Na podstawie wiersza H.Bechlerowej
Makówkowy teatrzyk
I. JAK PRZYGOTOWYWAŁAM SIĘ Z DZIEĆMI DO PRZEDSTAWIENIA MAKÓWKOWY TEATRZYK
SPOTKANIE 1
NAUCZYCIELKA
Pamiętacie, jak pokazywałam wam makówki? Znalazłam wesoły wierszyk o nich i chciałabym go wam przeczytać, może się wam spodoba? Czyta wierszyk i omawia go z dziećmi.
jest tu na co popatrzeć.
Makówkowa rodzina
przedstawienie zaczyna.
Jest tata Mak wąsaty
i mama w chustce w kwiaty
i córeczki w sukienkach
duża, mała, maleńka.
właśnie taniec zaczyna.
Już tata Mak z wąsami
macha w górze rękami
i kłania się i śpiewa
jak to się mak zasiewa.
Do rodziny mówi tak:
razem ze mną siejcie mak
Sieje mak razem z tatą
mama w chustce w kwiaty
Kończy się przedstawienie,
słuchamy zapatrzeni,
jest cisza, spokój taki,
jakby kto posiał makiem.
· kto występuje w makówkowym teatrzyku?
· Kto należy do tej rodziny i jak wygląda?
· Pokażcie jak mogła tańczyć makówkowa rodzina?
dzieci improwizują przy muzyce indywidualnie i w grupie
· Czy wiecie jak się kiedyś siało mak i inne zboża?
Dzieci pokazują wg. własnego pomysłu
· Pokażę wam, jak naprawdę się to robiło.
zaprasza jedno dziecko, przewiązuje chustę przez ramię i w pasie dziecka, a następniepokazuje w jaki sposób, jakim ruchem wysypywano z niej ziarna.
· Czy znacie zabawę w sianie maku?
Bawią się w znaną zabawę „Siała baba mak”
SPOTKANIE 2
Wprawki dramowe
Zadanie 1
Dzieci dzielą się na trzy zespoły, każdy z nich będzie mówił wierszyk „Siała baba mak”, ale w inny sposób:
Zespół I smutno, płaczliwie
Zespół II wesoło
Zespół III kłótliwie, jak przekupki na targu.
Dzieci wykonują to zadanie indywidualnie i zespołowo
Zadanie 2
Jesteś Tatą w makówkowej rodzinie. Przedstaw się, jaki jesteś, jak się poruszasz, co robisz?
Jesteś mama w makówkowe rodzinie, przedstaw się, jaką jesteś mamą, jak się zachowujesz wobec swoich dzieci, męża?
Co robią córki w twojej makówkowej rodzinie?
Zadanie 3
Rysowanie makówkowej rodziny wg. własnych wyobrażeń.
SPOTKANIE 3
Ćwiczenia dialogowe
Wstęp:
· Co to znaczy, „cisza jak makiem zasiał”?
Dzieci próbują wyjaśniać, nauczycielka odpowiada:
Gdy jesteśmy zasłuchani w bajkę, muzykę, oglądamy lub czytamy książeczkę skupieni wyłącznie na tej czynności, a wokoło jest zupełnie cicho, to można powiedzieć: „jest cisza jak makiem zasiał”. Zdarza się, że robimy straszny hałas, wtedy wystarczy powiedzieć: ma być cisza „jak makiem zasiał” tzn. wszyscy mają się uspokoić i nikomu nie wolno wydać żadnego dźwięku.
Bawimy się w zabawę: „Głośno-cicho, jak makiem zasiał”
Dzieci biegają po sali głośno krzycząc, na dźwięk bębenka zastygają w bezruchu. Na sali musi być cicho , jak makiem zasiał. Kto wyda choćby najmniejszy dźwięk, odpada z zabawy. Wygrywa ostatnie dziecko.
Prowadzenie dialogów w parach:
Wyobraźcie sobie, że jesteście makówkową rodziną, zdecydujcie kim chcielibyście być w tej rodzinie i porozmawiajcie ze sobą. Na jaki temat będziecie rozmawiali, co makówki mają sobie do powiedzenia?
„Czyżyk”- zabawa ruchowa z piosenką o ptaszku, który lubi mak.
SPOTKANIE 4
Ćwiczenia wyobraźni
Co by było, gdyby na makówkowe pole przyszedł smok. Opowiedzcie własne historie. Kto jeszcze mógłby tam się znaleźć? Jak przeżyłaby to spotkanie makówkowa rodzina? Co mogłoby stać się ze smokiem? A gdyby smok najadł się maku, to co by się z nim stało? Jakie właściwości ma mak?
Niech każdy z was wczyje się w postać smoka. Jakim smokiem chcielibyście być? Jaki charakter ma twój smok?
Każde dziecko wciela się w smoka ze swojej bajki i inscenizuje tę sytuację ruchem.
Zabawa „Stary smok mocno śpi” na podstawie piosenki „Stary niedźwiedź...” itd.
SPOTKANIE 5
Zabawy plastyczno teatralne
Rysowaliście już makówkową rodzinę, może dzisiaj zrobimy ją z makówek? Przygotowałam wełnę, krepę , sznurki, i inne drobiazgi które umożliwią wam zrobienie makówkowych kukiełek.
Robimy przedstawienie kukiełkowe na podstawie wierszyka „Makówkowy teatrzyk” – improwizacja dzieci
II. PRZEDSTAWIENIE MAKÓWKOWY TEATRZYK
OSOBY
Tata
Mama
Dzieci-Makówki
Barwny Ptak
Ptaki
Strach na wróble
Dzieci biegają wśród wchodzącej publiczności powtarzając w kółko:
Tak, tak, tak ptaki też lubią mak
Druga część dzieci tworzy pole makowe stojąc na scenie z makówkami w ręku.
Inne dzieci to ptaki, które biegają między makówkami. Wśród ptaków jest jeden barwny ptak, wokół którego krążą pozostałe ptaki.
Barwny ptak
cicho ptaki, makówkowy teatrzyk
jest tu na co popatrzeć
przedstawienie zaczyna
Jestem tata Mak wąsaty
w tym czasie ptak przynosi mu wąsy i kapelusz, a zabiera makówkę
a ja mama w chustce w kwiaty
w tym czasie ptak przynosi jej chustkę i zabiera makówkę. Mama zakłada chustkę na głowę i przedstawia:
i moje córeczki.
córeczki kolejno przedstawiają się, a ptaki zabierają im makówki
duża
mała
(teraz przedstawia się chłopiec dla zmylenia)
…….oj, pomyliłem się
maleńka
Wszyscy
właśnie taniec zaczyna (tańczą przy muzyce)
Tata Mak (mówi podczas tańca)
i kłania się i śpiewa,
(ptaki mają worek maku - piłeczki ping-pongowe - i drażnią się z tatą Mak, który ich goni i w końcu ten worek im zabiera
Tata do rodziny mówi tak.
Razem ze mną siejcie mak.
układa Tata na podłodze kilka piłeczek ping-pongowych i mówi:
oto tak, oto tak, tak się sieje mak.
Mama razem z tatą sieje mak układając piłeczki na podłodze
w tym czasie ptaki przeszkadzają i wydziobują mak czyli zabierają piłeczki i mówią
tak, tak, tak ptaki też lubią mak. (piłeczki wkładają do woreczka)
Córki
i córeczki też sieją mak
układają piłeczki tak jak rodzice
ptaki przeszkadzają i robią dużo hałasu ćwierkając.
w tym czasie wchodzi strach na wróble
robi porządek i stara się pogodzić ptaki z makówkową rodziną rozdając im mak (piłeczki z worka) i mówi:
Jestem strach na wróble taki, co lubi ptaki.
A teraz cisza, spokój taki,
jakby kto posiał makiem. chwila ciszy
My jesteśmy grzeczne dzieci,
ale czasem rozrabiamy jak leci.
rzucają piłeczkami w STRACHA i śmieją się z niego. Strach ucieka. Wszyscy za nim
KONIEC
1
psotka14