Cele REHABILITACJI WIDZENIA do IPETu.doc

(40 KB) Pobierz
Cele RW z programu BAR:

Cele RW z programu BAR:

·         Dotykowe rozróżnianie i identyfikowanie form trójwymiarowych (brył) i ich cech podstawowych.

·         Połączone wzrokowe i dotykowe identyfikowanie cech podstawowych i form trójwymiarowych zawartych w obiektach znajdujących się w otoczeniu.

·         Wzrokowe identyfikowanie podstawowych cech i kształtów zawartych w różnych obiektach w otoczeniu.

·         Połączenie wodzenia wzrokiem i dotykiem w celu zidentyfikowania figur dwuwymiarowych i ich cech podstawowych.

·         Wzrokowe identyfikowanie kształtów dwuwymiarowych i ich cech pod¬stawowych.

·         Identyfikowanie barw.

·         Rozróżnianie i identyfikowanie stopnia jasności.

·         Połączone wzrokowe i dotykowe identyfikowanie różnych typowych obiek¬tów w otoczeniu oraz ich kształtów i cech podstawowych.

·         Wzrokowe identyfikowanie różnych typowych obiektów w otoczeniu na podstawie ich cech i kształtów.

·         Wzrokowe identyfikowanie typowych obiektów w danym otoczeniu i ich funkcji.

·         Połączone obwodzenie wzrokiem i dotykiem w celu zidentyfikowania obrazków przedstawiających obiekty znajdujące się w otoczeniu.

·         Wzrokowe identyfikowanie obrazków, przedstawiających typowe znaj¬dujące się w otoczeniu obiekty, i ich funkcji.

·         Opisywanie rodzaju i kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej.

·         Dotykowe i wzrokowe identyfikowanie cyfr.

·         Dotykowe i wzrokowe identyfikowanie liter alfabetu.

·         Położenie znanych obiektów w stosunku do ucznia.

·         Położenie obiektów w stosunku do innych obiektów.

·         Pojęcie względnej odległości (Uczeń ma określać względną odległość obiektów od własnej osoby i od siebie wzajemnie oraz rozróżniać pojęcia "bliżej", "dalej", "najbliżej", "najdalej")

·         Doskonalenie oceny względnej odległości.

·         Wykorzystanie pojęcia znanej i spostrzeganej wielkości wzrokowej jako wskazówki percepcyjnej do określania odległości obiektów.

·         Porównawcza ocena odległości z wykorzystaniem pojęcia nakładania się.

·         Unikanie kontaktu podczas podchodzenia do stacjonarnego obiektu do¬celowego i omijanie go.

·         Unikanie poruszających się obiektów.

·         Unikanie kontaktu ze stacjonarnymi i ruchomymi przeszkodami.

·         Wykorzystywanie wodzenia wzrokiem do ustalania, utrzymywania i od¬najdowania zgubionego kierunku marszu.

·         Powrót do poprzedniego kierunku po zboczeniu w otwartej przestrzeni.

·         Poruszanie się w dużych otwartych przestrzeniach.

·         Relacja czas-odległość.

·         Odnajdowanie i pokonywanie schodów.

·         Wykrywanie i pokonywanie krawężników.

·         Zmodyfikowana technika Brady'ego, służąca do oceny wysokości kra¬wężnika.

·         Wykrywanie i pokonywanie zmian w podłożu.

·         Rozmaite wskazówki ułatwiające ocenę odległości i głębi (Uczeń ma określać odległość obiektów w stosunku do własnej osoby i względem siebie nawzajem oraz identyfikować wskazówki sygnalizu¬jące obecność uskoków i zmian w podłożu w czasie poruszania się w różnych miejscach)

·         Rozwijanie wzrokowego słownika obiektów występujących w różnych miejscach w otoczeniu i identyfikowanie ich funkcji.

·         Powszechnie spotykane obiekty jako wzrokowe punkty orientacyjne.

·         Poszukiwanie w otoczeniu punktów orientacyjnych jako wskazówek wzro¬kowych.

·         Typowe znaki w otoczeniu: identyfikowanie i rozumienie.

·         Rozszerzanie doświadczeń wzrokowych poprzez stykanie się z rozmai¬tymi pojęciami związanymi z otoczeniem fizycznym.

 

Różne inne cele RW (z MODELU PROGRAMU WSPOMAGANIA ROZWOJU WIDZENIA u DZIECI Z ZABURZENIAMI WIDZENIA):

·         wzmacnianie reagowania na bodźce świetlne, lokalizowania i fiksowania wzroku na źródłach światła, poszukiwania źródeł światła w otoczeniu, przenoszenia spojrzenia w odpowiedzi na stymulację źródłami światła, rozróżnianie sytuacji ciemno – jasno.

·         wzmacnianie reagowania na twarze, lokalizowania i fiksowania wzroku na twarzy, przyglądania się wewnętrznym elementom twarzy, naśladowania mimiki twarzy.

·         prowokowanie dziecka do lokalizowania i fiksowania wzroku na różnych obiektach wzrokowych, prezentowanych w różnych obszarach pola widzenia i w różnych odległościach od oczu dziecka. 

·         prowokowanie dziecka do śledzenia (podążania wzrokiem) różnych obiektów wzrokowych we wszystkich kierunkach spojrzenia, prezentowanych w różnych obszarach pola widzenia i w różnych odległościach od oczu dziecka. 

·         prowokowanie dziecka do przenoszenia spojrzenia poprzez ruchy oczu na obiekty wzrokowe, prezentowane w różnych obszarach pola widzenia i w różnych odległościach od oczu dziecka.

·         prowokowanie dziecka do zbieżnych ruchów oczu (konwergencji) w odpowiedzi na zbliżanie obiektów do oczu.

·         prowokowanie dziecka do sięgania pod kontrolą wzroku po rozmaite obiekty wzrokowe prezentowane w różnych obszarach pola widzenia.

·         prowokowanie dziecka do manipulowania obiektami i zabawy nimi z kontrolą wzroku.

·         wzmacnianie umiejętności dziecka rozpoznawania konkretnych przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu

·         wzmacnianie umiejętności rozpoznawania osób, przedmiotów i czynności przedstawionych na obrazkach. 

·         wzmacnianie umiejętności rozpoznawania brył geometrycznych

·         wzmacnianie umiejętności rozróżniania i rozpoznawania barw  

·         wzmacnianie umiejętności składania obrazków z części

 

Inne:

-              stymulowanie do patrzenia

-              stymulowanie widzenia

-              rozwijanie podstawowych sprawności wzrokowych, związanych              

z kontrolowaniem ruchów gałek ocznych

-              rozwijanie pojęć i pamięci wzrokowej

-              rozwijanie wyższych sprawności wzrokowych.

Rozwijanie wyższych sprawności wzrokowych, m.in.

·         - Identyfikowanie obiektów na obrazkach, etapy rozwijania umiejętności:

·         1.              konkretny obiekt

·         2.              fotografia tego obiektu

·         3.              obrazek konturowy przedstawiający obiekt

·         4.              obrazek kolorowy obiektu.

·         Obrazki jednoelementowe

·         Obrazki dwu - i trzyelementowe

·         Obrazki złożone, wieloelementowe 

·         - Dobieranie obiektów do obiektów (pojęcie taki sam)

·         - Dobieranie obrazków do obiektów

·         - Dobieranie obrazków do obrazków

·         - Dobieranie obiektów i obrazków wg określonych cech obiektów,

·         np. kryterium funkcji – przybory do mycia, ubrania, zabawki

·         - Historyjki obrazkowe – proste, złożone

·         - Odnajdywanie szczegółów na obrazkach prostych i złożonych

·         - Składanie obrazka z części 

·         - Dopełnianie wzrokowe – rozpoznawanie obrazka na podstawie widocznej tylko części obrazka (obiekt częściowo zasłonięty) 

·         - Rozróżnianie, rozpoznawanie i nazywanie kształtów przestrzennych

·         i dwuwymiarowych (reprezentacji graficznych)

·         - Rozróżnianie, rozpoznawanie i nazywanie barw

Rozwijanie podstawowych sprawności wzrokowych, związanych

z kontrolowaniem ruchów gałek ocznych:

- lokalizowania wzrokiem – czyli odszukiwania bodźca wzrokowego  

- fiksacji – czyli umiejętności utrzymania spojrzenia na obiekcie wzrokowym przez co najmniej 3 sekundy,

- śledzenia – czyli umiejętności podążania wzrokiem za poruszającym się bodźcem wzrokowym,

- zbieżności – czyli zbieżnego ustawienia gałek ocznych podczas patrzenia na obiekty znajdujące się w bliskiej odległości,

- przenoszenia spojrzenia – czyli umiejętności przeniesienia fiksacji

z jednego bodźca na inny,

- przeszukiwania wzrokiem – czyli umiejętności przeszukiwania wzrokiem otoczenia w celu zlokalizowania określonego bodźca wzrokowego,

- wodzenia – obwodzenia wzrokiem, np. po konturach przedmiotu

a także akomodacji.  

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin