ustny podstawowy + rozszerzony - przewodnik poradnik.pdf

(3854 KB) Pobierz
43976865 UNPDF
Egzamin maturalny
czħĻę ustna
JĦZYK ANGIELSKI
Materiaþy pomocnicze
dla nauczycieli szkþ
ponadgimnazjalnych
Autorzy:
Barbara Pietruszewska, Maria CieĻnikowska
Wspþpraca:
Jolanta Kowalewska, Iwona Waldziıska, Iwona KoĻciuszko-Radom, Krystyna Mrozicka
W zeszycie wykorzystano materiaþy z nastħpujĢcych Ņrdeþ:
Archiwum wþasne; pakiet Clipart Microsoft Office; áidea mobileÑ 2/2003; áDeutschland 1/1999;
áClaudiaÑ 4/2000; áDziewczynaÑ 2/1999; áJuma 1/1998; Edukacja jħzykowa za granicĢ 2003;
Das Wasser. Umweltschutz in Bayern; ánajÑ 48/2003; áGracjaÑ 4/1998; áPani domuÑ 50/2003;
áSenbote des Hl. Antonius 1/1990; áClaudia 12/2003; áPrzyjaciþkaÐ 4/2002; áSendbote des
Hl. AntoniusÑ 3/1995; áForumÑ 43/2002; áPunctoÑ 24/2001; áklar & wahrÑ 7/1991; áSuperliniaÑ
5/89.
Materiaþ przeznaczony do uŇytku wewnĢtrzszkolnego
2
SPIS TREĺCI
Wstħp
1. Jak bħdzie wyglĢdaþ egzamin ustny z jħzykw obcych nowoŇytnych? .......... 5
2. Poziom podstawowy ............................................................................................ 6
2.1. Zadanie pierwsze Î opis, przykþady .................................................................... 6
2.2. Zadanie drugie Î opis, przykþady, zwroty pomocne w opisie i interpretacji
ilustracji .............................................................................................................. 24
2.3. Szczegþowe kryteria oceniania zadania 1. i 2. .................................................. 41
3. Poziom rozszerzony ............................................................................................ 42
3.1. Zadanie pierwsze Î rozmowa na podstawie materiaþu stymulujĢcego, przykþady,
zwroty pomocne w prezentacji, interpretacji i wyraŇaniu opinii ......................... 42
3.2. Zadanie drugie Î prezentacja tematu i dyskusja z egzaminatorem, przykþadowe
tematy, zwroty i wyraŇenia pomocne w prezentacji tematu i prowadzeniu
dyskusji ............................................................................................................... 58
3.3. Szczegþowe kryteria oceniania zadania 1. i 2. .................................................. 61
4. Jak przygotowaę ucznia do egzaminu ustnego z jħzyka obcego? ................. 63
5. Wskazwki przydatne w przygotowaniu wþasnych zestaww ......................... 64
3
Wstħp
Przekazujemy Paıstwu materiaþy dotyczĢce ustnego egzaminu maturalnego
z jħzykw obcych. Prezentowany zeszyt skþada siħ z dwch czħĻci. W pierwszej
zostaþ omwiony ustny egzamin maturalny z jħzykw obcych nowoŇytnych na
poziomie podstawowym, druga czħĻę dotyczy egzaminu ustnego z jħzykw obcych
na poziomie rozszerzonym.
W przygotowanych przez nas materiaþach znalazþy siħ przykþadowe zestawy
zadaı, ktre bħdĢ mogli Paıstwo wykorzystaę w czasie zajħę lekcyjnych.
Bħdziemy Paıstwu wdziħczni za wszelkie uwagi i spostrzeŇenia.
Autorzy
4
1. JAK BĦDZIE WYGLġDAý EGZAMIN USTNY Z JĦZYKìW OBCYCH
NOWOņYTNYCH?
Egzamin maturalny z jħzykw obcych nowoŇytnych sprawdza poziom kompetencji
komunikacyjnej, ktry wyznaczajĢ osiĢgniħcia w zakresie zintegrowanych sprawnoĻci
jħzykowych, stosowanej wiedzy jħzykowej oraz znajomoĻci realiw cywilizacyjnych
i kulturowych, okreĻlonych przez Podstawħ programowĢ. Przygotowania do nowego
egzaminu maturalnego z jħzykw obcych nowoŇytnych od 2005 roku wymagajĢ od
nauczycieli i uczniw nieco innego podejĻcia do sposobw nauczania i uczenia siħ. Zmiany
te powinny byę zgodne ze standardami wymagaı egzaminacyjnych, ktre sĢ
uszczegþowieniem opisw osiĢgniħę uczniw zawartych w Podstawie programowej,
sprawdzanych na koıcu ostatniego etapu edukacji za pomocĢ egzaminu maturalnego.
ObejmujĢ one, zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Ksztaþcenia Jħzykowego, piħę
obszarw, oznaczonych cyframi rzymskimi:
I. WiadomoĻci
II. Odbir tekstu (recepcja)
III. Tworzenie tekstu (produkcja)
IV. Reagowanie jħzykowe (interakcja)
V. Przetwarzanie tekstu ( mediacja)
Egzamin maturalny z jħzyka obcego nowoŇytnego w czħĻci ustnej polega na sprawdzeniu
umiejħtnoĻci mwienia i skþada siħ z dwch czħĻci (szczegþowe informacje zawarte
sĢ w áInformatorze maturalnym od 2005 rokuÑ).
Na poziomie podstawowym uczeı wykonuje dwa zadania:
Ö zadanie pierwsze polega na przeprowadzeniu trzech rozmw sterowanych,
Ö zadanie drugie polega na opisie ilustracji zamieszczonej w wylosowanym zestawie.
Na poziomie rozszerzonym uczeı rwnieŇ wykonuje dwa zadania:
Ö pierwsze zadanie polega na przeprowadzeniu ze zdajĢcym rozmowy na podstawie
materiaþu stymulujĢcego,
Ö drugie zadanie polega na prezentacji przez zdajĢcego jednego z dwch tematw
umieszczonych w zestawie i dyskusji z egzaminujĢcym na zaprezentowany temat.
Egzamin ustny moŇe byę zdawany na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
ZdajĢcy dokonuje wyboru poziomu. Decyzjħ naleŇy podjĢę do 30 wrzeĻnia tego roku
szkolnego, w ktrym bħdzie zdawany egzamin.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin