program nauczania informatyki - podstawówka i gimnazjum.pdf

(473 KB) Pobierz
19206704 UNPDF
program nauczania informatyki
dla szko³y podstawowej
i gimnazjum
Wydawnictwo CZARNY KRUK
Bydgoszcz 2003
19206704.001.png
ZESPÓ£ AUTORSKI
mgr Janusz Bia³ow¹s
mgr Katarzyna Chmielewska
mgr Alojzy Drogowski
mgr El¿bieta Figielska-Pezda
mgr Ma³gorzata Mordaka
REDAKTOR PROWADZ¥CY
mgr Marek Gulgowski
KONSU LT ANT ME R YTO R YCZNY
dr Boles³aw Wojdy³o
KONSU LT ANT DYDAKTYCZNY
mgr in¿. Janusz Warszewski
KONSU LT ANT METODOLOGICZNY
dr Ma³gorzata Klimiñska
PROGRAM DOPUSZCZONY DO U¯YTKU SZKOLNEGO
Program nauczania informatyki dopuszczony do u¿ytku szkolnego przez Ministra Edukacji
Narodowej dla II etapu edukacyjnego szko³y podstawowej i III etapu edukacyjnego gimna-
zjum. Numer dopuszczenia DKW-4014-56/99.
UWAGA
Wykorzystanie programu INFORMATYKA 2000 do dzia³añ o charakterze komercyjnym (np.
wydanie przez jakiekolwiek wydawnictwo podrêcznika lub innej pomocy dydaktycznej, opra-
cowanej na podstawie tego programu) jest mo¿liwe jedynie po uprzednim uzyskaniu pisem-
nej zgody wydawnictwa CZARNY KRUK, do którego nale¿¹ wszelkie prawa autorskie.
Wszystkie nazwy firm i produktów wystêpuj¹ce w tym opracowaniu s¹ zastrze¿one przez ich
posiadaczy i zosta³y u¿yte wy³¹cznie w celu identyfikacji.
ISBN 83-85835-32-6
© Copyright by Agencja Wydawniczo-Reklamowa CZARNY KRUK
Bydgoszcz 1999-2003
Wszelkie prawa zastrze¿one
19206704.002.png
SPIS TREŒCI
Od wydawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. Pracownia internetowa w ka¿dej gminie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
3. Ogólne cele kszta³cenia informatycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
4. Materia³ nauczania
- szko³a podstawowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
- gimnazjum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1
5. Wymagania wobec uczniów, kryteria ich ustalania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
6. Tabelaryczny plan pracy zawieraj¹cy: * rozk³ad materia³u nauczania,
* zoperacjonalizowane cele kszta³cenia,
* kompetencje uczniów z uwzglêdnieniem
norm wymagañ podstawowych i ponad-
podstawowych,
* uwagi o realizacji zajêæ
- szko³a podstawowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
- gimnazjum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
7. Propozycje metod sprawdzania i oceny osi¹gniêæ uczniów - przyk³ady zadañ . . . . . . . 45
Dodatek - materia³ nauczania z propozycj¹ rozk³adu godzin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
OD WYDAWCY
Szanowni Nauczyciele informatyki,
przekazujemy Pañstwu program nauczania informatyki, przewidziany do realizacji na po-
ziomie szko³y podstawowej (klasy IV-VI) i gimnazjum, a wiêc na drugim i trzecim etapie kszta³-
cenia ogólnego.
Stanowi on czêœæ projektu o wspólnej nazwie INFORMATYKA 2000 – kompleksowej propo-
zycji programowej, wspomaganej baz¹ pomocy dydaktycznych (podrêczniki i zbiory æwiczeñ
dla ucznia, poradniki metodyczne dla nauczyciela oraz inne pomoce edukacyjne), do na-
uczania informatyki.
Mamy nadziejê, ¿e nasz program nauczania informatyki ocenicie Pañstwo jako propozy-
cjê wartoœciow¹, przydatn¹ w planowaniu kolejnych czynnoœci dydaktycznych: od opracowa-
nia konspektów po sprawdzenie i ocenê osi¹gniêæ uczniów. Tak¿e ci z Pañstwa, którzy
dotychczas uczyli wed³ug w³asnych programów autorskich, mog¹ znaleŸæ w naszych mate-
ria³ach inspiruj¹ce treœci i rozwi¹zania metodyczne u³atwiaj¹ce uczniom uzyskanie podsta-
wowych kompetencji w dziedzinie informatyki.
Niniejsze wydanie programu zawiera dodatek, w którym zamieszczono aktualn¹ wersjê
materia³u nauczania z propozycj¹ rozk³adu godzin dla klas IV-VI szko³y podstawowej oraz
dla gimnazjum.
Zachêcamy Pañstwa do korzystania z tego programu.
Wydawnictwo CZARNY KRUK
Bydgoszcz
1. WPROWADZENIE
5
1. WPROWADZENIE
Wraz z szybkim rozwojem sprzêtu komputerowego i oprogramowania oraz powszechn¹
komputeryzacj¹ wiêkszoœci dziedzin ¿ycia codziennego ustawicznie wzrasta rola edukacji
informatycznej. Obecnie nikt nie zastanawia siê ju¿ nad potrzeb¹ tej edukacji, lecz jedynie
nad miejscem i zakresem informatyki w szkole.
Ostatnie lata przynios³y szczególnie wyraŸny wzrost rangi informatyki jako dziedziny wie-
dzy, w obrêbie której zachodz¹ istotne zmiany dotycz¹ce przede wszystkim treœci programo-
wych i poziomów kszta³cenia.
Reforma systemu edukacji Ministerstwa Edukacji Narodowej 1) umieszcza edukacjê infor-
matyczn¹ w nowym ustroju szkolnym:
- w szkole podstawowej (etap II),
- w gimnazjum,
- na poziomie liceum profilowanego (fakultatywnie).
Zapisy podstawy programowej kszta³cenia ogólnego 2) przewiduj¹, ¿e nauczanie informa-
tyki na poziomie gimnazjum z wczeœniejszym wprowadzeniem do edukacji informatycznej
w szkole podstawowej (etap II) doprowadzi do tzw. alfabetyzacji komputerowej, zapewniaj¹-
cej uczniom mo¿liwoœæ korzystania z urz¹dzeñ, sprzêtu i oprogramowania komputerowego
oraz przygotowuj¹cej ich do ¿ycia w spo³eczeñstwie informacyjnym i œwiadomego wyboru
dalszego kierunku kszta³cenia.
Dopiero treœci programowe na etapie liceum z informatyk¹, tworz¹c¹ profil kszta³cenia,
obejmuj¹ w szerokim zakresie zagadnienia rozwijaj¹ce zainteresowania informatyczne (m.in.
programowanie z uwzglêdnieniem wybranego jêzyka wysokiego poziomu). Na tym etapie
mówi siê równie¿ o kszta³ceniu samodzielnoœci intelektualnej i o przygotowaniu m³odzie¿y
do egzaminu maturalnego z informatyki.
W zwi¹zku z powy¿szym wskazane jest, aby program nauczania informatyki na II i III eta-
pie kszta³cenia przygotowywa³ uczniów do osi¹gniêcia podstawowych umiejêtnoœci i kom-
petencji w dziedzinie obs³ugi i zastosowania komputerów, technologii informacyjnej i urz¹-
dzeñ opartych na technice komputerowej, stosowania ró¿nego rodzaju programów u¿ytko-
wych i edukacyjnych, korzystania z dostêpnych Ÿróde³ informacji oraz rozwi¹zywania proble-
mów przez stosowanie podstawowych metod algorytmicznych.
Jednoczeœnie szybki rozwój sprzêtu komputerowego i oprogramowania powoduje b³y-
skawiczne zwiêkszanie siê liczby podstawowych zagadnieñ z dziedziny informatyki, wpro-
wadzaj¹c tym samym nowe pojêcia wymagaj¹ce nowych umiejêtnoœci. Program nauczania
informatyki musi wiêc byæ na tyle elastyczny, by sprostaæ równie¿ tym tendencjom i umo¿liwiæ
uczniom wzbogacenie wiedzy dotycz¹cej nowoczesnych technologii.
Pewne treœci programowe s¹ jednak sta³e, a pewne umiejêtnoœci - konieczne do prawi-
d³owej pracy z komputerem i jego oprogramowaniem. Zamiast uczyæ obs³ugi jednego syste-
mu operacyjnego czy edytora tekstu, lepiej przekazaæ uczniom uniwersaln¹ wiedzê i umiejêt-
1) Reforma Systemu Edukacji, projekt, MEN, Warszawa, maj 1998 z póŸniejszymi zmianami.
2) Podstawa programowa kszta³cenia ogólnego dla szeœcioletnich szkó³ podstawowych i gimnazjów, Za³¹cznik Nr 1
do rozporz¹dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999.
19206704.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin