2008_lato.pdf

(1994 KB) Pobierz
kolejrz.indd
Zuch kolejarz
Materiały do programu
BEZPIECZNY
PRZEJAZD
1
139710835.053.png 139710835.064.png 139710835.075.png 139710835.086.png 139710835.001.png 139710835.004.png 139710835.005.png 139710835.006.png 139710835.007.png 139710835.008.png 139710835.009.png 139710835.010.png 139710835.011.png 139710835.012.png 139710835.013.png 139710835.014.png 139710835.015.png 139710835.016.png 139710835.017.png 139710835.018.png 139710835.019.png 139710835.020.png
Druhno drużynowa,
Druhu drużynowy !
Kim są zuchy?
ZUCHY to dzieci
w wieku 6–10 lat
Granatowy sznur, noszony przez
Ciebie na mundurze oznacza, że to
właśnie Ty jesteś tym, który jest
najważniejszym – bezpośrednim
wychowawcą dzieci. Pracując
z zuchami kształtujesz ich charakter
i postawy. Osobistym przykładem
pokazujesz, jak należy postępować
w życiu codziennym, jak radzić sobie
z problemami.
Charakterystyczną
formą aktywności
zuchów jest zabawa
w kogoś lub
w coś – realizowana
zespołowo przez
zdobywanie spraw-
ności oraz podczas
zbiórek pojedyn-
czych gromady.
Animatorem zaba-
wy jest wódz zucho-
wy – drużynowa/
drużynowy.
Otrzymujesz właśnie dzisiaj
materiał, który ma Ci w tym
pomóc. Opracowany w ramach
kampanii „Zatrzymaj się i żyj”,
pokazuje jak w sposób barwny
i ciekawy uczyć zuchy bezpiecznych
zachowań. W materiale tym
znajdziesz przykładowe pomysły
na zuchowe zbiórki i cykl kolejarz.
W bezpieczną podróż koleją
wyruszy z Wami ten oto mały
żółty słoń.
A więc w drogę
po przygodę!
Czuwaj!
Zespół Zuchowy WP GK ZHP
2
139710835.021.png 139710835.022.png 139710835.023.png 139710835.024.png 139710835.025.png 139710835.026.png 139710835.027.png 139710835.028.png 139710835.029.png 139710835.030.png 139710835.031.png 139710835.032.png 139710835.033.png 139710835.034.png 139710835.035.png 139710835.036.png
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już po raz czwarty
zorganizowała kampanię społeczną mającą na celu
zachowanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-
drogowych oraz kształtowanie świadomości społecznej
i w konsekwencji zachowanie życia i zdrowia osób —
kierowców, pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniach
dróg kołowych z liniami kolejowymi.
...Rozpędzony samochód wpada na
skrzyżowanie z torami kolejowymi, choć
z daleka widać błyski czerwonych świa-
teł, albo zgrabnym łukiem omija opusz-
czone rogatki. Piesi i rowerzyści unoszą
szlabany, aby wygodnie pokonać, czę-
sto wielotorowy, przejazd. Znak „Stop”
przed przejazdem niestrzeżonym trak-
towany jest wyłącznie jak „ozdobnik”.
I tylko medialne relacje z kolejnej trage-
dii trochę przygnębiają – znów ktoś nie
wróci do domu... – takie sceny zdarzają
się codziennie w całym kraju.
kolejowych przez dróż-
ników. Zastępują ich
automaty opuszcza-
jące rogatki, sygnały
świetlne i dźwiękowe,
czy wyraźne znaki
drogowe, które powinny
natychmiast zapalać czerwoną lampkę
w naszym mózgu – „tu jest niebezpiecz-
nie. Zahamuj, rozejrzyj się, bądź nieuf-
ny nawet przed przejazdem obsługiwa-
nym przez pracownika kolei”. Wszystko
może się zdarzyć i tylko kierowca, który
zawsze stosuje zasadę ograniczonego
zaufania będzie bezpieczny w każdej
sytuacji.
Statystyki są nieubłagane: 97%
wypadków na przejazdach kolejo-
wych powodują prowadzący pojazdy.
Podobnie nieubłagane są prawa fizyki:
samochód, mały czy duży nie ma
żadnych szans w spotkaniu z loko-
motywą, a kierowcy i pasażerowie
najczęściej nie przeżywają zderze-
nia. To właśnie chcemy wraz
z prowadzącymi akcję uświada-
miać powtarzając hasło „Zatrzy-
maj się i żyj”.
zaufania będzie bezpieczny w każdej
sytuacji.
motywą, a kierowcy i pasażerowie
samochód, mały czy duży nie ma
żadnych szans w spotkaniu z loko-
motywą, a kierowcy i pasażerowie
najczęściej nie przeżywają zderze-
nia. To właśnie chcemy wraz
z prowadzącymi akcję uświada-
miać powtarzając hasło „Zatrzy-
maj się i żyj”.
Trwałą tendencją
w krajach europejskich
czy Stanach Zjednoczo-
nych jest rezygnowanie
z obsługiwania przejazdów
Trwałą tendencją
w krajach europejskich
czy Stanach Zjednoczo-
nych jest rezygnowanie
z obsługiwania przejazdów
Statystyki są nieubłagane: 97%
wypadków na przejazdach kolejo-
wych powodują prowadzący pojazdy.
Podobnie nieubłagane są prawa fizyki:
samochód, mały czy duży nie ma
żadnych szans w spotkaniu z loko-
motywą, a kierowcy i pasażerowie
Statystyki są nieubłagane: 97%
zaufania będzie bezpieczny w każdej
motywą, a kierowcy i pasażerowie
139710835.037.png 139710835.038.png 139710835.039.png 139710835.040.png 139710835.041.png 139710835.042.png 139710835.043.png 139710835.044.png 139710835.045.png 139710835.046.png 139710835.047.png 139710835.048.png 139710835.049.png 139710835.050.png 139710835.051.png 139710835.052.png
Zasady poruszania się po drogach
1. W czasie wycieczki jej uczestnicy podpo-
rządkowują się rozkazom i zaleceniom pro-
wadzącego – wyznaczonego przez komen-
danta obozu.
2. Uczestnicy idą zwartą grupą w szyku po-
danym przez prowadzącego, maksymalnie
czwórkami, na przedzie grupy zawsze idzie
prowadzący wycieczkę, następnie najmłodsi
uczestnicy, którzy nadają tempo marszu po-
zostałym, kolumnę zamykają najstarsi uczest-
nicy wycieczki i jeden z instruktorów!
3. Kolumna porusza się prawą stroną jezdni
lub szosy jak najbliżej jej krawędzi, zajmując
nie więcej niż połowę szerokości drogi. Ma-
szerując małymi grupkami lub pojedynczo,
w przypadku gdy nie ma chodnika lub spe-
cjalnego miejsca przeznaczonego dla pie-
szych, idziemy lewą stroną drogi jeden za
drugim lub przy małym ruchu parami. W cza-
sie marszu należy zwracać uwagę na pojaz-
dy poruszające się po drodze lub szosie.
4. Piesi w wieku do 10 lat mogą iść w kolumnie
tylko dwójkami pod nadzorem co najmniej
jednej osoby pełnoletniej.
5. Nie wolno zatrzymywać się w miejscach,
gdzie utrudniona jest widoczność, np. na
zakrętach, za i przed wzniesieniem, które za-
słaniają widoczność maszerującym i kierow-
com.
6. Jeżeli przemarsz kolumny odbywa się przy
niedostatecznej widoczności (noc, silny
deszcz), pierwszy i ostatni z maszerujących
z lewej strony (od osi jezdni) są zobowiązani
nieść zapalone latarki:
– pierwszy – ze światłem białym, skierowa-
nym do przodu,
– ostatni – ze światłem czerwonym, skiero-
wanym do tyłu.
7. W miastach należy poruszać się zwartą gru-
pą po chodnikach lub innych szlakach prze-
znaczonych dla pieszych. Jezdnię przekra-
czamy jedynie w miejscach wyznaczonych
lub przewidzianych przepisami.
gdzie utrudniona jest widoczność, np. na
zakrętach, za i przed wzniesieniem, które za-
słaniają widoczność maszerującym i kierow-
com.
Nie wolno:
• odłączać się od grupy bez zezwole-
nia prowadzącego,
• maszerować po jezdni kolumnie
pieszych w czasie mgły, a kolumnie
pieszych do lat 10 w warunkach nie-
dostatecznej widoczności,
• prowadzić po jezdni kolumny pie-
szych przez osobę w wieku poniżej
Krąg Rady
KR
Piosenki i pląsy
PIP
Zuchowe znaki, zwyczaje,
Obrzędy, zwyczaje i tajemnice ZZZOIT
Gry i ćwiczenia
GIĆ
4
szych przez osobę w wieku poniżej
18 lat.
139710835.054.png 139710835.055.png 139710835.056.png 139710835.057.png 139710835.058.png 139710835.059.png 139710835.060.png 139710835.061.png 139710835.062.png 139710835.063.png 139710835.065.png 139710835.066.png 139710835.067.png 139710835.068.png 139710835.069.png 139710835.070.png 139710835.071.png 139710835.072.png 139710835.073.png 139710835.074.png 139710835.076.png 139710835.077.png 139710835.078.png 139710835.079.png 139710835.080.png 139710835.081.png 139710835.082.png 139710835.083.png 139710835.084.png 139710835.085.png 139710835.087.png 139710835.088.png 139710835.089.png 139710835.090.png 139710835.091.png
PRZECHODZIEŃ
1. Wiem, jak należy zachować się w drodze do szkoły i gdzie
można bezpiecznie przechodzić przez ulicę. Wiem, co to jest
zebra.
2. Rozpoznaję znaki drogowe, jakie są na drodze z mojego domu
do szkoły i w okolicach mojego miejsca zamieszkania. Wiem, co oznacza sygnalizacja
świetlna i dźwiękowa.
3. Nauczyłem młodsze dziecko zasad przechodzenia przez ulicę.
4. Wiem, jak oznaczona jest ścieżka rowerowa i kto może się po niej poruszać.
5. Potrafię zachować się w sytuacji, gdy widzę na ulicy wypadek, wiem, kogo należy poinfor-
mować o takim zdarzeniu.
6. Umiem poruszać się po drodze, na której nie ma chodnika. Wiem, co muszę mieć przy
sobie poruszając się po drodze po zmroku.
Uwagi
Zuch – Przechodzień bezpiecznie porusza się po drodze, wie, jak prawidłowo przechodzić
przez ulicę nie narażając własnego zdrowia i nie będąc zagrożeniem dla innych. Sprawność
kształtuje samodzielność, spostrzegawczość, jak również zdolność przewidywania i podpo-
rządkowywania się przepisom.
Zuchowi zdobywającym tę sprawność należy uświadomić, że poruszanie się po drogach
jest szczególnie niebezpieczne, a podczas przechodzenia przez ulicę, nawet przy zielonym
świetle, należy zachować szczególną ostrożność.
Zuch, który chce poszerzyć swoje umiejętności w tej dziedzinie można zaproponować spraw-
ność rowerzysty.
Temat: Niebezpieczna prędkość
1. Gawęda – Rozmowa z zuchami:
• Czy samochód może zatrzymać się w miejscu?
• A rower?
• Dlaczego żaden pojazd nie może zatrzymać się w miejscu?
• Co się dzieje od momentu kiedy kierowca zobaczy pieszego czy jakąś przeszkodę do zatrzyma-
nia pojazdu?
• Czy zatrzymanie pojazdu zawsze trwa tak samo długo?
Podsumowanie wypowiedzi zuchów:
• żaden pojazd nie może zatrzymać się w miejscu
• żeby zatrzymać pojazd kierowca musi zareagować i zahamować
• im szybciej pojazd jedzie, tym dłuższa jest droga zatrzymania i poważniejsze konsekwencje wy-
padku.
Drużynowy informuje dzieci, że w możliwie najlepszych warunkach przy prędkości jazdy 50 km/h kie-
rowca potrzebuje ok. 30 m, aby całkowicie zatrzymać pojazd. Zuchy wraz z drużynowym wycho-
5
1. Gawęda – Rozmowa z zuchami:
Podsumowanie wypowiedzi zuchów:
139710835.092.png 139710835.093.png 139710835.094.png 139710835.095.png 139710835.096.png 139710835.002.png 139710835.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin