edu matematyczna2.doc

(31 KB) Pobierz

Edukacja matematyczna ma na celu kształtowanie:

    umiejętności czytania i rozumienia tekstów matematycznych, analizowania i uogólniania, wyciągania wniosków;

    umiejętności schemaiyzacji i matemaiyzacji różnych sytuacji;

    wyobraźni przestrzennej;

["•" pojęcia zbioru i niektórych pojęć geometrycznych; j

    pojęcia liczby naturalnej;

    rozumienia czterech działań arytmetycznych i umiejętności rachowania pamięciowego i pisemnego;

    umiejętności   układania,   przekształcania   i   rozwiązywania   zadań   zgodnie  z  konkretną  sytuacja,   rysunkiem,  działaniem   lub  schematem
graficznym;

    umiejętności stosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu codziennym.

 

 

OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIA PO l ETAPIE EDUKACYJNYM

Po ukończeniu I etapu edukacyjnego uczeń powinien:

     Klasyfikować i porządkować przedmioty, wskazywać w otoczeniu przykłady zbiorów, podzbiorów]części wspólnej i złączenia zbiorów;

     Rozumieć pojęcie liczby naturalnej w trzech aspektach;

     Zapisywać i odczytywać liczby w zakresie 10 000 w dziesiątkowym układzie pozycyjnym;

     Umieć wskazać w zapisie liczby cyfrę jedności, dziesiątek, setek, tysięcy itd. oraz przedstawić liczbę w postaci sumy pełnych tysięcy, setek,
dziesiątek oraz jedności;

     Umieć wskazać miejsce liczby na osi liczbowej;

     Umieć doliczać i odliczać po l, po 10, po 100 i po 1000 w zakresie 10 000;

     Wykonywać cztery działania arytmetyczne: dodawać i odejmować w pamięci w zakresie 100, mnożyć i dzielić w pamięci w zakresie 100,

     Wykonać i sprawdzić dzielenie z resztą w zakresie 100;

     Sprawnie dodawać i odejmować pisemnie w zakresie 1000;

     Mnożyć i dzielić liczby wielocyfrowe przez jednocyfrową w zakresie 100;

     Wykonywać numeracyjne przypadki dodawania i odejmowania oraz mnożyć i dzielić pełne dziesiątki, setki i tysiące w zakresie 10 000.

     Rozumieć sens działań odwrotnych i potrafić je stosować w sytuacjach praktycznych;

     Przedstawiać na grafie i wykonywać działania typu: i : + 25 = 100,   i : - 36 = 54, l'.9 = 63, '. ' : 5 = 7;

     Znać i praktycznie stosować podstawowe pojęcia związane z arytmetyką działań: składniki, suma, odjemna, odjemnik, różnica, czynniki,
iloczyn, dzielna, dzielnik i iloraz;

     Znać i praktycznie stosować poznane prawa działań: przemienności i łączności dodawania i mnożenia oraz rozdzielności mnożenia i dzielenia
względem dodawania i odejmowania;

     Posiadać elementarne wiadomości z geometrii:  rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło;

     Umieć wskazać w otoczeniu odcinki prostopadłe i równoległe, odcinki przecinające się;

     Umieć zmierzyć długość odcinka i narysować odcinek o danej długości podanej w jednostkach o jednakowych mianach;]

     Posiadać następujące wiadomości i umiejętności praktyczne:

 

-               posługiwać się monetami i banknotami, wykonywać proste obliczenia związane z płaceniem i wydawaniem reszty oraz z ilością, ceną
i wartością,

-               znać dni tygodnia, nazwy miesięcy, wykonywać proste obliczenia kalendarzowe,

-               odczytywać i zapisywać daty z wykorzystaniem znaków rzymskich,              *

-               odczytywać wskazania zegara z uwzględnieniem godzin i minut, wykonywać proste obliczenia zegarowe,

-               odczytywać wskazania termometru,

-               znać jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, kwintal i tona,

-    wykonywać proste obliczenia związane z wagą: brutto, netto i tara,

-    znać jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr i kilometr,

-    potrafić zmierzyć długość przedmiotu i zapisać wynik również za pomocą wyrażenia dwumianowanego,

-    wykonywać proste obliczenia związane z mierzeniem.
Układać, przekształcać i rozwiązywać proste zadania tekstowe;

Rozumieć i stosować w zadaniach pojęcia: o tyle więcej, o tyle mniej, o ile więcej, o ile mniej, tyle razy więcej, tyle razy mniej, ile razy więcej, ile razy mniej;

Rozwiązywać łatwe złożone zadania tekstowe;

Rozumieć pojęcia: połowa i ćwierć całości i wykorzystywać je w sytuacjach praktycznych, np.: połowa metra to 50 centymetrów, ćwierć kilo­grama to 25 dekagramów.

 


...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin