykład wyobrazić, by każda fabryka telewizorów w Europie ustanawiała własne standardy
technologiczne, skoro nadawcy programów umówili się na tylko jeden z wielu możliwych systemów ich
emisji).
2.
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna – ISO
ISO (International Organization for Standardization) jest organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie.
Została powołana do życia w 1947 roku. Organizacja ta odpowiedzialna jest za ustanawianie światowych
norm i standardów w praktycznie wszystkich dziedzinach wiedzy ludzkiej, w tym np. technice
komputerowej i telekomunikacji. Standardy wypracowane przez ISO są publikowane jako IS (International
Standards), czyli Standardy Międzynarodowe.
2.1. Struktura organizacyjna
KOMITETY
ROZWOJU
POLITYKI (PDCs)
Zgodność
podatkowa
(CASCO)
Polityka
konsumencka
(COPOLCO)
Sprawy rozwoju
kraju (DEVCO)
GENERALNE
ZGROMADZENIE
Roczne spotkanie
biznesowe
Wszyscy członkowie ISO
ZESPÓŁ ZARZĄDU
TECHNICZNEGO
Ogólny zarząd struktury
komitetów i podkomitetów
Postanowienia i
rozwiązywanie komitetów
technicznych
Nakreślenie zasięgu
komitetów technicznych
Koordynacja tematów
Odwołania
RADA
Zarząd organizacyjny
Główni urzędnicy i 18
członków wybranych
SEKRETARIAT
CENTRALNY
Służby członkowskie
Sekretariaty Generalnych
Zgromadzeń, Rada, PDCs i
Zespół Zarządu
Technicznego
Służby wspierające
komitety i podkomitety
techniczne
Publikacje
Informacja i promocja
Program dla krajów
rozwijających się
Komitet materiałów
referencyjnych
(REMCO)
KOMITETY
REGULUJĄCY
Finanse
Strategie
GRUPY
DORADZTWA
TECHNICZNEGO
AD HOC GRUPY
DORADCZE
KOMITETY
TECHNICZNE
1
/
69979442.001.png
2.2. Obszary działalności ISO
Jak widać w wyżej przedstawionej strukturze organizacyjnej w ramach ISO działa wiele komitetów. Każdy
z nich zajmuje się tworzeniem standardów w innej dziedzinie. Podzielone są one następująco:
Ogólniki. Terminologia. Standaryzacja. Dokumentacja.
Socjologia. Obsługa. Organizacja i zarządzanie przedsiębiorstwami. Administracja.
Transport.
Matematyka. Nauki przyrodnicze.
Technika opieki zdrowotnej.
Środowisko. Ochrona zdrowia. Bezpieczeństwo.
Metrologia i pomiary. Zjawiska fizyczne.
Testowanie (chemia analityczna).
Mechaniczne systemy i komponenty do ogólnego użytku.
Płynne systemy i komponenty do ogólnego użytku (pomiary przepływu płynów).
Inżynieria produkcji.
Energia i inżynieria wymiany ciepła.
Inżynieria elektryczna.
Elektronika.
Telekomunikacja. Inżynieria audio i video.
Techniki informacyjne. Urządzenia biurowe.
Technologia wizerunku.
Mechanika precyzyjna. Biżuteria.
Inżynieria pojazdów lądowych.
Inżynieria kolei.
Budowa statków i struktura floty morskiej.
Inżynieria statków powietrznych i kosmicznych.
Sprzęt załadowczo – wyładowczy.
Pakowanie i dystrybucja towarów.
Technologia tekstyliów i skóry.
Przemysł odzieżowy.
Rolnictwo.
Technologia spożywcza.
Technologia chemiczna.
Górnictwo i minerały.
Ropa naftowa i technologie związane.
Metalurgia.
Technologia drewna.
Szkło i przemysł ceramiczny.
Przemysł gumowy i tworzyw sztucznych.
Technologia papieru.
Przemysł farb i kolorów.
Materiały konstrukcyjne i budownictwo.
Inżynieria cywilna.
Inżynieria wojskowa.
Sprzęt gospodarstwa domowego i komercyjny. Rozrywka. Sporty.
2
/
3.
Rola norm w Unii Europejskiej
3.1. Wspólnotowy System Oceny Zgodności Wyrobów i Systemów Jakości
Jedną z podstawowych wartości, na których opiera się wolny rynek europejski, jest zasada
swobodnego przepływu towarów. W Unii Europejskiej nie ma wewnętrznych granic, ceł i innych utrudnień
w handlu. Proces dochodzenia do takiego stanu trwał dziesiątki lat. Wśród przeszkód na tej drodze była też
różnorodność norm i standardów, których wymagały od produktów i usług dopuszczanych na swe rynki
wewnętrzne poszczególne państwa członkowskie.
Próby całkowitej harmonizacji w tej dziedzinie wywoływały wiele konfliktów interesów. Dlatego EWG
zdecydowała się ostatecznie na inną drogę. Rezolucja Rady z 7 maja 1985 r. wprowadziła nowe podejście
do harmonizacji technicznej i normalizacji. Wydawane odtąd przepisy standaryzacyjne nie zawierają już
szczegółowych wymagań technicznych, a tylko ogólne normy dotyczące ochrony zdrowia, środowiska i
bezpieczeństwa. Jednocześnie nie są one, jak poprzednie, zaleceniami, lecz mają moc wiążącą wszystkie
państwa członkowskie.
Obecnie wspólnotowy System Oceny Zgodności Wyrobów i Systemów Jakości składa się z dwóch
podsystemów: dobrowolnego i obowiązkowego.
3.2. Certyfikacja dobrowolna w UE
Europejskim systemem certyfikacji dobrowolnej zajmuje się powołana w 1990 r. Europejska Organizacja
ds. Badań i Certyfikacji (EOBC). Jego podstawą są:
normy serii EN 45000, regulujące zasady działania jednostek certyfikujących i laboratoriów
badawczych oraz ich akredytacji,
normy serii EN ISO 9000, opisujące zasady funkcjonowania systemów jakości.
EOBC składa się z Rady, Komitetów Specjalistycznych, Komitetów Sektorowych, Grup Uzgodnień. Jej
główną rolą jest wypracowywanie ogólnych ram i wytycznych oraz standardów dla dobrowolnego
podsystemu certyfikacji. Organizacja ta stworzyła m.in. KEYMARK - europejski system oceny zgodności
wyrobu z wymaganiami norm europejskich. Daje on producentom i użytkownikom poważne korzyści:
ogranicza konieczność stosowania wielu narodowych znaków certyfikacji, ułatwia też dostęp do jednostek
certyfikujących.
Drugim ważnym zadaniem EOBC jest wspieranie tych działań legislacyjnych Komisji Europejskiej, które
kreują obowiązkowy podsystem certyfikacji.
3.3. Certyfikacja obowiązkowa w UE
W oparciu o wspomniane wyżej decyzje Rady EWG z 1985 r. celem wydawanych od tej pory
dyrektyw standaryzacyjnych jest dbałość, aby w obrocie znajdowały się tylko wyroby bezpieczne dla
zdrowia, życia i środowiska. Obowiązują one wszystkich producentów, importerów i dystrybutorów
towarów wprowadzanych na Wspólny Rynek, niezależnie od ich pochodzenia.
Dotychczas opublikowano następujące dyrektywy oparte na nowych zasadach:
87/404/EWG - proste zbiorniki ciśnieniowe,
88/378/EWG - bezpieczeństwo zabawek,
89/106/EWG - wyroby budowlane,
89/336/EWG - kompatybilność elektromagnetyczna,
89/392/EWG - maszyny,
89/686/EWG - środki ochrony indywidualnej,
90/384/EWG - nieautomatyczne urządzenia wagowe,
90/385/EWG - implanty,
90/396/EWG - urządzenia spalające paliwa gazowe,
91/263/EWG - urządzenia telekomunikacyjne,
92/42/EWG - sprawność kotłów grzejnych,
93/15/EWG - materiały wybuchowe stosowane dla celów niewojskowych,
93/42/EWG - urządzenia medyczne,
93/68/EWG - niskie napięcie,
94/9/WE - sprzęt i systemy zabezpieczające przeznaczone do stosowania w atmosferach
potencjalnie wybuchowych,
3
/
94/25/WE - łodzie rekreacyjne,
95/16/WE - dźwigi.
Kolejne, dotyczące m.in. używanych maszyn, narzędzi pomiarowych i systemów pakowania są w
przygotowaniu. Większość dyrektyw zawiera końcową klauzulę dotyczącą okresu przejściowego. Jest to
okres, niekiedy nawet 10-letni, który upływa między dniem publikacji dyrektywy a datą jej wejścia w życie
i egzekwowania stawianych w niej wymogów. W tym czasie producenci lub ich przedstawiciele mają prawo
wyboru między wprowadzaniem na rynek wyrobów już spełniających wszystkie wymagania
opublikowanych dyrektyw albo zgodnych z normami krajowymi.
3.4. Oznaczenie CE
Symbolem zgodności wyrobu z normami wyznaczonymi w dyrektywach Unii Europejskiej jest znak
CE. Potwierdza on także, iż producent lub importer przeprowadził wymaganą procedurę oceny swojego
towaru i może go wprowadzić do obrotu bez restrykcji. Znak umieszcza się z zasady na wyrobie oraz na
opakowaniu lub towarzyszącej dokumentacji. Znak CE oznacza, że produkt jest zgodny z podstawowymi
wymaganiami dyrektyw UE i może być wprowadzony do obrotu bez restrykcji.
Wyroby spoza Unii Europejskiej muszą również spełniać wymagania tzw. dyrektyw nowego
podejścia. 7 maja 1985 r. Rezolucją Rady UE wprowadzono tzw. nowe podejście w dziedzinie normalizacji
i harmonizacji technicznej. Dyrektywy nowego podejścia tym różnią się od poprzednich, że nie zawierają
szczegółowych wymagań technicznych, a tylko ogólne wymagania dotyczące ochrony zdrowia, środowiska,
bezpieczeństwa. Różnica polega również na tym, że poprzednie dyrektywy były jedynie zalecane do
stosowania, podczas gdy dyrektywy nowego podejścia muszą być wdrożone przez wszystkie państwa
członkowskie. Polska, przyszły członek Unii, będzie musiała przyjąć wspólnotowy dorobek dotyczący
certyfikacji.
4.
Realia polskie
Powodzenie zachodzących zmian społeczno-gospodarczych w Polsce uwarunkowane jest
technologiczną i gospodarczą integracją z krajami wysoko rozwiniętymi. Jednym z istotnych zadań
stojących przed polską gospodarką jest stworzenie systemu wolnorynkowego oraz włączenie się w struktury
gospodarcze Unii Europejskiej. Szczególnie ważną rolę w procesie integracji europejskiej odgrywa właśnie
normalizacja.
W celu uzyskania statusu członka stowarzyszonego z CEN konieczne było wprowadzenie istotnych
zmian w ustawie regulującej działalność normalizacyjną w Polsce.
Instytucją odpowiedzialną za działalność normalizacyjną jest Polski Komitet Normalizacyjny - państwowa
jednostka organizacyjna o charakterze kolegialnym, w którego skład wchodzą przedstawiciele jednostek
administracyjnych, organizacji naukowych, technicznych, gospodarczych i społecznych (również
konsumenckich) oraz przedstawiciele Normalizacyjnych Komisji Problemowych. Aktualnie w Polsce
działają 272 Normalizacyjne Komisje Problemowe (NKP), odpowiadające swoim zakresem działania
Komitetom Technicznym CEN. W skład tych Komisji, opracowujących Polskie Normy, wchodzą
specjaliści z zakresu nauki i techniki oraz reprezentanci użytkowników i konsumentów. W zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy działa w Polsce działa 55 Normalizacyjnych Komisji Problemowych. Rolę
wiodącą pełni Centralny Instytut Ochrony Pracy, w którym działa 5 Normalizacyjnych Komisji
Problemowych.
4.1. Znak zgodności z PN
Znak zgodności z Polską Normą to „zastrzeżony znak, przyznawany lub stosowany zgodnie z zasadami
systemu certyfikacji, wskazujący, że zapewniono odpowiedni stopień zaufania, iż dany wyrób, proces lub
usługa są zgodne z określoną normą lub innym dokumentem normatywnym”.
Ocena zgodności wyrobów z wymaganiami odpowiedniej Polskiej Normy może być wyrażona
przez oznaczenie wyrobu Znakiem zgodności z Polską Normą.
Znak zgodności z Polską Normą jest:
• wyrazem zgodności wyrobu z wymaganiami norm,
• wizualną prezentacją deklaracji zgodności,
• oznaczeniem, że wyrób jest certyfikowany,
4
/
• informacją, że wyrób i proces jego wytwarzania podlega nadzorowi niezależnemu od
producenta,
• gwarantem solidności kupieckiej producenta,
• argumentem w negocjacjach handlowych na rynku krajowym i zagranicznym,
• zachęta do zakupu wyrobu,
• zaufaniem do producenta,
• koronacją systemu zarządzania jakością producenta,
• promocją Polskiej Normy i uczestników jej opracowania,
• powiązaniem oceny zgodności wyrobu z krajowymi i regionalnymi przepisami bezpieczeństwa.
Posiadanie prawa do stosowania tego Znaku daje certyfikat zgodności upoważniający do oznaczania
wyrobu znakiem zgodności z Polską Normą (certyfikat PN), który wydaje upoważniona akredytowana
jednostka certyfikująca wyroby.
Jednostka certyfikująca wyroby uzyskuje prawo do wydawania certyfikatów PN na podstawie umowy
(licencji) zawartej z Polskim Komitetem Normalizacyjnym (PKN). Umowa zawiera załącznik, w którym
wyszczególniono normy PN właściwe do stosowania przy ocenie zgodności i przyporządkowane im nazwy
grup wyrobów.
Producent zainteresowany uzyskaniem certyfikatu PN, powinien wystąpić z wnioskiem do właściwej
jednostki certyfikującej wyroby.
Certyfikat PN może być wydany, gdy wyniki badań wyrobu są zgodne z wymaganiami określonymi
w Polskiej Normie oraz gdy jednostka certyfikująca stwierdzi, że proces wytwarzania wyrobu
przeprowadzany jest w warunkach techniczno - organizacyjnych gwarantujących utrzymanie poziomu,
czyli stabilności jakości produkcji. Znak zgodności z Polską Normą umieszczony na wyrobie to gwarancja
poziomu jakości wyrobu zgodnego z wymaganiami Polskiej Normy. Oznaczenie wyrobu Znakiem
zgodności z PN jest szczególnym wyróżnieniem - może być stosowane wówczas, gdy promowany do
sprzedaży wyrób spełnia wszystkie wymagania Polskiej Normy i jest wytworzony w najwyższej klasie lub
gatunku. Prawo do oznaczenia wyrobu Znakiem PN przyznawane jest na czas określony. W okresie
ważności certyfikatu ocenę wyrobu pod względem jego zgodności z wymaganiami PN oprócz producenta,
dodatkowo przeprowadza jednostka certyfikująca, nadzorując tym samym proces wytwarzania wyrobu.
Oznaczenie wyrobu Znakiem zgodności z PN pozwala nabywcy obdarzyć zaufaniem nie tylko wyrób,
ale również jego producenta. Taki wyrób odpowiada bowiem wymaganiom określonym w Polskich
Normach, które są w coraz większym stopniu zharmonizowane z normami europejskimi i
międzynarodowymi.
Prawo do oznaczenia wyrobu Znakiem PN stawia producenta w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do
konkurencji, co jest szczególnie istotne w warunkach gospodarki rynkowej. Korzyści ze stosowania
oznaczenia wyrobu znakiem zgodności - zgodności wyrobu z normą krajową, potwierdzone zostały w
marketingu w innych krajach europejskich o dłuższej tradycji w tym zakresie. Z drugiej strony, procedura
zawierania kontraktów może zostać uproszczona, dzięki czemu producent zyskuje niewątpliwie
dogodniejsze warunki w handlu. Dziś odbiorca krajowy coraz częściej zadaje producentowi pytanie, czy
jego wyrób spełnia wymagania odpowiedniej Polskiej Normy oraz prosi o przedstawienie certyfikatu
wydanego przez niezależną akredytowaną jednostkę certyfikującą wyroby. Znaczenie takiego certyfikatu
będzie bardziej wymowne, jeśli będzie to certyfikat PN.
Jeśli wyrób oznaczony Znakiem zgodności nie spełnia wymagań określonych w PN, producent naraża się na
sankcje od publicznego ogłoszenia jego kupieckiej niesolidności, przez zawieszenie lub odebranie prawa
oznaczenia wyrobu, aż do przekazania sprawy do sądu w związku z niezasadnym stosowaniem znaku,
deprecjonującym jego znaczenie.
Znak zgodności z PN: jest zapewnieniem, że wyroby, które są końcowym efektem procesu produkcyjnego
są zgodne z wymaganiami odniesionej normy. Prawo jego stosowania daje dopiero certyfikat zgodności
upoważniający do oznaczania wyrobu, znakiem zgodności z Polską Normą i jest dla odbiorcy -
użytkownika wyrobu dodatkowym ważnym potwierdzeniem, że producent zarządza jakością w pełnym
cyklu systemu oceny zgodności.
Wykaz Polskich Norm właściwych do stosowania przy ocenie zgodności wyrobu
oraz odpowiadające im nazwy grupy wyrobów odniesione do udzielonej licencji
publikowane są w suplemencie "AKTUALNOŚCI" miesięcznika "NORMALIZACJA" .
Dostępne są również w Biurze PKN oraz w wymienionych jednostkach certyfikujących wyroby -
w zakresie posiadacza licencji. W suplemencie są też podawane informacje o wydanych producentom
certyfikatach PN.
5
/
Zgłoś jeśli naruszono regulamin