Cele kształcenia - technik farmaceutyczny.pdf
(
84 KB
)
Pobierz
130962435 UNPDF
ANALIZA LEKÓW
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
–
sklasyfikować związki chemiczne,
–
zastosować nazewnictwo polskie i łacińskie związków chemicznych preparatów
farmaceutycznych,
–
posłużyć się Farmakopeą Polską, normami, przepisami, instrukcjami,
–
scharakteryzować podstawowe związki chemiczne stosowane w lecznictwie,
–
określić właściwości fizykochemiczne środków leczniczych i substancji pomocniczych,
wpływających na sporządzanie i przechowywanie leków,
–
rozróżnić podstawowe grupy leków w układzie farmakologiczno-chemicznym,
–
wyjaśnić zależności między budową chemiczną a działaniem farmakologicznym i trwałością
substancji leczniczych,
–
zastosować szkło laboratoryjne, sprzęt, aparaturę i urządzenia pomocnicze podczas
wykonywania zadań w laboratorium chemicznym,
–
przechowywać zgodnie z wymaganiami substancje chemiczne (odczynniki i ich roztwory),
–
przechowywać próbki analityczne zgodnie z obowiązującymi zasadami,
–
zważyć substancje lecznicze na wagach technicznych, elektronicznych i analitycznych,
–
odmierzyć płyny za pomocą różnych naczyń miarowych,
–
sporządzić roztwory %, g/l, mol/l,
–
ocenić wygląd substancji chemicznych,
–
ocenić właściwości fizyczne – rozpuszczalność, pH, gęstość, temperaturę topnienia, temperaturę
wrzenia, temperaturę krzepnięcia substancji leczniczych,
–
wykonać reakcje barwne i osadowe przy badaniu tożsamości i czystości substancji leczniczych,
–
zastosować metody wagowe, miareczkowe i instrumentalne do badania czystości i zawartości
substancji leczniczych,
–
zidentyfikować substancje chemiczne,
–
ocenić czystość surowców i produktów leczniczych,
–
oznaczyć zawartość procentową substancji leczniczej,
–
dokonać rozdziału leków złożonych metodą: destylacji, ekstrakcji, wytrącania osadów, sączenia,
przemywania, wirowania, krystalizacji,
–
ocenić parametry technologiczne i wytrzymałościowe różnych postaci farmaceutycznych
produktów leczniczych,
–
określić dostępność farmaceutyczną różnych postaci leków,
–
zinterpretować i opracować wyniki przeprowadzonych badań,
–
przechowywać próbki archiwalne,
–
zorganizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii,
–
ocenić jakość produktów leczniczych i surowców różnego pochodzenia zgodnie z
obowiązującymi normami,
–
współuczestniczyć w prowadzeniu analiz w laboratoriach kontrolnych i badawczych,
–
wykorzystywać czas pracy, sprzęt i odczynniki,
–
zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony
środowiska w pracy laboratoryjnej,
–
udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy w laboratorium
chemicznym.
FARMAKOGNOZJA
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
–
posłużyć się Farmakopeą, Urzędowym Wykazem Produktów Leczniczych dopuszczonych do
obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
–
wykorzystać literaturę zawodową i technologie informacyjne do pozyskiwania informacji o
lekach roślinnych,
–
scharakteryzować funkcje wybranych programów komputerowych wspomagających pracę
apteki,
–
skorzystać z komputerowej bazy danych o artykułach dopuszczonych do obrotu
farmaceutycznego,
–
posłużyć się polskimi i łacińskimi nazwami surowców roślinnych,
–
posłużyć się handlowymi nazwami leków roślinnych i suplementów diety,
–
scharakteryzować szczególne cechy leku roślinnego, określić jego zalety i wady,
–
wyjaśnić wpływ różnych czynników na zawartość substancji czynnych w surowcach roślinnych,
–
rozróżnić źródła pochodzenia surowców roślinnych,
–
przedstawić zasady pozyskiwania i przetwarzania surowców roślinnych,
–
określić metody sporządzania leku roślinnego,
–
przechowywać surowce i przetwory roślinne uwzględniając ich skład jakościowy i postać
farmaceutyczną,
–
scharakteryzować ważniejsze substancje czynne roślin pod względem cech fizykochemicznych i
właściwości farmakologicznych,
–
rozróżnić rośliny najczęściej stosowane w lecznictwie i surowce z nich otrzymywane,
–
rozróżnić składniki mieszanek ziołowych,
–
określić zasady profilaktyki i leczenia wybranych chorób,
–
wskazać leki roślinne zalecane w chorobach wewnętrznych i dermatologicznych,
–
sklasyfikować leki roślinne pod względem właściwości terapeutycznych i chemicznych,
–
wyjaśnić działanie i wskazania do stosowania ważniejszych leków roślinnych,
–
ocenić wpływ leków roślinnych na organizm człowieka w zależności od składu jakościowego,
ilościowego, drogi podawania i sposobu dawkowania,
–
wskazać skutki uboczne i niepożądane działania leków roślinnych oraz przeciwwskazania do ich
stosowania,
–
wykonać czynności związane z wydawaniem leków pacjentom,
–
poinformować pacjenta o sposobie użycia i przechowywania leku,
–
zastosować przepisy prawa farmaceutycznego i zasady etyki zawodowej,
–
wykonać podstawowe czynności laboratoryjne w czasie badania jakości surowców pochodzenia
roślinnego,
–
zastosować metody makroskopowe, mikroskopowe i fitochemiczne do badania tożsamości i
czystości surowców farmakognostycznych,
–
określić jakość leków ziołowych na podstawie obowiązujących norm,
–
zaplanować i zorganizować własną pracę i współpracować z zespołem,
–
wykonać pracę zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska.
PODSTAWY PRAWA I EKONOMIKI
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
–
scharakteryzować system organizacji ochrony zdrowia w Polsce,
–
wskazać instytucje wpływające na politykę zdrowotną państwa,
–
określić źródła i sposoby finansowania świadczeń zdrowotnych,
–
wyjaśnić zasady reglamentowania dostępu do niektórych usług i dóbr,
–
wskazać dostawców i odbiorców usług medycznych,
–
wyjaśnić proces przepływu środków finansujących świadczenia zdrowotne i rolę państwa
w regulacji przepływu,
–
wyjaśnić istotę i zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce,
–
wyjaśnić specyfikę rynku świadczeń zdrowotnych,
–
wskazać czynniki wpływające na popyt i podaż świadczeń zdrowotnych,
–
wyjaśnić mechanizmy regulowanej konkurencji między producentami usług medycznych,
–
wskazać rolę państwa i płatnika na rynku usług medycznych,
–
scharakteryzować system zapewnienia jakości w opiece zdrowotnej,
–
uzasadnić znaczenie profesjonalizmu i zaufania do personelu medycznego w świadczeniu usług
zdrowotnych,
–
wskazać podmioty uprawnione do realizacji świadczeń zdrowotnych,
–
wskazać regulacje prawne dotyczące personelu medycznego a w szczególności technika
farmaceutycznego,
–
rozróżnić rodzaje kontraktów na usługi medyczne,
–
określić zasady zawierania kontraktów na świadczone usługi medyczne,
–
scharakteryzować koszty wytworzenia świadczeń zdrowotnych,
–
wskazać podstawy prawne funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej i płatnika,
–
zastosować przepisy prawa dotyczące działalności gospodarczej,
–
zastosować przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej technika farmaceutycznego.
PSYCHOLOGIA
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
–
określić zadania i kierunki psychologii,
–
scharakteryzować procesy poznawcze człowieka,
–
scharakteryzować procesy emocjonalne i motywacyjne człowieka,
–
scharakteryzować strukturę osobowości człowieka i czynniki mające wpływ na jej rozwój,
–
scharakteryzować rozwój psychiczny człowieka,
–
scharakteryzować sytuacje trudne oraz ich wpływ na stan psychiczny człowieka,
–
nawiązać i utrzymać kontakt z pacjentem (klientem) oraz współpracownikami,
–
wyjaśnić wpływ stanu psychicznego (sfery psychicznej) na zdrowie człowieka,
–
wyjaśnić wpływ choroby na stan psychiczny człowieka,
–
wskazać pozytywne postawy wobec zdrowia i choroby,
–
upowszechnić zachowania służące zdrowiu psychicznemu,
–
rozwiązać problemy zawodowe zgodnie z kompetencjami technika farmaceutycznego,
–
postąpić zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
PODSTAWY ANATOMII, FIZJOLOGII I PATOFIZJOLOGII
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
–
posłużyć się podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii,
–
scharakteryzować budowę i czynności życiowe komórek,
–
scharakteryzować rodzaje i funkcje tkanek,
–
scharakteryzować rozwój prenatalny człowieka,
–
scharakteryzować poszczególne okresy życia człowieka po urodzeniu,
–
określić różnice związane z wiekiem, płcią oraz różnice konstytucjonalne,
–
określić położenie poszczególnych układów i narządów,
–
scharakteryzować budowę i czynności układu narządów ruchu,
–
scharakteryzować budowę i czynności układu nerwowego,
–
scharakteryzować budowę i czynności układu krążenia,
–
przedstawić skład i rolę krwi,
–
przedstawić budowę i rolę układu chłonnego,
–
scharakteryzować budowę i czynności układu oddechowego,
–
scharakteryzować budowę i czynności układu trawiennego,
–
wyjaśnić istotę procesów metabolicznych zachodzących w ustroju człowieka,
–
scharakteryzować budowę i czynności układu moczowego,
–
przedstawić budowę i rolę układu płciowego,
–
scharakteryzować budowę i znaczenie skóry oraz narządów zmysłów,
–
wyjaśnić pojęcia zdrowie, choroba, proces patologiczny, etiologia, patogeneza,
–
przedstawić klasyfikację chorób,
–
scharakteryzować przebieg i objawy choroby,
–
określić przyczyny i mechanizmy zaburzeń pojawiających się w chorobie,
–
scharakteryzować choroby poszczególnych układów i narządów,
–
przedstawić ogólne zasady leczenia chorób,
–
udzielić pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia.
FARMAKOLOGIA Z ELEMENTAMI CHEMII LEKÓW
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
–
rozróżnić podstawowe grupy leków pod względem działania farmakologicznego i postaci w
jakich są wytwarzane,
–
określić właściwości fizykochemiczne środków leczniczych i substancji stosowanych w technice
farmaceutycznej,
–
uzasadnić zależność między budową chemiczną substancji leczniczych a ich działaniem
farmakologicznym i trwałością,
–
posłużyć się poprawną terminologią oraz nazewnictwem związków chemicznych i preparatów
farmaceutycznych,
–
scharakteryzować drogi podania oraz dawki leku,
–
dokonać analizy wybranych interakcji leków,
–
wyjaśnić działania niepożądane leków oraz przeciwwskazania do ich stosowania,
–
scharakteryzować podstawowe procesy kinetyczne leku w ustroju,
–
wyjaśnić działanie leków oraz uzasadnić ich stosowanie w różnych przypadkach chorobowych,
–
poinformować pacjenta o sposobie dawkowania i przechowywania wydawanego leku,
–
użytkować programy komputerowe i Internet do pozyskiwania informacji o nowych lekach.
ZDROWIE PUBLICZNE
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
–
wyjaśnić podstawowe pojęcia i zakres zdrowia publicznego,
–
scharakteryzować czynniki wpływające na stan zdrowia jednostki i zbiorowości,
–
określić przyczyny powstawania i drogi szerzenia się chorób,
–
scharakteryzować czynniki powstawania i drogi szerzenia się chorób,
–
scharakteryzować drobnoustroje chorobotwórcze,
–
zinterpretować zjawiska zachodzące w środowisku drobnoustrojów,
–
scharakteryzować mechanizmy odpornościowe i ich znaczenie dla zdrowia i życia człowieka,
–
określić wpływ czynników środowiskowych na funkcjonowanie organizmu człowieka,
–
upowszechnić zasady zdrowego stylu życia wśród pacjentów, klientów i współpracowników,
–
scharakteryzować cele, zadania i kierunki działań profilaktycznych,
–
wdrożyć działania profilaktyczne eliminujące czynniki ryzyka choroby,
–
upowszechnić metody edukacji zdrowotnej,
–
scharakteryzować sytuację zdrowotną ludności polskiej,
–
scharakteryzować cele i zadania polityki zdrowotnej państwa.
Plik z chomika:
sebcio97
Inne pliki z tego folderu:
TEHNIK FARMACJI Egzamin zawodowy 2010.01 część praktyczna Egzamin.zip
(7927 KB)
Informator o egzaminie zawodowym - technik farmaceutyczny.pdf
(881 KB)
Egzamin zawodowy - technik farmaceutyczny cz.1(3).pdf
(2764 KB)
Egzamin zawodowy - technik farmaceutyczny cz.2(4).pdf
(3756 KB)
Cele kształcenia - technik farmaceutyczny.pdf
(84 KB)
Inne foldery tego chomika:
testy gimnazjum
= Ekonomia
= Encyklopedie
= Hotelarstwo
= Język Niemiecki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin