Cele RW z programu BAR:
· Dotykowe rozróżnianie i identyfikowanie form trójwymiarowych (brył) i ich cech podstawowych.
· Połączone wzrokowe i dotykowe identyfikowanie cech podstawowych i form trójwymiarowych zawartych w obiektach znajdujących się w otoczeniu.
· Wzrokowe identyfikowanie podstawowych cech i kształtów zawartych w różnych obiektach w otoczeniu.
· Połączenie wodzenia wzrokiem i dotykiem w celu zidentyfikowania figur dwuwymiarowych i ich cech podstawowych.
· Wzrokowe identyfikowanie kształtów dwuwymiarowych i ich cech pod¬stawowych.
· Identyfikowanie barw.
· Rozróżnianie i identyfikowanie stopnia jasności.
· Połączone wzrokowe i dotykowe identyfikowanie różnych typowych obiek¬tów w otoczeniu oraz ich kształtów i cech podstawowych.
· Wzrokowe identyfikowanie różnych typowych obiektów w otoczeniu na podstawie ich cech i kształtów.
· Wzrokowe identyfikowanie typowych obiektów w danym otoczeniu i ich funkcji.
· Połączone obwodzenie wzrokiem i dotykiem w celu zidentyfikowania obrazków przedstawiających obiekty znajdujące się w otoczeniu.
· Wzrokowe identyfikowanie obrazków, przedstawiających typowe znaj¬dujące się w otoczeniu obiekty, i ich funkcji.
· Opisywanie rodzaju i kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej.
· Dotykowe i wzrokowe identyfikowanie cyfr.
· Dotykowe i wzrokowe identyfikowanie liter alfabetu.
· Położenie znanych obiektów w stosunku do ucznia.
· Położenie obiektów w stosunku do innych obiektów.
· Pojęcie względnej odległości (Uczeń ma określać względną odległość obiektów od własnej osoby i od siebie wzajemnie oraz rozróżniać pojęcia "bliżej", "dalej", "najbliżej", "najdalej")
· Doskonalenie oceny względnej odległości.
· Wykorzystanie pojęcia znanej i spostrzeganej wielkości wzrokowej jako wskazówki percepcyjnej do określania odległości obiektów.
· Porównawcza ocena odległości z wykorzystaniem pojęcia nakładania się.
· Unikanie kontaktu podczas podchodzenia do stacjonarnego obiektu do¬celowego i omijanie go.
· Unikanie poruszających się obiektów.
· Unikanie kontaktu ze stacjonarnymi i ruchomymi przeszkodami.
· Wykorzystywanie wodzenia wzrokiem do ustalania, utrzymywania i od¬najdowania zgubionego kierunku marszu.
· Powrót do poprzedniego kierunku po zboczeniu w otwartej przestrzeni.
· Poruszanie się w dużych otwartych przestrzeniach.
· Relacja czas-odległość.
· Odnajdowanie i pokonywanie schodów.
· Wykrywanie i pokonywanie krawężników.
· Zmodyfikowana technika Brady'ego, służąca do oceny wysokości kra¬wężnika.
· Wykrywanie i pokonywanie zmian w podłożu.
· Rozmaite wskazówki ułatwiające ocenę odległości i głębi (Uczeń ma określać odległość obiektów w stosunku do własnej osoby i względem siebie nawzajem oraz identyfikować wskazówki sygnalizu¬jące obecność uskoków i zmian w podłożu w czasie poruszania się w różnych miejscach)
· Rozwijanie wzrokowego słownika obiektów występujących w różnych miejscach w otoczeniu i identyfikowanie ich funkcji.
· Powszechnie spotykane obiekty jako wzrokowe punkty orientacyjne.
· Poszukiwanie w otoczeniu punktów orientacyjnych jako wskazówek wzro¬kowych.
· Typowe znaki w otoczeniu: identyfikowanie i rozumienie.
· Rozszerzanie doświadczeń wzrokowych poprzez stykanie się z rozmai¬tymi pojęciami związanymi z otoczeniem fizycznym.
Różne inne cele RW (z MODELU PROGRAMU WSPOMAGANIA ROZWOJU WIDZENIA u DZIECI Z ZABURZENIAMI WIDZENIA):
· wzmacnianie reagowania na bodźce świetlne, lokalizowania i fiksowania wzroku na źródłach światła, poszukiwania źródeł światła w otoczeniu, przenoszenia spojrzenia w odpowiedzi na stymulację źródłami światła, rozróżnianie sytuacji ciemno – jasno.
· wzmacnianie reagowania na twarze, lokalizowania i fiksowania wzroku na twarzy, przyglądania się wewnętrznym elementom twarzy, naśladowania mimiki twarzy.
· prowokowanie dziecka do lokalizowania i fiksowania wzroku na różnych obiektach wzrokowych, prezentowanych w różnych obszarach pola widzenia i w różnych odległościach od oczu dziecka.
· prowokowanie dziecka do śledzenia (podążania wzrokiem) różnych obiektów wzrokowych we wszystkich kierunkach spojrzenia, prezentowanych w różnych obszarach pola widzenia i w różnych odległościach od oczu dziecka.
· prowokowanie dziecka do przenoszenia spojrzenia poprzez ruchy oczu na obiekty wzrokowe, prezentowane w różnych obszarach pola widzenia i w różnych odległościach od oczu dziecka.
· prowokowanie dziecka do zbieżnych ruchów oczu (konwergencji) w odpowiedzi na zbliżanie obiektów do oczu.
· prowokowanie dziecka do sięgania pod kontrolą wzroku po rozmaite obiekty wzrokowe prezentowane w różnych obszarach pola widzenia.
· prowokowanie dziecka do manipulowania obiektami i zabawy nimi z kontrolą wzroku.
· wzmacnianie umiejętności dziecka rozpoznawania konkretnych przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu
· wzmacnianie umiejętności rozpoznawania osób, przedmiotów i czynności przedstawionych na obrazkach.
· wzmacnianie umiejętności rozpoznawania brył geometrycznych
· wzmacnianie umiejętności rozróżniania i rozpoznawania barw
· wzmacnianie umiejętności składania obrazków z części
Inne:
- stymulowanie do patrzenia
- stymulowanie widzenia
- rozwijanie podstawowych sprawności wzrokowych, związanych
z kontrolowaniem ruchów gałek ocznych
- rozwijanie pojęć i pamięci wzrokowej
- rozwijanie wyższych sprawności wzrokowych.
Rozwijanie wyższych sprawności wzrokowych, m.in.
· - Identyfikowanie obiektów na obrazkach, etapy rozwijania umiejętności:
· 1. konkretny obiekt
· 2. fotografia tego obiektu
· 3. obrazek konturowy przedstawiający obiekt
· 4. obrazek kolorowy obiektu.
· Obrazki jednoelementowe
· Obrazki dwu - i trzyelementowe
· Obrazki złożone, wieloelementowe
· - Dobieranie obiektów do obiektów (pojęcie taki sam)
· - Dobieranie obrazków do obiektów
· - Dobieranie obrazków do obrazków
· - Dobieranie obiektów i obrazków wg określonych cech obiektów,
· np. kryterium funkcji – przybory do mycia, ubrania, zabawki
· - Historyjki obrazkowe – proste, złożone
· - Odnajdywanie szczegółów na obrazkach prostych i złożonych
· - Składanie obrazka z części
· - Dopełnianie wzrokowe – rozpoznawanie obrazka na podstawie widocznej tylko części obrazka (obiekt częściowo zasłonięty)
· - Rozróżnianie, rozpoznawanie i nazywanie kształtów przestrzennych
· i dwuwymiarowych (reprezentacji graficznych)
· - Rozróżnianie, rozpoznawanie i nazywanie barw
Rozwijanie podstawowych sprawności wzrokowych, związanych
z kontrolowaniem ruchów gałek ocznych:
- lokalizowania wzrokiem – czyli odszukiwania bodźca wzrokowego
- fiksacji – czyli umiejętności utrzymania spojrzenia na obiekcie wzrokowym przez co najmniej 3 sekundy,
- śledzenia – czyli umiejętności podążania wzrokiem za poruszającym się bodźcem wzrokowym,
- zbieżności – czyli zbieżnego ustawienia gałek ocznych podczas patrzenia na obiekty znajdujące się w bliskiej odległości,
- przenoszenia spojrzenia – czyli umiejętności przeniesienia fiksacji
z jednego bodźca na inny,
- przeszukiwania wzrokiem – czyli umiejętności przeszukiwania wzrokiem otoczenia w celu zlokalizowania określonego bodźca wzrokowego,
- wodzenia – obwodzenia wzrokiem, np. po konturach przedmiotu
a także akomodacji.
michasia22