Edukacja matematyczna ma na celu kształtowanie:
• umiejętności czytania i rozumienia tekstów matematycznych, analizowania i uogólniania, wyciągania wniosków;
• umiejętności schemaiyzacji i matemaiyzacji różnych sytuacji;
• wyobraźni przestrzennej;
["•" pojęcia zbioru i niektórych pojęć geometrycznych; j
• pojęcia liczby naturalnej;
• rozumienia czterech działań arytmetycznych i umiejętności rachowania pamięciowego i pisemnego;
• umiejętności układania, przekształcania i rozwiązywania zadań zgodnie z konkretną sytuacja, rysunkiem, działaniem lub schematemgraficznym;
• umiejętności stosowania i wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu codziennym.
OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIA PO l ETAPIE EDUKACYJNYM
Po ukończeniu I etapu edukacyjnego uczeń powinien:
• Klasyfikować i porządkować przedmioty, wskazywać w otoczeniu przykłady zbiorów, podzbiorów]części wspólnej i złączenia zbiorów;
• Rozumieć pojęcie liczby naturalnej w trzech aspektach;
• Zapisywać i odczytywać liczby w zakresie 10 000 w dziesiątkowym układzie pozycyjnym;
• Umieć wskazać w zapisie liczby cyfrę jedności, dziesiątek, setek, tysięcy itd. oraz przedstawić liczbę w postaci sumy pełnych tysięcy, setek,dziesiątek oraz jedności;
• Umieć wskazać miejsce liczby na osi liczbowej;
• Umieć doliczać i odliczać po l, po 10, po 100 i po 1000 w zakresie 10 000;
• Wykonywać cztery działania arytmetyczne: dodawać i odejmować w pamięci w zakresie 100, mnożyć i dzielić w pamięci w zakresie 100,
• Wykonać i sprawdzić dzielenie z resztą w zakresie 100;
• Sprawnie dodawać i odejmować pisemnie w zakresie 1000;
• Mnożyć i dzielić liczby wielocyfrowe przez jednocyfrową w zakresie 100;
• Wykonywać numeracyjne przypadki dodawania i odejmowania oraz mnożyć i dzielić pełne dziesiątki, setki i tysiące w zakresie 10 000.
• Rozumieć sens działań odwrotnych i potrafić je stosować w sytuacjach praktycznych;
• Przedstawiać na grafie i wykonywać działania typu: i : + 25 = 100, i : - 36 = 54, l'. • 9 = 63, '. ' : 5 = 7;
• Znać i praktycznie stosować podstawowe pojęcia związane z arytmetyką działań: składniki, suma, odjemna, odjemnik, różnica, czynniki,iloczyn, dzielna, dzielnik i iloraz;
• Znać i praktycznie stosować poznane prawa działań: przemienności i łączności dodawania i mnożenia oraz rozdzielności mnożenia i dzieleniawzględem dodawania i odejmowania;
• Posiadać elementarne wiadomości z geometrii: rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło;
• Umieć wskazać w otoczeniu odcinki prostopadłe i równoległe, odcinki przecinające się;
• Umieć zmierzyć długość odcinka i narysować odcinek o danej długości podanej w jednostkach o jednakowych mianach;]
• Posiadać następujące wiadomości i umiejętności praktyczne:
- posługiwać się monetami i banknotami, wykonywać proste obliczenia związane z płaceniem i wydawaniem reszty oraz z ilością, cenąi wartością,
- znać dni tygodnia, nazwy miesięcy, wykonywać proste obliczenia kalendarzowe,
- odczytywać i zapisywać daty z wykorzystaniem znaków rzymskich, *
- odczytywać wskazania zegara z uwzględnieniem godzin i minut, wykonywać proste obliczenia zegarowe,
- odczytywać wskazania termometru,
- znać jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, kwintal i tona,
- wykonywać proste obliczenia związane z wagą: brutto, netto i tara,
- znać jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr i kilometr,
- potrafić zmierzyć długość przedmiotu i zapisać wynik również za pomocą wyrażenia dwumianowanego,
- wykonywać proste obliczenia związane z mierzeniem.Układać, przekształcać i rozwiązywać proste zadania tekstowe;
Rozumieć i stosować w zadaniach pojęcia: o tyle więcej, o tyle mniej, o ile więcej, o ile mniej, tyle razy więcej, tyle razy mniej, ile razy więcej, ile razy mniej;
Rozwiązywać łatwe złożone zadania tekstowe;
Rozumieć pojęcia: połowa i ćwierć całości i wykorzystywać je w sytuacjach praktycznych, np.: połowa metra to 50 centymetrów, ćwierć kilograma to 25 dekagramów.
bober024