mgr Agnieszka Nowakowska
Program przedmiotu:
„Psychologia”
realizowany w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
przy Wydziale Pedagogiki i Psychologii UwB
Rok szkolny: 2008/2009
Forma zajęć: ćwiczenia
Liczba godzin: 30 godz.
Cele zajęć:
Zadaniem zajęć ćwiczeniowych jest przybliżenie słuchaczom kierunku filologia polska wiedzy z zakresu podstaw psychologii ogólnej i rozwoju człowieka i odniesienie jej do sfery funkcjonowania poznawczego i społecznego człowieka. Wiedza z zakresu psychologii ogólnej jest prezentowana słuchaczom również w kontekście różnic międzykulturowych w procesach poznawczych.
Zajęcia mają na celu zachęcenie słuchaczy do samodzielnej refleksji nad przedstawionymi problemami teoretycznymi oraz przyswojenie terminologii psychologicznej.
Wykorzystanie metod aktywnych:
· eksperymenty z bezpośrednim udziałem słuchaczy,
· filmy
· samodzielne prezentacje słuchaczy przykładów w zakresie wykorzystania wiedzy o procesach psychicznych,
Forma i warunki zaliczenia zajęć:
· Obecność na zajęciach. Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Ewentualna druga nieobecność zaliczona zostanie notatką z zakresu materiału opuszczonych zajęć
· Zaliczenie kolokwium końcowego
· Zaliczenie pracy samodzielnej przygotowanej w ramach prezentacji
· Aktywność na zajęciach poprzez zabieranie głosu w dyskusji i przyswajanie lektur do poszczególnych tematów zajęć
Treści programowe:
I.
· Układ nerwowy: ośrodkowy i obwodowy
· Funkcje najważniejszych części mózgu:
§ podwzgórze – kora mózgowa, układ limbiczny (hipokamp, ciało migdałowate)
§ wzgórze
· Przetwarzanie informacji w układzie nerwowym
§ komunikacja między neuronami, przewodzenie we włóknie nerwowym
· Odruch rdzeniowy
· Asymetria półkul mózgowych i zjawisko „rozszczepionego mózgu” (Sperry)
II.
· Prawo Webera, percepcja bodźców podprogowych.
· Receptor: Oko
· Wrażenie a spostrzeżenia. Prymat całości nad elementami (spór asocjanizmu z Gestaltem).
· Stałość spostrzeżeń
§ wielkości, kształtu, jasności, barwy, wielkości, spostrzeżeń
· Analiza procesów percepcji
§ wyodrębnianie cech – proces „z dołu na górę”
§ synteza percepcyjna „z góry na dół”
· Złudzenia percepcji
· Spostrzeganie bodźców niezorganizowanych
§ bliskość, podobieństwo, kontynuacja, ciągłość, wspólny los, zamykanie, figura i tło
III.
· Proces pamięciowy wg Tulvinga
· Fazy pamięci zapamiętywanie, przechowywanie, odtwarzanie ( przypominanie, rozpoznawanie)
· Rodzaje pamięci
§ pamięć sensoryczna (Sperling)
§ pamięć krótkotrwała STM
§ pamięć długotrwała LTM
§ (pamięć epizodyczna, semantyczna, proceduralna)
· Rola organizacji zapamiętywanego materiału
§ efekt świeżości, efekt pierwszeństwa
· Zjawiska pamięciowe
§ amnezje
· Techniki skutecznego zapamiętywania
§ Mnemotechniki
IV.
· Behawioralne formy uczenia:
§ warunkowanie klasyczne ( Pawłow)
§ bodźce bezwarunkowe- reakcja bezwarunkowe
§ bodźce warunkowe – reakcja warunkowa
§ styczność w czasie, kontyngencja
· Zastosowanie: wygaszanie reakcji lękowych w terapii uzależnień
· warunkowanie instrumentalne ( Thorndike)
§ reakcje sprawcze
· Habituacja
· Reakcja piętna „imprinting” (Lorenz)
· Wyuczona bezradność (Seligman)
· Pozytywne karanie jako forma skutecznego wzmacniania.
V.
· Powstanie pierwszych testów inteligencji Bineta
· Iloraz inteligencji IQ= wiek umysłowy/wiek życia *100
· Pojęcie czynnika g (Spearman)
· Inteligencja skrystalizowana i płynna
· Kontekst kulturowy a inteligencja (Berry)
· Upośledzenie umysłowe a inteligencja
· Triadowa teoria inteligencji Sternberga
· Koncepcja inteligencji wielorakiej Gardnera
VI.
· Wymiary osobowości Eysencka: (ekstrawersja- introwersja- psychotyzm PEN)
· „Wielka Piątka” Costa & McCrae
· Struktura osobowości Freuda (id, ego, superego). Mechanizmy obrony ego.
· Osobowość motywacyjna w świetle psychologii humanistycznej
VII.
Film „Cicha Furia”
VIII.
· Dynamika procesu grupowego – skutek obecności innych ludzi na zachowania jednostki (np. facylitacja społeczna)
· Konformizm społeczny i grupowe podejmowani decyzji
· Procesy atrybucji
· Techniki wpływu społecznego:
- „niska piłka”
- „stopa w drzwiach”
- „reguła wzajemności”
- „siła autorytetu”
IX.
· Metody skutecznego- aktywnego słuchania
· Parafrazowanie
· Podstawy komunikacji niewerbalnej – gesty, emblematy, mimika, dystans społeczny
· Podstawy komunikacji asertywnej:
· Komunikaty typu „Ja”
· Komunikaty asertywne: odmawianie, przyjmowanie pochwał, krytykowanie, wyrażanie złości
· Autoprezentacja
Rozwój człowieka
X.
· Wiek wczesnoszkolny
XI.
· Adolescencja
XII.
· Dorosłość (Wczesna, średnia, Późna)
3. Forma i warunki zaliczenia zajęć:
Literatura do zajęć:
(zajęcia VIII) Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka.
(zaj. X, XI, XII) Brzezińska, A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
(VIII) Cialdini, R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
( I – VI) Mietzel, G. (2002). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
( I – VI) Myers, D.G. (2003). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka.
( I – VI) Zimbardo, P. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
2
joasia_klaudia