PSYCHOLOGIA – WYKŁAD 2
(16/10/2006)
Psychologia procesów poznawczych:
Procesy poznawcze:
ð spostrzeganie
ð uwaga
ð pamięć
ð myslenie
1) Spostrzeganie – proces postrzegania jest procesem tworzenia reprezentacji przedmiotu na podstawie informacji otrzymanych z narządów zmysłowych i – w pewnych wypadkach – informacji zawartych w pamięci (Maruszewski T., 2001, Psychologia poznania, GWP, Gdańsk)
Struktura percepcji:
è kryteria – według:
· receptorów – np. jakie działają strumienie bodźców (wzrokowe, słuchowe, smakowe, itp.)
· typu bodźców – działających na organizm i typowych układów bodźców np. ksztaltu, wielkości, przestrzenne, ruchu, czasu, barwy; melodii, słów, szmerów
· stopnia skomplikowania – reakcji percepcji np. jednostkowe – wrażenia, spostrzeżenia; złożone – wielozmysłowe
Cechy (właściwości) spostrzegania:
ü stałość spostrzeżeń
ü organizacja spostrzeżeń – figura i tło
ü strukturacja bodźców
Fazy procesu spostrzegania:
1. rejestracja sensoryczna (powstają wrażenia, które następnie budują spostrzeżenia)
2. faza oceny emocjonalnej
3. faza rozpoznania treści bodźca
4. faza oceny znaczenia metaforycznego
Wrażenie – odzwierciedlenie elementarnej cechy zmysłowej zarejestrowanej w wyniku odbioru danych sensorycznych (litera)
Spostrzeżenie – obraz przedmiotu – obraz wszystkich dostępnych cech, rejestrowanych za pośrednictwem różnych zmysłów (wyraz)
2) Uwaga – jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji – w związku z ograniczeniami systemu poznawczego, zmuszony jest on kontrolować procesy odbioru i przetwarzania informacji, aby uniknąć niebezpiecznych skutków przeładowania. To dzięki uwadze spostrzegamy tylko część bodźców, przypominamy tylko część informacji z pamięci, uruchamiamy tylko jeden proces myslenia, wykonujemy tylko jedno z wielu możliwych do wykonania dziaań (Strelau)
Struktura uwagi:
ð uwaga mimowolna (spontaniczna) – odruchowa, wywoływana przez określone właściwości docierających informacji, im silniejszy bodziec tym bardziej przyciąga naszą uwagę, cechy, zewnętrzne, barwa, kształt, itp.; stopień zainteresowania przedmiotem
ð uwaga dowolna – jest wynikiem własnej decyzji; w oparciu o własną decyzję potrafimy się skupić na okreslonej czynnosci
Cechy (właściwości) uwagi:
· koncentracja, czyli stopień skupienia i natężenia
· podzielność uwagi
· pojemność lub zakres uwagi
· przerzutność uwagi
· trwałość uwagi
joasia_klaudia