REFORMA EDUKACJI W ZARYSIE.doc

(231 KB) Pobierz

REFORMA  EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ZARYSIE.

  • Główne założenia reformy edukacji:

Ø      Wyrównywanie szans edukacyjnych:

§         upowszechnienie wychowania przedszkolnego

§         obniżenie wieku obowiązku szkolnego

Ø      Podniesienie jakości edukacji:

§         nowa podstawa wychowania przedszkolnego

  • Upowszechnianie wychowania przedszkolnego:

n      Od 1 września 2009 r. prawo dziecka pięcioletniego do edukacji przedszkolnej

n      Od 1 września 2011 r. obowiązek edukacji przedszkolnej dla dziecka pięcioletniego

 

  • Obniżenie wieku obowiązku szkolnego:

§         Od 1 września 2009 r.  dziecko sześcioletnie ma prawo do nauki w I klasie szkoły podstawowej.

§         Od 1 września 2012 r. dziecko sześcioletnie  ma obowiązek  nauki w I klasie szkoły podstawowej.

 

  • Warunki przyjęcia do szkoły dziecka sześcioletniego w okresie przejściowym (2009 – 2012):

§         wniosek rodziców,

§         wcześniejsze objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym,

§         dla dzieci nieobjętych wychowaniem przedszkolnym pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej,

§         warunki organizacyjne szkoły,

§         decyzja dyrektora szkoły

http://gamma.infor.pl/obrazki/i41/2009/008/i41.2009.008.003.0001.102.jpg

  • Główne założenia nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Ø      Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym.

Ø      Wynikające z powyższego celu zadania, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych:

§         Poznawanie i rozumienie siebie i świata, 

§         Nabywanie umiejętności poprzez działanie

§         Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie

§         Budowanie systemu wartości

 

  • Zalecane warunki i sposób realizacji.

 

W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym:

Ø      co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);

Ø      co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp.;

Ø      najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;

Ø      pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).

Szczegółowe informacje na stronie - http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin