77.pod red. Nauk Haliny Brdulak i Tomasza Gołębiowskiego-Tra.pdf

(2137 KB) Pobierz
Wspólna Europa
działalności przedsiębiorstw
PRACA ZBIOROWA POD REDAKCJĄ NAUKOWĄ
HALINY BRDULAK I TOMASZA GOŁĘBIOWSKIEGO
Warszawa 2003
Difin
1021145045.010.png 1021145045.011.png 1021145045.012.png
8
Spis treści
10. Współzależność między różnorodnością kulturową
a zdolnością do generowania wiedzy i innowacyjnością
przedsiębiorstw międzynarodowych
prof. dr hab. Dorota Simpson, Uniwersytet Gdański, Instytut Handlu Zagranicznego . 378
11. Wpływ zarządzania wiedzą na innowacyjność
przedsiębiorstwa
prof. dr hab. Elżbieta Skrzypek, UMCS Lublin, Instytut Zarządzania i Marketingu 394
12. Zarządzanie wiedzą i innowacją w organizacji badawczej
prof dr hab. Alicja Sosnowska, Szkota Główna Handlowa, Katedra Zarządzania
Innowacjami
413
13. Poszukiwanie kulturowych korzeni innowacyjności w świetle
międzynarodowych badań wzorów kultur organizacyjnych
dr Łukasz Sulkowski, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania
w Łodzi
420
14. Innowacyjność w przedsiębiorstwach opartych na wiedzy
dr Dorota Teneta-Skwiercz, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Katedra
Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstwa
432
IV. ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW —
CZYNNIKI INNOWACYJNOŚCI
441
1. Sieć dostaw a strategia firmy
prof. dr hab. Marek Ciesielski, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Katedra
Logistyki i Transportu
443
2. Innowacyjność przedsiębiorstw pasażerskiego transportu
zbiorowego
dr Bożena Grad, Politechnika Radomska, Zakład Logistyki i Marketingu
456
3. Innowacyjność jako źródło poprawy konkurencyjności
przedsiębiorstw lotniczych
prof dr hab. Elżbieta Marciszewska, Szkoła Główna Handlowa, Katedra
Transportu
472
4. Konkurencyjność przedsiębiorstw sprywatyzowanych
ze szczególnym uwzględnieniem logistyki
dr inż. Zbigniew Pastuszak, Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
i Podstaw Techniki, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie .
482
5. Innowacje w zarządzaniu dystrybucją jako źródło
konkurencyjności przedsiębiorstw^
prof. dr hab. Maria Słowińska, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu,
Katedra Przedsiębiorstw Handlowych
498
1021145045.013.png 1021145045.001.png 1021145045.002.png 1021145045.003.png 1021145045.004.png 1021145045.005.png 1021145045.006.png 1021145045.007.png
Spis treści
6. E-sourcing jako metoda usprawnienia przebiegu procesu
zaopatrzeniowego przedsiębiorstwa
mgr Ewa Żbikowska, mgr Michał Mazur, Aleksandra Szumlicz, Tomasz Strzelczyk,
Krzysztof Stępień, Studenckie Koło Naukowe Logistyki i Zarządzania Informacją
przy Zakładzie Transportu Międzynarodowego i Logistyki Szkoły Głównej
Handlowej.
Opiekunem
Koła
jest
mgr
Ewa
Żbikowska
512
7. Od innowacji w sferze zakupów do zintegrowanych sieci dostaw
prof. dr hab. Jarosław Witkowski, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu,
Wydział Gospodarki Regionalnej i Turystyki w Jeleniej Górze,
Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki
521
1021145045.008.png
 
1
Sieć dostaw a strategia firmy
Marek Ciesielski
Firmy wchodzą ze sobą w coraz to bardziej ścisłe związki, wzrasta wciąż
liczba sieci gospodarczych, w których rozwija się współpraca w różnych
dziedzinach działalności gospodarczej. Obok konkurencji firm pojawia się
konkurencja sieci. Dominującym rodzajem sieci gospodarczych są sieci do-
staw. Zintegrowane zarządzanie sieciami dostaw jest już dziś oczywistym
sposobem prowadzenia działalności gospodarczej. Postęp w integracji sieci
dostaw jest determinowany przede wszystkim rozwojem technik informa-
cyjnych i upowszechnianiem się orientacji logistycznej w zarządzaniu.
Orientacja logistyczna — zespolona z koncepcją łańcucha wartości — wska-
zuje na możliwości tkwiące w powiązaniu firmy z jej klientami i dostawcami.
Z kolei orientacja marketingowa narzuca zasadę, iż to klienci zapoczątkowują
decyzje podejmowane w sieci.
Pojęcie sieci dostaw nie jest jednoznaczne. Można wyróżnić następujące
znaczenia tego terminu:
1. Sieć dostaw jako sieć logistyczna, czyli grupa firm współpracujących
ściśle w obszarze logistyki (zapasy, przewozy, informacja). W tym zna-
czeniu używa się też określenia „łańcuch dostaw", chociaż—jak się wydaje
— lepiej byłoby zachować słowo „łańcuch" dla oznaczenia następują-
cych kolejno po sobie czynności logistycznych lub operacji (czynności
logistycznych i produkcyjnych).
2. Sieć dostaw jako sieć logistyczno-produkcyjna. W tym znaczeniu używa
się też określenia „łańcuch podaży". Ta koncepcja sieci dostaw wiąże się
z bardzo przydatnym w analizie zjawisk gospodarczych i —jak się wydaje
444 Marek Ciesielski
— w zarządzaniu strategicznym sposobem ujęcia działalności gospodar-
czej, w którym wyróżnia się: opracowywanie wyrobów, stosunki z klien-
tami i zarządzanie łańcuchem podaży. „Opracowywanie wyrobów wy-
znacza zakres działalności firmy i jej rynki. Określa ono również jej
klientów i ich potencjalne stosunki z firmą. Stosunki te wpływają na kie-
runek i intensywność opracowywania wyrobów. Od nich zależy, jak
przebiega dystrybucja wyrobów i jak spełniane są wymagania klientów.
Opracowywanie wyrobów i stosunki z klientem łącznie wyznaczają wy-
magania dotyczące podaży materiałów, produkcji i fizycznych powiązań
z klientem. Łańcuch podaży z kolei wywiera wpływ na opracowywanie
wyrobów poprzez możliwości i zdolności produkcyjne oraz dystrybucję.
Łańcuch podaży warunkuje również stosunki z klientem za pośrednic-
twem sprawności i skuteczności podejmowanych działań praktycznych
i ich skuteczności" 1 . Oczywiście tych obszarów nie można całkowicie od
siebie oddzielić (ilustruje to rys. 1).
Rysunek 1. Trzy główne procesy w prowadzeniu działalności gospodarczej
Źródło: P.B. Schary, T. Skjott-Larsen: op. cit., s. 13.
3. Sieć dostaw jako sieć firm współpracujących także w innych obszarach
niż operacje (produkcja i logistyka). Wówczas zarządzanie sieciami dostaw
określa się jako integrację kluczowych procesów od ostatecznego odbiorcy
poprzez dostawców dla dodania wartości do produktów, usług i informacji
(dla klientów i właścicieli firmy) 2 . Przykładowy schemat takich procesów
1 P.B. Sachary, T. Skjott-Larsen, Zarządzanie globalnym łańcuchem podaży, PWN, Warszawa 2002, s. 15.
2 K.L. Croxton, S.J. Garcia-Dastuque, D.M. Lambert, D.S. Rogers, The Supply Chain Management
Process, International Journal of Logistics Management 2001, nr 2, s. 13.
1021145045.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin