ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE – streszczenie książki
ROZDZIAŁ 1
Strategia – system pewnych wartości, przy pomocy których przedsiębiorstwo rozpoznaje i ocenia pojawiające się szanse i zagrożenia oraz zgodnie z którymi wybiera i podejmuje określone działania, mające na celu zapewnienie mu długotrwałej egzystencji
4 główne ujęcia strategii – K.Obłój:
a) Traktowanie strategii jako tworzenie i egzekwowanie planu działania [najbardziej popularne]
b) Strategia jako pozycja organizacji względem otoczenia
c) Strategia jako względnie trwały wzorzec działania organizacji, jak zbiór pewnych trwałych reguł i sposobów reakcji wsparty kultura organizacji
d) Strategia jako proces samoidentyfikacji organizacji, odkrywania i kształtowania jej tożsamości
Strategia wg R.Krupskiego – przyjęte zachowanie się organizacji względem jej otoczenia
I jej wnętrza. Przyjęte zachowania firmy zawarte są zarówno w jej planach działania, jak i we wzorcach postępowania.
Strategia wg H.Mintzberga – przyjął koncepcję mix, określając strategię w formie „5 x P”:
- P jako plan lub rodzaj świadomie zamierzonego działania
- P jako pattern [model] jako synonim sformalizowanego, ustrukturalizowanego działania
- P jako ploy [sterowanie], działanie zmierzające do realizacji konkretnego celu
- P jako position, poszukiwanie korzystnej pozycji w otoczeniu, dającej trwałą przewagę konkurencyjną
- P jako perspective, postrzeganie swojej pozycji w przyszłości
Podstawą strategii jest zespół działań strategicznych tzn. wątków:
a) Wątek celów – za strategiczne uznaje się postępowanie koncentrujące się na formułowaniu celów długookresowych
b) Wątek planu – strategiczne jest planowe zaangażowanie zasobów w dłuższym okresie czasu
c) Wątek otoczenia – strategiczne są decyzje zwiększające konkurencyjność firmy w otoczeniu
d) Wątek koncentracji – skupienie energii i zasobów na wybranych najważniejszych obszarach działania
e) Wątek czasu – strategiczna jest długookresowa perspektywa, jak również traktowanie walki z czasem jako przewagi strategicznej przedsiębiorstwa
f) Wątek zmiany – za strategiczne uznaje się decyzje, które pociągają za sobą istotne zmiany strukturalne, eliminują opór przeciwko zmianom, oraz tworzą klimat im sprzyjający
g) Wątek naczelnego kierownictwa – skuteczna strategia wymaga od naczelnego kierownictwa uczestnictwa i wspierania procesu planowania strategicznego a także inicjowania i podtrzymywania zaangażowania w ten proces wszystkich pracowników
Planowanie jest tym bardziej strategiczne gdy:
- bardziej długotrwałe są skutki planu i im trudniej je odwrócić
- im więcej funkcji organizacji obejmuje plan
- im większa uwagę skupia na formułowaniu i wyborze celów
Podstawowe wyróżniki koncepcji zarządzania:
Koncepcja zarządzania
Główne problemy
Główna maksyma
przedsiębiorcze
Jak wzrosnąć w siłę
Wygrywa silniejszy i bezwzględny
funkcjonalne
Jak zapewnić tani produkt
Wygrywa wydajniejszy
marketingowe
Jak rozszerzyć dominum
Wygrywa bardziej konkurencyjny
strategiczne
Jak uczynić wiedzę ludzką najbardziej produktywną
Wygrywa mądrzejszy i szybszy
J.Stoner i CH.Wankela podają 5 zasadniczych cech planowania strategicznego:
- podstawowe zagadnienia
- ramy dla codziennych decyzji
- długoterminowa perspektywa
- koncentracja energii i zasobów
- zaangażowanie naczelnego szczebla
Według K.Andrewsa dobra strategia powinna koncentrować się na czterech podstawowych problemach:
- zasięgu określającego na jakich rynkach organizacja będzie konkurować
- dystrybucji zasobów, a więc sposobu w jaki organizacja alokuje swoje zasoby miedzy różne, konkurencyjne zastosowania
- wyróżniającej kompetencji, czyli tym co organizacja robi szczególnie dobrze
- synergii, a więc sposobu w jaki różne obszary działalności firmy uzupełniają lub wspomagają inne dziedziny
Model strategii K.Obłoja składa się z :
a) domeny działania – określa gdzie i komu firma zamierza sprzedawać swoje wyroby lub usługi
b) strategicznej przewagi – pozostawanie w ramach wybranej domeny bardziej atrakcyjnym partnerem niż inne firmy
c) celów strategicznych – określają co konkretnie organizacja zamierza osiągnąć w kolejnych okresach i pozwala kontrolować, czy firma osiąga sukces
d) funkcjonalnych programów działania – przełożenie koncepcji strategii na konkretne działania na każdym stanowisku pracy
Rozwój koncepcji zarządzania:
a) otoczenie przeszkadzająco- oddziałujące jest charakterystyczne dla: orientacji rynkowej i zarządzania marketingowego
b) otoczenie „burzliwe pole” jest charakterystyczne dla: orientacji globalnej i zarządzania strategicznego
c) otoczenie spokojne zestrukturyzowane jest charakterystyczne dla: orientacji produkcyjnej i zarządzania funkcjonalnego
d) otoczenie spokojne-przypadkowe jest charakterystyczne dla: orientacji przedsiębiorczej i zarządzania przez doświadczenie
2 podejścia na kwestię uwzględniania kategorii celu w strukturze przedmiotowej strategii:
-klasyczna szkoła harwardzka – traktuje cele jako immanentną część strategii, upatrując istotę formułowania strategii w procesie kształtowania celów [w literaturze zagranicznej reprezentują ten pogląd: A.Chandler i K.Andrews, w krajowej: K.Obłój]
- wąski zakres pojęcia strategii – zawiera proces kształtowania celu, traktując cele jako punkty wyjścia dla identyfikacji strategii [w literaturze zagranicznej reprezentują ten pogląd: H.Ansoff, C.Hofer, D.Schendel, w krajowej: Z.Pierścionek]
5 cech strategii,, które powodują, ze jest ona osią, wokół której obracają się wszystkie pozostałe główne działania organizacji:
a) horyzont czasu – wyrazu strategia używa się do opisu czynności związanych z odległym horyzontem w czasie
b) efekty – wyniki posługiwania się strategią mogą ujawnić się dopiero po dłuższym okresie, jednak ich efekt będzie znaczny
c) skupienie wysiłków – skuteczność strategii wymaga skupienia działalności i wysiłków na względnie ograniczonej wiązce zamierzeń
d) układ decyzji – w większości strategii konieczne jest podejmowanie wielu decyzji określonego typu w czasie. Decyzje te musza się wzajemnie wspierać, tworząc konsekwentny układ
e) wszechobecność – strategia obejmuje szerokie pasmo działań
Zarządzanie strategiczne, jest zespołem działań, które:
- mają charakter procesu, a więc ciągu działań, następujących w określonej sekwencji, lub tez powiązanych sprzężeniami zwrotnymi
- charakteryzuje określona struktura
- posiadają sformułowany cel
- są umiejscowione w systemie wyższego rzędu
- są wynikiem ewolucji teorii i praktyki zarządzania
Zarządzanie strategiczne pełni 3 podstawowe funkcje:
a) stałe badanie otoczenia w celu wykrywania i analizy trendów, które mogą stanowić szanse i zagrożenia dla przetrwania czy rozwoju przedsiębiorstwa. Podstawowa role odgrywa tu proces prognozowania
b) analizę słabych i silnych stron przedsiębiorstwa [SWOT], czyli diagnozę procesów i struktur, która powinna ujawnić potencjał i rzeczywiste możliwości przedsiębiorstwa
c) wybór oraz praktyczną realizację strategii działania. Jest to proces ciągły, w którym analiza zarówno przedsiębiorstwa jak i otoczenia musi ulęgać rewizji w świetle nowych informacji, co oznacza dokonywanie pewnych korekt i zmian w realizowanej strategii
a) przedsiębiorcze
b) funkcjonalne
c) marketingowe
d) strategiczne
Różnice miedzy zarządzaniem strategicznym, a planowaniem strategicznym:
- zarządzanie strategiczne koncentruje się nie tylko na formułowaniu strategii, ale także na jej wdrożeniu
- rozszerza analizę otoczenia
- skupia uwagę na problemach strukturalnych, organizacyjnych, kadrowych, motywacyjnych, komunikacyjnych, kontrolnych i kulturowych
2 nowe aspekty zarządzania strategicznego:
a) konieczność nadania procesowi zarządzania dużej elastyczności:
- uświadomienie sobie, ze zmiana jest stanem normalnym a nie patologiczny
- gotowość poszukiwania nowych metod działania w warunkach ryzyka
- zdolność do rozwiązywania konfliktów oraz akumulowania w twórczy sposób doświadczeń
- zdolność do przeprojektowywania organizacji, metod i technik zarządzania
b) konieczność uwzględniania w podejmowaniu decyzji strategicznych przez firmy interesów organizacji i grup społecznych pozostających w otoczeniu
- grupy te formułują własne kryteria oceny decyzji podejmowanych prze firmy oraz wywierają na nie aktywny wpływ
- żądają ujawniania zarówno przesłanek decyzyjnych jak i wszelkich kluczowych decyzji
- chcą czynnie uczestniczyć w decyzjach podejmowanych przez przedsiębiorstwa, a także wywierają presję na rządy, aby zwiększyły swą kontrolę nad sektorem gospodarczym
Strategia korporacji wg B.Wawrzyniaka to zbiór założeń dotyczących:
- celów
- określenia rodzajów działalności, które przedsiębiorstwo zamierza prowadzić
- sposobu kreowania nowych rodzajów działalności
- sposobów zarządzania tymi działalnościami
3 podejścia do polityki strategicznej:
a) przedsiębiorcze:
- twórca strategii jest szef firmy
- strategia jest konsekwencją wizji szefa
- wizja wyznacza kierunek podstawowych działań, rozwój firmy następuje „wielkimi krokami”
- stosowana w małych, nowych scentralizowanych organizacjach z charyzmatycznym przywódcą
b) przystosowujące:
- strategię tworzy się na drodze przetargów i negocjacji
- rozwój firmy następuje „małymi kroczkami”
- stosowana w zdecentralizowanych organizacjach o rozproszonej władzy
c) planujące:
- tworzenie strategii polega na systematycznym planowaniu, opartym na sformalizowanych przewidywaniach, jest w części zbiurokratyzowane
...
Milka_1507