PROGRAM ZAJĘĆ
KÓŁKA PLASTYCZNEGO
„KAŻDE DZIECKO TO POTRAFI”
DOROTA JABŁOŃSKA
PROGRAM ZAJĘĆ KÓŁKA PLASTYCZNEGO
Program „ Każde dziecko to potrafi” powstał z potrzeby urozmaicenia dzieciom czasu spędzanego po lekcjach w szkole, tak aby była ona miejscem atrakcyjnym dla uczniów.
Działalność plastyczna wywiera ogromny wpływ na rozwijanie umiejętności i wrażliwości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, na kształtowanie się osobowości ucznia. Dzieci żywe uspokajają się, uczą koncentracji i doprowadzania rozpoczętego zadania do końca, u dzieci nieśmiałych udany efekt pracy przyczynia się do umocnienia poczucia własnej wartości, u wszystkich uczniów rozwijają się praktyczne umiejętności i zmysł estetyczny.
Główne założenie mojego programu to rozwój harmonijnej, otwartej, zintegrowanej osobowości dziecka poprzez twórczą aktywację, budzenie nowych zainteresowań, kształtowanie wrażliwości estetycznej, odkrywanie własnych umiejętności i talentów, poszerzenie wiedzy fachowej, zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi oraz przygotowanie uczniów do świadomego odbioru sztuki.
Zajęcia plastyczne poprzez swoją różnorodność ( klejenie, lepienie, malowanie, wycinanie, projektowanie, składanie ) poprawiają sprawność manualną. Terapeutycznie wpływają na psychospołeczną sferę życia dziecka oraz na jakość wychowania.
CEL GŁÓWNY:
1. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów poprzez pobudzenie procesów percepcji wizualnej oraz działalności plastycznej w oparciu o konwencję metodyki aktywnej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
v Rozwijanie zmysłu estetycznego, wrażliwości i spostrzegawczości
v Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich emocjonalnych przeżyć za pomocą środków plastycznych
v Rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych
v Przygotowanie do uczestnictwa w życiu kulturalnym
v Rozwijanie motywacji do podejmowania aktywności twórczej
v Kształtowanie umiejętności poszanowania pomysłów i indywidualnej postawy wobec sztuki
v Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi i skupienia na danym zadaniu
v Kształtowanie umiejętności opracowania i ukończenia własnego projektu, połączonego z wykonywaniem kolejnych czynności oraz radzenia sobie z doborem narzędzi i materiałów
v Respektowanie organizacji pracy podczas zajęć
v Odkrywanie przyjemności z wyrażania samego siebie poprzez dzieło plastyczne
CELE OPERACYJNE:
UCZEŃ:
v Zna różnego rodzaju techniki plastyczne
v Potrafi zastosować poznane techniki w pracach plastycznych
v Zna i potrafi zastosować różnorodne materiały plastyczne
v Zachowuje logikę i proporcję kompozycji
v Wie, jak manipulować formą i kolorem oraz dostrzega związki pomiędzy nimi
v Potrafi łączyć ze sobą poszczególne techniki
v Zachowuje zgodność wypowiedzi plastycznej z tematem
v W twórczy sposób wykonuje pracę plastyczną
v Kształtuje zmysł obserwacji – rozumie i wykonuje polecania prowadzącego
v Czuje się odpowiedzialny za estetykę otoczenia
v Rozwija wyobraźnię i zmysł artystyczny
v Odczuwa potrzebę tworzenia
v Potrafi zaplanować swoją pracę
v Współdziała i integruje się z grupą podczas wspólnych zajęć
v Szanuje wytwory swojej pracy i pracy innych
v Zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami używanymi podczas pracy
v Utrzymuje porządek wokół siebie i porządkuje stanowisko pracy po jej zakończeniu
Procedury osiągania celów
Podstawową formą oceny ucznia podczas zajęć będzie jego zaangażowanie i celowa działalność plastyczna, a także coraz większy zasób wiedzy i doświadczeń, większa sprawność działań plastycznych, pełniejsza swoboda twórcza.
SPOSÓB ORGANIACJI ZAJĘĆ
FORMY PRACY:
Podczas zajęć przeważać będzie praca indywidualna, a niekiedy grupowa.
METODY PRACY:
Proponuję metodę uczenia się i wychowania poprzez działanie, przeżywanie, odkrywanie i przyswajanie.
Każde zajęcia poprzedzone są wystawą gotowych wzorów mającą na celu zapowiedź nowego tematu i zachęcenie dzieci do udziału w kolejnych zajęciach.
ETAPY REALIZACJI:
Program realizowany jest w trakcie sześciu spotkań, raz w tygodniu.
EWALUACJA PROGRAMU:
Celem ewaluacji jest sprawdzenie, w jakim stopniu umiejętności oraz wiedzę w zakresie poznania i zastosowania nowych technik plastycznych, środków, metod i form pracy był adekwatny do przyjętych celów.
Ewaluację przeprowadzę po każdych zajęciach poprzez symbole obrazkowe, rozmowy z dziećmi i obserwację ich podczas zajęć. O postępach w pracy dzieci i skuteczności programu będzie świadczyło również wyeksponowanie prac w szkole. Uczniowie wypełnią też krótką ankietę oceniającą zajęcia na kółku plastycznym.
Cel
Temat zajęć
Działanie
Metody
Formy
Termin
Materiały i narzędzia
Podpis
Uwagi
Poznanie nowej techniki, umiejętne zastosowanie w jednej pracy różnorodnych materiałów plastycznych.
„Kasztanowe witraże”
Projektowanie, wycinanie, klejenie
Instrukcja, pogadanka z wyjaśnieniem, pokaz
Indywidualna, zbiorowa
7 XI 2006.
Karton czarny, tęczowy, bibuła karbowana w kolorach: żółtym, białym, j. zielonym, pomarańczowym, bibuła transparentna brązowa, klej, nożyce, nożyk introligatorski
Współdziałanie i integrowanie się z grupą podczas wspólnych zajęć. Zachowanie logiki i proporcji kompozycji.
„ Jesienne obrazki”
Komponowanie, planowanie, wycinanie, przyklejanie, nakrapianie
Instruktaż, pokaz
Grupowa, indywidualna, zbiorowa,
14 XI 2006.
Kolorowy brystol, klej, nożyce, świece, kredki woskowe
Jedna z grup pracuje przy użyciu ognia ze świeczki – zwracam szczególną uwagę na bezpieczeństwo pracy
Manipulowanie formą i kolorem. Rozwijanie wyobraźni i pomysłu estetycznego
„ Figurlandia – orgiami z figur”
Wycinanie, manipulowanie, projektowanie, klejenie
21 XI 2006.
Kolorowy brystol, mozaika geometryczna, wycinanki, gazety, tektura falista, kolorowe nitki, klej, nożyce
Poznanie nowej techniki plastycznej. Racjonalne i oszczędne wykorzystanie materiału.
„ Ulepianki z papieru mache”
Lepienie, malowanie
Grupowa, indywidualna, zbiorowa
28 XI 2006.
Papier mache, małe słoiczki, kawałki tektury, wstążeczki, kolorowy brystol, akwarele, pędzle, klej
grudzien33