Wrzesień 2010 I i II tydzień „Jestem przedszkolakiem”
Podstawa programowa: Kształcenie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Cele pośrednie:
- integrowanie i komunikowanie się w grupie i poza nią poprzez odczuwanie akceptacji, szacunku, miłości, nawiązywanie kontaktów, z innymi dziećmi
- zapoznanie z pomieszczeniami przedszkola : sala, łazienka, szatnia
- nabywanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
- nabywanie umiejętności samoobsługowych: mycie rąk i twarzy
- rozwijanie sprawności manualnej – prowadzenie kredki po kartce
- wyrabianie nawyków wzajemnego powitania i pożegnania
- przyzwyczajanie dzieci do odpoczynku
- ostrożne zachowanie się w zabawie, nie wyrządzanie krzywdy innym kolegom
TEMAT
TRESCI PROGRAMOWE
CEL KSZTAŁCĄCY
CEL OPERACYJNY
UWAGI
1. Rozmowa połączona z działaniem „Nasze przedszkole”
- poznanie imion i nazwisk dzieci z grupy
- przestrzeganie ustalonych zasad i umów regulujących współżycie w grupie
-wzbogacanie słownictwa czynnego
- nabywanie umiejętności zwrotów grzecznościowych podczas obcowania z dorosłymi i rówieśnikami
- zna nazwę grupy
- potrafi się przedstawić
2. „Motylek” i „Bajka” – rozmowa na temat nazwy grupy i przedszkola
- mówienie o swoich potrzebach
- odpowiadanie na pytania
- dzielenie się swoimi przeżyciami
- zna nazwę swojej grupy i przedszkola
- ostrożnie i uważnie porusza się po sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych
- zna pomieszczenia przedszkolne: salę, łazienkę, szatnie- wyposażenie i funkcje tych pomieszczeń,
3. Rysowanie kredkami portretów kolegów i koleżanek
- podawanie swojego imienia i nazwiska
- określanie swoich cech fizycznych np. kolor oczu, włosów, wzrost, pleć, wiek
- określanie swoich ulubionych zajęć
-tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
- wzbogacanie słownictwa
-rozwijanie spostrzegawczości
- rozwijanie umiejętności słuchania poleceń ze zrozumieniem
- potrafi prawidłowo trzymać kredkę i pewnymi ruchami wykonywać prace
- stara się wykorzystać cała stronę kartki podczas rysowania
-potrafi się przedstawić i opowiedzieć o sobie
- utrwala imiona kolegów i koleżanek z grupy
4. Tworzenie regulaminu grupy
- stworzenie regulaminu grupy
- zna zasady bezpiecznego zachowania się w przedszkolu
5. Kalambury
- korzystanie z toalety
- uczestnictwo w zabawach polegających na porozumiewaniu się bez użycia słów
- wyrabianie nawyków higienicznych
- wie, że trzeba dbać o swój wygląd i czystość
- podejmuje próby odzwierciedlenia ruchem i gestem haseł gry
6. Dbamy o czystość naszego ciała - wizyta pielęgniarki
- odpowiadanie odpowiedzi na pytania
- chętnie poddaje się kontroli czystości przeprowadzanej przez pielęgniarkę
- odpowiada na pytania
7. Bawimy się razem
- uczestnictwo w zabawach zaproponowanych przez kolegów
- wymienianie i opisywanie zabaw w jaki można się wspólnie bawić
- wzbogacanie aktywności ruchowej
- poznanie nowych zabaw
- chętnie i grzecznie bawi się z kolegami w zaproponowane przez nich zabawy
- zna zabawy przeznaczone dla wietrzej grupy osób
- potrafi w zrozumiały sposób opisać swoją ulubioną zabawę z kolegami
8. Słuchanie opowiadania „Dwaj sąsiedzi”
- uważne słuchanie rozmówcy
-słuchanie opowiadania
-odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
- poprawnie odpowiada na pytania zadane do tekstu
- jest uprzejmy w stosunku do innych
Opowiadanie z „Bajarka opowiada. Zbiór baśni z całego świata” opracowała M. Niklewiczowa
Pozostała część dnia:
1. Zabawy kołowe ze śpiewem : „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi” – zapoznanie się nowa zabawą
2. Słuchanie opowiadań, wierszy, piosenek o tematyce dziecięcej – doskonalenie skupienia uwagi
3. Zabawy konstrukcyjne klockami – rozwijanie sprawności manualnej
4. Zapoznanie z ogrodem przedszkolnym i zabawy w ogrodzie, w piaskownicy – doskonalenie techniki ustawiania się w pary
5. Zabawy mające na celu poznanie części ciała i wskazanie ich – utrwalanie znajomości swojego ciała
6. Oglądanie książek – ćwiczenie spostrzegawczości
7. Zabawy swobodne – integrowanie się.
Wrzesień 2010 III i IV TYDZIEŃ „LUBIMY SIĘ BAWIĆ”
Podstawa programowa: Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu siebie i swojego otoczenia.
-wzbogacanie słownictwa czynnego związanego z tematyką,
-rozwijanie mowy i myślenia poprzez osłuchiwanie się z mową potoczną,
-rozbudzanie zainteresowań piosenką i zabawą z rówieśnikami,
-rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej,
-rozpoznawanie i nazywanie kolorów podstawowych,
-wdrażanie do zgodnego współżycia i działania w grupie.
TREŚCI PROGRAMOWE
CELE KSZTAŁCĄCE
CELE OPERACYJNE
1.”Moja ulubiona zabawka” kolorowanie wybranego obrazka kredkami świecowymi
-dostrzeganie otaczającego ans piękna
-nazywanie podstawowych barw
-rozwijanie sprawności manualnej palców rąk
-dokonuje samodzielnych wyborów rysunku z ulubiona zabawką,
-podejmuje próbę samodzielnego pokolorowania,
-zna podstawowe kolory.
2. Słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej „Mój samochód”
-uważne słuchanie rozmówcy
-słuchanie wiersza,
-odpowiadanie na pytania dotyczące utworu,
-rozwijanie pamięci odtwórczej
-wie jak można bawić się samochodzikiem,
-podejmuje próbę przeprowadzenia samochodu po wyznaczonym szlaku.
3.Słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Naprawiamy misia”
-wie, że o zabawki trzeba dbać,
-odtwarza za pomocą gestów i ruchu treść utworu
4. „Co słychać wokół nas”- ćwiczenia słuchowe...
flek