Rozdział II: Dziecko - poeta
CO DZIECKO UWAŻA ZA POEZJĘ
Dziecko uważa za poezję każdą wypowiedź odbiegającą od mowy potocznej, rymowaną lub nierymowaną, która ma w sobie coś z marzenia, z piosenki, zawiera rytm i melodię słowa, jest wyrazem serca przepełnionego radością, zachwytem czy też smutkiem, tęsknotą, niepokojem, a nawet buntem. (Zdaję sobie sprawę z tego, że termin poezja czy poemat nie ma odpowiednika w stosunku do twórczości dzieci. Niemniej z braku lepszego określenia, mniej obciążonego sensem tradycyjnym, będę się nim posługiwała).
Poezja jest dla dziecka ekspresją tego, co mały autor widzi i odczuwa, gdy zamknie oczy lub wznosi je do nieprzeniknionych granic nieba, tego, co słyszy, gdy „wchodzi w siebie", aby posłuchać tajemniczych głosów własnych marzeń i refleksji.
Oto przykłady, jak dzieci w różnym wieku próbują odpowiedzieć na pytanie — czym jest poezja?:
MOJE PIOSENKI
Ja mam główkę pełną piosenek, ale nie mówię ich nikomu. W nocy są ze mną w łóżku i opowiadają, mi o zimie,
o wiośnie
i o lecie.
Rano są jeszcze przy mnie, żeby mnie obudzić.
Janek, 8 lat
CZYM JEST POEZJA
Czym jest poezja? Skąd przychodzi? Czy bierze się z kwiatów, które się rozwijają w porannym słońcu? Czy też przychodzi z głębi morza,
które liże piasek
jak głodne dziecko?
A może poezja
pochodzi od wiatru,
który śpiewa wśród drzew?
Może poezja pochodzi
od dźwięku pierwszego dzwonu,
który zabrzmiał jak kryształ?
Myra, 12 lat (Anglia) i
POEZJA
Kiedy słyszę poezję,
do głowy przychodzą mi pomysły.
Kiedy piszę wiersze,
to cała przyroda
podpowiada mi słowa. , . „.,,
Kiedy śpiewa źródełko,
w moim sercu też coś śpiewa.
Gdy świeci słońce,
w moim sercu jest jasno.
Gdy niebo deszczem płacze,
moje wiersze są smutne.
Gdy wieje silny wiatr,
mój poemat skacze
i unosi się w górę
w rytmie wiatru.
Arielle, 14 lat (Francja)
Poglądy na to, czym jest poezja, również wśród ludzi dorosłych nie są jednoznacznie sprecyzowane i zmieniały się wielokrotnie w ciągu minionych wieków]
stopień tego subiektywizmu bywał rozmaity od ledwo zauważalnego, w poezji klasyków, do świadomie eksponowanego, w twórczości romantyków i w wielu nurtach poezji współczesnej. Subiektywizm ten jest wyrażany
1 Wolnego przekładu wierszy z angielskiego i francuskiego dokonała H. Śeme-nówicz. Narodowość dziecka podaje się wtedy, gdy nie jest ono pochodzenia polskiego.
Różne też w różnych okresach funkcje przypisywano poezji. Miała być intymnym wyznaniem, filozoficzną medytacją czy wezwaniem do. czynu Występowała zaś w różnych postaciach: w powiązaniu z muzyką — tekst pieśni — lub samodzielnie — twórczość mówiona czy pisana. Zawsze jednak myślano o poezji jako o wypowiedzi subiektywnej dającej taki obraz świata, który ńosi wyraźne piętno osobiste autorą choć.
w różny sposób — w bezpośredniej deklaracji emocjonalnej, w kształtowaniu obrazu poetyckiego, w stosunku do tworzywa i w takim formowaniu języka, by nie dał się sprowadzić do żadnych innych form wypowiedzi.
Język utworu poetyckiego zawsze różni się od jakiegokolwiek typu wypowiedzi chociażby tym, że zazwyczaj był rymowany. Dopiero w poe- -zji XX w. wyróżnik wersyfikacyjny przestaje odgrywać w poezji rolę najważniejszą. Odrębność językowa poezji zaczyna się wyrażać niekoniecznie w sferze budowy wiersza, ale w składni, w słowotwórstwie i w warstwie semantycznej. We współczesnej poezji właśnie język jest warunkiem funkcji estetycznych, emocjonalnych i poznawczych1.
Klasyczny pogląd, że poezja jest mową wiązaną, zamykającą się w kręgu określonych prawidłami rymów i rytmów, jest bardzo daleki od wyobrażeń i doświadczeń dziecka w tej dziedzinie. Nie ma ono, i nie może mieć, sprecyzowanych kryteriów, które pozwoliłyby mu odróżnić utwór poetycki od innych form wypowiedzi literackiej. Czyni to jednak intuicyjnie i najczęściej trafnie.
Najmłodsze dzieci, przedszkolne, są jakby zafascynowane dźwiękami słów układającymi się w sposób inny niż w mowie dnia codziennego. Jest w tym dla nich jakaś magia, element przemawiający do wyobraźni za pomocą zmysłu słuchu, w czym znajdują szczególną przyjemność.
Dzieci z niższych klas szkolnych szukają w poezji, obok melodii słowa, obrazów ukazujących im znane przedmioty i zjawiska w jakiś nowy, niezwykły sposób, a również pewną wagę przywiązują do fabuły utworu.
Uczniowie z klas wyższych stawiają już wyższe wymagania poezji. Wzbogaceni doświadczeniami własnych przeżyć i kontaktem z poezją ludzi dorosłych przywiązują pewną wagę do estetycznych funkcji języka, a w treści utworów poszukują przeżyć podobnych do własnych wzruszeń i niepokojów — pragną znaleźć odpowiedź na niezrozumiałe zagadnienia natury filozoficznej, moralnej, społecznej - próbują zaspokoić swój głód prawdy o świecie i o życiu. .
Dla lepszego zrozumienia kryteriów, jakimi posługuje się dziecko w odróżnianiu poezji od innych gatunków literackich, dokonałam próby bezpośredniego odwołania się do uczniów. Wypowiedzi ich nie mogą oczywiście mieć znaczenia naukowego ani nie uprawniają do żadnych uogólnień, ale rzucają pewne światło na interesujący problem: co dziecko uważa za poe-zję? jakie są jego kryteria wyboru?
Rozmowa została przeprowadzona z grupą około 30 dzieci zaznajomionych z techniką pisania swobodnych tekstów na lekcjach języka polskiego. Reprezentowane były wszystkie klasy, od I do VIII.
1 Głowiński M., Okopień Al„ Sławiński J.: Zarys teorii literatury. Warszawa 1966. PZWS, s. 227 i następne.
Dzieciom odczytano trzy teksty z gazetki szkolnej „Syrenka" — opowiadanie o psie, opis poranku i wiersz o jesieni:
MÓJ PRZYJACIEL, MISIEK
Miałem w domu ładnego, kudłatego pieska. Tatuś często wyjeżdżał i zabierał go z sobą, a ja wtedy bardzo za nim tęskniłem. Pewnego dnia przyszedł do nas obcy pan i kupił naszego Miśka. Ale długo się nim nie cieszył. Po dwóch dniach Misiek zmęczony i wybrudzony zaszczekał pod naszym domem. Wykąpałem go i nakarmiłem, ale on był ciągle smutny. Bał się, że znowu będzie musiał mnie opuścić. W tym czasie polubiłem go jeszcze bardziej i tatuś pozwolił, żeby piesek u nas pozostał.
Jerzyk, 10 lat
PORANEK
Znikają gwiazdy jedna po drugiej. Ciemna noc odchodzi daleko, aż na drugą półkulę do innych krajów, do innych dzieci. Na dworze świt obudził świat z pięknego snu. Granatowe niebo już się rozjaśniło. Ciemne chmury płyną i znikają. Zza widnokręgu promienie słońca wyciągają ręce do nowego dnia.
Janka, 11 lat
JESIEŃ
Polem i lasem wędruje jesień, maluje złotem drzewa i krzewy, bukiecik wrzosu w koszyku niesie, ucisza ptaków ostatnie śpiewy. Jesienne chmury unosi wiatr, przesłania słońce. Szarzeje świat.
Ela, 11 lat
Następnie dzieci miały odpowiedzieć na dwa pytania:
1. Który z usłyszanych tekstów najlepiej ci się podobał i dlaczego?
2. Który z nich jest poezją (wierszem) i po czym to poznałeś?
Dzieci najmłodsze (kl. I—II) nie potrafiły odpowiedzieć na pierwsze pytanie w sposób jednoznaczny. Wszystko im przypadło do gustu, lubią psy,
żal mi Miśka, podobało im się słońce, które „wyciąga ręce", i że jesień, niesie wrzos w koszyku. Natomiast jako wiersz bezbłędnie wybrały Jesieńr uzasadniając swój wybór tym, że jest najładniejszy i że miło> go słuchać.
Dzieci z klas III i IV odpowiedziały na pierwsze pytanie, że najlepiej podoba im się opowiadanie o psie, bo jest bardzo ciekawe i można się z niego dowiedzieć, że pies jest przyjacielem człowieka. Odpowiadając na drugie pytanie bez omyłki wybrały wiersz o jesieni, a ich uzasadnienie, że jest to poezja, odnosiło się głównie do rytmu, gdyż twierdziły, że jest to prawie piosenka.
Dopiero dzieci najstarsze zwróciły uwagę na rymy, na dobór pięknych słów i wyrażeń (również w opisie poranku), a także na przenośnie, jednym słowem, na wszystko to, co sprawia, że wiersze „malują i śpiewają", że stwarzają nastrój, który pozwala odczuwać podobne uczucia jak te, które autor przeżywał pisząc swój utwór.
O CZYM MÓWIĄ POEZJE DZIECI
O czym piszą dzieci w swych poezjach? Co uznają za godne przedstawienia w formie poetyckiej?
Przeglądając zebrane utwory dzieci, można w przybliżeniu odpowiedzieć na,te pytania.
starsze najchętniej sięgają do formy poetyckiej wtedy, gdy je coś głęboko; wzrusza, niepokoi, interesuje, cieszy lub oburza. W pewnym stopniu wchodzi tu w grę również czynnik oceny estetycznej (o czym można pisać pięknie), a także czynniki motywacyjne (chęć utrwalenia chwili wzruszenia, przekazania innym swych przeżyć i myśli).
Dziecko przedszkolne mówi, maluje, śpiewa i tańczy tak samo naturalnie, jak oddycha. Wyraża po prostu swą radość, ciekawość czy zdumienie. Dla dzieci najmłodszych jest sprawą zupełnie oboiętną kto będzie odbiorcą ich „utworu..—odbiorca nie jest im potrzebny. Ich wypowiedzi są fragmentem czy okruchem jakiejś chwili zabawy, nieuświadomionego wzru-szehia związanego z aktualną działalnością Utwory przedszkolaków: naj-
częściej są związane z zabawą, elementami baśniowymi, zwierzętami lub prostymi i bliskimi zjawiskami jak świecące' słońce.
Gwiazdy tańczyły wkoło mnie, ...
IMAMAE