Mój Program Zajęć Kółka Plastycznego.doc

(100 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ KÓŁKA PLASTYCZNEGO



 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM ZAJĘĆ

KÓŁKA PLASTYCZNEGO

 

„KAŻDE DZIECKO TO POTRAFI”

 

                                                                      DOROTA JABŁOŃSKA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



PROGRAM ZAJĘĆ KÓŁKA PLASTYCZNEGO

 

              Program „ Każde dziecko to potrafi” powstał z potrzeby urozmaicenia dzieciom czasu spędzanego po lekcjach w szkole, tak aby była ona miejscem atrakcyjnym dla uczniów.

              Działalność plastyczna wywiera ogromny wpływ na rozwijanie umiejętności i wrażliwości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, na kształtowanie się osobowości ucznia. Dzieci żywe uspokajają się, uczą koncentracji i doprowadzania rozpoczętego zadania do końca, u dzieci nieśmiałych udany efekt pracy przyczynia się do umocnienia poczucia własnej wartości, u wszystkich uczniów rozwijają się praktyczne umiejętności i zmysł estetyczny.

              Główne założenie mojego programu  to  rozwój harmonijnej, otwartej, zintegrowanej osobowości dziecka poprzez twórczą aktywację, budzenie nowych zainteresowań, kształtowanie wrażliwości estetycznej, odkrywanie własnych umiejętności i talentów, poszerzenie wiedzy fachowej, zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi oraz przygotowanie uczniów do świadomego odbioru sztuki.

              Zajęcia plastyczne poprzez swoją różnorodność ( klejenie, lepienie, malowanie, wycinanie, projektowanie, składanie ) poprawiają sprawność manualną. Terapeutycznie wpływają na psychospołeczną sferę życia dziecka oraz na jakość wychowania.

 

CEL GŁÓWNY:

1.     Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów poprzez pobudzenie procesów percepcji wizualnej oraz działalności plastycznej w oparciu o konwencję metodyki aktywnej.

 

 



CELE SZCZEGÓŁOWE:

v    Rozwijanie zmysłu estetycznego, wrażliwości i spostrzegawczości

v    Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich emocjonalnych przeżyć za pomocą środków plastycznych

v    Rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych

v    Przygotowanie do uczestnictwa w życiu kulturalnym

v    Rozwijanie motywacji do podejmowania aktywności twórczej

v    Kształtowanie umiejętności poszanowania pomysłów i indywidualnej postawy wobec sztuki

v    Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi i skupienia na danym zadaniu

v    Kształtowanie umiejętności opracowania i ukończenia własnego projektu, połączonego z wykonywaniem kolejnych czynności oraz radzenia sobie z doborem narzędzi i materiałów

v    Respektowanie organizacji pracy podczas zajęć

v    Odkrywanie przyjemności z wyrażania samego siebie poprzez dzieło plastyczne

CELE OPERACYJNE:

UCZEŃ:

v    Zna różnego rodzaju techniki plastyczne

v    Potrafi zastosować poznane techniki w pracach plastycznych

v    Zna i potrafi zastosować różnorodne materiały plastyczne

v    Zachowuje logikę i proporcję kompozycji

v    Wie, jak manipulować formą i kolorem oraz dostrzega związki pomiędzy nimi

v    Potrafi łączyć ze sobą poszczególne techniki

v    Zachowuje zgodność wypowiedzi plastycznej z tematem

v    W twórczy sposób wykonuje pracę plastyczną

v    Kształtuje zmysł obserwacji – rozumie i wykonuje polecania prowadzącego

v    Czuje się odpowiedzialny za estetykę otoczenia

v    Rozwija wyobraźnię i zmysł artystyczny

v    Odczuwa potrzebę tworzenia

v    Potrafi zaplanować swoją pracę

v    Współdziała i integruje się z grupą podczas wspólnych zajęć

v   

Szanuje wytwory swojej pracy i pracy innych

v    Zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami używanymi podczas pracy

v    Utrzymuje porządek wokół siebie i porządkuje stanowisko pracy po jej zakończeniu

Procedury osiągania celów

Podstawową formą oceny ucznia podczas zajęć będzie jego zaangażowanie i celowa działalność plastyczna, a także coraz większy zasób wiedzy i doświadczeń, większa sprawność działań plastycznych, pełniejsza swoboda twórcza.

 

SPOSÓB ORGANIACJI ZAJĘĆ

FORMY PRACY:

Podczas zajęć przeważać będzie praca indywidualna, a niekiedy grupowa.

METODY PRACY:

Proponuję metodę uczenia się i wychowania poprzez działanie, przeżywanie, odkrywanie i przyswajanie.

Każde zajęcia poprzedzone są wystawą gotowych wzorów mającą na celu zapowiedź nowego tematu i zachęcenie dzieci do udziału w kolejnych zajęciach.

ETAPY REALIZACJI:

Program realizowany jest w trakcie sześciu spotkań, raz w tygodniu.

EWALUACJA PROGRAMU:

Celem ewaluacji jest sprawdzenie, w jakim stopniu umiejętności oraz wiedzę w zakresie poznania i zastosowania nowych technik plastycznych, środków, metod i form pracy był adekwatny do przyjętych celów.

              Ewaluację przeprowadzę po każdych zajęciach poprzez symbole obrazkowe, rozmowy z dziećmi i obserwację ich podczas zajęć. O postępach w pracy dzieci i skuteczności programu będzie świadczyło również wyeksponowanie prac w szkole. Uczniowie wypełnią też krótką ankietę oceniającą zajęcia na kółku plastycznym.

 

 

 

 


 

Cel

Temat zajęć

 

Działanie

Metody

Formy

Termin

Materiały     i narzędzia

Podpis

Uwagi

Poznanie nowej techniki, umiejętne zastosowanie w jednej pracy różnorodnych materiałów plastycznych.

 

„Kasztanowe witraże”

Projektowanie, wycinanie, klejenie

Instrukcja, pogadanka z wyjaśnieniem, pokaz

Indywidualna, zbiorowa

7 XI 2006.

Karton czarny, tęczowy, bibuła karbowana w kolorach: żółtym, białym, j. zielonym, pomarańczowym, bibuła transparentna brązowa, klej, nożyce, nożyk introligatorski

 

 

Współdziałanie i integrowanie się z grupą podczas wspólnych zajęć. Zachowanie logiki i proporcji kompozycji.

„ Jesienne obrazki”

Komponowanie, planowanie, wycinanie, przyklejanie, nakrapianie

Instruktaż,

pokaz

Grupowa, indywidualna, zbiorowa,

14 XI 2006.

Kolorowy brystol, klej, nożyce, świece, kredki woskowe

 

Jedna z grup pracuje przy użyciu ognia ze świeczki – zwracam szczególną uwagę na bezpieczeństwo pracy

Manipulowanie formą i kolorem. Rozwijanie wyobraźni i pomysłu estetycznego

„ Figurlandia – orgiami z figur”

Wycinanie, manipulowanie, projektowanie, klejenie

Instruktaż, pokaz

Indywidualna, zbiorowa

21 XI 2006.

Kolorowy brystol, mozaika geometryczna, wycinanki, gazety, tektura falista, kolorowe nitki, klej, nożyce

 

 

Poznanie nowej techniki plastycznej. Racjonalne i oszczędne wykorzystanie materiału.

„ Ulepianki z papieru mache”

Lepienie, malowanie

Instruktaż, pokaz

Grupowa, indywidualna, zbiorowa

28 XI 2006.

Papier mache, małe słoiczki, kawałki tektury, wstążeczki, kolorowy brystol, akwarele, pędzle, klej

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin