PSYCHOLOGIA JAKO NAUKA.docx

(36 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA JAKO NAUKA

          problemy definicyjne; mnogość definicji

          społeczny wizerunek psychologii (spostrzeganie psychologii i psychologów w społeczeństwie; środki masowego przekazu; wydawnictwa naukowe, popularnonaukowe i pseudonaukowe)

          metoda naukowa a doświadczenie osobiste (zjawisko fałszywej powszechności)

Założenia i podstawowe problemy psychologii jako nauki

          Porządek w przyrodzie

          Determinizm

          Empiryzm

          Zależność między psychiką a organizmem

          Dziedziczenie i środowisko (natywizm i enwironmentalizm)

          Natura człowieka (dobry/zły)

          Uniwersalne prawa i wyjątkowość jednostki (podejście idiograficzne i nomotetyczne)

          Dyspozycje i sytuacje

Cele psychologii

          opisywanie

          wyjaśnianie

          przewidywanie

          kontrola

          podnoszenie jakości życia

Pułapki

          korelacja a przyczynowość

          liczebność próby

          wycinkowe dane

          zasada nieoznaczoności Heisenberga (zmiana zachowania pod wpływem badania)

Metody badań w psychologii

          studium przypadku

          obserwacja psychologiczna (systematyczna, uczestnicząca)

          wywiad psychologiczny

          sondaż

          psychometria

          badanie korelacyjne

          badanie eksperymentalne

Obserwacja:

zapis i kategoryzacja zachowań bez wpływania na ich przebieg

2 rodzaje obserwacji:

          systematyczna

          uczestnicząca (sekty, Festinger i in., 1956)

          analiza danych archiwalnych (ogłoszenia matrymonialne (Wojciszke i in., 2002)

Badanie korelacyjne

Pomiar dwóch lub więcej zmiennych oraz badanie ich współzmienności – korelacji (np. inteligencji i osiągnięć szkolnych)

Zakres korelacji: - 1 do 1

Ostrzeżenia:

Korelacja ≠ związek przyczynowo – skutkowy

Korelacje pozorne (długość stopy a dojrzałość społeczna)

 

Eksperyment

Celowe wywoływanie jakiegoś zjawiska poprzez manipulowanie jego potencjalnymi przyczynami w warunkach dobrze kontrolowanych przez badacza

              Najważniejsze pojęcia i zasady prowadzenia eksperymentu (na przykładzie zależności F – A):

          Hipotezy

          Zmienna niezależna

          Zmienna zależna

          Zmienne uboczne

          Operacjonalizacja

Eksperyment

          Grupa eksperymentalna (warunki eksperymentalne)

          Grupa kontrolna (warunki kontrolne)

          Randomizacja

          Trafność wewnętrzna eksperymentu (wielkość efektu; różnice pomiędzy grupą eksperymentalną i kontrolną)

          Trafność zewnętrzna eksperymentu (uogólnienie wyników na inne osoby i sytuacje)

          Replikacje

Etyka badań psychologicznych

          aspekt metodologiczny

          publikowanie wyników badań

          aspekt psychologiczny (respektowanie praw osób biorących udział w badaniu)

Rys historyczny psychologii

          psychologia przednaukowa jako część filozofii

          Sokrates, Platon: dogmatyczny racjonalizm, nadrzędna wartość rozumu; duchowy charakter bytu; idealistyczna koncepcja duszy Platona

          Arystoteles jako „systematyk problematyki psychologicznej; dusza jako centrum doświadczenia (nazwa psychologii); rozprawy: „O duszy”, O zmysłach i sposobach spostrzegania”, „O pamięci i przypominaniu”

Rys historyczny psychologii

          Lock, Hobbes: rozważania dot. rozumu ludzkiego: człowiek zdobywa wiedzę w trakcie życia; życie umysłowe składa się z idei, które powstają z doświadczeń zmysłowych

          Kartezjusz: teoria dualistyczna: umysł (myślenie, poznawanie, pamiętanie) i ciało (procesy fizjologiczne); wzajemne oddziaływanie ciała i umysłu

Początki psychologii jako odrębnej nauki

          W. Wundt – 1879, pierwsze laboratorium psychologiczne, Lipsk

          K. Twardowski – 1901, pierwsza pracownia psychologiczna, Lwów

          W. Heinrich – 1903, UJ, Kraków

Pierwsze szkoły psychologiczne (zgodność co do przedmiotu i metod badawczych)

          strukturalizm: elementarne procesy świadomości; introspekcja; Wundt

          funkcjonalizm: cele i funkcje procesów umysłowych; podpieranie się odkryciami Darwina; W. James – adaptacja jednostki do środowiska, nawyki

          Asocjacjonizm: rola skojarzeń w procesie uczenia się; H. Ebbinghaus

          behawioryzm: związki S – R; Watson, Skiner

          psychologia postaci (Gestalt); spostrzeganie całościowe; rozwiązywanie problemów przez zwierzęta; Wertheimer, Koffka, Kohler

          psychoanaliza: teoria osobowości i terapia; struktura (id, ego, superego); świadomość, nieświadomość, przedświadomość; energia psychiczna – libido i thanatos; urazy z dzieciństwa; Freud, Adler (wola mocy i dominacji), Jung (nieświadomość zbiorowa, ekstrawersja i introwersja)

Psychologiczne koncepcje człowieka na podstawie Kozieleckiego

Procesy uwagi Uczenie się

Procesy uwagi

          uwaga jako mechanizm selekcjonowania informacji

          uwaga jako mechanizm pozwalający utrzymać aktywność psychiczną

          kontrola poznawcza

          mechanizm zarządzania zasobami

Cechy uwagi

          natężenie (energia, koncentracja)

          dynamika związana z giętkością, przerzutnością

          zakres (pojemność)

          wybiórczość (selektywność)

          stabilność (stosunek natężenia do dynamiki w danym przedziale czasu)

Procesy uczenia się

          uczenie się i pamięć jako dwie strony tego samego procesu przyswajania nowych doświadczeń

          uczenie się jako nabywanie i wygasanie doświadczeń

          wskaźniki uczenia się: l. odtworzeń, rozpoznań, błędów, prób do uzyskania kryterium

          najprostsze formy uczenia się: habituacja i reakcja piętna

Warunkowanie klasyczne (Pawłow, Watson)

          psy Pawłowa; uczenie się nowych znaczeń; kojarzenie; bodziec obojętny nabiera znaczenia; bodziec i reakcja bezwarunkowe i warunkowe; powtarzanie i styczność w czasie; warunkowanie w życiu człowieka

Warunkowanie instrumentalne (Thorndike, Skiner)

          uczenie się zachowań; kojarzenie reakcji z konsekwencjami; skrzynka problemowa; koty Thorndike’a; metoda prób i błędów; prawo efektu i jego ograniczenia;

rodzaje wzmocnień:

          pozytywne (konsekwencja = wzrost prawdopodobieństwa)

          kara (konsekwencja = spadek prawdopodobieństwa)

          negatywne (wykonanie reakcji = uniknięcie awersyjnych  konsekwencji

Zasady stosowania wzmocnień: nagrody i kary

Modelowanie zachowań

          agresja (Bandura, 1969, 1986)

          nieśmiałość, lęki i fobie (Jakibchuk i in. 1976)

          wspólne zadanie (Chartrand, Bargh, 1999)

          tekst czytany radośnie lub smutno – wypowiadanie się słuchaczy

          „Efekt Wertera” – samobójstwa (M. Monroe, 198; podobieństwo do modela; regionalizacja)

 

Procesy i czynności pamięciowe

          Informacje wstępne

          funkcje pamięci: utylitarna; dostrzegania sensu; podtrzymywania tożsamości

          pamięć dowolna i mimowolna

          fazy: zapamiętywanie, przechowywanie, odpamiętywanie

 

Badania pamięci mają doprowadzić do zrozumienia:

          W jaki sposób magazynowana jest wiedza

          Jak trwale jest przechowywana

          Jak jest odszukiwana dla jej wykorzystania

          pamięć jest procesem odpowiedzialnym za rejestrowanie, przechowywanie i odtwarzanie doświadczenia (Maruszewski, 2002)

          pierwsze badania nad pamięcią w ramach „nowej nauki o pamięci” – Ebbinghaus - 1885r. 

          klasyczna krzywa zapominania

 

Metafory pamięci

          ślad stopy na piasku

          taśma magnetofonowa

          komputer (pamięć operacyjna i trwała)

 

Pamięć jako zdolność

          element psychicznego wyposażenia jednostki, wykazujący duże różnice indywidualne

          pamięć jest składnikiem inteligencji

          pamięć składa się z wielu zdolności specyficznych (wzrokowa, słuchowa, etc.)

          pamięć można doskonalić

Pamięć jako proces

          pamięć jako sposób kodowania doświadczenia – uniwersalna właściwość człowieka

          pamięć jako faza przetwa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin