9
Literatura:
Sznajder – „Euromarketing”
Gołębiewski – „Przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna”
Salcuse – „Negocjacje na rynkach międzynarodowych”
Marketing to proces wymiany.
4 grupy instrumentów marketingowych
4 P
4 C
Produkt
Cena
Dystrybucja
Promocja
Wartość dla nabywcy
Koszt
Dogodność dostępu
komunikacja
Marketing międzynarodowy to skoordynowane działania podejmowane przez przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym, które zmierzają do zaspokojenia potrzeb nabywców poprzez proces wymiany odbywający się pomiędzy różnymi systemami społecznymi.
Działania te obejmują rozpoznanie potrzeb i oczekiwań nabywców w różnych krajach, rozpoznanie zagranicznego otoczenia w jakim działa przedsiębiorstwo, ukształtowanie i rozwój produktów ich opakowań, ustalenie ceny, wybór właściwych kanałów dystrybucji oraz sposobów komunikowania się. Jest to więc przebiegający w skali międzynarodowej proces planowania i realizowania koncepcji ustalania cen, promocji i dystrybucji dóbr, usług i idei tworzących podstawy stosunków wymiennych zmierzających do zaspokojenia i osiągnięcia celów nabywców i przedsiębiorstwa.
Tym co różni marketing na rynku wewnętrznym od marketingu międzynarodowego jest odmienne, czasem krańcowo różne otoczenie w jakim działa przedsiębiorstwo. Ekspansja przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne wraz ze zmianą geograficznego zasięgu działania wywołuje konieczność rozważenia wiążących się z tym uwarunkowaniami politycznymi, ekonomicznymi, socjokulturowych, prsawno-organizacyjnych, infrastrukturalnych, technologicznych oraz takich elementów otoczenia jak instytucje, organizacje i porozumienia międzynarodowe.
Marketing globalny to działalność marketingowa przedsiębiorstw będąca rezultatem przyjęcia orientacji globalnej (geocentrycznej). Polega na dążeniu do zaspokojenia tym samym potrzeb nabywców w różnych krajach za pomocą tego samego zestawu oferowanych wartości. Możliwość taką uzyskuje przedsiębiorstwo poprzez standaryzację strategii marketingowej i elementów marketingu mix. Podejście takie jest charakterystyczne dla wielkich korporacji międzynarodowych (transnarodowych), które wyrażają swoje cele w kategoriach globalnych.
Internacjonalizacja przedsiębiorstwa to proces polegający na włączaniu się przedsiębiorstwa w działalność gospodarczą poza krajem macierzystym. W prowadzeniu można wyróżnić kilka faz. W początkowej fazie internacjonalizacji przedsiębiorstwo koncentruje się na krajowym rynku, wykorzystując jednocześnie możliwość zawierania transakcji zagranicznych, następuje więc tzw. internacjonalizacja sprzedaży (eksport za pośrednictwem agenta, tworzenie przedsiębiorstw lub filii działających na obcym rynku). Następnym etapem ekspansji na rynek międzynarodowy jest zaangażowanie w działalność produkcyjną za granicą (internacjonalizacja produkcji), która odbywa się z wykorzystaniem form niekapitałowych ograniczających ryzyko oraz poprzez inwestycje bezpośrednie (kontrolowanie filii, montowni, własnych przedsiębiorstw). W tej fazie następuje transfer towarów ale także transfer kapitału, know-how i zasobów ludzkich.
Przejawem procesów internacjonalizacji jest zwykle ewolucja stosunków własnościowych, która znajduje wyraz w dywersyfikacji geograficznej kapitału akcyjnego czyli internacjonalizacja własności. Proces ten związany jest także z internacjonalizacją kadry kierowniczej.
Trzy postawy kierownictwa:
· Postawa etnocentryczna – polegająca na dążeniu do obsadzania kluczowych stanowisk kadrą z kraju macierzystego i nieuwzględnieniu specyfiki rynku;
· Postawa policentryczna – polega na uwzględnieniu specyfiki każdego rynku a lokalnej kadrze pozostawia się swobodę w ramach zdecentralizowanego systemu zarządzania. Odmianą takiego podejścia jest traktowanie całego regionu jako jednego rynku;
· Postawa geocentryczna (globalna), w której cały świat traktuje się jako jeden globalny rynek.
Czynniki wpływające na proces tworzenia strategii internacjonalizacji.
Czynniki wewnętrzne przedsiębiorstwa
Zmienne przedsiębiorstwa
· Cele przedsiębiorstwa
· Zasoby
· Przewagi konkurencyjne
· Wielkość przedsiębiorstwa
· Produktywno-rynkowa dywersyfikacja
· Cykl życia produktów
Zmienne decyzyjne
· Wartości
· Psychologiczny dystans
· Podstawowe sposoby strategicznego postępowania itd.
Otoczenie zewnętrzne przedsiębiorstwa
Narodowe Globalne
Kraj pochodzenia
Kraj goszczący
Polityczne
Prawne
Technologiczne
Społeczno-
Kulturowe
ekonomiczne
Zmienne wejściowe
Otoczenie zewnętrzne / czynniki wewnętrzne
Zmienne procesowe
Stopnie procesu formułowania strategii
· Procesy poznawcze
· Procesy postępowania / interakcje
· Procesy dostosowawcze
· Procesy decyzyjne
Zmienne wyjściowe
Strategie internacjonalizacji
Implementacja
Kryteria oceny wyniku
Z punktu widzenia sposobu ekspansji na rynki zagraniczne przedsiębiorstwo może realizować strategię koncentracji rynkowej, która polega na powolnym i systematycznym zwiększaniu liczby rynków na których przedsiębiorstwo prowadzi działania marketingowe lub strategię dywersyfikacji rynkowej, w której przedsiębiorstwo wchodzi początkowo jednocześnie na wiele rynków a w miarę upływu czasu eliminuje z rynków mniej zyskowne produkty lub wycofuje się z rynków przynoszących mniejsze zyski.
sprzedaż licencji; montaż za granicą
joint – venture inwestycje bezpośrednie
atrakcyjność
rynku
eksport pośredni eksport bezpośredni
eksport pośredni
atuty konkurencyjne przedsiębiorstwa
Transfer zasobów przedsiębiorstwa przy różnych strategiach wejścia na rynki zagraniczne.
know-how
towar
kadry
zasoby rzeczowe
kapitał
eksport
°
produkcja na zamówienie
sprzedaż licencji
Koteciek