GRUDZIEŃ 2010.docx

(45 KB) Pobierz

 

 

GRUDZIEŃ 2010        I TYDZIEŃ „  BAWIMY SIĘ W SKLEP”

PODSTAWA PROGRAMOWA :

( I. 13/ 2) Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości : społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego (…).

( II. 2)Umożliwienie dziecku dokonywania wyborów i przezywania pozytywnych efektów własnych działań.

(II. 8)Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka . Umożliwianie udziału w grach, , zabawach ruchowych i gimnastyce.

( II. 10) Wspieranie działań w  różnych dziedzinach aktywności. 

( III. 5) Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie , wprowadzanie w kulturę bycia.

CELE POŚREDNIE:

- poznanie  z wyposażeniem i asortymentem sklepu spożywczego oraz pracy sprzedawcy.

-  wzbogacanie słownictwa czynnego wokół tematu „Bawimy się w sklep”;

- wprowadzanie zapisu graficznego wyrazu „ sklep” do globalnego odczytywania;

- zorganizowanie w sali kącika sklepowego do zabawy w sklep;

- nauka piosenki

- określanie ciężaru przedmiotów , ważonych za pomocą wagi szalkowej bez odważników i  posługiwanie się słowami : lekki, lżejszy, ciężki, cięższy, taki sam.

- rozwijanie aktywności twórczej poprzez tworzenie prac plastycznych technikami: wycinanie, ozdabianie , „ posypywane obrazki”.

- rozwijanie sprawności manualnej rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez zabawy z papierem, ćw. graficzne, zabawy konstrukcyjne i dowolną działalność plastyczną;

- rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zabawy i ćw. ruchowe.

- wprowadzenie zajęć z programem komputerowym KIDSMART

- realizacja treści planu wychowawczego na miesiąc marzec z obszaru:

DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO

- pogadanki z dziećmi przed wyjściem poza teren przedszkola i do ogrodu przedszkolnego- wdrażanie dzieci do przestrzegania zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa

- Słuchanie opowiadań z serii „ Bezpieczny świat”- utrwalanie właściwych zachowań w kontaktach z nieznajomymi sobie ludźmi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

CELE

UWAGI

KSZTAŁCĄCY

OPERACYJNY

 

1.Wycieczka do sklepu spożywczego

 

 

 

 

- Obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim otoczeniu, nazywanie wykonywanych czynności , narzędzi, , dostrzeganie charakterystycznego ubioru , efektów pracy.

 

-wzbogacanie słownictwa czynnego o słownictwo związanego z sklepem

- rozwijanie umiejętności dokonywania obserwacji;

- rozbudzanie szacunku dla pracy ludzi

-zna wyposażenie i asortyment sklepu spożywczego;

-wie na czym polega praca sprzedawcy;

- wie co można kupić w sklepie spożywczym

- potrafi kulturalnie zachować się w sklepie;

- potrafi wręczyć laurkę i złożyć życzenia kobietą z okazji ich święta;

 

2 .  „Torba na zakupy”- wycinanie, ozdabianie

 

- Próby robienia wycinanek- prawidłowe operowanie nożyczkami.

- rozwijanie inwencji twórczej;

- kształtowanie zachowań proekologicznych;

- wie jak wygląda torba ekologiczna i dlaczego powinna być używana ;

- wycina torbę z kolorowego papieru;

- ozdabia torbę wg własnej pomysłowości  samodzielnie wyciętymi elementami;

 

3. Słuchanie piosenki „Co kto lubi ?”

 

 

 

 

 

-  Słuchanie prostych piosenek śpiewanych przez nauczycielkę lub nagranych

- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych:

 

- rozwijanie poczucia rytmu;

-rozwijanie prawidłowej reakcji na sygnał słowny

- rozwijanie podstawowych zdolności percepcyjno muzycznych: słuchu, poczucia rytmu oraz pamięci melodycznej

 

 

- zna słowa i melodię piosenki;

- wie , ze każdy człowiek może lubić cos innego i ma do tego prawo,

- potrafi powiedzieć co lubi;

- potrafi rytmicznie wyklaskać, rytm piosenki,

ilustruje ruchami treść piosenki;

 

4. Zabawa matematyczna

Wielkie ważenie”

- określanie ciężaru przedmiotów  „ na oko” i posługiwanie się słowami: ciężki, lekki.

- Określanie ciężaru przedmiotów , ważonych za pomocą wagi szalkowej bez odważników i  posługiwanie się słowami : lekki, lżejszy, ciężki, cięższy, taki sam.

- kształtowanie umiejętności praktycznych;

- wie jak konstruuje się  prostą wagę szalkową ‘

- rozumie  na czym polega ustalanie ciężaru przedmiotu;

-waży zabawki i ustala co jest cięższe, a co lżejsze,

-  zgodna wykonuje zadania w parach podczas ważenia.

 

5. „ Posypywane obrazki”- wykonywanie obrazków z wykorzystaniem materiałów sypkich.

Stosowanie różnorodnych technik plastycznych.

-pobudzanie i pogłębianie uczuć i doznań

-usuwanie zahamowań i poczucia niepewności, uczenie wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze.

- zna nowa technikę,

- samodzielnie decyduje o użytym materiale szybkim,

- odczuwa zadowolenie z wykonanej pracy;

 

6. „ Moje piosenki” zabawy muzyczno - ruchowe

 

 

 

 

 

- kształcenie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i tempa

-potrafi śpiewać piosenki i  ilustrować  ich treść ruchem;
-potrafi rozpoznać nazwę instrumentu po jego dźwięku;
-umie reagować określonym ruchem na dźwięk konkretnego instrumentu muzycznego;
-zna nazwy instrumentów przedstawione na ilustracjach;
-umie naśladować grę na wybranych instrumentach perkusyjnych;
-potrafi grac na określonych częściach swojego ciała;

 

 

POZOSTAŁA CZĘŚĆ DNIA

Realizacja planu  wychowawczego na miesiąc grudzień  z obszaru::

DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO

- pogadanki z dziećmi przed wyjściem poza teren przedszkola i do ogrodu przedszkolnego- - przestrzega zawartych umów dotyczących bezpieczeństwa / prawo do ochrony zdrowia

- Słuchanie opowiadań z serii „ Bezpieczny świat”:

* „Nieznajomy”             

* „ Tableteczki”

* „ Sam w domu”

Utrwalanie właściwych zachowań w kontaktach  z nieznajomymi sobie ludźmi: / prawo do życia bez przemocy

- nie wolno nawiązywać kontaktów z nieznajomymi sobie ludźmi,

- nie wolno wpuszczać nikogo do domu pod nieobecność rodziców

Przestrzeganie przed :

samowolnym zjadaniem tabletek, syropów i innych leków; / prawo do informacji

 

1. Zabawa matematyczna „ Winda”- osłuchiwanie się z nazwami różnych sklepów, określanie za pomocą liczebników porządkowych umiejscowienia sklepu w wieżowcu. / prawo do nauki

2. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku” Co jest w torbie na zakupy”- rozpoznawanie rzeczy po dotyku , określanie w jakim sklepie można go kupić. / prawo do nabywania umiejętności poprzez działanie

3. „ Nasz sklep” – zorganizowanie w sali kącika sklepowego- kształtowanie umiejętności praktycznych podczas zabawy w „Sklep” oraz stosowanie zwrotów grzecznościowych, wprowadzenie zapisu graficznego wyrazu „ sklep”. / prawo do zabawy

4. „ Zabawa dydaktyczna” Ważne słowa”- rozwijanie koncentracji uwagi, kojarzenie słów z kolorami.

5. Zabawa w łańcuszek słów „ Poszłam do sklepu i kupiłam…” – wzbogacanie słownika czynnego o nazwy różnych produktów , jakie można dostać w sklepie spożywczym.

6. Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego Pt. „ Sklep spożywczy” – utrwalenie sposobu robienia zakupów , odszukuje ilustracje produktów o których jest mowa w wierszu, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i uwaga. /

7. Zabawy z gazetami- rozwijanie sprawności manualnej palców rak i dłoni;/ prawo nabywania umiejętności poprzez działanie

8. Zadanie rysunkowe: „ Wszystkie kredki chcą rysować” taniec na kwadracie zygzakami- rozwijanie inwencji twórczej, rozwijanie sprawności manualnej palców rak i dłoni;

9. Utrwalanie poznany piosenek i wierszy.

10.Cw. w cięciu nożyczkami- rozwijanie techniki ciecia, koordynacji wzrokowo – ruchowej..

11. Zabawa „Prawda czy fałsz” -prawo do niewiedzy

12. Tworzenie gry matematycznej „ Droga do sklepu”- rozwijanie aktywności i pomysłowości dzieci , doskonalenie umiejętności liczenia, przeliczania. / prawo do zabawy, prawo do rozwoju

13. Zabawy z programem KIDSMART – „ Domek Milusi”- „Mały średni , duży”, „ budujemy domek myszki”- Rozpoznawanie i porównywanie różnych rozmiarów poszerzenie słownictwa o wyrazy związane z rozmiarami

- Karta pracy z pojęć matematycznych  „ Wyżej – niżej”, „Mały średni , duży’.  / prawo do nauki, prawo do rozwoju

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II i III TYDZIEŃ  „ŚWIĘTA TUŻ , TUŻ”

PODSTAWA PROGRAMOWA:

 

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych:

   1) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej ( stras się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych ) oraz w świecie dorosłych;

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania  ładu i porządku .

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

   1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym , fleksyjnym i składniowym.

   2 ) mówi płynnie , niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;

    3) uważnie słucha , pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawch;

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

   2 ) grupuje obiekty w sensowny sposób (…);

    3)stara się łączyć przyczynę ze skutkiem próbuje przewidzieć , co się może zdarzyć

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

   4) uczestniczy w zajęciach ruchowych , w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym (…) , w sali gimnastycznej.

7. Wychowanie przez sztukę- dziecko widzem i aktorem.

    1) wie jak należy zachować się na uroczystościach  (…)

8. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, , pląsy i taniec.

   1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru (…); chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie , w tańcach i muzykowaniu;

   3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych ( oraz innych przedmiotów),  a także  improwizuje ją ruchem;

9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.

   2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu ( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczna.

   1) liczy obiekty (…);

   3) ustala równoliczność dwóch zbiorów , a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

   3) dysponuje sprawnością rak oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa potrzebna do rysowania , wycinania (…);

   5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

   6) układa proste zdania , (…) , dzieli wyrazy na sylaby , wyodrębnia głoski w słowach prostej budowie fonetycznej;

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie , patriotyczne.

   3) wie, jakiej jest narodowości , ze mieszka w Polsce (…). .

 

CELE POŚREDNIE:

- zapoznawanie dzieci z  tradycjami  Świąt Bożego Narodzenia - opłatek, żłóbek, kolęda, św. Mikołaj, choinka;

- wspólne strojenie choinki w sali;

- słuchanie literatury dziecięcej, o tematyce świątecznej,

- śpiewanie i słuchanie kolęd, 

- wzbogacanie słownictwa czynnego wokół  tematyki;

- rozwijanie aktywności  plastycznej, ruchowej i słownej;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin