Dydaktyka Zagadnienia do kolokwium na 11 kwietnia.doc

(69 KB) Pobierz

Dydaktyka ogólna

Ćwiczenia

Rok akademicki 2009/2010

 

Zagadnienia do kolokwium:

 

  1. Poglądy na edukację Jana Amosa Komeńskiego („złota reguła nauczania”, szczeble nauki, zdolności człowieka umożliwiające uczenie się i rozwój).
  2. Poglądy na edukację Jana Henryka Pestalozzi’ego (podstawy, etapy i środki nauczania).
  3. Poglądy na edukację Jana Fryderyka Herbarta (zalecane środki wychowawcze, nauczanie wychowujące).
  4. Poglądy na edukację Johna Dewey’a (z jakiej filozofii wywodził swoje poglądy, co było wzorem dla jego szkoły eksperymentalnej).
  5. Materializm dydaktyczny (przedstawiciele, główne założenia, krytyka).
  6. Formalizm dydaktyczny (przedstawiciele, główne założenia, krytyka).
  7. Utylitaryzm dydaktyczny (przedstawiciele, główne założenia, krytyka).
  8. Materializm funkcjonalny (przedstawiciele, główne założenia, krytyka).
  9. Pojęcia: taksonomia celów, cel ogólny, cele szczegółowe (operacyjne), operacjonalizacja celów.
  10. Dokonanie operacjonalizacji podanego celu ogólnego (oczywiście nie podam Państwu celów, których operacjonalizacji będzie mieli dokonać; Państwa zadaniem będzie wyprowadzenie 3-4 celów szczegółowych z podanego celu ogólnego).

 

à Jak Państwo zapewne zauważycie, zrezygnowałem z niektórych treści poruszanych podczas ćwiczeń.

 

Teksty, które analizowaliście Państwo podczas zajęć, pochodziły odpowiednio z następujących pozycji:

 

  1. Twórcy systemów dydaktycznych:

- Okoń Wincenty, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

 

  1. Główne koncepcje kształcenia:

- Kupisiewicz Czesław, Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.

- Żegnałek Kazimierz, Dydaktyka ogólna. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.

 

  1. Taksonomia celów kształcenia:

- Niemierko Bolesław, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.

 

              Proszę zaopatrzyć się w kartki na kolokwium, najlepiej formatu A4. Kolokwium będzie trwało ok. 30 min. Po kolokwium omówimy karty pracy dotyczące zasad kształcenia.

Ewentualne poprawki przewiduję 24 kwietnia. Osoby które nie napiszą czy nie zaliczą kolokwium w pierwszym terminie, będą mogły uzyskać na poprawce maksymalnie 80 punktów.

Życzę owocnej nauki, tym bardziej, że materiału naprawdę nie ma dużo, został poważnie okrojony. Zaznaczam również, że wszelkie próby oszustwa podczas kolokwium, zakończą się wpisaniem oceny niedostatecznej do indeksu. Dlatego proszę liczyć wyłącznie na własną wiedzę, znajdującą się we własnej głowie.

Do zobaczenia, pozdrawiam –

Krzysztof Borowski

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin