opis_techniczny.doc

(54 KB) Pobierz
Politechnika Warszawska





Politechnika Warszawska

Wydział Budownictwa Mechaniki i Petrochemii

Instytut Budownictwa



Kierunek studiów: Budownictwo

Rok III  Sem. VI

 

 

 

 

 

 

Budownictwo komunikacyjne

 

Projekt przebudowy układu komunikacyjnego osiedla mieszkaniowego na odcinku od km 0+00 do km 1+83,6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawdził:              Wykonał:

dr inż. Roman Jaskulski              Marek Kowalczyk

 

 

 



Płock 2007 r.

Spis treści

1.     Opis techniczny

2.     Rysunki

Rys. nr 1.              Plan sytuacyjny

Rys. nr 2.              Plansza kolizji z urządzeniami infrastruktury komunikacyjnej i innymi przeszkodami

Rys. nr 3.              Profil podłużny

Rys. nr 4.              Przekroje poprzeczne w charakterystycznych punktach trasy

Rys. nr 5.              Szczegóły konstrukcyjne

Rys. nr 6.              Plansza rodzaju robót

Rys. nr 7.              Plan warstwicowy jezdni i chodników

Rys. nr 8.              Projekt stałej organizacji ruchu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opis Techniczny

 

1. Określenie inwestycji

              Opracowanie obejmuje projekt przebudowy fragmentu układu komunikacyjnego osiedla mieszkaniowego w skład którego wchodzi ulica Petunii o długości 1+83,6 m, (Z) oraz skrzyżowanie z ulicą o charakterze lokalnym (L)

2. Opis stanu istniejącego

              Opracowywany układ ulic znajduje się w obszarze zabudowanym gdzie jest średni stopień intensywności zabudowy.

- ulica Petunii posiada klasę drogi Z (zbiorcza) – na całej szerokości nawierzchnia drogi jest asfaltowa.

- prędkość projektowa w obszarze zabudowanym: 60,50,40 km/h.

- rzędne wysokościowe istniejącego terenu w przekroju podłużnym wahają się od 20,74 do 21,37 m n.p.m

3. Istniejąca infrastruktura techniczna

- słupy linii energetycznej wysokiego napięcia (WN)

- słupy linii energetycznej niskiego napięcia (NN)

- sieć kanalizacyjna

- sieć wodociągowa

- sieć gazowa

- podziemne linie sieci telefonicznej

4. Warunki techniczne projektowania

Projekt został wykonany w oparciu o Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie (Dz. U. 43 poz. 430 z 1999r.

5. Szczegółowy zakres przebudowy

Zakres inwestycji obejmuje wykonanie na ul. Petunii:

-  nawierzchni bitumicznej jezdni dwupasowej 2 x 3,5 m oraz pasa dla skręcających w prawo

-  zatoki autobusowej

-  chodników po obu stronach jezdni dla ruchu pieszego o szerokości 2,0 m

-  wjazdów na posesję

-  przebudowy skrzyżowania z ulicą prostopadłą do ul. Petunii ( wyokrąglenie skrzyżowania łukami o R= 8,0 m.

6. Przekroje poprzeczne

              Niweleta drogi została zaprojektowana w ten sposób, że jej przebieg jest zbliżony do istniejącego terenu, co pozwala uniknąć nadmiernych ilości robót ziemnych. Jezdnia ulicy znajdującej się w obrębie opracowania ma charakter daszkowy z pochyleniem 2%. Chodniki mają pochylenie poprzeczne równe 2% w stronę jezdni.

7. Konstrukcja nawierzchni

              W celu zaprojektowania właściwej konstrukcji nawierzchni należy wyznaczyć grupę nośności podłoża i kategorię ruchu dla ul. Petunii

              Dane do projektu:

- natężenie ruchu (pojazdy ogółem)                                           – 4500 p/d

- w tym:              samochody ciężarowe bez przyczep               – 300 p/d

                            Samochody ciężarowe z przyczepami               – 200 p/d

                            Autobusy                                                                          - 30 p/d

 

Przekrój geologiczny nr 2

- H (humus)                             – 0,4m

- Pd ( piasek drobny) – 1,2m

- Ip ( ił piaszczysty)               – 2,0m

Określenie grupy nośności podłoża

- warunki wodne: z powodu braku wody gruntowej na poziomie 2,0m przyjęto warunki wodne jako dobre

- warunki gruntowe: na podstawie przekroju geologicznego przyjęto warunki gruntowe jako niewysadzinowe

Dla wyżej wymienionych warunków gruntowo-wodnych przyjęto grupę gruntu jako G1

Wyznaczanie obciążenia ruchem

L=(N1*r1+N2*r2+N3*r3)*f

Gdzie:

L – liczba osi obliczeniowych na dobę na obliczeniowy pas ruchu

N1 – średni dobowy ruch samochodów ciężarowych bez przyczep w przekroju drogi

N2 – średni dobowy ruch samochodów ciężarowych z przyczepami w przekroju drogi

N3 – średni dobowy ruch autobusów w przekroju drogi

f – wsp. Obliczeniowego pasa ruchu (f=0,5 dla drogi 1-jezdniowej 2-pasowej)

r1, r2, r3 – współczynniki przeliczeniowe szkody na osie obliczeniowe

r1=0,109              r2=1,245              r3=0,594

N1=300 p/d              N2=200 p/d              N3=30 p/d

L=(300*0,109+200*1,245+30*0,594)*0,5=149,8 => KR3

 

- nośność podłoża G1

- głębokość przemarzania hz=0,8m

- rzeczywista grubość warstw konstrukcyjnych nawierzchni przy uwzględnieniu grubości przemarzania dla KR3

- dla podłoża G1  0,5hz czyli 0,4 m

Przyjęto ostatecznie:

Konstrukcję nawierzchni jezdni:

              - warstwa ścieralna z betonu asfaltowego – 5 cm

              - warstwa wiążąca z betonu asfaltowego – 6 cm

              - podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego – 7 cm

              - podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego

  stabilizowanego mechanicznie – 20 cm

Konstrukcję zjazdów indywidualnych:

              - warstwa ścieralna z kostki brukowej – 8 cm

              - podsypka piaskowa – 3 cm

              - podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego

  stabilizowanego mechanicznie - 15 cm

Konstrukcję nawierzchni chodników:

              - warstwa ścieralna z kostki betonowej – 8 cm

              - piasek  średnioziarnisty – 5 cm

8. Kolizje z urządzeniami infrastruktury technicznej.

Podczas wykonywania robót przy budowie ul. Petunii nie stwierdzono kolizji z urządzeniami podziemnej infrastruktury technicznej.

- kolizje słupów energetycznych oraz proponowaną lokalizację przeniesienia słupów         pokazana na rysunku nr 2.

- przeznaczono drzewa do wycinki – 8 szt.

- zmieniono lokalizację wjazdów na posesję.

 

 

 

 

 

9. Organizacja ruchu

              Przebudowywana droga jest drogą z pierwszeństwem przejazdu o jednej jezdni, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. W obrębie skrzyżowania przewidziano oddzielny pas dla skręcających w prawo.

- oznakowanie poziome

W rejonach przejść dla pieszych zastosowano podwójną linie ciągłą P-4 , natomiast przejścia dla pieszych oznaczono znakiem P-10.

Skrzyżowanie zostało oznaczone znakiem P-13, a kierunek poruszania się pojazdów znakami P-8a i P-8b.

Na pozostałym odcinku zastosowano w osi jezdni linie P-6 i P-1e.

- oznakowanie pionowe

W rejonie skrzyżowania zaprojektowano na ul. Petunii znaki D-1 i D-6, a na ulicy podporządkowanej znaki A-7 i D-6.

Szczegółowe oznakowanie pokazano na rysunku nr 10

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin