Wychowanie upośledzonego dziecka w warunkach domowych - B. Spock , F. Marion O'Lerry.txt

(703 KB) Pobierz
DR MED. BENJAMIN SPOCK
DR FIL MARION O. LERRIGO

wychowanie
upo�ledzonego
dziecka
W WARUNKACH DOMOWYCH

PA�STWOWY
ZAK�AD
WYDAWNICTW
LEKARSKICH
Z orygina�u angielskiego
�CARING FOR YOUR DISABLED CHILD"
Copyright � 1965 by The Association for the Aid of Crippled Children
The Macmillan Company, Inc. New
T�umaczy�a dr Ewa Koch                '
T�umaczy�a dr Ewa Koch               S/   ^/T-
Recenzent naukowy doc. dr Aleksander Hulek
>

Wszystkie prawa zastrze�one.               -----�,     .   ,
�adna cze�� tej ksi��ki nie mo�e by� ani drukowana,� *
ani wykorzystana w �adnej .formie i �adn� technik�.
Zabrania si� wykonywania fotokopii, zapis�w, dokonywania skr�t�w
i poprawek tekstu bez pisemnego zezwolenia Wydawc�w.
Projekt ok�adki i ryciny Emilia No�ko-Paprocka
Redaktor odpowiedzialny Alina Polacz
Redaktor techniczny Czeslaw Lisiak
Korektor Maria Malarska
Pa�stwowy Zak�ad Wydawnictw Lekarskich � Warszawa 1969
Wydanie I. Nak�ad 10 000 + 220 egz.
Obj�to��: 19,7 ark. wyd. = 24,5 ark. druk.
Papier druk. sat., kl. V, 80 g, 84 X 108/16
Oddano do sk�adania w lipcu 1969 r.
Podpisano do druku i druk uko�czono w grudniu 1969 r.
Zam. nr 678/K/69. O-18
Cieszy�ska Drukarnia Wydawnicza � Cieszyn, ul. Pokoju l
Cena z� 30.�
PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO
Rodzice i opiekunowie dzieci upo�ledzonych na zdrowiu � kale-
kich wzgl�dnie przewlekle chorych � w swej trudnej sytuacji �y-
ciowej, szukaj� odpowiedzi na nast�puj�ce pytania:
� 'Jaki jest rzeczywisty rozmiar upo�ledzenia ich dziecka?
�  W jakim stopniu stan jego zdrowia mo�e ulec poprawie; czy
mo�e ono by� w przysz�o�ci samodzielne i w jakim zakresie mo�na
mu pom�c? Jakie istniej� plac�wki, w kt�rych dziecko mo�e zna-
le�� pomoc? Jaka jest rola rodzic�w -w leczeniu i udost�pnianiu
swym dzieciom innych us�ug i jakie cechy charakteru s� szczeg�lnie
wa�ne w opiece nad dzieckiem? Gzy rzeczywi�cie rodzice powinni
realizowa� to, co sami uwa�aj� dla dziecka za dobre i potrzebne?
Co ich dziecku zapewni przysz�o�� i kiedy b�d� wolni od trudno�ci
zwi�zanych z wychowywaniem i opiek� nad dzieckiem?
Przyst�puj�c do t�umaczenia ksi��ki dr B. Spocka i dr M. O.
Lerrigo pt. �Wychowanie upo�ledzonego dziecka w warunkach
domowych" kierowano si� pragnieniem dania rodzicom chocia�by
w cz�ci odpowiedzi na te pytania.
Pomimo post�p�w w medycynie oraz innych us�ugach socjal-
nych, kt�re wci�gni�te zosta�y do zwalczania przyczyn oraz skut-
k�w kalectwa j przewlek�ej choroby, sam problem jest wci��
aktualny.
Najcz�stszymi rodzajami upo�ledzenia w�r�d dzieci i m�odzie-
�y s�: upo�ledzenie umys�owe, zaburzenia emocjonalne, brak przy-
stosowania spo�ecznego, dysfunkcje w obr�bie narz�d�w ruchu
(g��wnie zaburzenia nerwowo-mi�niowe), zaburzenia pracy ser-
ca, gru�lica, g�uchota, niedos�yszenie oraz �lepota i niedowidzenie.
Pomimo licznych wysi�k�w, tak u nas, jak i w innych krajach,
aby pozna� cz�sto�� wyst�powania tych anomalii w�r�d dzieci
4                                                         Przedmowa do wydania polskiego
i m�odzie�y, nie mamy dok�adnych danych o ilo�ci i rodzajach upo-
�ledze� w�r�d zdrowej populacji. Ocenia si� jednak, �e oko�o 5%
wszystkich dzieci ma powa�niejsze wady lub cierpi na przewlek�e
choroby, a niedorozw�j umys�owy ma oko�o 2% wszystkich dzieci
(z tych u 0,4% upo�ledzenie umys�owe istnieje w stopniu znacz-
nym i g��bokim, tj. iloraz ich inteligencji wynosi poni�ej 50%).
Wska�niki te nie obejmuj� dzieci z zaburzeniami psychiki i nie
przystosowanych spo�ecznie.
Na przeszkodzie do dok�adnego poznania liczby dzieci z r�nymi
upo�ledzeniami stoi brak pe�nej rejestracji wad i dysfunkcji -przez
personel fachowy tu� po urodzeniu si� dziecka, trudno�� wykry-
wania niekt�rych upo�ledze� (np. znaczne os�abienie s�uchu u ma-
�ych dzieci), ukrywanie upo�ledzenia u swych dzieci przez rodzi-
c�w lub opiekun�w, niedostateczna ilo�� plac�wek leczniczych,
kt�rych zadaniem jest wykrywanie, okre�lanie, zalecanie i przepro-
wadzanie odpowiedniego leczenia.
Pomimo tych brak�w wiemy, �e dk. 0,5% �ywo urodzonych dzie-
ci ma r�nego stopnia uszkodzenia m�zgu (z wieloaspektowymi
konsekwencjami fizycznymi i umys�owymi); u l � 2% dzieci
w wieku szkolnym wyst�puj� stany spastyczne (w r�nym stop-
niu) ; 0,2% rodzi si� z rozszczepem podniebienia; ok. 0,8% ma wa-
dy serca, kt�re wymagaj� rehabilitacji, i ok. 4% dzieci w wieku
szkolnym � zaburzenia mowy.
Ocenia si� (w zale�no�ci od przyj�tej definicji), �e jest
0,02�0,05% dzieci niewidomych i 0,02�0,12% niedowidz�cych.
Liczb� dzieci g�uchych i niedos�ysz�cych ocenia si� na trzykrotnie
wi�ksz�.
Dok�adne dane liczbowe s� szczeg�lnie wa�ne w kraju, kt�ry
dysponuje odpowiednim personelem i �rodkami koniecznymi do
rozwoju potrzebnej liczby r�norakich plac�wek opieki lekarskiej
wraz z us�ugami rehabilitacyjnymi. W tej chwili jednak, tak u nas,
jak w widu krajach za granic�, istnieje zbyt ma�a ilo�� tych pla-
c�wek; nie mog� one zaspokoi� nawet potrzeb dzieci zarejestro-
wanych.
Przedmowa do wydania polskiego                                                           5
Upo�ledzenie u dzieci jest najcz�ciej wykrywane tu� po uro-
dzeniu, przy przyjmowaniu lub w czacie pobytu dziecka w przed-
szkolu lub szkole, wzgl�dnie w czasie wizyty u lekarza.
Obecnie, dzi�ki szeroko rozwini�tej popularyzacji zagadnie�
opieki nad dzieckiem i wynik�w rehabilitacji, rodzice s� bardziej
uczuleni na ten problem i maj� oni do upo�ledzenia swego dziecka
bardziej aktywny stosunek. Przejawia si� on m. in. w zg�aszaniu
si� do odpowiednich plac�wek o pomoc w leczeniu, szkoleniu
i przygotowaniu do pracy. Zjawisko to w ca�ej pe�ni wyst�pi�o
u nas po raz pierwszy w latach 1952 � 58 w czasie epidemii polio-
myelitis.
Najwi�ksz� rol� w walce z kalectwem i upo�ledzeniem u dzieci
odgrywa profilaktyka, a z jego skutkami � realizacja programu
rehabilitacji.
Jako uzasadniony cel stawiamy sobie rozw�j fizyczny, umys�owy
i spo�eczny dziecka, co w konsekwencji ma umo�liwi� mu jak naj-
wi�ksz� samodzielno��, udzia� w zabawach i grach, korzystanie
z przedszkola lub szko�y podstawowej, a p�niej zawodowej.
Program rehabilitacji dzieci ogniskuje si� na pracy z samym
dzieckiem, poprzez r�norodne us�ugi, oraz z jego rodzicami.
Warto�� ksi��ki dr B. Spocka i dr M. O. Lerrigo polega na
om�wieniu w spos�b dok�adny, przyst�pny, niemniej jednak oparty
na g��bokiej znajomo�ci przedmiotu i praktyce, roli rodzic�w za-
r�wno w czasie rehabilitacji dziecka, jak te� ich stosunku do dziec-
ka i opieki nad nim przez ca�e �ycie w przypadku, gdy upo�ledze-
nie jest nieodwracalne.
Pierwszy rozdzia� ksi��ki po�wi�cony jest zagadnieniu zrozumie-
nia przez rodzic�w samego upo�ledzenia i jego konsekwencji ��
czym jest ono dla nich samych i dla dziecka.
Poznanie tych problem�w jest spraw� bardzo wa�n�, gdy� od
tego w du�ej mierze zale�y stosunek uczuciowy rodzic�w do dziec-
ka, spos�b udzielania mu pomocy, traktowanie innych dzieci w ro-
dzinie, stosunek do wsp�ma��onka oraz do personelu rehabilituj�-
cego i zabieg�w stosowanych w plac�wkach usprawniania.
6                                                         Przedmowa do wydania polskiego
Istotn� jest rzecz�, aby rodzice zrozumieli, �e dziecko upo�ledzo-
ne ma takie same potrzeby jak jego zdrowe rodze�stwo, �e prag-
nie ono by� otoczone troskliwo�ci� i mi�o�ci� rodzic�w (na co
w�a�ciwie nie ma �rodka zast�pczego) � co daje mu poczucie bez-
piecze�stwa, przynale�no�ci do rodziny � pragnie bawi� i wy�y-
wa� si� i mie� uznanie za dobre spe�nianie obowi�zk�w.
Okres dojrzewania nastr�cza tak dziecku, jak i rodzicom spe-
cjalne trudno�ci. Wynikaj� one z samego faktu dorastania i doj-
rzewania (co ma miejsce tak�e u dzieci zdrowych) oraz ze skutk�w
upo�ledzenia, kt�re, o ile dziecku nie udzieli si� odpowiednich in-
formacji, mog� wp�yn�� na zmian� stosunku dziecka do siebie sa-
mego � do mo�liwo�ci kszta�cenia si�, za�o�enia w przysz�o�ci ro-
dziny, podj�cia pracy � i drugich � rodzic�w i r�wie�nik�w.
Aby pomoc ze strony rodzic�w da�a jak najlepsze rezultaty, ro-
dzice musz� przystosowa� si� do nowej i trudnej sytuacji i wie-
rzy�, �e wszystko, co czyni� dla swego dziecka, u�atwia jego roz-
w�j i pomaga przywr�ci� mu sprawno�� fizyczn� i psychiczn�;
musz� by� przekonani, �e dziecko otrzyma�o mo�liwie najlepsz�
pomoc, i mie� mo�no�� brania udzia�u w realizacji zalece� tera-
peutycznych i wsp�pracy z tymi osobami, kt�re pracuj� nad
dzieckiem.
Stosunek   rodzic�w do  dziecka jest wa�ny z tego powodu,  �e
kszta�towanie si� u dziecka kalekiego wyobra�enia o samym sobie
(tak jak i u dzieci zdrowych) ma swe �r�d�a w ich postawie wo-
bec niego. Je�eli stosunek ten jest serdeczny  i dziecko czuje, �e
jest akceptowane, uwierzy, �e jest kochane dla samego siebie, za�
jego wygl�d i sprawno�� stanowi� b�dzie zagadnienie drugorz�dne. �
Przemy�lane, ograniczanie swobody dziecka i kierowanie jego po-
st�powaniem stanowi dla niego dow�d, �e rodzice si� nim intere-
suj�; je�eli natomiast rodzice pozwalaj� mu robi�, co chce, mo�e
ono odczuwa�,  �e  nie  ma   dla  nich  �adnego znaczenia.  Jako��
i charakter stosunku rodzic�w do dziecka to chyba najwa�niejszy,
pojedynczy czynnik, wywieraj�cy wp�yw na kszta�towanie si� jego
spo�ecznych i emocjonalnych postaw. W�a�ciwy stosunek rodzic�w
Przedmowa do wydania polskiego                                                  .         '
do dziecka zapewnia mu racjonalny odpoczynek, u�atwia jego le-
leczenie i rehabilitacj�, zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne,
kszta�cenie i przygotowanie do pracy.
Obecnie pragniemy poinformowa� czytelnik�w w du�ym skr�-
cie o istniej�cych plac�wkach, instytucjach i organizacjach spo�ecz-
nych, kt�re nios� u nas pomoc dzieciom upo�ledzonym na zdro-
wiu, aby przywr�ci� im .maksymaln� sprawno�� fizyczn�, psychicz-
n� i spo�eczna.
Rehabilitacja lecznicza
Plac�wki rehabilitacji leczniczej znajduj� si� zar�wno w ob-
r�bie lecznictwa za...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin