GRUDZIEŃ 2010 I TYDZIEŃ „ BAWIMY SIĘ W SKLEP”
PODSTAWA PROGRAMOWA :
( I. 13/ 2) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego (…).
( II. 2)Umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przezywania pozytywnych efektów własnych działań.
(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.
( II. 10) Wspieranie działań w różnych dziedzinach aktywności.
( III. 5) Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie , wprowadzanie w kulturę bycia.
CELE POŚREDNIE:
- poznanie z wyposażeniem i asortymentem sklepu spożywczego oraz pracy sprzedawcy.
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „Bawimy się w sklep”;
- wprowadzanie zapisu graficznego wyrazu „ sklep” do globalnego odczytywania;
- zorganizowanie w sali kącika sklepowego do zabawy w sklep;
- nauka piosenki
- określanie ciężaru przedmiotów , ważonych za pomocą wagi szalkowej bez odważników i posługiwanie się słowami : lekki, lżejszy, ciężki, cięższy, taki sam.
- rozwijanie aktywności twórczej poprzez tworzenie prac plastycznych technikami: wycinanie, ozdabianie , „ posypywane obrazki”.
- rozwijanie sprawności manualnej rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez zabawy z papierem, ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;
- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.
- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART
- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc marzec z obszaru:
DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO
- pogadanki z dziećmi przed wyjściem poza teren przedszkola i do ogrodu przedszkolnego- wdrażanie dzieci do przestrzegania zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa
- Słuchanie opowiadań z serii „ Bezpieczny świat”- utrwalanie właściwych zachowań w kontaktach z nieznajomymi sobie ludźmi.
TEMAT
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE
UWAGI
KSZTAŁCĄCY
OPERACYJNY
1.Wycieczka do sklepu spożywczego
- Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim otoczeniu, nazywanie wykonywanych czynności , narzędzi, , dostrzeganie charakterystycznego ubioru , efektów pracy.
-wzbogacanie słownictwa czynnego o słownictwo związanego z sklepem
- rozwijanie umiejętności dokonywania obserwacji;
- rozbudzanie szacunku dla pracy ludzi
-zna wyposażenie i asortyment sklepu spożywczego;
-wie na czym polega praca sprzedawcy;
- wie co można kupić w sklepie spożywczym
- potrafi kulturalnie zachować się w sklepie;
- potrafi wręczyć laurkę i złożyć życzenia kobietą z okazji ich święta;
2 . „Torba na zakupy”- wycinanie, ozdabianie
- Próby robienia wycinanek- prawidłowe operowanie nożyczkami.
- rozwijanie inwencji twórczej;
- kształtowanie zachowań proekologicznych;
- wie jak wygląda torba ekologiczna i dlaczego powinna być używana ;
- wycina torbę z kolorowego papieru;
- ozdabia torbę wg własnej pomysłowości samodzielnie wyciętymi elementami;
3. Słuchanie piosenki „Co kto lubi ?”
- Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych:
- rozwijanie poczucia rytmu;
-rozwijanie prawidłowej reakcji na sygnał słowny
- rozwijanie podstawowych zdolności percepcyjno muzycznych: słuchu, poczucia rytmu oraz pamięci melodycznej
- zna słowa i melodię piosenki;
- wie , ze każdy człowiek może lubić cos innego i ma do tego prawo,
- potrafi powiedzieć co lubi;
- potrafi rytmicznie wyklaskać, rytm piosenki,
ilustruje ruchami treść piosenki;
4. Zabawa matematyczna
„ Wielkie ważenie”
- określanie ciężaru przedmiotów „ na oko” i posługiwanie się słowami: ciężki, lekki.
- Określanie ciężaru przedmiotów , ważonych za pomocą wagi szalkowej bez odważników i posługiwanie się słowami : lekki, lżejszy, ciężki, cięższy, taki sam.
- kształtowanie umiejętności praktycznych;
- wie jak konstruuje się prostą wagę szalkową ‘
- rozumie na czym polega ustalanie ciężaru przedmiotu;
-waży zabawki i ustala co jest cięższe, a co lżejsze,
- zgodna wykonuje zadania w parach podczas ważenia.
5. „ Posypywane obrazki”- wykonywanie obrazków z wykorzystaniem materiałów sypkich.
Stosowanie różnorodnych technik plastycznych.
-pobudzanie i pogłębianie uczuć i doznań
-usuwanie zahamowań i poczucia niepewności, uczenie wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze.
- zna nowa technikę,
- samodzielnie decyduje o użytym materiale szybkim,
- odczuwa zadowolenie z wykonanej pracy;
6. „ Moje piosenki” zabawy muzyczno - ruchowe
- kształcenie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i tempa
-potrafi śpiewać piosenki i ilustrować ich treść ruchem;-potrafi rozpoznać nazwę instrumentu po jego dźwięku;-umie reagować określonym ruchem na dźwięk konkretnego instrumentu muzycznego;-zna nazwy instrumentów przedstawione na ilustracjach;-umie naśladować grę na wybranych instrumentach perkusyjnych;-potrafi grac na określonych częściach swojego ciała;
POZOSTAŁA CZĘŚĆ DNIA
Realizacja planu wychowawczego na miesiąc grudzień z obszaru::
- pogadanki z dziećmi przed wyjściem poza teren przedszkola i do ogrodu przedszkolnego- - przestrzega zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa / prawo do ochrony zdrowia
- Słuchanie opowiadań z serii „ Bezpieczny świat”:
* „Nieznajomy”
* „ Tableteczki”
* „ Sam w domu”
Utrwalanie właściwych zachowań w kontaktach z nieznajomymi sobie ludźmi: / prawo do życia bez przemocy
- nie wolno nawiązywać kontaktów z nieznajomymi sobie ludźmi,
- nie wolno wpuszczać nikogo do domu pod nieobecność rodziców
Przestrzeganie przed :
samowolnym zjadaniem tabletek, syropów i innych leków; / prawo do informacji
1. Zabawa matematyczna „ Winda”- osłuchiwanie się z nazwami różnych sklepów, określanie za pomocą liczebników porządkowych umiejscowienia sklepu w wieżowcu. / prawo do nauki
2. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku” Co jest w torbie na zakupy”- rozpoznawanie rzeczy po dotyku , określanie w jakim sklepie można go kupić. / prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie
3. „ Nasz sklep” – zorganizowanie w sali kącika sklepowego- kształtowanie umiejętności praktycznych podczas zabawy w „Sklep” oraz stosowanie zwrotów grzecznościowych, wprowadzenie zapisu graficznego wyrazu „ sklep”. / prawo do zabawy
4. „ Zabawa dydaktyczna” Ważne słowa”- rozwijanie koncentracji uwagi, kojarzenie słów z kolorami.
5. Zabawa w łańcuszek słów „ Poszłam do sklepu i kupiłam…” – wzbogacanie słownika czynnego o nazwy różnych produktów , jakie można dostać w sklepie spożywczym.
6. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego Pt. „ Sklep spożywczy” – utrwalenie sposobu robienia zakupów , odszukuje ilustracje produktów o których jest mowa w wierszu, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i uwaga. /
7. Zabawy z gazetami- rozwijanie sprawności manualnej palców rak i dłoni;/ prawo nabywania umiejętności poprzez działanie
8. Zadanie rysunkowe: „ Wszystkie kredki chcą rysować” taniec na kwadracie zygzakami- rozwijanie inwencji twórczej, rozwijanie sprawności manualnej palców rak i dłoni;
9. Utrwalanie poznany piosenek i wierszy.
10.Cw. w cięciu nożyczkami- rozwijanie techniki ciecia, koordynacji wzrokowo – ruchowej..
11. Zabawa „Prawda czy fałsz” -prawo do niewiedzy
12. Tworzenie gry matematycznej „ Droga do sklepu”- rozwijanie aktywności i pomysłowości dzieci , doskonalenie umiejętności liczenia, przeliczania. / prawo do zabawy, prawo do rozwoju
13. Zabawy z programem KIDSMART – „ Domek Milusi”- „Mały średni , duży”, „ budujemy domek myszki”- Rozpoznawanie i porównywanie różnych rozmiarów poszerzenie słownictwa o wyrazy związane z rozmiarami
- Karta pracy z pojęć matematycznych „ Wyżej – niżej”, „Mały średni , duży’. / prawo do nauki, prawo do rozwoju
II i III TYDZIEŃ „ŚWIĘTA TUŻ , TUŻ”
PODSTAWA PROGRAMOWA:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:
1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych ) oraz w świecie dorosłych;
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku .
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym , fleksyjnym i składniowym.
2 ) mówi płynnie , niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
3) uważnie słucha , pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawch;
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
2 ) grupuje obiekty w sensowny sposób (…);
3)stara się łączyć przyczynę ze skutkiem próbuje przewidzieć , co się może zdarzyć
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.
7. Wychowanie przez sztukę- dziecko widzem i aktorem.
1) wie jak należy zachować się na uroczystościach (…)
8. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;
3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.
1) liczy obiekty (…);
3) ustala równoliczność dwóch zbiorów , a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);
5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie , patriotyczne.
3) wie, jakiej jest narodowości , ze mieszka w Polsce (…). .
- zapoznawanie dzieci z tradycjami Świąt Bożego Narodzenia - opłatek, żłóbek, kolęda, św. Mikołaj, choinka;
- wspólne strojenie choinki w sali;
- słuchanie literatury dziecięcej, o tematyce świątecznej,
- śpiewanie i słuchanie kolęd,
- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematyki;
- rozwijanie aktywności plastycznej, ruchowej i słownej;
...
flek