1. GDAŃSK MP arkusz.pdf

(514 KB) Pobierz
Microsoft Word - 1. GDAŃSK MP arkusz n
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejkę
z kodem
dzień miesiąc
rok
dysleksja
PRÓBNY EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 12 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę urodzenia.
Czas pracy:
120 minut
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
5. W zadaniach od 1. do 25. są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im następujący układ na karcie odpowiedzi:
A
B
C
D
Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej
literą - np. gdy wybrałeś odpowiedź "A":
6. Staraj się nie popełnić błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się
pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zamaluj inną odpowiedź.
7. Rozwiązania zadań od 26. do 34 zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Redagując odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać miejsca opatrzone
napisem Brudnopis . Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane
i oceniane.
Powodzenia!
GM-A1
183757211.016.png
GMP-A1 - zestaw standardowy
Poniższa mapa posłuży Ci do rozwiązania zadań o numerach 1, 2, 3.
Mapa topograficzna
Skala 1:25 000
okolice Bursztynowa
N
Legenda:
Ο Λ Ο Λ Λ Ο Λ Ο Λ
) Λ Ο Λ Ο Λ Ο
Ο Λ Ο Λ Ο Λ Λ Λ Ο Λ Ο Λ Ο Λ
Λ Λ Λ Λ
Ο Λ Ο Λ
Ο Λ Ο
Λ Λ
Ο Λ Ο Λ Ο Λ
Ο Λ
Λ Λ Λ
Ο Λ Λ Ο Λ Ο Λ Ο Ο Ο Λ Ο Λ
Λ Ο Λ
Λ Λ Λ Ο Λ Ο Λ Λ Ο Λ Λ
Ο Λ Ο Λ Ο Λ Λ Λ Ο
Ο Λ Ο Λ Ο Λ Ο Λ Ο Λ Ο Λ Ο Λ
Λ Ο Λ Λ Λ Λ
100
120
+
drogi główne
ścieżki
aleje
) tartak
100
Jez. Dolne
100
150
poziomice
Bursztynowo
rzeka
Ο Λ
młyn wodny
pocz.
Ο Λ Ο
Λ Ο Λ
las mieszany
szk.
100
szk
szkoła
150
Λ
jezioro
161
+
zabudowania
120
+
punkt
widokowy
Zadanie 1. (0–1)
W jakim kierunku od szkoły znajduje się jezioro?
A. N – E
B. N – W
C. S – E
D. S – W
Zadanie 2. (0–1)
Na mapie zaznaczono dwa punkty widokowe. Jaka jest wysokość względna między tymi
punktami?
A. 11 m
B. 41 m
C. 120 m
D. 281 m
Zadanie 3. (0–1)
Jaka jest rzeczywista długość alei od szkoły do jeziora?
A. 2 km
B. 1,2 km
C. 1 km
D. 0,5 km
2
183757211.017.png 183757211.018.png 183757211.019.png 183757211.001.png 183757211.002.png 183757211.003.png 183757211.004.png 183757211.005.png 183757211.006.png 183757211.007.png 183757211.008.png 183757211.009.png
GMP-A1 - zestaw standardowy
Zadanie 4. (0–1)
Woda z jeziora zawiera latem dużo glonów. W ich organizmach zachodzi proces
fotosyntezy, który można przedstawić równaniem:
6 CO 2 + 6 H 2 O C 6 H 12 O 6 + ? O 2
światło słoneczne
chlorofil
(glukoza)
Ile cząsteczek tlenu powstaje równocześnie z jedną cząsteczką glukozy?
A. jedna
B. trzy
C. sześć
D. dwanaście
Zadanie 5. (0–1)
Z wody z jeziora pobrano próbkę o masie 600 g zawierającą 2 g substancji
rozpuszczonych. Jakie jest wagowe stężenie procentowe wody w tej próbce?
A. 0,20%
B. 0,33%
C. 0,35%
D. 0,60%
Zadanie 6. (0–1)
Przesączoną wodę z jeziora wykorzystano do doświadczenia przedstawionego na
rysunku.
Stwierdzono lekko malinowe zabarwienie
wody pod wpływem fenoloftaleiny oraz,
mimo silnego wstrząsania, brak piany
w probówce z mydłem.
Na podstawie wyników tego
doświadczenia można powiedzieć, że
woda w jeziorze posiada
A. pH > 7 i zawiera dużo jonów Ca 2+ i Mg 2+
(jest wodą „twardą”).
B. pH < 7 i mieści się w I klasie czystości wód powierzchniowych.
C. pH > 7 i jest wodą „miękką”.
D. pH = 7 i zawiera dużo związków organicznych.
Zadanie 7. (0–1)
Pantofelki (pierwotniaki słodkowodne) rozmnażają się przez podział i ich liczba
podwaja się co 24 godziny. W ciągu 72 godzin liczba pantofelków zwiększy się
A. trzykrotnie.
B. czterokrotnie.
C. sześciokrotnie. D. ośmiokrotnie.
3
183757211.010.png 183757211.011.png
GMP-A1 - zestaw standardowy
Zadanie 8. (0–1)
Po jeziorze pływa jacht z rozwiniętymi żaglami. Jaka jest powierzchnia tych żagli?
A. 3,9 m 2
1,3m
B. 5,2 m 2
C. 5,85 m 2
D. 10,4 m 2
2,6m
1m 2m
Zadanie 9. (0–1)
Wykres przedstawia temperaturę powietrza w dniu regat w godzinach 10 00 – 13 00 .
Regaty rozpoczęły się o godzinie 11 00 i trwały 100 minut. Jakie była różnica temperatury
powietrza między godzinami zakończenia i rozpoczęcia regat ?
18,0
temperatura [ ]
0
C
17,5
17,0
A. 4,0°C
B. 2,5°C
C. 1,5°C
16,5
16,0
D. 1,0°C
15,5
15,0
14,5
czas [ ]
h
14,0
10:00 10:20 10:40 11:00 11:20 11:40 12:00 12:20 12:40 13:00
Zadanie 10. (0–1)
Regaty odbywają się na trasie liczącej y kilometrów. Jacht płynący w czasie x godzin
z szybkością 30
km ma jeszcze do pokonania drogę długości dwóch kilometrów. Który
z poniższych wzorów opisuje długość trasy regat?
A. y = 30x +2
B. y = 30x
C. y = 30x – 2
D. y = 30
1
x + 2
4
h
183757211.012.png 183757211.013.png 183757211.014.png
GMP-A1 - zestaw standardowy
Zadanie 11. (0–1)
Lina długości 13 metrów podtrzymuje pionowo ustawiony maszt i jest umocowana
do pokładu w odległości 5 metrów od podstawy masztu. Na jakiej wysokości od pokładu
jest umocowana na maszcie lina?
A. 10,5 m
B. 11 m
. 12,5 m
13 m
5 m
Zadanie 12. (0–1)
Turbina wodna miała osiem równomiernie rozmieszczonych łopatek. Ile stopni ma kąt
dwukrotnie większy od zaznaczonego na rysunku?
A. 120°
B. 135°
C. 240°
D. 270°
Zadanie 13. (0–1)
Podczas burzy Ania usłyszała uderzenie pioruna po upływie 3 sekund od chwili, gdy
zobaczyła błyskawicę. W jakiej odległości od Ani uderzył piorun, jeżeli szybkość
dźwięku w powietrzu wynosi 340
m ?
A. 113 m
B. 340 m
C. 343 m
D. 1020 m
Zadanie 14. (0–1)
Jeżeli tlen gwałtownie łączy się z pierwiastkiem i towarzyszy temu świecenie oraz
wydzielanie ciepła, to jest to reakcja
A. rozkładu.
B.spalania.
C. wymiany.
D. zobojętniania.
5
C. 12 m
s
183757211.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin