makowkowy_teatrzyk.doc

(39 KB) Pobierz
Brygida Blachowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brygida Blachowska

Przedszkole nr 5

 

 

 

 

 

 

 

MAKÓWKOWY  TEATRZYK

 

Na podstawie wiersza H.Bechlerowej

Makówkowy teatrzyk

 


I. JAK PRZYGOTOWYWAŁAM SIĘ Z DZIEĆMI DO PRZEDSTAWIENIA MAKÓWKOWY TEATRZYK

 

 

SPOTKANIE 1

 

NAUCZYCIELKA

Pamiętacie, jak pokazywałam wam makówki? Znalazłam wesoły wierszyk o nich i chciałabym go wam przeczytać, może się wam spodoba? Czyta wierszyk i omawia go z dziećmi.

Makówkowy teatrzyk

jest tu na co popatrzeć.

Makówkowa rodzina

przedstawienie zaczyna.

Jest tata Mak wąsaty

i mama w chustce w kwiaty

i córeczki w sukienkach

duża, mała, maleńka.

Makówkowa rodzina

właśnie taniec zaczyna.

Już tata Mak z wąsami

macha w górze rękami

i kłania się i śpiewa

jak to się mak zasiewa.

Do rodziny mówi tak:

razem ze mną siejcie mak

Sieje mak razem z tatą

mama w chustce w kwiaty

i córeczki w sukienkach

duża, mała, maleńka.

Kończy się przedstawienie,

słuchamy zapatrzeni,

jest cisza, spokój taki,

jakby kto posiał makiem.

 

·         kto występuje w makówkowym teatrzyku?

·         Kto należy do tej rodziny i jak wygląda?

·         Pokażcie jak mogła tańczyć makówkowa rodzina?

dzieci improwizują przy muzyce indywidualnie i w grupie

·         Czy wiecie jak się kiedyś siało mak i inne zboża?

Dzieci pokazują wg. własnego pomysłu

·         Pokażę wam, jak naprawdę się to robiło.

zaprasza jedno dziecko, przewiązuje chustę przez ramię i w pasie dziecka, a następniepokazuje w jaki sposób, jakim ruchem wysypywano z niej ziarna.

·         Czy znacie zabawę w sianie maku?

Bawią się w znaną zabawę „Siała baba mak”

 

 

 

 

SPOTKANIE 2

Wprawki dramowe

 

Zadanie 1

Dzieci dzielą się na trzy zespoły, każdy z nich będzie mówił wierszyk „Siała baba mak”, ale w inny sposób:

Zespół I                            smutno, płaczliwie

Zespół II                            wesoło

Zespół III                            kłótliwie, jak przekupki na targu.

Dzieci wykonują to zadanie indywidualnie i zespołowo

 

Zadanie 2

Jesteś Tatą w makówkowej rodzinie. Przedstaw się, jaki jesteś, jak się poruszasz, co robisz?

Jesteś mama w makówkowe rodzinie, przedstaw się, jaką jesteś mamą, jak się zachowujesz wobec swoich dzieci, męża?

Co robią córki w twojej makówkowej rodzinie?

 

Zadanie 3

Rysowanie makówkowej rodziny wg. własnych wyobrażeń.

 

SPOTKANIE 3

Ćwiczenia dialogowe

 

Wstęp:

·         Co to znaczy, „cisza jak makiem zasiał”?

Dzieci próbują wyjaśniać, nauczycielka odpowiada:

Gdy jesteśmy zasłuchani w bajkę, muzykę, oglądamy lub czytamy książeczkę skupieni wyłącznie na tej czynności, a wokoło jest zupełnie cicho, to można powiedzieć: „jest cisza jak makiem zasiał”. Zdarza się, że robimy straszny hałas, wtedy wystarczy powiedzieć: ma być cisza „jak makiem zasiał” tzn. wszyscy mają się uspokoić i nikomu nie wolno wydać żadnego dźwięku.

 

Zadanie 1

Bawimy się w zabawę: „Głośno-cicho, jak makiem zasiał”

Dzieci biegają po sali głośno krzycząc, na dźwięk bębenka zastygają w bezruchu. Na sali musi być cicho , jak makiem zasiał. Kto wyda choćby najmniejszy dźwięk, odpada z zabawy. Wygrywa ostatnie dziecko.

 

Zadanie 2

Prowadzenie dialogów w parach:

Wyobraźcie sobie, że jesteście makówkową rodziną, zdecydujcie kim chcielibyście być w tej rodzinie i porozmawiajcie ze sobą. Na jaki temat będziecie rozmawiali, co makówki mają sobie do powiedzenia?

 

Zadanie 3

„Czyżyk”- zabawa ruchowa z piosenką o ptaszku, który lubi mak.

 

 

 

SPOTKANIE 4

Ćwiczenia wyobraźni

 

Co by było, gdyby na makówkowe pole przyszedł smok. Opowiedzcie własne historie. Kto jeszcze mógłby tam się znaleźć? Jak przeżyłaby to spotkanie makówkowa rodzina? Co mogłoby stać się ze smokiem? A gdyby smok najadł się maku, to co by się z nim stało? Jakie właściwości ma mak?

Niech każdy z was wczyje się w postać smoka. Jakim smokiem chcielibyście być? Jaki charakter ma twój smok?

Każde dziecko wciela się w smoka ze swojej bajki i inscenizuje tę sytuację ruchem.

              Zabawa „Stary smok mocno śpi” na podstawie piosenki „Stary niedźwiedź...” itd.

 

 

 

SPOTKANIE 5

Zabawy plastyczno teatralne

 

Zadanie 1

Rysowaliście już makówkową rodzinę, może dzisiaj zrobimy ją z makówek? Przygotowałam wełnę, krepę , sznurki, i inne drobiazgi które umożliwią wam zrobienie makówkowych kukiełek.

 

Zadanie 2

Robimy przedstawienie kukiełkowe na podstawie wierszyka „Makówkowy teatrzyk” – improwizacja dzieci

 


II. PRZEDSTAWIENIE MAKÓWKOWY TEATRZYK

 

OSOBY

 

Tata

Mama

Dzieci-Makówki

Barwny Ptak

Ptaki

Strach na wróble

 

 

Dzieci biegają wśród wchodzącej publiczności powtarzając w kółko:

Tak, tak, tak ptaki też lubią mak

Druga część dzieci tworzy pole makowe stojąc na scenie z makówkami w ręku.

Inne dzieci to ptaki, które biegają między makówkami. Wśród ptaków jest jeden barwny ptak, wokół którego krążą pozostałe ptaki.

 

Barwny ptak

cicho ptaki, makówkowy teatrzyk

jest tu na co popatrzeć

Makówkowa rodzina

przedstawienie zaczyna

 

Tata

Jestem tata Mak wąsaty

w tym czasie ptak przynosi mu wąsy i kapelusz, a zabiera makówkę

 

Mama

a ja mama w chustce w kwiaty

w tym czasie ptak przynosi jej chustkę i zabiera makówkę. Mama zakłada chustkę na głowę i przedstawia:

i moje córeczki.

córeczki kolejno przedstawiają się, a ptaki zabierają im makówki

duża

mała

(teraz przedstawia się chłopiec dla zmylenia)

…….oj, pomyliłem się

maleńka

 

Wszyscy

Makówkowa rodzina

właśnie taniec zaczyna (tańczą przy muzyce)

Tata Mak (mówi podczas tańca)

Już tata Mak z wąsami

macha w górze rękami

i kłania się i śpiewa,

jak to się mak zasiewa.

(ptaki mają worek maku - piłeczki ping-pongowe - i drażnią się z tatą Mak, który ich goni i w końcu ten worek im zabiera

 

Wszyscy

Tata do rodziny mówi tak.

Razem ze mną siejcie mak.

układa Tata na podłodze kilka piłeczek ping-pongowych i mówi:

oto tak, oto tak, tak się sieje mak.

 

Mama

Mama razem z tatą sieje mak układając piłeczki na podłodze

oto tak, oto tak, tak się sieje mak.

 

w tym czasie ptaki przeszkadzają i wydziobują mak czyli zabierają piłeczki i mówią

tak, tak, tak ptaki też lubią mak. (piłeczki wkładają do woreczka)

 

Córki

i córeczki też sieją mak

układają piłeczki tak jak rodzice

ptaki przeszkadzają i robią dużo hałasu ćwierkając.

w tym czasie wchodzi strach na wróble

 

Strach na wróble

robi porządek i stara się pogodzić ptaki z makówkową rodziną rozdając im mak (piłeczki z worka) i mówi:

Jestem strach na wróble taki, co lubi ptaki.

A teraz cisza, spokój taki,

jakby kto posiał makiem. chwila ciszy

 

Wszyscy

My jesteśmy grzeczne dzieci,

ale czasem rozrabiamy jak leci.

rzucają piłeczkami w STRACHA i śmieją się z niego. Strach ucieka. Wszyscy za nim

 

KONIEC

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin