APiS
Wykłady:
Administracja publiczna jako dyscyplina naukowa – Zasób działań i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych, prowadzących na rzecz realizacji interesu publicznego przez różne organy, podmioty i instytucje na podstawie ustaw i określonych prawem norm.
Objaśnienie powyższej definicji:
· aspekt przedmiotowy – „działalność na rzecz realizowania interesu publicznego na podstawie ustaw”
· aspekt funkcjonalny – „zespół działań, czynności i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych odbywających się w przewidzianych prawem normach”
· aspekt podmiotowy – „różne organy i instytucje” (aspekt najczęściej podkreślany)
Interes publiczny – interpretacja prze różne podmioty i organy nie jest jednakowa. Jest to pole dopuszczalnej ingerencji ustawodawczej w stosunki społeczno-gospodarcze (ujęcie makro np. kształtowanie polityki finansowej państwa) oraz życie prywatne jednostek (ujęcie mikro np. aborcja, eutanazja)
Funkcje administracji publicznej:
· porządkowo-reglamentacyjna – wiodąca funkcja administracji; przejawia się w stosowaniu nakazów i zakazów o charakterze często politycznym oraz nadawanie zezwoleń odpowiadających określonym standardom, wg doktryny panującej władzy. Jej istotą jest to ustawodawca - wyposaża podmioty w instrumenty prawne, pozwalające przymusić obywatela do respektowania prawa.
· administracja świadcząca – jej istotą jest katalog usług publicznych świadczonych przez podmioty zakwalifikowane do procesu legislacyjnego (usługi o charakterze społecznym np kina wiejskie, o charakterze technicznym (np. wodociągi, komunikacja miejska):
a) powinna być realizowana najbliżej podmiotu prawa
b) koszty tych usług są bardzo zróżnicowane
c) bardzo różni petenci o różnym podziale aspiracji
· administracja jako właściciel – podmioty w systemie administracyjnym mają tytuł prawny do pewnych aspektów (składników) majątkowych
Propozycje bloków tematycznych (badawczych) z administracji:
a) diagnoza stanów istniejącego w obrębie systemu administracji publicznej
b) analiza problematyki celów i zadań publicznych
c) uwarunkowania działalności administracyjnej
d) problem organizacji i środków działania administracji publicznej
e) sfera skutków działania administracji publicznej
Źródła prawa administracyjnego:
· podstawowe formy aktów prawnych
· promulgacja prawa (sposób publikowania)
· przypomnienie procedury ustawodawczej
Konstytucja RP – ustawa zasadnicza; podstawowy akt prawotwórczy określający ustrój danego państwa ustalany współcześnie przez parlament i uchwalany drodze referendum, wyposażony w najwyższą moc prawną.
Cechy wyróżniające konstytucję na tle innych ustaw:
· szczególna treść tego aktu prawnego (całokształt zagadnień ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego państwa)
· szczególna forma przygotowania i uchwalenia tego aktu (projekt konstytucji jest przygotowywany przez komisję konstytucyjną). Zmiany w konstytucji są zatwierdzane w obrębie referendum konstytucyjnego.
· Szczególna forma wprowadzania zmian do konstytucji; wymagana jest minimalna ilość posłów na sali (co najmniej połowa) + odpowiedni próg głosów „za” np. 3/5.
· szczególna moc prawną konstytucji (akt o najwyższej mocy prawnej, wszystkie inne akty prawne muszą być zgodne z konstytucją)
Akty prawne:
- 22.07.1952 – Konstytucja Polskie Rzeczpospolitej Ludowej; ujednolicona wersja 16.02.1976.
- 2.04.1997 – Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej; miejsce promulgacji Dziennik Ustaw 88 pozycja 483. Przyjęta w referendum.
Konstytucja (składa się z 13 rozdziałów):
· preambuła
· rozdział 1 - „Rzeczpospolita”
· rozdział 2 - „Wolność, prawa i obowiązki człowieka i obywatela”
· rozdział 3 - „Źródła prawa”
· rozdział 4 - „Sejm i Senat”
· rozdział 5 - „Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej”
· rozdział 6 - „Rada Ministrów i administracja rządowa”
· rozdział 7 - „Samorząd terytorialny”
· rozdział 8 - „Sądy i trybunały”
· rozdział 9 - „Organy kontroli prawa”
· rozdział 10 - „Finanse publiczne”
· rozdział 11 - „Stany nadzwyczajne” (dotyczy kompetencji prezydenta)
· rozdział 12 - „Zmiana konstytucji”
· rozdział 13 - „Przepisy przejściowe i końcowe”
Projekt ustawy o zmianie konstytucji może wnieść”
- Prezydent RP
- Senat
- Posłowie (1/5)
Ustawę o zmianie konstytucji uchwala sejm większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy posłów oraz senat bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby senatu.
Zwykła większość – więcej „za” niż „przeciw”
Bezwzględna większość – 50% + 1
Kwalifikowana większość –
Ustawa jako akt prawotwórczy ogólnie i powszechnie obowiązujący uchwalany zazwyczaj przez parlament w trybie określonym konstytucyjnie.
Źródła prawa w krajach o ukształtowanej samorządności:
-najwyższe akty prawne poza konstytucją
Na określenie rzeczywistej roli ustawy w systemie źródeł prawa najistotniejszym wydaje się ustalenie jakie stosunki społeczne nie mogą być normalizowane przez sejm.
Rozporządzenie – akt prawny wydawany przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i poszczególnych ministrów na podstawie ustawy i w celu jej wykonania.
Warunkiem jej istnienia jest ścisłe sformułowanie w akcie ustawodawczym do unormowanie określonego uprawnienia przez określony organ w drodze rozporządzenia.
Dekret w mocy ustawy – akt normatywny wydawany wyłącznie pomiędzy posiedzeniami sejmu, nie jest uchwalany przez sejm. Istnieje obowiązek uchwalenia dekretu na najbliższym posiedzeniu sejmu.
Dekretami w mocy ustawy NIE można regulować:
- konstytucji
- ustawy o budżecie państwa
- planów społeczno-gospodarczych kraju
Uchwała – wyraz woli organu kolegialnego; treścią uchwały jest bardzo wiele zapisów o charakterze normatywnym wyrażające się np. w formie regulaminu pracy określonej instytucji lub apelu do obywateli
Zarządzenie – akt normatywny uchwalony na podstawie ustaw, w celu jej wykonania; wydawany przez organ jednoosobowy np. premiera
Promulgacja źródeł prawa:
1) „Dziennik Ustaw”:
· ustawa konstytucyjna
· inne ustawy
· oświadczenia rządowe
· rozporządzenia Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, poszczególnych ministrów
· rozporządzenia prezydenta RP (jeśli ustawa tak stanowi)
· jednolite teksty znowelizowanych ustaw i rozporządzeń
· wyroki Trybunału konstytucyjnego
2) „Monitor Polski”:
· uchwały sejmu i senatu
· obwieszczenia Państwowej Komisji Wyborczej - PKW
· zarządzenia prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, poszczególnych ministrów
· obwieszczenia Sądu Najwyższego
· postanowienia marszałka Sejmu
· postanowienia prezydenta RP
· porozumienia międzynarodowe
· obwieszczenia poszczególnych ministrów
· obwieszczenia prezesa GUS
· obwieszczenia prezesa NSA (Najwyższy Sąd Administracyjny)
· obwieszczenia Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (centralny organ administracyjny)
· komunikaty do PKW, prezesa GUS, Państwowej Agencji Atomistyki
(Jest tu jeden poważny brak. Nie ma przedstawienia procesu legislacyjnego a bardzo prawdopodobne jest, że to się pojawi na teście. Niestety, nawet Sawik nie jest Chuckiem Norrisem.)
Inicjatywa ustawodawcza:
· posłowie w licznie 15
· senat
· komisje sejmowe
· prezydent RP
· Rada Ministrów
· Grupa minimum 100 tyś obywateli
Akty pilne:
- na uch uchwalenie jest przeznaczone 14 dnia (a nie miesiąc)
- prezydent ma 7 dnia na zapoznanie się z ustawą (zamiast 21)
Sądowa kontrola Administracyjna:
1) Trybunał Konstytucyjny
2) Naczelny Sąd Administracyjny
TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY
Trybunał Konstytucyjny – organ władzy sądowniczej z siedzibą w Warszawie.
Kompetencje TK:
· orzeka w sprawie zgodności ustaw i umów międzynarodowych z konstytucją
· orzeka w sprawie zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi
· orzeka w sprawie zgodności przepisów państwowych wydawanych przez centralne organy państwowe z konstytucją, innymi ustawami oraz ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi
· orzeka w sprawie skarg konstytucyjnych
· Rozstrzyga kwestię sporów pomiędzy organami państwowymi
· Rozstrzyga o zgodności z konstytucją celów lub działalności partii politycznych
W skład trybunału konstytucyjnego wchodzi 15 sędziów o nieposzlakowanej opinii.
Przedstawia ich co najmniej 50 posłów, uchwała sejmu zapada bezwzględną większością głosów w obecności połowy ustawowego składu sejmu.
Organami TK jest prezes Trybunału Konstytucyjnego oraz ogólne zgromadzenia. Prezesa i wice prezesa powołuje prezydent RP, spośród dwóch kandydatów zgłoszonych przez zgromadzenie ogólne.
Skarga konstytucyjna - umocowana w ustawie o TK; podstawa prawna to artykuł 79 ust. zasadniczej rozdz. 2.
Elementy skargi konstytucyjnej:
· szeroki zakres podmiotowy - zarówno Polacy jak i obcokrajowcy przebywający na teranie Polski mogą ją złożyć jak również organizacje, stowarzyszenia, partie polityczne
· szeroki zakres przedmiotowy -skarga do TK może być wniesiona poprzez wszystkie prawa, wolności i obowiązki z wyjątkiem art. 56 dotyczącego prawa azylu
· warunkiem posłużenia się skargą jest naruszenie konkretnego konstytucyjnego prawa, wolności lub obowiązku danej jedności (nie może nieć charakteru abstrakcyjnego)
· może podnieść wyłącznie zarzut, że ostateczne orzeczenie organu administracyjnego zostało wydane na podstawie ustawy bądź innego aktu prawnego niezgodnego z konstytucją
Efekt procedury w sprawie skargi do TK:
Jeśli TK stwierdzi niekonstytutywność zaskarżanego aktu prawnego to jest wnioskowane o wznowienie postępowania administracyjnego z pominięciem tego aktu prawnego.
Termin wniesienia skargi konstytucyjnej do TK:
W ciągu 3 miesięcy od doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku (są to terminy zawite)
Kto może sporządzić skargę konstytucyjną:
Adwokat lub radca prawny, chyba, że skarżący jest sędzią, prokuratorem, notariuszem, bądź co najmniej doktorem habilitowanym w dziedzinie prawa. Oczekiwanie na adwokata lub radcę wstrzymuje upływ 3 miesięcy, w których można skargę złożyć.
Elementy składowe skargi konstytucyjnej:
· określić ustawy lub inne akty normatywne na podstawie, którego sąd lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o prawach, wolnościach i obowiązkach określonych w konstytucji RP
· wskazać jakie wolności prawa i obowiązki zdaniem skarżącego zostały naruszone
· uzasadnienie skargi z podaniem opisu stanu faktycznego
· podać wyrok, decyzję lub inne rozstrzygnięcie sądu lub organu administracji publicznej wraz z podaniem daty, doręczenia tych rozstrzygnięć, które to zostały podstawą zakwestionowania skarżonego aktu normatywnego.
Co skarga konstytucyjna musi zawierać:
1) Informacje ogólne:
· miejsce i datę sporządzenia skargi konstytucyjnej
· imię i nazwisko skarżącego (w wypadku osoby prawnej nazwę tej osoby oraz osoby upoważnione do reprezentowania na zewnątrz)
· adres skarżącego
· imię i nazwisko pełnomocnika skarżącego
· adres kancelarii oraz numer wpisu na listę adwokatów lub radców prawnych
2) Określenie przedmiotu skargi konstytucyjnej:
· dokładne określić zaskarżany akt normatywny ze wskazaniem określonego p...
Piffony