Edukacja eksperymentalna i wczesna interwencja w autyzmie
Od kilku lat słowa: autyzm i zespół Aspergera, nie schodzą z czołówek informacji w środkach masowego przekazu w Stanach Zjednoczonych. Temat ten jest także na ustach prawie każdego profesjonalisty pracującego w edukacji i służbie zdrowia. Dlaczego? Ponieważ trzydzieści lat temu zaburzenia z kręgu autyzmu były uznawane za rzadkość: 4 przypadki na 10 tysięcy dzieci badanych. Dzisiaj ta cyfra wzrosła do 1 przypadku na 100 (Baron–Cohen, 2008).
Minęły zaledwie trzy miesiące od mojej ostatniej wizyty w Polsce, kiedy razem z dr Rickiem Eigenbrood z Seattle Pacific University dyskutowaliśmy na konferencji w Gdańsku ze specjalistami z Polski, o terapii osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera i przekonywaliśmy naszych słuchaczy, jak ważna jest nie tylko wczesna diagnoza ale i odpowiednio wcześnie poprowadzona edukacja tych dzieci.Dzisiaj z przyjemnością rozmawiam z dr Ilene Schwartz – dyrektorem EEU, Experimental Education Unit University of Washington (jednostki eksperymentalnej Uniwersytetu Stanu Washington w Seattle). Dr Schwartz będzie gościć pod koniec kwietnia w Specjalnym Ośrodku Rewalidacyjno–Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku, gdzie poprowadzi szkolenia z analizy zachowania, inaczej terapii behawioralnej małych dzieci z autyzmem. Ośrodek w Gdańsku, którego dyrektorem jest Małgorzata Rybicka, jest placówką edukacyjno–terapeutyczną, pełniącą także funkcję szkoleniową i modelową. Na wzór tegoż Ośrodka powstało kilka placówek w innych miastach, takich jak Malbork, Poznań czy Kraków. Wielu specjalnie wyszkolonych nauczycieli i psychologów z Ośrodka Gdańskiego, pracuje w przedszkolach lub szkołach publicznych Trójmiasta, wspomagając w nich naukę i integrację wysokofunkcjonujących dzieci z autyzmem czy zespołem Aspergera. Wizyta dr Schwartz w Polsce, jest kolejnym etapem dynamicznie rozwijającej się współpracy pomiędzy Ośrodkiem w Gdańsku a ekspertami w dziedzinach terapii i edukacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera, którzy reprezentują czołowe ośrodki edukacji eksperymentalnej w USA.
Ilene, od kiedy jesteś dyrektorem Experimental Education Unit (EEU) i jakie były okoliczności powstania tego programu?Jestem dyrektorem EEU od 2007 roku. EEU powstało w połowie lat sześdziesiątych. Zostało założone przez rodziców niepełnosprawnego dziecka, które nie miało zapewnionej odpowiedniej edukacji w szkole publicznej. Budynek EEU powstał dzięki funduszom rządowym, a dokładnie dzięki pomocy uzyskanej od prezydenta Kennediego. Od samego początku celem i misją EEU było zapewnienie edukacji uczniom, dla których nie było odpowiednich programów w szkołach publicznych. Pierwotnie mieliśmy uczniów w wieku od 5 do 21 lat, ze znacznym upośledzeniem zarówno umysłowym jak i fizycznym. Od 1990 roku nastąpiła duża zmiana – we wszystkich klasach i programach w EEU uczestniczą dzieci z różnymi niepełnosprawnościami, potrzebujące specjalnych programów i zajęć ale i także dzieci zupełnie zdrowe. Od prawie dwudziestu lat EEU nastawione jest na wczesną interwencję. W chwili obecnej mamy 250 uczniów w wieku od urodzenia do 6 lat.Jakie programy oferuje EEU? Aktualnie mamy 5 programów:Program dla niemowląt i małych dzieci (dzieci od urodzenia do 3 roku życia). Ten program jest opłacany przez rząd i dostępny jest dla każdego dziecka, które wymaga specjalnego programu wczesnej interwencji. Oczywiście możemy przyjać tylko tyle dzieci, ile mamy wolnych miejsc na dany rok. Zapewniamy tym dzieciom i ich rodzinom wizyty i terapie specjalistyczne w domu oraz różnego rodzaju szkolenia dla rodziców.Program dla przedszkolaków (dzieci od 3 do 5 lat). W tych klasach połowa dzieci ma różnego rodzaju niepełnosprawności, połowa zaś dzieci jest zupełnie zdrowa. Klasy liczą po 16 uczniów. Dzieci uczone są przez 5 dni w tygodniu, po 2,5 godziny dziennie. Program ECEAP (program dla dzieci z rodzin ubogich). Zapewniamy tym dzieciom nie tylko wczesną interwencję w edukacji, ale także odpowiednie wyżywienie i opiekę zdrowotną.Program klasy zerowej (dzieci 5– cio letnie). Klasy liczą po 17 uczniów, w tym 10 to dzieci z niepełnosprawnością i 7 zupełnie zdrowych. Przed południem program nastawiony jest na zajęcia szkolne: pisanie, czytanie, matematyka. Popołudniu dzieci mają zajęcia terapeutyczne, w czasie których uczą się umiejętności społecznych, porozumiewania się, zabawy, samoobsługi, bycia w grupie czy inicjowania kontaktów z innymi ludźmi. Program DATA (program terapii dla dzieci z autyzmem). Do programu tego przyjmujemy dzieci, które uzyskały diagnozę autyzmu i nie mają wiecej niż 5 lat. Zapewniamy im nauczycieli, którzy wspomagają ich proces integracji w przedszkolu czy zerówce. Dla rodziców prowadzimy szkolenia dotyczące autyzmu i zespołu Aspergera.Czy rodzice ponoszą jakieś koszty związane z nauczaniem ich dziecka w EEU?Nauczanie i wszystkie terapie oferowane w EEU są bezpłatne. Program dla niemowląt i małych dzieci jest finansowany bezpośrednio przez rząd. Dzieci do pozostałych programów EEU, takich jak program przedszkola, zerówki i DATA, trafiają ze swoich rejonowych przedszkoli i zerówek. Decyzja o nauczaniu i wczesnej interwencji w EEU zapada w dystrykcie szkolnym danego dziecka. Pieniądze za nauczanie dziecka w EEU płacone są wtedy przez dystrykt szkolny, do którego dziecko należy. Dystrykt zaś uzyskuje pieniądze z rządu Stanu Washington.Dlaczego wybraliście Stosowaną Analizę Zachowania do programu wczesnej interwencji?Stosowana Analiza Zachowania (skrót ABA używany również w Polsce od ang, Applied Behavior Analysis), jest sprawdzoną i efektywną metodą propozycją terapeutyczną do pracy z dziećmi, zarówno zdrowymi, jak i z różnymi niepełnosprawnościami, włączając w to także dzieci z zaburzeniami z kręgu autyzmu. ABA to metody rozwijane od przeszło 50 lat. Wyboru metod dokonujemy na podstawie dogłębnej analizy zachowań każdego z naszych podopiecznych. Podstawowym elementem naszej pracy jest jak najczęstsze nagradzanie. Uwzględniając indywidualne preferencje dziecka nagradzamy je i chwalimy za każdy nawet najmniejszy wysiłek dotyczący nauki, samodzielności i właściwego zachowania.Ćwiczone umiejętności dzielone są na bardzo małe kroki, aby łatwiej było je dziecku opanować i aby mogło ono jak najczęściej osiągać sukcesy. Często ćwiczenie trzeba powtarzać setki razy, zanim dziecko opanuje np. kolejne słowo, czy gest.W jakich obszarach rozwoju dziecka Stosowana Analiza Zachowania (ABA) wypracowała skuteczne metody i programy?Stosowana Analiza Zachowania jest skuteczna we wszystkich obszarach rozwoju dziecka. Kilka przykładów jej stosowania to np. uczenie dziecka z niepełnosprawnością, trening sportowców, czy uczenie kogoś właściwych nawyków żywieniowych.Jakie problemy dzieci są ciągle nierozwiązane dla terapeutów ABA? Mam na myśli pracę nad trudnymi zachowaniami u dzieci np. z autyzmem czy zespołem Aspergera?Pojedyncze dzieci mogą mieć zachowania oporne na zmiany. Osobiście uważam, że prawidłowo prowadzona terapia metodą ABA jest w stanie zmienić każde zachowanie.Czy ABA może wyleczyć z autyzmu?Autyzm to zaburzenie trwające całe życie. Nie ma na to lekarstwa. Dzieci z autyzmem dzięki wczesnej interwencji za pomocą ABA czynią niebywałe postępy. Chcę jednak uczulić czytelnika, że nawet najlepsze programy cytowane w literaturze (np. Lovaas, 1987) donoszą o sukcesach tylko u 50 % dzieci.Jaka jest tematyka Twoich aktualnych badań naukowych, eksperymentów?Prowadzę aktualnie trzy badania. Pierwsze badanie to program DATA dla dzieci z autyzmem w EEU. Drugie badanie dotyczy uczniów szkoły podstawowej, którzy wykazują bardzo oporne na zmianę, trudne zachowania. Badanie dotyczy pozytywnych wzmocnień i nagradzania zachowań alternatywnych do zachowań niepożądanych. Trzeci eksperyment dotyczy uczenia prawidłowych zachowań społecznych i czytania. Prowadzę go w grupie uczniów z autyzmem, którzy są w klasach zerowych i w pierwszej klasie szkoły podstawowej.Czy możesz wymienić kilka sukcesów EEU?W latach siedemdziesiątych EEU stworzyło program nauczania dla dzieci z zespołem Downa, do dziś stosowany w całym kraju. Eksperyment DATA, który trwa już od ponad 12 lat, daje coraz więcej danych, które dowodzą, że nasi podopieczni z autyzmem odnoszą sukcesy w szkołach publicznych, do których trafili po wczesnej interwencji w EEU.Dziękuję za rozmowę.
Agnieszka RynkiewiczDyrektor Zarządu Autism Society of Washington
aaagata1987