Komp_wsp_1_9.pdf

(761 KB) Pobierz
QPrint
Komputerowe Wspomaganie w Technice
Wykþad 9:
Programowanie UrzĢdzeı CNC (2)
- interpolacja koþowa
- ukþady wspþrzħdnych
- programowanie przyrostowe
- programowanie jednostek
- przykþady
Î punkt maszynowy
Î punkt zerowy przedmiotu
Î punkt referencyjny
Î punkt odniesienia zespoþu narzħdziowego.
Î punkt kodowy narzħdzia.
Î punkt wymiany narzħdzia
1
26264737.051.png 26264737.055.png 26264737.056.png 26264737.057.png 26264737.001.png 26264737.002.png 26264737.003.png 26264737.004.png 26264737.005.png 26264737.006.png 26264737.007.png 26264737.008.png 26264737.009.png 26264737.010.png 26264737.011.png 26264737.012.png 26264737.013.png 26264737.014.png 26264737.015.png
oo
Program NC skþada siħ z trzech czħĻci:
Nagwka
Treci programu
Zakoczenia
TreĻę programu skþada siħ z blokw czyli linijek programu.
Bloki skþadajĢ siħ ze sw.
Pojedyncze sowo to kombinacja litery i od jednej do czterech
cyfr. np G01, T0232, M04, F100.
o
Rejestr PSO - przesuniħę punktu zerowego - jest to
pamiħę, w ktrej moŇemy zapisaę kilka rŇnych
wartoĻci przesuniħę punktu zerowego maszyny.
Rejestr TO - pamiħę w ktrej zapisywane sĢ dane o
wymiarach narzħdzi..
2
26264737.016.png 26264737.017.png 26264737.018.png 26264737.019.png 26264737.020.png 26264737.021.png 26264737.022.png 26264737.023.png 26264737.024.png
oo
Tor ruchu narzħdzia przebiega po linii prostej pomiħdzy punktem poczĢtkowym i
koıcowym.
Wymaga zaprogramowania posuwu (adres F)
Na tokarce pozwala toczyę powierzchnie czoþowe, walcowe i stoŇkowe
Na frezarce Î wiercię, rozwiercaę, frezowaę powierzchnie czoþowe, wytaczaę itp.
oo
Polega na przemieszczaniu siħ narzħdzia do zaprogramowanego punktu
koıcowego z duŇymi prħdkoĻciami
3
26264737.025.png 26264737.026.png 26264737.027.png 26264737.028.png 26264737.029.png 26264737.030.png 26264737.031.png 26264737.032.png 26264737.033.png 26264737.034.png 26264737.035.png
oo
%_N_EX01_MPF
; 2006-11-25
N5 G40 G54 G71 G90 G94
N10 S800 F100 T1 D1 M3 M8 M6
N15 G0 X0 Y0
N20 Z3
N25 G1 Z-5
N30 X125
............................
N80 Y0
N85 G0 Z100
N90 G53 T0 D0 G0 X300 Y300 Z200
M9 M6 M5
N95 M30
4
26264737.036.png 26264737.037.png 26264737.038.png 26264737.039.png 26264737.040.png 26264737.041.png 26264737.042.png 26264737.043.png 26264737.044.png
Interpolacja koþowa G2/G3
interpolacja koþowa w kierunku
zgodnym z ruchem wskazwek zegara;
interpolacja koþowa w kierunku
przeciwnym do ruchu wskazwek
zegara
MoŇliwe tory ruchu narzħdzia z
interpolacjĢ koþowĢ po okrħgu o
zadanym promieniu
Interpolacja koþowa G2/G3 Î
Programowanie promienia okrħgu Î metoda bezpoĻrednia
1. Przyrostowe programowanie Ļrodka
okrħgu z wykorzystaniem niemodalnych
parametrw interpolacji , , Î za ich
pomoc programowany jest punkt Ļrodka
okrħgu; traktowane sĢ one jako wektory
skþadowe (w odpowiednich osiach Î I w
X, J w Y, K w Z) wektora od punktu
poczĢtkowego ruchu do punktu Ļrodka
okrħgu . W tej metodzie promieı okrħgu
jest wyznaczany przez ukþad sterowania z
twierdzenia Pitagorasa
nssnn ssn
nsnnn
n
5
26264737.045.png 26264737.046.png 26264737.047.png 26264737.048.png 26264737.049.png 26264737.050.png 26264737.052.png 26264737.053.png 26264737.054.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin