czym_jest_buddyzm_theravada.pdf

(233 KB) Pobierz
79348252 UNPDF
79348252.001.png
Czym jest buddyzm Theravada?
John Bullitt
Theravada (wymowa — mniej więcej — "terra-WA-da"), "Doktryna Starszych", jest szkołą
buddyzmu, która czerpie swoje duchowe inspiracje z Tipitaki lub kanonu palijskiego, która
zawiera, powszechnym zdaniem uczniów, najwcześniejsze zapiski nauczania Buddhy. Przez
wiele stuleci Theravada była dominującą religią kontynentalnej części Azji Południowo-
Wschodniej (Tajlandia, Birma, Kambodża, Laos) i Sri Lanki. Dziś liczba wyznawców
Theravady na świecie przekracza 100 milionów. Przez ostatnie kilka dekad Theravada
zaczęła zakorzeniać się na zachodzie.
Wiele odłamów buddyzmu, jedna Dhamma-vinaya
Buddha — "Przebudzony" — nazwał założoną przez siebie religię Dhamma-vinaya —
"doktryna i dyscyplina". Aby zapewnić strukturę społeczną, wspomagającą praktykę
Dhamma-vinaya (lub w skrócie Dhamma [sanskryt: Dharma]), oraz by zabezpieczyć te nauki
dla potomności, Buddha założył zakon bhikkhu (mnichów) i bhikkhuni (mniszek) — Sanghę
— która kontynuuje po dziś dzień przekazywanie nauk kolejnym pokoleniom zarówno
zakonników jak i świeckich.
W miarę jak Dhamma rozprzestrzeniała się na terenie Indii, po odejściu Buddhy, pojawiły się
odmienne interpretacje pierwotnych nauk, które doprowadziły do rozłamu Sanghi i
pojawienia się osiemnastu różnych stronnictw buddyzmu. Jedna
z tych szkół dała w końcu początek reformatorskiemu ruchowi, który nazwał sam siebie
Mahayana ("Większy Wóz"), i
odnosił się ubliżająco do innych szkół mianem Hinayana ("Mniejszy Wóz"). To co dziś
nazywamy Theravadą, jest jedyną z ocalałych wczesnych nie-mahayanistycznych szkół.5
Aby uniknąć pejoratywnego tonu implikowanego przez terminy Hinayana
i Mahayana, powszechnie używa się dziś bardziej neutralnego języka, by odróżniać te dwie
główne gałęzie buddyzmu. Ponieważ historycznie Theravada zdominowała południową
Azję, jest czasem nazywana buddyzmem "południowym", podczas gdy Mahayana, która
migrowała ku północy z Indii do Chin, Tybetu, Japonii i Korei, znana jest jako buddyzm
"północny".
Pali: Język buddyzmu Theravada
Językiem kanonicznych tekstów Theravady jest pali (dosł. "tekst"), który oparty jest na
dialekcie języka środkowo indo-aryjskiego, którym prawdopodobnie posługiwano się w
centralnych Indiach za czasów Buddhy. Czcigodny Ananda, kuzyn
Buddhy i bliski towarzysz, zapamiętał jego kazania (sutty) i w ten sposób stał się żywą
skarbnicą tych nauk. Wkrótce po
śmierci Buddhy (około 480 p.n.e.), pięciuset najstarszych mnichów — wraz z Anandą —
zebrało się aby wyrecytować i zweryfikować wszystkie kazania, które usłyszeli podczas
czterdziestu pięciu lat nauczania Buddhy. Większość z tych kazań
rozpoczyna zdanie "Evam me suttam" — "Tak słyszałem".
Po śmierci Buddhy, jego nauki przekazywano ustnie społeczności zakonnej, zgodnie ze starą
indyjską tradycją datowaną na długo przed Buddhą. Do 250 roku p.n.e. Sangha
systematycznie zbierała i porządkowała te nauki w trzy rozdziały: Vinaya
Pitaka ("kosz dyscypliny" — teksty dotyczące reguł i zwyczajów Sanghi), Sutta Pitaka ("kosz
rozpraw" — kazania i wypowiedzi Buddhy i jego bliskich uczniów) oraz Abhidhamma Pitaka
("kosz szczególnej/wyższej doktryny" — szczegółowe psycho-filozoficzne analizy Dhammy).
Razem te trzy znane są jako Tipitaka, "trzy kosze". W trzecim wieku p.n.e. lankijscy mnisi,
zaczęli opracowywać wyczerpujące komentarze do Tipitaki, które na początku piątego
wieku n.e. zostały zestawione i przetłumaczone na pali. Tipitaka wraz z post-kanonicznymi
tekstami (komentarze, kroniki, itd.) stanowią razem kompletny zbiór klasycznej literatury
Theravady.
Pierwotnie pali był językiem mówionym pozbawionym alfabetu. Do około 100 p.n.e. gdy
Tipitaka została po raz pierwszy utrwalona w piśmie przez lankijskich mnichów, którzy
zapisali pali fonetycznie w postaci wczesnego pisma brahmi.
Od tego czasu dokonano transliteracji Tipitaki na wiele różnych alfabetów (Devanagari,
tajski, birmański, romański, cyrylica, żeby wymienić tylko kilka). Mimo, że angielskich
tłumaczeń najbardziej popularnych tekstów Tipitaki jest pod dostatkiem, to wielu uczniów
Theravady odkrywa, że nauka języka pali — nawet niewielka — wspaniale pogłębia ich
rozumienie i docenienie nauk Buddhy.
Nikt nie może udowodnić, że Tipitaka zawiera jakiekolwiek ze słów wypowiedzianych przez
historycznego Buddhę. Praktykujący buddyści nigdy nie widzieli w tym problemu. W
przeciwieństwie do świętych pism wielu wielkich światowych religii, Tipitaka nie jest
uważana za dobrą nowinę, bezsporne świadectwo boskiej prawdy, objawionej przez proroka,
przyjmowanej wyłącznie na wiarę. Zamiast tego jej nauczanie jest przeznaczone do własnej
oceny, do przełożenia na praktykę we własnym życiu, aby każdy mógł osobiście ocenić, czy
rzeczywiście przyniosły obiecany rezultat. To prawda, na którą wskazują słowa Tipitaki,
ostatecznie się liczy, nie słowa same w sobie. Mimo to, badacze będą kontynuować debaty na
temat autorstwa stron Tipitaki (tracąc w ten sposób całkowicie sedno tych nauk), a ona
będzie dalej cicho służyła — jak to miało miejsce przez stulecia — jako niezbędny
przewodnik dla milionów wyznawców w ich poszukiwaniu Przebudzenia.
Krótkie podsumowanie nauk Buddhy
Cztery Szlachetne prawdy
Na krótko po swoim przebudzeniu Buddha wygłosił swoje pierwsze kazanie, w którym to
wyłożył podstawowy szkielet, na którym oparł swoje późniejsze nauczanie. Ten szkielet
składał się z Czterech Szlachetnych Prawd, czterech podstawowych praw natury (Dhamma),
które wyłoniły się ze skrajnie szczerej i wnikliwej oceny ludzkiego stanu. Buddha nauczał
tych prawd nie jako metafizycznych teorii, czy prawd wiary, lecz jako kategorii, w które
powinniśmy ująć nasze bezpośrednie doświadczenie w taki sposób, który przyczyni się do
Przebudzenia:
Dukkha: cierpienie, niezaspokojenie, niezadowolenie, stres;
Przyczyna dukkhi: przyczyną tego braku satysfakcji jest pragnienie (tanha) zmysłowości,
stanów stawania się i stanów braku stawania się;
Wstrzymanie dukkhi: porzucenie tego pragnienia;
Ścieżka praktyki prowadząca do wstrzymania dukkhi: Szlachetna Ośmiostopniowa Ścieżka
właściwego postrzegania, właściwego postanowienia, właściwej mowy, właściwego
działania, właściwego źródła utrzymania, właściwego wysiłku, właściwej uważności i
właściwej koncentracji.
Z powodu naszej niewiedzy (avijja) tych Czterech Szlachetnych Praw, z powodu naszego
braku doświadczenia w ujmowaniu świata w ich terminach, pozostajemy związani z
samsarą, męczącym cyklem narodzin, starzenia, choroby, śmierci i ponownych narodzin.
Pragnienie pcha ten proces naprzód, od jednej chwili do następnej poprzez bieg
niezliczonych żyć, zgodnie z kammą (Skt. karma), uniwersalnym prawem przyczyny i
skutku. Zgodnie z tym niezmiennym prawem każdy czyn, który popełniamy w obecnej
chwili – czy to ciałem, mową, lub umysłem – ostatecznie przyniesie owoc; działania
nieumiejętne i szkodliwe przyniosą nieszczęście; z działań umiejętnych wyniknie
ostatecznie szczęście. Tak długo jak
będziemy ignorować te zasady, pozostaniemy skazani na bezcelową egzystencję; w jednej
chwili w szczęściu, w następnej w rozpaczy; ciesząc się raz życiem w niebie, raz w piekle.
Buddha odkrył, że uzyskanie uwolnienia od samsary wymaga przydzielenia każdej ze
Szlachetnych Prawd specyficznego zadania: pierwsza Szlachetna Prawda jest do
zrozumienia; druga do porzucenia; trzecia do zrealizowania; czwarta do rozwinięcia.
Całkowite zrealizowanie trzeciej szlachetnej prawdy toruje drogę do Przebudzenia: końca
niewiedzy, pragnienia, cierpienia i kammy samej w sobie; bezpośredniego przeniknięcia do
niedoścignionej wolności i najwyższego szczęścia, które jest ostatecznym celem wszystkich
nauk Buddhy; Nieuwarunkowania, Bezśmiertelności, Niespętania — Nibbany (Skt. Nirvana).
Ośmiostopniowa droga i praktyka Dhammy
Ponieważ korzenie niewiedzy są szeroko splecione ze strukturą psychiki, nieprzebudzony
umysł potrafi okłamywać sam siebie z zapierającą dech w piersiach pomysłowością. Dlatego
też rozwiązanie wymaga czegoś więcej niż tylko bycie miłym, kochającym i uważnym w
danej chwili. Praktykujący musi wyposażyć się w wiedzę jak używać narzędzi aby go
przechytrzyć, przetrwać i ostatecznie wykorzenić te niekorzystne tendencje umysłu. Na
przykład ćwiczenie szczodrości (dana) ogranicza charakterystyczne skłonności serca w
kierunku pragnienia i uczy wiele na temat motywacji i rezultatów umiejętnego działania.
Ćwiczenie prawości (sila) chroni przed zboczeniem na ścieżkę ranienia. Kultywacja dobrej
woli (metta) pomaga wyzbyć się zdradliwego uchwytu złości. Dziesięć rozważań oferuje
drogę do załagodzenia wątpliwości, znoszenia z opanowaniem fizycznego bólu,
utrzymywania zdrowego poczucia samo-poszanowania, pokonania lenistwa i
samozadowolenia, oraz powstrzymania się przed niepohamowanym pożądaniem. Jest też
wiele innych umiejętności do nauczenia.
Dobre cechy powstające i dojrzewające z tych praktyk nie tylko łagodzą drogę podróży do
Nibbany; z biegiem czasu przekształcają praktykującego w bardziej wspaniałomyślnego,
kochającego, współczującego, spokojnego i jasno myślącego członka społeczeństwa.
Indywidualna szczera pogoń za Przebudzeniem jest zatem bezcennym i ponadczasowym
darem dla świata, który desperacko potrzebuje pomocy.
Wnikliwość (pañña)
Ośmiostopniowa ścieżka jest najlepiej rozumiana jako zbiór osobistych stale rozwijanych
cech, a nie jako sekwencja stopni na drodze rozwoju. Rozwój właściwego postrzegania i
właściwego postanowienia (czynniki klasycznie utożsamiane z mądrością i wnikliwością)
ułatwia rozwój właściwej mowy, działania i środków utrzymania (czynniki utożsamiane z
prawością). Prawość rozwija się tak samo jak czynniki identyfikowane z koncentracją
(właściwy wysiłek, świadomość i skupienie). Podobnie jak dojrzewa skupienie, ewoluuje
wnikliwość na coraz to głębszy poziom. Tak zatem proces ten postępuje: rozwój jednego
czynnika sprzyja rozwijaniu następnego, podnosząc praktykującego wyżej na spirali
duchowej dojrzałości, która ostatecznie osiąga punkt końcowy w Przebudzeniu.
Długa droga do przebudzenia rozpoczyna się na poważnie wraz z pierwszymi próbami
właściwego postrzegania - wnikliwość z jaką rozpoznaje się wiarygodność Szlachetnych
Prawd i zasady kammy. Zaczynamy widzieć, że nasza szczęśliwa przyszłość nie jest ani
przeznaczona przez los, ani pozostawiona kaprysom boskiego istnienia czy też przypadku.
Odpowiedzialność za nasze szczęście spoczywa na naszych własnych barkach. Widząc to
nasze duchowe cele stają się nagle jasne: porzucić nawykowe i niezręczne tendencje umysłu
na korzyść tych zręcznych. W miarę jak to właściwe postanowienie umacnia się, robi to
również szczera chęć moralnego życia, troskliwego wyboru własnego działania.
W tym miejscu wielu wyznawców zobowiązuje się wewnętrznie, aby przyjąć nauki Buddhy
do serca, by stać się "buddystą" poprzez szukanie schronienia w Potrójnym Klejnocie:
Buddzie (zarówno ten znany historii jak i nasz własny wrodzony potencjał do
Przebudzenia), Dhammie (zarówno nauki Buddhy jak i ostateczna Prawda, którą wskazują),
oraz Sandze (niezłomny klasztorny przekaz, który ocalił nauki Buddhy począwszy od jego
czasów oraz ci wszyscy, którzy osiągnęli jakiś stopień Przebudzenia). Stojąc twardo na ziemi
i z pomocą przyjaciela lub nauczyciela (kalyanamitta) wskazującego drogę, jest się
odpowiednio wyposażonym do podążania śladami pozostawionymi przez samego Buddhę.
Cnota (sila)
Właściwe postrzeganie i postanowienie dojrzewa poprzez rozwój czynników ścieżki
związanych z sila, lub cnotą - mianowicie właściwą mową, działaniem i sposobem
utrzymania. Są one skondensowane w bardzo praktyczną formę pięciu wskazań,
podstawowego kodeksu postępowania etycznego, pod którym podpisuje się każdy
praktykujący buddysta: powstrzymanie sie od zabijania, kradzieży, złego prowadzenia się
seksualnego, kłamstwa i stosowania środków odurzających. Nawet złożony kodeks 227 zasad
mnichów i 311 zasad mniszek w rdzeniu zawiera te pięć podstawowych wskazań.
Skupienie (samadhi)
Uzyskawszy oparcie w oczyszczeniu naszych własnych zachowań, poprzez praktykowanie
sila, dano istotną podstawą do sięgnięcia po bardziej wyrafinowane i przekształcające
aspekty ścieżki: medytację i rozwój samadhi lub koncentracji. Jest to szczegółowo opisane w
trzech ostatnich czynnikach ścieżki: właściwy wysiłek, przez który uczy się jak odróżnić
zręczne cechy umysłu od tych niezręcznych; właściwa uważność, przez którą uczy się
utrzymywać uwagę nieprzerwanie ugruntowaną w obecnej chwili doświadczenia; właściwa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin